Trommereise 6. februar 2005
Intensjonen var å forsøke å besøke andre sjamantradisjoner, fersking som jeg er, for å kunne lære mer av denne verdensomspennende arven, og fikk en uventet reise i tid og rom.
Benyttet igjen stedet ved bekken og bregneskogen bak huset til min bestemor. Det er ikke noe hull der, men kastet meg inn i bregnene som sist. Gikk ned i en tunnel langs røtter og fuktig jord. Raste nedover i en sjaktform, som svingte og buktet seg. Så lys i enden og tumlet omsider ut. Alt var bare lyst og skimtet flere dyr, også hesten ”min” løp forbi, men ville ikke ”snakke” med meg denne gangen.
Gikk videre og kom til en landsby av rød-brun stein. Møtte en kjent profet, som her var en alminnelig mann og levde et godt liv med sin familie. Vi utvekslet nyheter om kjente og kjære og verden generelt, og så vinket jeg farvel og gikk over i ørneskikkelse og fløy ut og rundt over et stort hav. Kom først til Sør-Amerika, og kunne skimte mayaene der nede, så videre til Nord – Amerika, så at familiene der hadde det bra, deretter over til Sibir, og møtte igjen en kvinnen som jeg hadde sett i en regresjon tidligere. Hun var sjaman som jeg trodde, og av rik byrd. Sist jeg så henne, var hun på flukt, men har nå klart å komme seg ut av landsbyen ved hjelp sine tilhengere, som hadde skaffet til veien en vogn trukket av hester. Hun og barna – 1 gutt og 1 pike – var nå på vei mot et ”slott” eller ”palass” hvor de ville være trygge. Hennes adelige tilknytning gjør at hun i trygget kan oppdra og gi sin kunnskap videre til sine barn.
Steg videre opp i min ørneskikkelse, og måtte så hvile på Finnmarksvidda et sted for å få varme i kroppen igjen.
Lettet så igjen og fløy over store hav tilbake til den indianerfamilien jeg hadde sett i begynnelsen av reisen. Denne gangen så meg selv som gammel kvinne, med stolt markert ansikt og masse vakker grått hår. Levde fremdeles lykkelig og fullstendig i harmoni med min mann, et fantastisk sterkt og flott menneske, en stor høvding og medisinmann, men tiden var inne, følte de begge, til å vandre ut på de store slettene og opp i høyden og dø der. De forlot stammen hånd i hånd, og i en harmoni som ikke kan beskrives. I stigningen mot toppen av et fjell, satte de seg ned med ryggen mot en stor kampestein. Han satte seg bak henne og hun med ryggen tett inntil ham foran ham, og så hold han rundt henne med store skinn for at hun skulle få ly for den skarpe vinden. Der sovnet de, mens jeg steg høyere og høyere opp fra deres kropper, og med deres sjeler i mine klør.
Til slutt ble det under borte, og jeg ble i villrede hva jeg skulle gjøre med de to sjelene. Plutselig frigjorde de seg fra klørne mine, og ble til 2 fantastiske ørner. Hodefjærene deres var nesten påtrengende hvite i solen. Vi lekte i luften og gjorde akrobatiske stup og var fullstendig fri.
Fløy så igjen ned igjen og landet ved en nydelig sandstrand ved randen av stort hav. De to andre ørnene fløy opp i toppen av et høyt tre og skulle tydelig bygge reir. Nye avkom ville bære deres videre. Jeg undret meg på hvem de heldige ville være som skulle få disse som kraftdyr.
Ble sittende på stranden og lurte op hva min rolle nå var. Ut av disen kom en seilskute, fulgt av mange flere. Den spanske armada, det røde ”korset” malt på flagget i toppet av seilene, syntes godt. Da forsto jeg at de ”gamle” var på en måte blitt reddet ved å begi seg ut ødemarken, og dø så harmonisk og fredfullt, full av kjærlighet til hverandre: Deres landsby visste jeg nå ville bli utslettet, og alle slaktet ned på en grusom måte.
Trommen begynte å kalle meg tilbake. Ørneparet enset ikke at jeg dro opp i luften og rett inn i sjakten blant røttene, oppover langs de fuktige røttene kommer igjen opp av ”ormehullet” full av gjørme i håret. Det har blitt et ritual at jeg tar et bad i bekken før trommereisen er over.