Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg vurderer å bo i lavvu i sommer, da jeg ikke helt orker tanken på å skulle betale 4000 kr for et rom..
Selvfølgelig har det sine ulemper å bo slik. Derfor lurer jeg på om det er noen her som har gjort det, altså bodd i lavvu, og kan gi tips og råd.
Jeg har heller ingen anelse om hvor jeg eventuelt kunne satt den opp, uten at det er alt for langt unna offentlig transport og vann, og samtidig langt nok unna turgåerne..
Kjenner jeg begynner å bli smådesperat, da jeg må være ute av mitt nåværende hjem om 2 uker. Jeg har en nødløsning, men den er akkurat det - nødløsning, og ikke veldig ideell..
Alle tips og råd mottaes med takk!
GjenopprettetMedlem
Har ikke bodd i lavvu selv, men hadde ei venninne som bodde på Nesodden i lavvu og mente det var helt knall:)
GjenopprettetMedlem
Vet du om hun bodde på noens eiendom, eller bare campet et sted og satset på å ikke "bli oppdaget"..?
GjenopprettetMedlem
når det gjelder camping i oslomarka så tror jeg det finnes en regel om at telt og slikt ikke skal stå på samme sted mer enn tre dager. dette for å beskytte bakken. marka er i allefall på sommerstid full av folk, men de aller fleste ferdes kun på brede merkede stier og grusveier. derfor skal du ikke langt utenfor en sti før lavvoen får stå i fred. jeg anbefaler deg å gå flere speideturer og pass på at stedet har et vann i nærheten. vann gir liv vet du;). hvis du ikke har mye erfaring i å campe i skogen så anbefaler jeg deg å lese deg opp på emnet. ett godt sted å begynne er
http://naturtips.no/.
vil nok anbefale deg å titte på sørmarka.. litt færre folk som går turer der.
fred, frihet og lykke
gustav
GjenopprettetMedlem
"sat_nam":
Vet du om hun bodde på noens eiendom, eller bare campet et sted og satset på å ikke "bli oppdaget"..?
Hun bodde ikke på noens eiendom. Vet ikke helt hvrodan reglene er på NEsodden ifht Oslo marka. Går ann å sjekke

GjenopprettetMedlem
Jeg bodde i lavvu på fjellet i vinterferien, men riktignok på hyttetomta til noen jeg kjenner. Selv om det ble litt kaldt på natta, så kaldt at parafinlampa og primusen streika (det skulle imidlertid ikke være noe problem nå), var det helt magisk å bare sitte der og høre på lydene fra skogen.
Ute i den frie natur har man ikke lov til å campe mer enn to dager på samme sted, så du får satse på å ikke bli oppdaget. Eller du kan flytte rundt fra sted til sted som en sigøyner. Det er det verdt.
GjenopprettetMedlem
Å bo ute er knall... jeg
bor ikke akkurat ute, men er veldig mye ute i skog å mark med teltet mitt.
Det er en kjempe opplevelse, men da er jeg jo ikke ute så lenge om gangen!
Men kan tenke meg at det er topp!!
Har du noen erfaring med å gå ute i skog og mark fra før? med eller uten telt?
mvh jonathan