Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg åpner en ny tråd som en forgreining sprunget ut av Fianl Tribes tråd om kvinner og sjamanisme.
Sitat fra tjørn i denne tråden:
Et citat fra Annette Høsts artikel Blessed by the Moon (
http://www.shamanism.dk/Artikel%20-%20B ... 20moon.htm):
Sitat
Almost all traditional cultures, present or past, recognise the extraordinary powers of menstruation. They realise that at that time a woman is surrounded by spirits, and the door opens to the other worlds. It is clear to me that the power of menstruation can be an important ally, a spiritual teacher and pathfinder in our life and personal growth, if we will listen to it and let it flow through us. The power comes to us every month, uninvited, and we feel its presence clearly. So the fundamental question is: Do we welcome the power and co-operate with it, or do we fight it and curse it?
http://sjaman.com/component/option,com_ ... ic,7557.30
Det hadde vært spennende med mer lesestoff angående ritualer tilknyttet menstruasjon.
Selv lagde jeg et spontant jordingsrituale, der alt foregikk billedlig i mitt indre, vel å merke, da jeg tilfeldigvis lærte om transepositurer mens jeg hadde menstruasjon.
http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,7311.0
For meg er det ikke nødvendig med et konkret rituale der jeg smører blodet utover.
Har dere hatt eiendommelige erfaringer i forbindelse med menstruasjonen?
For eksempel, så har jeg merket at jeg er ofte nokså kreativ og klar i tankene når jeg har mensen.
Være det eksamen eller noe fritt og lekende, jeg sitter der med smerter i magen, men det som flyter ut av pennen tåler tidens tann, for å si det sånn.
Vanligvis kjenner jeg også når eggløsningen skjer, da gjør det vondt nederst i korsryggen. I og med at jeg er 47 år,kommer dette jo ikke til å fortsette i det uendelige, og jeg ser også med en viss spenning fremover til livsfasen derpå ...
Her er altså alt og alle velkommen, drømmer, åndelige erfaringer, personlige anekdoter, vitenskapelige sitater og selvsagt også menn! For noen menn har kanskje opplevd noe ved partneren under slike perioder.
GjenopprettetMedlem
Hej susy guts
Dette emne vil jeg gerne være med på

. Lige i dag har jeg tusind ting at gøre, så jeg når ikke at tænke og skrive noget i dag. Tak for tråden

tjørn
GjenopprettetMedlem
En ting jeg har erfart ihvertfall er at å kjempe i mot, gir veldig mye mer magevondt enn å bare akseptere at det er som det er. Pleier å se for meg at smertene også renner ned i moder jord. Det har hjulpet masse på den problematikken.
Ellers så er en av mine greier, for mye kontroll og tvang og jeg merker at det også slipper litt tak under menstruasjon. Har nesten begynt å se fram til det nå, tenker at da skal jeg slippe alt stress og bekymringer og bare ta det helt helt rolig

psbot [Picsearch]
Man blir kreativ i menstruasjon perioden. Sånn e det iallfall for min del.
Har også brukt menstruasjonen i rituale. Bla. på Finnmarksvidda engang i forbindelse med et kurs. Det var kraftig virkning.
Æ ofret til moder jord og ba om hjelp. Å hjelpen kom.
Det var også dansing og synging med i det ritualet, og ofring av mat og drikke til forfedrene.
Anonymous
Har inte så mycket att tillföra om detta idag, men jag har alltid sagt (alltid=30 år), att under mensperioden kommer ens sanna personlighet fram. Det liker icke alla kvinner att jag sier (de som blir litt elak när de har mensen) men jag tror faktiskt det fremdeles
Kom att tänka på menskoppen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp
norska träffar:
http://www.alvekoppen.com/
http://www.damebeger.com/OmDamebeger.html
Tänkte att de kanske kunde vara ett hjälpmedel om man vill göra ritualer da...

GjenopprettetMedlem
Lie skrev
under mensperioden kommer ens sanna personlighet fram.
Og hva mener du skjer i menopausen? Har jeg også mistet min sanne personlighet...?

Anonymous
Va?

äh, neeeej då... är inte klimakteriet som en enda lång urdragen mensreaktion, eller?
För det var humöret jag syftade på... med den sanna personligheten (att reagera på ting)
........men nu är vi utanför ämnet igen.
Mensritualer var det... och då kom jag att tänka på menskoppen ja.
GjenopprettetMedlem
Vet ikke helt om jeg likte dette

Jeg ble ferdig med mensen for 2 år siden (nyyydelig!!),men skulle det si at jeg ikke har de samme mulighetene som mens jeg hadde mensen?
Heldigvis stemmer det ikke for meg

Det er de siste par årene at healingkraften virkelig har skutt fart, og det er også nå jeg har hatt små kanaliseringer og andre opplevelser.
Lie:"ä inte klimakteriet som en enda lång urdragen mensreaktion,eller?" Hææææ???

