Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Visionquest.

Dagen starter med en kopp kaffe  ;) 
Ingen mat, masse vann..........

Jeg er sulten, spiste ikke middag eller kveldsmat dagen før fordi jeg hadde så J.... vondt i ryggen så jeg la meg tidlig....

Husker egentlig ikke hva jeg/vi gjorde timene før vi skulle ut å finne vårt eget sted i skogen, bortsett fra en trommehealing rett før....

Tiden var kommet til at vi skulle dra ut alene i skogen å finne vårt sted, vi skulle ikke være tilbake før midnatt. Jeg gikk mot nord....., i en trommereise dagen før hadde en indianer dukket opp og pekt mot nord og "sagt" gå mot nord, se mot nord, lytt mot nord. Han har dukket opp flere ganger etter på med samme beskjed....
Jeg gikk til jeg fant en stor stein med litt utsikt over skogen og følte at dette var stedet. Jeg la trommen og vannflasken på steinen og kikket meg litt rundt. En SVÆR hummle kom flygende, jeg mener SVÆR og det virket som den hadde grå hår på sidene. Humlen fløy i sirkel rundt trommen på steinen, tre ganger, så rundt meg, tre ganger før den fløy sin vei........ Hmm...., dette var spennende, dette må bety noe tenkte jeg, men HVA?
Dette lover godt, en god begynnelse på Visionquesten min......

SÅ KOM KNOTTEN og MYGGEN..........., noe så plagsomt............, jeg begynte å tromme......... det føltes godt....... men knotten var plagsom...., etter en stund med tromming klarte jeg ikke sitte på steinen mer, knotten var for mange så jeg begynte å gå fra steinen, bort til et lite furu tre, rundt det og tilbake til steinen igjen. Slik gikk jeg for å holde knotten på avstand......., de plaget......., åndene begynte å mase, jeg klarte ikke å få med meg hva de maste om, jeg var irritert......., jeg trommet igjen......., knotten plaget og åndene maste...... Mange ånder samtidig......, jeg fikk med meg noe av det: "fint at du har åpnet opp" "kom til oss" "lytt til ditt hjerte" "lytt" "du trenger ikke være her", masse merkelig, et evig mas.......
Jeg begynte å se på klokken, dette ble for mye, det var to to timer igjen til midnatt........, jeg trommet igjen........, mer knott, mer mas....
Klokken var halv tolv, jeg tenkte å gi opp, tok tak i trommen og drikkeflasken......., en ånd skjærer gjennom og sier meg: "Gå bort mot det grønne du Dag-Ove og hvil deg litt, bot til treet". Jeg kikket meg rundt, like bortenfor stod det et fint stort grantre på en åpen plass med masse grønn mose.
Jeg gikk bort, satte meg ned ved treet og hvilte ryggen mot det, treet kjentes ut som en sofarygg og mosen som en myk madrass. Jeg pustet ut, OG knotten? Det var ikke noe knott her.......
Jeg svevde...... men åndene maste ennå, men "hvil deg du Dag-Ove" var sterkest...... Slik satt jeg til "hvil deg du Dag-Ove" ble til: "nå kan du gå".
Jeg reiste meg å så på klokken, den var snart halv ett..........

Kyrre (Whitecougar) satt i medisinhjulet da jeg kom tilbake, jeg var lettere frustrert og irritert, mente hele Visionquesten var bortkastet. Hadde ikke fått noe ut av den sa jeg til ham. Bortsett fra at jeg hadde besøk fra en humle......

Hmmm...., humlen sa Kyrre, vet du at teknisk sett så skal ikke hummlen kunne fly? Den kan gjøre det umulige, kanskje du kan også? Kanskje DU kan fly?

Jeg stupte i teltet og sovnet......

Neste dag tok jeg med meg trommen opp til samme stedet jeg hadde vært på Visionquesten, ved steinen og ved treet. Jeg trommet, trommestokken gikk av seg selv........., jeg skled inn i en transe......., trommen trommet av seg selv........, jeg hadde et budskap til alle åndene: "HAR DERE NOE DERE VIL SI MEG, SÅ SKAL DET VÆRE VIST OG KLOKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Det hjalp! :)

Dag-Ove
Anonymous
Du skriver med vidd og humor! Dette var sjarmerende lesning. :biggrin:

Tipper at min eventuelle visionquest ville artet seg noenlunde likt... ;D
GjenopprettetMedlem
Jepp, vi var "hovedretten" på koldtbordet til Knotten den uka.. :lol:

Takk takk takk Dag-Ove for at du deler,
og der kan du se: du har jo mye du skulle ha sagt

Ønsker deg god jobbing fremover.

:wub: Elin
GjenopprettetMedlem
Herlig lesning Dag Ove,
men det med knotten skjønner jeg ikke :innocent2:
trudde det var svarte skyer jeg :lol:
GjenopprettetMedlem
Takk for at du deler dine natur-opplevelser Dag-Ove.

Det er vel berre lekkert når tromma går av seg selv.

Det er et godt tegn. Kraften fyllte deg.

Nu er det snart min tur igjen. 

(Begynner å få god trening i å skru ut flått allerede.)
Anonymous
Fint å lese om din opplevelse Dag-Ove.

Jag har også en opplevselse med mygg... Jag bestemte meg der i skogen när jeg skulle gjöre en reise, at jeg bryr meg ikke om mygg. Punkt. När jeg kom til sanse igjen hade de sittet på min nese og suget blod hele tiden og jeg hade en nese i triple-double-size som var klart RÖD og lysende...  :badgrin:

Rudolfa the red-nose raindeer...
GjenopprettetMedlem
"Wolf":

Herlig lesning Dag Ove,
men det med knotten skjønner jeg ikke :innocent2:
trudde det var svarte skyer jeg :lol:

Var det mørke skyer det var ja, hehehe......, de er borte nå i alle fall......, ser etter alver jeg nå.....  ;)

Takk for sist, du er en STOR inspirasjon Wolferen!
Anonymous
Man kan göra en pakt med myggen.

De får ta hur mycket de vill en kväll, sen är man fri. De gånger jag suttit på utesittning eller långnatt (visionquest på svenska) börjar alltid med att sjunga Sången till Mygga. Därefter smetar jag på mig gott om antimyggmedel, röker en pipa och får slippa dom blodsugande små liven resten av natten ;)
GjenopprettetMedlem
Fin historie Dag-Ove.

Takk for den.

Så klart du kan fly.

Jeg var også på den uken på Finnskogen, med all myggen.
Og de kom, og de bet, men jeg fikk ikke noen reaksjon på bittene deres.

Ikke et eneste myggstikk hadde jeg hele uken!

Så de plaget ikke meg så mye.
Pussig, hva?
Jeg pleier alltid å få myggstikk ellers.

Ble også imponert (misunnelig....?? :P) på den indianeren, åndene og alle dyrene som kom til deg på trommereisene.

Det kom ikke så mye som et lite pungdyr til meg hele uken.

(men det er en annen historie, og det gjør egentlig ikke så mye..)

Ha en god dag, Dag-Ove.

H.