Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg har drept vampyren.
Uten å nøle drev jeg staven gjennom hans svarte hjerte.
Så var jeg tilskuer når sjelen hans fløy til himmels, båret av gyldne vinger, omkranset av lys. Vampyren var forløst.
Jeg sto igjen. Med blod på kjolen. Hendene mine som hadde grepet øyeblikket uten omsvøp, nå hang de målløst på hver sin side av kroppen.
Han var borte.
Forfølgeren, forføreren, utfordreren. En stor tyv av oppmerksomhet. Han som var midtpunkt i en sirkel uten kjærlighet. Han tillot ikke engang ønsketenkning, for han livsnærte seg av bildene, sugde drømmene til seg like fort som hjertet mitt skapte den pulserende lengselen i årene.
Det var en hard skole. Jo mer jeg tok imot utfordringen, jo mer uttæret ble jeg.
Jo mer styrke jeg fikk, desto bedre kunne han livsnære seg selv. Han lovet aldri noe.
Min omsorg for ham var den eneste utveien. Omsorg ga ham ingen næring. Derfor famlet han i blinde, svekket, blendet av illusjonenes lys i et lite sekund.
Det var da jeg hogg til. Og drøm ble til virkelighet, idet han ble satt fri.
Nå står jeg der. Uten håp og illusjoner, inntil sulten melder seg. Visst lot jeg ham senke tennene sine i meg i forførelsenes stund, den ene gangen. Nå bærer jeg arven videre, synlig i form av et lite arr på sjelen. Giv akt!
Finnes det noen der ute som har en drøm jeg kan fortære?
Anonymous
Gratulerer Masha  :eusa_clap: Så fint at vampyren er forløst. Og så levende fortalt  :respect:
AdsBot [Google]
Dette er knakende godt fortalt Masha!

Men gratulere kan jeg ikke,
hvis du tror du bærer arven videre  :sad2:
GjenopprettetMedlem
Jeg har en drøm om hvitløk-plantens hage

Frodig og sterkt-luktende og rar.

Salvie,Myrra,og Kanel røker også der fra kar.

Den kan du få

sette tennene i nå.

Kjære Masha-Uphanishada.

:wub:
Anonymous
Takk Marsha  :D kanskje har jeg noe her å lære av deg  her :wub:

Jeg har også lekt med vampyren lenge og han er enda her... tror jeg. Helt fra puberteten har jeg hatt en stor pasjon for drakula. Og i min første trommereise kom han til meg og jeg hørte "demon semon" - hva nå enn dette betyr? Hva er det med drakula? Hva er denne kraften/figuren? Hvorfor er det så tiltrekkende? Noen som vet?

Jeg har i de siste dagene vært i kontakt med dype ting i meg selv som omhandler mye frykt og innestengthet. Det kommer opp flere ting og det er som jeg lever i flere dimensjoner samtidig. Som om parallelle ting fra ulike plan er vekket på samme tid. Jeg har hatt store smerter i brystbenet som har gått tvers gjennom og ut ryggen. Når jeg har gått inn i denne smerten har jeg opplevd det som om en spisset trestaur har vært tredd gjennom brystet og ut ryggen på meg og hjertet har vært skåret ut...  :shyone: Jeg vet ikke hva det er, men får en følelse av at det er et aspekt fra tidligere liv. (Ooobs kanskje jeg minnes å ha vært drakula, hans datter el et av hans offer  :w00t:)

Dette kommer opp i sammenheng med at jeg ikke får ta rom/lage lyd og et bilde at det ligger noe tungt over meg. Vet ikke hva det er - bare at det har med min hovedkrenkelse å gjøre. Noen som kan si noe mer om disse sammenhengene?
Anonymous
Godt fortalt, Masha. Takk  :respect:

"shamilla":

Jeg har hatt store smerter i brystbenet som har gått tvers gjennom og ut ryggen. Når jeg har gått inn i denne smerten har jeg opplevd det som om en spisset trestaur har vært tredd gjennom brystet og ut ryggen på meg og hjertet har vært skåret ut...  :shyone: J