Hehe,ja da er jeg kanskje heldig (eller er jeg uheldig? Vet ikke jeg) for at denne fasen i livet viser at jeg absolutt ikke er vrien og kranglete (Som jeg
kunne være under mensen). Er faktisk fornøyd med sånn det har blitt,jeg. Særlig med alt som skjer med meg på healingfronten.
Men, jeg vet jo at i enkelte religioner ser de på mensblod som skittent,mens i andre brukes det i ritualer fordi det har så stor kraft.
I mange religioner er jo eldre kvinner (dvs de har ikke mensen lenger) de som tillegges kraft?

Anonymous
"arkadia":
Men, jeg vet jo at i enkelte religioner ser de på mensblod som skittent, mens i andre brukes det i ritualer fordi det har så stor kraft.
Vi var faktiskt några kvinnor som pratade om det här i augusti. V hade varit på en träff för shamanismutövande och var inspirerade av allt möjligt - bl.a. att jag invigt min nya rassla med blod... från fingret alltså, då jag råkade skära mig med en kniv.
Då var det lite oenighet bland oss, just om menstriationsblodet hade kraft eller var en avfallsprodukt.
I mange religioner er jo eldre kvinner (dvs de har ikke mensen lenger) de som tillegges kraft? 
Mmm just det...
Såg på TV om ett litet folkslag i Asien (kommer inte ihåg namnet) som hade en speciellt hus för de menstruerande, vilket ju varit vanligt i långa tider hos många folk... men här var det lite omtänksamhet med i bilden. Kvinnorna var i "vilohuset" och skulle skötas om av mannen. Han skulle gå till henne med mat o.s.v. och hon behövde inte arbeta på något vis... så skulle man ha det
Ska tillägga för de som inte känner till mig, att jag bara skojar i mina inlägg, här ovan, om personligheten

och om klmakteriet har jag ingen aning - har inte kommit dit än (men det lär väl inte dröja så länge)
psbot [Picsearch]
"Såg på TV om ett litet folkslag i Asien (kommer inte ihåg namnet) som hade en speciellt hus för de menstruerande, vilket ju varit vanligt i långa tider hos många folk... men här var det lite omtänksamhet med i bilden. Kvinnorna var i "vilohuset" och skulle skötas om av mannen. Han skulle gå till henne med mat o.s.v. och hon behövde inte arbeta på något vis... så skulle man ha det

:biggrin:"
-Det høres fint ut, sånn vil æ også ha det.
GjenopprettetMedlem
Almost all traditional cultures, present or past, recognise the extraordinary powers of menstruation. They realise that at that time a woman is surrounded by spirits, and the door opens to the other worlds.
Native American traditions around menstrual power most often involve two basic components: Menstruating women do not participate in certain ceremonial work, but they "sit apart", go to the moonlodge. If you ask if the women are excluded from the ceremonies or if they choose to go to the moonlodge, you will get very different answers from different tribes. Black Elk expresses a view common for the prairie nations: “…Each month when her period arrives she bears an influence with which she must be careful, for the presence of a woman in this condition may take away the power of a holy man”
Sitater fra " Blessed by the moon."
Tror ikke det er selve mensblodet som er kraftfullt, men kvinnen i seg...

Anonymous
Menstruasjonen er noe kvinnelig fruktbarhet og tanken på at vi faktisk setter generasjoner til verden.
Jeg ser det også som kroppens egen renselse.
Anonymous
Ja, renselse og. Den nye fruktbarhetssyklusen blir forberedt.
Aventura: Åndelig støy og forstyrrelse i antennaen hos den mannlige mottageren av kraften hos prærifolket ?? (Som om åndene blir for opptatt av hverandre ... )
Idag skulle jeg antagelig sitte på moonlodge, men jeg er så fri og legger inn noen kilder til de som tørster etter viten og inspirasjon til egne funderinger og gjøremål:
Hos australierne lignet ritene rundt menstruasjon til en viss grad på initiationsritene til menn, sier en kilde.
Personal ritual for women usually occurred before and after menstruation, which some men feared because contact with a menstruating woman could cause sickness. Women had to remain apart from their family camps for three to five days, where they were painted in red ochre by female kin. Food taboos were observed during times of menstruation and pregnancy. These taboos which restricted the consumption of bush food such as porcupine, snake, turkey and barramundi were similar to those imposed on young men during initiation.
http://www.janesoceania.com/australian_ ... index1.htm
Og så finnes de som tror at den symbolskapende bevisstheten kan være tett knyttet til menstruasjonssyklusen:
It has been proposed that menstruation was a key biological signal triggering the emergence of symbolic culture
among early modern humans. This theory has been particularly advocated by Darwinian anthropologists Chris
Knight, Camilla Power and Ian Watts.
Introduction
The human female menstruates considerably more copiously than any other primate. As ovulation in the human
female became concealed during the course of evolution (Alexander and Noonan 1979; Hrdy 2000), menstruation
acquired new significance as a salient source of information about female fertility. Some have argued that for this
reason, during the evolution of genus Homo, menstruation became a key sexual signal (Power and Aiello 1997).
The argument is that because it ran counter to ovulation concealment - divulging instead of concealing important
information about female fertility - menstruation in the pre-cultural past would have posed serious threats in terms
of sexual conflict and competition. As a result, with the emergence of symbolic culture in Homo sapiens, it
inevitably became hedged with restrictions and taboos (Knight, Power and Watts 1995).
(http://www.radicalanthropologygroup.org ... _watts.pdf)
http://www.radicalanthropologygroup.org ... _entry.pdf
Lie: Interessant at du kom til å tenke på alvekoppen, menskoppen: Jeg har ikke tenkt over det, men i grunnen kunne pessaren min kanskje brukes til dette formål også, som en av artiklene nevner.
Det er jo galt og i utakt med naturen at bind og tamponger inneholder mer og mer plast ...
også med tanke på at slik bidrar menstruasjonsblodet idag til massevis av miljøfiendtlig, uorganisk avfall.
Et rituale en kvinne kan begynne med er å bruke bomullsbaserte bind/tamponger, men da må du finne de først.
GjenopprettetMedlem
Grrr. Jeg har ikke tid til at være ordentlig med i dag heller

