Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
En reise til Sandra Ingermanns trommeCD (Shamanic journeying)

Plutselig er Antjes mantraer på mine lepper (slik jeg husker dem);

Lær meg store ånd, å leve
      Lær meg store ånd, å ofre
      Lær meg store ånd, å bli den jeg var ment å være

Ned i mørket
en gang til ,
får en følelse av å bli kvalt.
Den ville buegudinnen
har gitt meg et våpen.
Med kniven i hånd,
tar jeg kampen opp
på den mørke mor,
en gang til.
Jeg stikker henne til døde,
sleper henne til parteringsplassen,
hvor fire sorte gryter står klar.
Jeg flår skinnet av den mørke mor,
med et raseri hinsides mine tårer.
Buken sprettes opp, innvollene tas ut,
kjøttet skrapes av bena.
Skinn, innvoller, ben og kjøtt
hiver jeg i hver av de fire grytene.
Jeg tenner fire bål under dem og koker innholdet opp,
og heller det til slutt utover berget.
Da kommer den ville buegudinnen
ned fra fjellet.
Hun legger seg på kne og
lepjer alt i seg.
En forløsende gråt kommer som dype hulk opp gjennom min strupe.
Jeg ligger på bakken og ser opp mot den mørke himmel,
med en verkende, vond smerte i hjertechakraet mitt.
Med en kraftanstrengelse reiser jeg meg opp og pusser de fire grytene til de skinner,
av gull.

Jeg går ned fra høysletten,
gjennom grønt fjellbjerkkratt,
ned til et blått, stille vann.
Der stuper jeg uti og dykker til bunns,
graver meg gjennom steinene, der nedi dypet,
og kommer ut i et ukjent landskap,
hvor jeg møter bjørnen og gaupa.
Jeg takker bjørnen for at den har gitt meg trygghet og drømmer
gjennom hele vinteren.
Jeg takker gaupa, for at den vil lære meg å gjenerobre
min tapte kvinnekraft.

Så stiger jeg med voldsom fart,
opp gjennom vannet, vasser i land, og kler meg i
en ildsprakende fotsid silkekjole.
Trommene spiller og en hvit måne lyser mot en klarblå vårhimmel.
De hvite bjørkestammene med grønnkledd flor svaier mykt i vinden.
Da danser jeg mitt kvinneliv tilbake.

Med ett er jeg et lite nyfødt barn som ligger på en gressslette.
Rundt meg danser tre lysalver, de kommer med gaver.
Den ene er kledd i perlehvit silkedrakt, hun har favnen full av blomster, urter og krystaller.
Den andre er kledd i rubinrød silke, hun kommer med buddhistiske skrifter, penn og papir.
Og den tredje, kledd i smaragdgrønn silkekostyme, hvisker ett ord; mystikk.
De danser i ring rundt barnet, på den grønne marken.
Barnets hjerte åpner seg; denne gangen vil hun ta imot gavene.

Da jeg satte på tromme CDen, hadde jeg ingen andre forhåpninger enn å komme meg ut av en mørk, tom
fortvilelse, som har ligget over meg de siste dagene.
For en stund siden ga Ailo meg en meditasjon, som første del av reisen er preget av.
Jeg trodde jeg var ferdig med den, men kampen må viss kjempes om igjen og om igjen?

Tidligere i dag var jeg inne på sonen, da leste jeg Antjes mantraer, og en forløsende gråt kom frem.
Senere leste jeg Tirils gave til sonefolket; Fortellerkurs på nett. Det var nok eventyret om Tornerose
som dukket opp i slutten av trommereisen, tror jeg?
De tre lysalvene, er nok tre speildamer her inne på sonen. De har plaget og såret meg med sitt fravær (SMIL).
Håper at noen av dere vil hjelpe meg å tolke videre på denne reisen,

Så takk til dere alle, speilfolk.

Hilsen Shri
Anonymous
Du er på god vei kjære shri.  Det nyfødte barnet er født og har fått sine gaver. De gavene hadde du nok i deg, og nå kan det komme frem i lyset.
Jeg skal ikke begi meg ut på en videre tolkning av reisen din. Vil bare si at jeg kan være til støtte, med en hjelpende hånd.
:wub: :wub:
Bing [Bot]
Du ga meg en gave nå, av ditt møte med mørke mor. Søker å møte henne i fortelling, reise og psykodrama, har fått se henne inn i øynene nå. Forteller om Inanna og hennes mørke søster Eresjkigal.
Jeg gleder meg over din magiske reise og at du som nyfødt barn tok imot gavene. Og kjenn at du har tatt gavene imot! For meg høres det ut som om du har sagt ja!  :eusa_pray: :wub:
Din reise er nå med i min røde silkebok som alltid er i vesken min. Tusen takk.
GjenopprettetMedlem
Sterk reise og sterk kvinne! Drepe det gamle, det vonde, det mørke for å slippe til det nye.
Vakkert, vakkert.

Kvinnekraft er i vårt samfunn ofte blitt forvrengt, pervertert og fryktet, av både kvinner og menn. Dette er en arv vi har med oss fra århundrer. Å ta opp kampen mot dette og transformere kraften til noe nytt og oppløftende, er ofte tungt og vanskelig fordi det medfører at man må gå på tvers av det samfunnet og menneskene rundt oss forventer, ja på tvers av det vi selv forventet....