Fikk denne følelsen en gang da jeg var hos healer og jobbet med solar plexus-chakraet, som om det var en jernstang på en måte, som sto rett opp og ned gjennom mellomgulvet. Kanskje det er hjertechakraet ditt som jobber. Temaet her kan jo også relateres til hjertet, da vi ofte er redde for det som står vårt hjerte nærmest, beveger oss bort fra vårt eget lys, og gir lettere bort av vår energi. 
Men jeg er ikke sikker på om den fysiske smerten du kjenner kan være det. Det var bare det det fikk meg til å tenke på.
Anonymous
Takk for det Kristin. Stauren er tredd gjennom brystbenet og her har vi noen minichakra som min tidligere healinglærer kalte depresjonspkt. Jeg vet at når energier transformeres fra de underliggende chakra kan de bli liggende som et trykk i dette området inntil energien er blitt helt transformert. Men det jeg opplever når jeg går inn denne smerten som er nå,  er som om dette er et rituelt drap fra et tidligere liv. Det var derfor det Masha så godt skrev skrev grep meg slik. Spesielt fordi Drakula har vært en spesielt tiltrekkende figur for meg, og jeg opplever det som smerten er et rituelt drap hvor hjertet er skåret ut.  :icon_rolleyes: Så jeg bare fortsetter og undres og kanskje noen her inne vet mer...  :D
GjenopprettetMedlem
Hva er det med drakula? Hva er denne kraften/figuren? Hvorfor er det så tiltrekkende? Noen som vet?

noen stikkord:

blod
hjerte
kjærlighet
evig liv
død
lidenskap
forførelse
natt
mørke
romania/ transsilvania/ kulturell arv
adel/ overklasse/ drøm/ illusjon
lengsel etter kjærlighet/ evig liv
grav/ kiste/ innestengthet/ klaustrofobi/ livmor/ ditt tidligere liv i mors liv
fullmåne/ varulv/ transformasjon/ fruktbarhet

Jeg har hatt store smerter i brystbenet som har gått tvers gjennom og ut ryggen. Når jeg har gått inn i denne smerten har jeg opplevd det som om en spisset trestaur har vært tredd gjennom brystet og ut ryggen på meg og hjertet har vært skåret ut...  Jeg vet ikke hva det er, men får en følelse av at det er et aspekt fra tidligere liv.

prøv med yogaøvelser for skuldre/ overkroppen. Smertene som du kjenner kan utmerket godt forløses rent fysisk (f.eks gjennom yoga eller healing/ massasje) uten at du går i dybden og forstår rent rasjonelt hva som ligger til grunn for det. Idet man skal velge mellom de tre ovenfor (yoga, massasje, healing), så er det gode grunner for å velge en teknikk som kan anvendes over tid, og som kan gjøres gratis og alene: Og det er yoga. Fins mange gode bøker på bibl. og dersom man går seriøst igang på egenhånd, og har litt tålmodighet, så kommer avkastningen etter en tid. Det blir lettere med trening. Selv har jeg holdt på i et år, og beg. for alvor å lære meg øvelsene. Får dermed skikkelig utbytte nå, etter å ha studert teknikkene i dybden, og over lengre tid.

Anbefales!
GjenopprettetMedlem
Ifølge folketroen kunne man forhindre en vampyr i å komme tilbake ved å kjøre en "spisset trestaur" gjennom hjertet mens liket lå i kisten. Nesten all informasjon om vampyrer jeg har funnet skriver om det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vampires

Det er også riktig, som Brukernavn lister opp, at i dagens populærkultur knyttes vampyren til Transsylvania i Romania. Men historisk er dette feil. Det lengste vi kan følge vampyren tilbake i historien er noe som skjedde i Serbia på første halvdel av 1700-tallet. Det har Arnfinn Pettersen skrevet om her:
http://www.forskning.no/Artikler/2003/j ... 43055724.2

Pettersen har for øvrig skrevet den beste bok jeg kjenner til på norsk om vampyrens historie og idéhistorie, nemlig Vampyr! Blodsugende lik i litteratur og tradisjon, se:
http://www.humanistforlag.no/index.php? ... &counter=8
Innledende betraktninger til boken VAMPYR! Om filmstjerner, fans og folklorister. Og om denne boken:
http://www.humanistforlag.no/index.php? ... &counter=6

Det ser ut som Serbia sliter med vampyr-forestillinger ennå, se:
http://www.stavangeravisen.no/art.asp?id=33764
Pozarevac, Serbia:
Vampyr-jegere skjendet Milosevic's grav
For å være sikre på at Slobodan Milosevic ikke "returnerte fra de døde", kjørte vampyr-jegere en stor trestokk inn i graven og gjennom den tidligere presidentens hjerte. Familien raser og truer med søksmål.

