Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
"ailo":
Man kan sitte stille og være i stor aktivitet. Avgjørende øyeblikk kan oppstå, stor glede kan følge, befridd rom kan åpne seg og biter kan falle på plass så man får følelsen av å komme ”hjem”.
Ailo Gaup
Dette sitatet er hentet fra "Bare la energien gløde ut..." som ligger på forsiden..
Og det jeg da kom til å tenke på senere, er jo det at en effektfull meditasjon ikke nødvendigvis er en lang meditasjon..
Man kan jo få biter til å falle på plass etter bare sekunder med meditasjon..
Jeg traffe en gang en Zen-mester som hadde meditert i 48 dager i strekk!! ja du leste riktig... 48 dager... det er over en og en halv måned..
Men de små bitene er like viktige som de store.. mange små gjør en stor... osv.
Jeg har lenge ønsket å kunne meditere så lenge, men det er jo ikke gjort på en dag .. lol
Det krever jo sterk disiplin av kropp og sjel.. + hvem har tid til det..?
Min far praktiserer meditasjon hver dag, 30 min om morgenen og 30 min på kvelden. en time hver dag.
Dette har han gjort i vel 30 år og han har "bare" meditert i 48 timer i strekk... dette krever jo og at man vet hva man driver med.. og har praktisert lenge, med veiledere.
Når man skal meditere i 2 dager krever det jo at man sakte øker den daglige meditasjonen, over en gitt tid til man når klimax. og går sakte ned igjen.
Dette gjør de som en gruppe hvor de har gruppe-samtaler og gåturer til å holde blodsirkulasjonen igang, imellom øktene.
Men tilbake til de små øktene!
Man kan jo få en helt annen vinkling av virkeligheten også i korte økter, og den kan jo ha like store påvirkninger på ens eget liv, om ikke større enn lange økter?
Kanskje er et halvt minutts meditasjon nok til å få en til å ta det siste steget som trengs for å ta kontakt med den man virkelig elsker,
.. men som man aldri turte si det til.. og vips har man fått spleiset seg selv med sin utkårede og oppnåd et liv i lykkelig ekteskap, med mange barn..
Noe som man med en lang meditasjon ville kunne ha igjennomgått en lengre bearbeidelse av situasjonen, og kommet tilbake til den situasjonen hvor man ikke turte ta et oppgjør med følelsene sine pga. ditt, datt.. og alt det der...
Og da fortsatt må gå den ensome sti.. ..fordi vinden tok tak i muligheten og blåste den over til en annen?
Eller hva mener dere?
GjenopprettetMedlem
..... Og det jeg da kom til å tenke på senere, er jo det at en effektfull meditasjon ikke nødvendigvis er en lang meditasjon..
Man kan jo få biter til å falle på plass etter bare sekunder med meditasjon..
......Men de små bitene er like viktige som de store.. mange små gjør en stor... osv.
Jeg har lenge ønsket å kunne meditere så lenge, men det er jo ikke gjort på en dag .. lol
Det krever jo sterk disiplin av kropp og sjel.. + hvem har tid til det..?
......Men tilbake til de små øktene!
Man kan jo få en helt annen vinkling av virkeligheten også i korte økter, og den kan jo ha like store påvirkninger på ens eget liv, om ikke større enn lange økter?
Kanskje er et halvt minutts meditasjon nok til å få en til å ta det siste steget som trengs
..... Noe som man med en lang meditasjon ville kunne ha igjennomgått en lengre bearbeidelse av situasjonen, og kommet tilbake til den situasjonen hvor man ikke turte ta et oppgjør med følelsene sine pga. ditt, datt..
Eller hva mener dere?
[/quote]
Takk for refleksjonen! Dette er svært interessant og vil få meg til å meditere oftere - altså lengere
Når det gjelder tid til lengere meditasjoner føler jeg at det her er snakk om prioritering og bevisstgjøring, for noen ganger har man tid - Tid som med fordel kan brukes til dette formålet.
AdsBot [Google]
"jimango":
Men tilbake til de små øktene!
Kanskje er et halvt minutts meditasjon nok til å få en til å ta det siste steget som trengs for å ta kontakt med den man virkelig elsker,
.. men som man aldri turte si det til.. og vips har man fått spleiset seg selv med sin utkårede og oppnåd et liv i lykkelig ekteskap, med mange barn..
Noe som man med en lang meditasjon ville kunne ha igjennomgått en lengre bearbeidelse av situasjonen, og kommet tilbake til den situasjonen hvor man ikke turte ta et oppgjør med følelsene sine pga. ditt, datt.. og alt det der...
Og da fortsatt må gå den ensome sti.. ..fordi vinden tok tak i muligheten og blåste den over til en annen?
Veldig interessante tanker dette jimango ... hmm
GjenopprettetMedlem
Noe å tenke på dette ja...
Personlig har jeg foreløpig nok med å få inn meditasjon i hverdagen. Om den er kort eller lang spiller da mindre rolle, bare det er meditasjon liksom... Mediterer stort sett hver dag i ca 25 min per gang. Jeg håper likevel at jeg en gang vil klare også lengre meditasjoner, men tar en dag av gangen enn så lenge...
Er det noen som vet om det er noe form før møter/kurs eller lignende, med meditasjon/sjamanisme som tema, i Bodø/Salten-området? Hadde vært interessant å møte andre med samme "interesse" som meg og kanskje lært noe nytt i tillegg...

Anonymous
"jimango":
Kanskje er et halvt minutts meditasjon nok
Jag skulle nok svare ja, på den funderingen. Om man jevnför med ingenting.
Et frö vokser og ger sådd om man vanner, hver dag.
Anonymous
Hvis jeg bestemmer meg for å meditere i 20 min, må jeg sette ei klokke på ringing eller noe.
Har en tendens til å bli ganske lenge borte...1 time virker som et øyeblikk.
Jeg opplever at tiden slutter å eksistere, og som vi jo vet,...tid er relativt. Bortenfor tid og rom...og alt det der. Jeg var "borte" i over 2 timer en gang, og kunne sikkert blitt der jeg var enda lengre hvis jeg ikke hadde blitt revet tilbake av en forstyrrelse som kom inn ytterdøra.
Men du verden så bra man kjenner seg etterpå!

GjenopprettetMedlem
jeg tror også effekten av en meditasjon ikke kommer an på varigheten
men hvordan meditasjonen er
jeg måtte trene meg opp til å meditere( som sikkert mange andre ..hehe ),
sitte stille , ikke tenke så sabla mye

GI SLIPP!!
ikke lett det der
men
klarer man virkelig å gi slipp
stille sinnet
så tror jeg det er effektfullt
selv om det bare er i 5 min