Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
En ting jeg har lurt en del på er følgende: Jeg har overhodet ikke noen som helst forbindelse til hinduismen, og vet absolutt ingenting om det. Likevel har det seg sånn at jeg under trommereiser får opp navn på hinduistiske guder. En gang Ganesha, som jeg så, og nå nest siste gang jeg trommet så hørte jeg navnet Vishnu gjentatt gang etter gang, det var noe som ville være sikker på at jeg fikk med meg akkurat den. Jeg befant meg som så mange ganger før inni en barskog, satt ved et stort leirbål sammen med noen jeg så absolutt ikke kjenner, men som utåndet respekt bare ved å
være. En av de som satt der rakte meg et trekrus med ett eller annet i som han bad meg pent om å drikke. Drikken smakte som vann, men fylte meg med en stor kraft av kjærlighet og glede, og en visshet om at alt jeg ønsket meg kunne jeg faktisk oppnå.

Etter hvert brøt gruppen opp, og jeg skulle gå tilbake. Da var det som om skogen ropte Vishnu Vishnu... Kikket meg forundret rundt og spurte hva mening dette hadde, men fikk bare nok en gang høre navnet Vishnu. Nå har jeg selvfølgelig søkt på google, men hva det betyr for meg det ble jeg ikke klok på. Må tilføye at dette bare har skjedd når jeg har trommet selv, ikke når jeg har brukt andres tromming. Dette opplevdes i alle fall som skikkelig sterkt, og jeg har tenkt mye på dette i ettertid. Spesielt hvorfor, men det får jeg vel aldri svar på.
Har i alle fall opplevd i det siste at det har vært en skikkelig åpning mot åndeverden, og har lært meg til å stole mer på det jeg tar inn. Har nemlig fått en del uomtvistelige beviser på at det jeg tar inn er riktig, så da er det på tide å gi slipp på tvilen og bare flyte med. Dette har nok også sammenheng at jeg har kommet meg ut av det forholdet jeg var i, for det var ikke bra for noen av partene. Men dette er en digresjon
Hvis noen har synspunkter på dette er jeg takknemmelig for svar
Varme tanker fra Laila

GjenopprettetMedlem
HINDUISMEN HAR STERKE RØTTER I SJAMANISME
JEG HAR OGSÅ FUNDERT PÅ HVORFOR SHIVA GANESHA KRISHNA , DISSE SKJØNNE GUDEVERDNER KOMMER TIL MEG HER I NORD
SÅ JEG HAR FÅTT MEG ET FINT BILDE AV GANESHA Å MEDITERE PÅ (THE BREAKER OF ALL OBSTACLES)

Anonymous
Jeg har fundert litt på dette vishnu som du skriver om, Alias, og
lurer på om det kan være et ord, ikke navn? Et budskap til deg?
Vi har karnsje alle en eller annen form for tilknytning til de forskjellige
trosretninger og det er vel like sansynelig at hinduistiske budskap
og ånder prøver å nå oss, som indianske og samiske?
Har du prøvd å finne ut mer av dette?
GjenopprettetMedlem
Har ikke hatt så mye mulighet til å tromme i det siste, det har rett og slett vært alt for mye som har foregått. Innser at dette er noe jeg bare er nødt til å finne rom til, fordi jeg føler at tromma har ropt på meg lenge. Alt henger vel på en måte sammen, så sånn sett er det vel ikke så rart at hinduistiske guder og ånder tar kontakt. Men bare når fysisk tar fram tromma og trommer selv. Får ta meg tid til å ta en skikkelig trommereise, det har bare ikke vært vær til å tromme ute. Men at det kan være ordet, og ikke navnet, se den tanken har faktisk ikke slått meg. Vet ikke hva det betyr i det hele tatt. Har tenkt tanken om at det kan ha noe med å ha tillit og faktisk ha/tro på en gud, at det er viktig. Tror ikke at skaperkraften bryr seg noe særlig om hva folk kaller den, så det kan like gjerne komme opp på en slik måte.
Men hva ordet betyr har jeg ingen anelse om, får undersøke videre. Hmm, mange interessante trommereiser framover, gleder meg

GjenopprettetMedlem
Hej Alias!
Du kanske har forskat vidare? Vishnu är "den alltgenomträngande". Han är en av de största gudarna i Hinduismen. I en form av Hinduismen dyrkas han som den allsmäktige, personlige guden.
Trevligt att få en dryck av honom...(?)
Jag själv är chan-buddhist, men jag har fått äran att möta en tibetansk gudinna - Tara - som hjälpte mig genom stor nöd med sin närvaro. Jag har också fått kontakt med en annan gudapersonlighet, som inte alls tillhör min tros storheter, men som är en storhet för mig.
Var det inte Ailo som skrev någonstans att när man går schamanismens väg upptäcker man också att religionernas motsättningar är rätt så meningslösa. (Ungefär så här?! Rätta mig ifall detta var helt fel. Tror det var så, men orkar inte kolla upp stället nu.)
Jag har genom mina möten i den övre världen accepterat att de gudar, människorna genom tiderna beskriver, existera... svårt att förklara. Så jag ge mig...

Kom att tänka på änglar - dessa härliga väsen beskrivs i väl nästan alla religioner - jag är buddhist - men använder de västerländska namnen. Kan exv be Mikael om hjälp - spelar inte någon roll vad han heter i någon speciell religionsavdelning...
Härliga upplevelser du har. Trumma själv ett tag - tycker jag.