Denne historien var basert på denne meldingen fra en tydeligvis ikke så altfor seriøs nyhetsside i UK:
http://www.ananova.com/news/story/sm_2229686.html
Vampire hunters drove stake through Milosevic's heart
som senere ble rettet til:
http://www.ananova.com/news/story/sm_22 ... s.quirkies
Guards to protect Milosevic's body from vampire hunters

(Noen som vet hva som egentlig skjedde, om noe?)
Anonymous
How can we finish ... a dream?

What happens at the end of a text? Here again we have much to learn from what dreams, our masters do with us .... We always have the believe and the illusion that we are the ones writing, that we are the ones dreaming. Clearly, this isn't true. We are not having the dream, the dream has us, carries us, and at a given moment it drops us .... What we call texts escape us as the dream escapes us on waking, or the dream evades us in dreams.... In the dream as in the text, we go from one amazement to another. I imagine many texts are written completely differently, but I am only interestet in THE TEXTS THAT ESCAPE.

Hélène Cisoux: Three steps on the ladder of writing, New York, 1993

Jeg tror ikke hun aner at jeg siterer henne i forbindelse med sjamansnakk.
Kanskje hun får vite det en gang.
Takk for åpenhjertige tilbakemeldinger fra dere.

Den forhenværende vampyren har forresten besøkt meg fra sitt nye tilholdssted. Tennene er kun et hologram, et speilbilde fra fortiden. Han kom for å fortelle at arven etter ham er av det nyttige slaget, integrert i høyere formål. Jeg har fått en hjelper. Kraften hans står til rådighet ved reiser og transformasjoner, visstnok.
GjenopprettetMedlem
Dette var en interessant og viktig beskrivelse. Den vampyren du beskriver minner meg om det jeg skrev under "dorcha" om å ha en nisse på lasset. Men du er kommet så langt at du har klart å kvitte deg med vampyren. Utrolig Bra!

Mvh Stridshjelp
Anonymous
Dette er rett og slett imponerende lesning. Gratulerer, Masha! :respect: :eusa_clap:
Anonymous
Vampiiiiiiiiiiiiiiiiriaaaaaaaaaaaaaaa a  a        ah

the shhhchchshiiiildren of the night

.....what sweet music they make

Jeg hadde en periode i tenårene der jeg ville bli en vampyr.
leste vampyrliteratur, så alt ifra nosferatu til den geniale francis ford coppolas versjon med Gary Oldman som dracula
og spillte rollespill der jeg var vampyren Zatron Amortiis, en brutal rumensk vampyr, elegant som fy tilhørende en klan som het Tzimitse og med en spesiell evne som het viccititude, (the art of fleshshaping).
Det starta med Rydiger, den lille vampyren og ble en besettelse og en stor verden med svarte stearinglys, og mørke gotiske klær. fascinerende hvordan sinnet former seg etter hva vi fokuserer på.
Anonymous
Imponerer och inspirerer... det gör du Masha!  :respect:
Anonymous
Fabelaktig, Masha!

Jeg har lest beretningen din mange ganger, hver gang dukker det opp noe som lyssetter det hele fra en annen vinkel. Og "avslutningen", sender meg stadig tilbake til noe i teksten før den eller til helt andre sammenhenger. Virkelig "the text that escapes" og derfor fascinerer, igjen og igjen...

det mest fascinerende er at nettopp Vampyren, en for meg fastlagt og noe endimensjonal  skikkelse, oppleves som nyansert, nesten gjennomskinnelig og stadig skiftende og flakkende.......dukker opp en gang her, en gang der - eller ikke?....

Igjen, fabelaktig!!

Gro
Anonymous
Takk for inspirerende respons!

Skrivingen av den lille teksten har forandret hele forholdet mitt til skumle historier og grøssersjangeren. Nå synes jeg det er en spennende, levende sjanger, og jeg kan til og med tenke meg å prøve meg der - noe som var helt bortenfor min horisont.