Men de kvinnene som tør å ta denne kampen i sitt indre. Som tør å rense ut de gamle fordommer, mønstre og negativitet og står opp som de sterke, kraftfulle og vakre gudinner de er, står i ettertid fram som lysende eksempler for oss andre.

Det er flere her inne som har gjort dette før. Shri, du har gjort det nå. Og gjennom at dere gjør dette og skriver om det her inne på sonen, er dere med på å gi mot til de som ikke har turt enda  :wub:

Takk for at du deler, shri  :biggrin:

Jeg vil gjerne oppfordre mennene her inne til å ta sin kamp, og etterpå dele med oss her inne....det har jo vært/er en debatt her inne om undertrykkede/ubalanserte menn  ;D
Bing [Bot]
Er dypt berørt av budskapet både i shri`s reise og Inger Lises budskap. Skrev et annet sted her, at jeg reiser til Kypros, Afrodites øy, i morgen og skal være der en uke. Forske på kjenne på kvinnekraft. Men for å hente denne kraften ut må mannen også komme i møte med sin kraft. Hva er den? Kvinnekraft kan vi dyrke i gudinner fra gamle tider, og i samtidige kvinner som våger å være i kraft.....hvor møter mannen sin? Støtter Inger Lises oppfordring og utfordring til dere sonemenn!
Anonymous
Takk igjen sonekvinner.
Fønix, din utstakte hånd tar jeg imot.
Inger Lise, du er nok speilbilde for den hvite lysfeen.
Det finns to til, men de dukket ikke opp under denne reisen.
Den fjerde er blå og representerer dansen, den femte har flere farger
med sterkt innslag av orange, hun representerer billedkunst.
Vil bare si, at når jeg synger, breker jeg som en sau, jeg danser som en ku og maler som en gris.
Så hvordan sjamankunsten skal komme til uttrykk i meg, det blir det jo grusomt spennende å se!!!
Tiril, det du skriver varmer meg. Nå fant jeg plutselig en kopi av en hovedoppgave i bokhylla;

Åse Benedicte Strand:"i gudinnens speilbilde"

En studie av kvinners anvendelse av myten om gudinnen Inannas nedstigning til underverdenen i lys av Carl Gustav Jungs teori
om individuasjonsprosessen og Petra Junus bruk av.....
Hovedoppgave i religionshistorie.

Institutt for kulturstudier
Høsten
UiO

(forsidekopien min er så dårlig at jeg ikke ser helt hva som står der)

Og, sonens menn; kom dere på banen, jeg trenger dere også!!! (og kanskje min mann trenger deres kommentar???)
GjenopprettetMedlem
:icon_redface:  :w00t:  :innocent2:

"shri":

Vil bare si, at når jeg synger, breker jeg som en sau, jeg danser som en ku og maler som en gris.
Så hvordan sjamankunsten skal komme til uttrykk i meg, det blir det jo grusomt spennende å se!!!

Det kan jo virke som om uttrykkene dine er ganske dyriske....kraftdyr?!?  ;D
Jeg synger som en kråke, danser som en elefant og maler som en sjimpanse  :w00t:
Yesssss  :lol: :lol: :lol:
Anonymous
Inger Lise: ha, ha!
Det blir en svært livlig dyreflokk på Saivo til høsten da???
GjenopprettetMedlem
Jepp  ;D  :lol: :lol:
GjenopprettetMedlem
Sola er mi store gudekraft um summaren,då ladar eg meg upp på solenergi og blir ein turbokanal.
Ofte spinn eg så eg havnar i skog å hei,med tromme å sang,og ladar meg upp på andekraft
midt oppi alt kan eg ufte kjende nærværon av Pan,alfanes å satyranes allfadar,som om eg var meir han,en noko eg tidlegare har førestillt meg.
Dette gjentek seg kvar summar.
Livet er herligt dere.
Må galskapen ri dykk adle på jille hestar gjennum åpnet landskap.

:biggrin:
Bing [Bot]
Oj, Tele, nå gleder jeg meg til Kypros. Kan være Pan er der. og her i deg som jeg ser for meg i skogen.
Takk shri, skal lete etter den hovedoppgaven. I arbeidet med fortellingen har jeg akkurat nå begynt å få kraft i møtet mellom Inanna og Eresjkigal.
:wub: :wub: :respect:
Anonymous
Teleterkji du er den grønne mannen i mitt hjertecakra.
Dette var motgift til kaktuspiggane dine.
Ein gaupekos frå shri.
GjenopprettetMedlem
"shri":

... Nå fant jeg plutselig en kopi av en hovedoppgave i bokhylla;
... (forsidekopien min er så dårlig at jeg ikke ser helt hva som står der)

Her er mer fullstendige opplysninger:

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pi ... kid=biblio

Tittel: I gudinnens speilbilde : en studie av kvinners anvendelse av myten om gudinnen Inannas nedstigning til underverdenen i lys av Carl Gustav Jungsteori om individuasjonsprosessen og Petra Junus bruk av objektrelasjonsteori
Forfatter: Strand, Åse Benedicte
Sidetall: III, 254 s. ill.
Hovedoppgave i religionshistorie - Universitetet i Oslo, 2000