Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Visse ting i livet mitt har fått mig å tenke over dette med følelser. Jeg har alltid vært en som reagerar og handlar utfra følelser. I det siste har jeg komt fram til at eg ikke har så godt av dette mønster.

Så no prøver jeg å se på mine følelser som veivisere, ikke som noe jeg må følge. Dette har gitt mig en helt ny holding till mennesker og världen.

Når noen sier noe som sårer, pleide jeg tidligere å ta det innover mig å bli lei meg. No når noen sårer, kjenner jeg etter vad jeg føler, registrerer det og så bestemmer jeg hvordan jeg vil hantere det. Jeg har oppdaget det, at ofta når noen sårer er det fordi jeg missforstår, eller ikke forstår at det faktiskt er den som sårer som har et problem med sig själv eller andre folk.

For eksempel: En dame på jobben har meget lätt for at såra andra. Hon buser ut og sier veldig sårende ting når hun er i dårleg humør. Sist gang gick det ut over mig. Tidligere skulle jeg ha blitt lei mig og ikke hatt det bra på hele dagen. Denne gangen stoppede jeg opp, og tenkte ok, vad er det med henne no egentlig. Jeg strakte ut en hand og la den på hennes skulder. Så spurte eg hvordan det egentlig går med henne og vad jeg kan hjelpe henne med.

Hon ble helt rar. Noen som tar på ho og spør?

Så kunde vi løse saken der og da. Både jeg og ho gick derfra uten noen dårlege følelser.

En illustrasjon på vad jeg mener, sikkert opplagt for mange, men dette har hjälpt mig masse. Til eksempel når jeg føler en depresjon komme snikende, da setter eg meg ned og snakker med meg selv tills jeg føler at depresjonen gir sig. Det er jobbigt som fan til tider, men gud hjelpe mig så mye bedre eg har det!
GjenopprettetMedlem
Ikke så verst,skal prøve det ut jeg og.  :w00t:

Er det noen risiko i å få en på tryne i en slik handling som å legge en hånd på skulderen. 
GjenopprettetMedlem
Har ennu ikke fått en på trynet :biggrin:
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Er det noen risiko i å få en på tryne i en slik handling som å legge en hånd på skulderen. 

Når man legger hånden på skulderen mens man står i front/framfor en person,
så gjør man denne personen mindre en seg selv  :(

Du kan legge merke til når høytstående personer som presidenten og statsministere
hilser på hverandre, så legger de den andre hånden på den som blir hilst på.

Jo høyere man legger hånden mot skulderen, jo lavere setter man vedkommende.
"Jeg er større en deg" posisjon.

Men om man står mer på siden ilag med personen oppfattes det nok annerledes...

Men videre er følelser ikke lett å snakke om.
Hvem eier følelsen?
Du eller den du står overfor?
Følelsen oppstår i deg uansett...

Følelsesladdet klem
:wub:
GjenopprettetMedlem
Det er en flott innstilling!  :eusa_clap:

Fra de fire leveregler:

Ikke ta noe personlig.
Ikke noe av det andre gjør, er på grunn av deg. Det andre sier og gjør, er en projeksjon av deres egen virkelighet.
Når du er imun mot andres meninger og handlinger, vil du ikke bli utsatt for unødige lidelser.    Don Miguel Ruiz
psbot [Picsearch]
æ syns det hørtes ut som en lur ting å gjøre, det å ta på folk. Da blir ting plutselig veldig nære, for de som sier eller gjør noe mot deg.
De fire levereglene e jo også veldig flotte å forholde seg til. Lenge siden æ har sett, eller tenkt på dem, men de va plutselig veldig aktuelle for meg.
GjenopprettetMedlem
Fin innstilling dette. Tok meg en tid å bevege meg fra reaktiv til...sånn litt mer fornuftig forhold til følelser-opplegg. Var/er utrolig hårsår for det jeg oppfattet som "fornærmelser". Etterhvert er de såre områdene blitt mindre, men enkelte ting treffer rett i magen likevell. Da er det hjem å skrive for min del. Løser ingenting ved å krangle, det har jeg tjue års erfaring i. Ble riktignok en jævel på argumentere, til mine foreldres frustrasjon, men sånn bortsett fra det...veldig slitsomt og løser ingenting...

Flott at du taklet damen på jobben. Har hørt om slikt før, at folk velger å gi en klem, eller noe, til folk som de sliter å samarbeide med og at det har hjulpet på forholdet. Så det er sikkert god teknikk for de som greier å initiere fysisk kontakt. Siden jeg har såpass problemos med det selv, så har jeg begynt å sende positive tanker og lignende, etter forslag fra forumet her. Syns det ser ut til å funke.....Det hjelper ihvertfall meg og mitt til tider hissige temprament  :P
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Det er en flott innstilling!  :eusa_clap:

Fra de fire leveregler:

Ikke ta noe personlig.
Ikke noe av det andre gjør, er på grunn av deg. Det andre sier og gjør, er en projeksjon av deres egen virkelighet.
Når du er imun mot andres meninger og handlinger, vil du ikke bli utsatt for unødige lidelser.    Don Miguel Ruiz

:eusa_clap: Denne skader det ikke å lese igjen