Jeg har heller aldri vært spesielt fascinert av vampyrverdenen, men jeg holdt en respektful avstand. Nå kan jeg spasere fritt rundt i de tilhørende assosiasjonene uten ubehag. HAN, den forløste, er min guide i denne underverdenen, men jeg kan og gå dit uten ham. Jeg snakker og spøker med gestaltene der, for nå.

Noen ord om det som gikk forut for min beslutning å skrive om det:

Opplevelsen med staven som gjennomboret hjertet, skjedde mens jeg lå fullstendig utmattet av en virussykdom i sengen forrige lørdag. Et par timer etterpå kunne jeg stå opp, og neste dag var jeg så godt som frisk.
I følge min iaktagelse kjempet jeg med det symbolske drapet på vampyren samtidig sukksessrik mot en virusinfeksjon.
Dette rimer med min tolkning av både vampyrer og virus som parasitter. Også virus etterlater sine spor i oss, vi blir jo i mange tilfeller ikke helt kvitt dem, men vi blir immune, de blir harmløse for oss.
Anonymous
jeg er helt blank når dere snakker om vampyrens arv,men når jeg leste om smerter i hjertet,jeg har nevnt det til 2 leger uten å få svar, er det noen som kan svare på hva det kan være i flere år har jeg innimellom kjendt akkurat som det blir stikki et sverd tvers igjennom hjerte-ryggen som vrir seg rundt det er så enorme smerter som ikke er til å holde ut det er vert så ille at jeg skulle ønske jeg kunne dø der å da.er noen med innsikt som ønsker å svare er jeg dere ydmyk takknemelig klem bast
GjenopprettetMedlem
jeg har også hatt disse. Jeg tror det er muskelkramper. På meg blir det værre hvis jeg jobber under press ved pcen og ved mye bilkjøring. Jeg har erfart at skulder- nakke yoga hjelper. Her bør det imidlertid bemerkes at om man går i gang med yoga, så er det mulig at smertene blusser opp før de forsvinner. De gir deg på et vis et siste stikk, før de forsvinner helt.
Anonymous
takk for ditt svar  :wub:
GjenopprettetMedlem
yogaøvelsene bør gjøres hver dag, eller minimum tre ganger i uken, for å få effekt. Det er altså ikke nok å gå på et kurs en gang i uken. De øvelsene som man gjør, bør tilpasses stuen eller soverommet. Gjør for eksempel slik: Skru opp varmen i stuen til behagelig nivå, rydd plass og sett deg til på en pute eller en tynn solmadrass. Gjør øvelsene slik. Er du plaget av at menn/ kvinner/ barn på stabbestadiet/ tenåringer/ eller annet er rundt i huset? Da anbefaler jeg følgende løsning: Stå opp to timer tidligere enn du pleier, og gjør øvelsene. Fordi du fortjener det. Yoga kan være like viktig som tannpuss. Det handler om å ta vare på helsen din. Og de du bor med, enten det er menn/ kvinner/ stabbe- unger eller tenåringer, de har ingenting å tjene på at du går rundt og har muskelkramper pga stress. Av denne grunn kan du trygt ta deg denne tiden, for deg selv. Fordi når du gjenvinner helsen din, da er det bra også for de som er rundt deg.

--lykke til--

Mvh Br
Anonymous
brukernavn, du er så flink til å gi råd og klar veiledning når det gjelder yogaøvelsene!

Muskelsmerter kan det være, de kan være både fysisk og psykisk betinget.

Jeg kjenner imidlertid også til rent psykosomatiske plutselige skarpe smerter i hjertet, som om man blir truffet av en pil. Det skjedde da jeg helt uvented fikk dårlige nyheter angående et menneske jeg var glad i. Da forsto jeg meningen med vendinger som "hjertet sprakk".
Anonymous
enig med deg Masha, det kommer med belastninger og uten belastningar kansje det er noe som må ut som ligger i det ubeviste, skulle ønske det aldri skjedde igjen,de som ikke har erfart smerten kan ikke sette seg inn i den for meg er det helt for ...... 2 ganger har jeg klart å befale smerten bort skal si jeg var lettet når det slapp pronto - for å si det sånn befaling er ikke min vei, men det kan hende vi må gå ut av våre spor for å få hjelp innimellom bast