GjenopprettetMedlem
"Silva":
Utdanning og kunnskap er i dag livsviktig! Det er slik vi kan befri oss selv
fra statens - maktens grep.
Endelig kan kanskje denne kvinnen bidra til at en urbefolkning også kan få lov
til å bestemme selv hva de ønsker å tro på, hva de ønsker å lære, hva de ønsker
å få ut av sin utdanning og kunnskap!
Kunnskap er makt - helt klart. Og så som flere skriver handler det om at de må få kunne velge selv. Denne damen vil gi dem valget.
"Gi en mann en fisk - og han er mett i en dag.
Lær en mann å fiske - og han er mett resten av livet..."
(Når det gjelder politikk og politikere forøvrig tror jeg det er vanskelig å tenke utifra prinsipper. Kanskje Helga Pedersen vet noe vi ikke vet? I politikk debatten vil jeg bare si: tenk holistisk, tenk samfunn og STEM)
Fagerhjul
psbot [Picsearch]
Personlig syns æ Helga Pedersen e rett person på rett plass, og rett parti (host). Ho e same og ho vet ka ho snakke om.
Har kjennskap til både jordbruk og sjø. Ho klarer også og forholde seg til at verden går fremover, og at vi trenger både olje og forskning.
GjenopprettetMedlem
Urfolk vil sikkert vere med på at verden går framover,ja.
Såg ho på Landstinget saman med Oddekalven,Siv og Kine Hellebust m.a.
Klipp frå Dagbladet -Magasinet 12.07.08:Det er hennes farmor som er same, hennes farfar var kven med mulige samiske aner. Mora er fra Jæren.
- Så da er du minst kvart same?
- Hvis du bare regner gener, ja. Etnisitet handler om gener, men vel så mye om identitet. Jeg føler meg helt samisk og helt norsk. Og nå har det skjedd et skifte, for tidligere måtte man velge. For mange har det vært traumatisk å måtte velge bort en av foreldrene. Nå er det aksept for at man kan være flere ting.
- Aksepterer de ekte samene deg?
- Ja, det eh… tror jeg. Absolutt. Sjøsamene har tradisjonelt sett vært lavkaste. De har vært lite bemidlet og ble fortere fornorsket. Men i dag er det flere samer som lever av fiske enn av reindrift, og jeg opplever at sjøsamene er blitt anerkjent.
- Tenker du som en same?
- Ja, hvordan tenker en same?
- Jeg vet ikke. Litt annerledes?
- Nei det har jeg vel aldri tenkt over. Tenker jeg som en nordmann eller en same? Jeg vet ikke.GjenopprettetMedlem
Her ein årsgammal artikkel om amerikanske indianarleiarar som er bekymra for "rik indianar-imaget" dei har pådrege seg siste 20 år m/kommersielle foretak.
Tykkjer innhaldet i den også vitnar om nye vindar.
http://www.kumeyaay.com/2007/09/tribal-leaders-worry-about-wealthy-indian-image-perception-could-damage-future-for-tribal-people-leaders-say/