.
Men omkring dét med renselse … Dagen før og under min menstruation, bliver jeg helt og aldeles opslugt af rengøring – hjemmet skal skinne. Jeg får falkeblik og ser ALT i nyt lys, og ingen fedtet overflade skal gå fri.
Igennem mange år har jeg mærket et stærk lyst til bare at sidde alene i mørke, aftenen før menstruationen starter. Nu hvor jeg er begyndt at tænke "shamanistisk", giver det mig en ny forståelse af det behov. – Det er tid til at synke ned i mig selv og se det i øjnene, som ér: mit liv, mine følelser, målene, kraften. Det har været ret smertefuldt, rent følelsesmæssigt, tidligere, men nu går det bedre. Tror jeg måske får budt det velkommen nu.
Og drømmene, ja. De bliver stærkere også, men kun når jeg er i god kontakt med mig selv, generelt.
Tak for flotte indlæg og links
Tjørn logger ud til mere rengøring

GjenopprettetMedlem
Men omkring dét med renselse … Dagen før og under min menstruation, bliver jeg helt og aldeles opslugt af rengøring – hjemmet skal skinne. Jeg får falkeblik og ser ALT i nyt lys, og ingen fedtet overflade skal gå fri.

Den kjenner jeg igjen!
Er det derfor jeg ikke er like oppslukt av rengjøring lenger...

I bland skulle det trenges.... sukk...

GjenopprettetMedlem
"Aventura":
Er det derfor jeg ikke er like oppslukt av rengjøring lenger...
Jeg har ikke noget bud på hvad der sker med kraftens bevægelser, når man rammer menopausen
Da jeg var gravid, begyndte jeg at savne menstruationen efter nogle måneder. Jeg trængte på en eller anden måde til at "komme ned på jorden" og få ryddet op. Det var en underlig oplevelse. Ikke lige det jeg havde forventet

Anonymous
... og gjett hva jeg gjorde idag og hvorfor ;-)
Mer om omløpende gudinner:
I have never given much thought to my monthly cycle, except as it pertained to procreation and the monthly inconvenience it brought with it. When working with circles of women doing spiritual work, I was at times thrown into early menstruation, which resulted in my having powerful energetic and therefore physical consequences. I began this search for knowledge and wisdom concerning menstruation and healing as a result of these powerful and draining experiences.
http://goddessontheloose.com/?p=58
Noen refleksjoner om sammenhengen mellom taboo og det hellige. Og et språklig funn:
Similarly with menstruation, the original sense of sacred power around it has largely been forgotten, while the often uneasy sense of the taboo survives. Some languages still have this link explicitly. "... 'Taboo' or 'sacred' in Polynesian and Siouan is the same word as 'menstruating'. In Dakotan 'Wakan' means 'spiritual, wonderful, menstrual'."
...
Menstrual magic also connects with the fear of old women as witches. Post-menopausal women were the wisest people because they kept their "wise blood". "... in the 17th century, Christian writers still insisted that old women were filled with magic power because their menstrual blood remained in their veins. ... The same 'magic blood' that made them leaders in the ancient clan system made them objects of fear under the new patriarchal faith."
http://www.uncharted-worlds.org/bodypol ... .htm (fremhevelsene av meg)
noen ord fra en urte-spesialist om menopause i shamanistisk øyesyn:
http://www.susunweed.com/herbal_ezine/n ... eature.htm
WAKAN er et ord jeg ikke vil glemme.