Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
psbot [Picsearch]
I`m a dreamer, sang John Lennon.
Det var da jeg fikk kallenavnet mitt ”Dreamer”.
Jeg var en lang, hengslete 15 åring.
Skikkelig guttejente.
Opptatt av rettferdighet, nei til atomvåpen, folkeaksjonen mot hasj, og gutter.
Det vil si, jeg var vel egentlig ikke så opptatt av gutter. Var vel mer at jeg likte å være sammen med dem. Til ergrelse for mange av mine klasse venninner.
En av mine beste venner het Nils. Alle trodde vi var sammen. Alle tenkte på oss som et par. Bortsett fra oss selv,da. Vi var bare venner. Iallfall tenkte jeg det sånn.
Nils og Heidi, Romeo og Julie ble vi kallt. Vi hørte ikke kirkeklokkene i det fjerne.

Mine erfaringer med gutter, eller menn om du vil, begrenset seg til møter med en klåfingrete onkel. Det handlet om å ligge still, prøve å holde pusten så lenge som mulig, så jeg ikke vekket mine småsøsken.
Hysj….. ligg still.
”Faen hvis du sier dette til noen. Da må du på barenhjem. Ingen vil ha en drittunge som lyger og sladrer” Jeg holdt pusten og var stille.
I mange år var jeg stille. ”herregud så sjenert du er” sa de, å jeg rødmet som en tomat. Hysj, vær stille tenkte jeg. Ikke si noe.
”Så nydelig jente dere har. Så stille og rolig, en ren liten engel er hun”
Hysj, tenkte jeg. Jeg kan ikke si noe nå. Ingen liker folk som prater.

Da jeg var 17-18 år, ble jeg kalt ”jomfru Hansen”. De skulle bare visst de gutta som sa det. Jeg visste mer om deres kjønnsorganer og drifter enn de kunne ane. Jeg var jo en erfaren elskerinne allerede i 10 års alderen. ”ligg stille og hold kjeft” Det var min erfaring med menn.
Det fristet ikke stort. ”jomfru Hansen” sa de. ”Alle gutta vil ha deg, men du vil ikke”
Nei det er ikke så spennende å ligge stille å holde kjeft, tenkte jeg, men sa ingenting. Helt greit å være ”Jomfru Hansen”.

Da hadde jeg det bedre med mine gutte venner. Kjøpte meg bil, så fort jeg runda 18 år. Den mekka vi på,  og stylet innvendig og utvendig. Vi innredet med blå plysj og greier. Det var mitt lune rede, der var jeg trygg og tøff. Vi råna rundt  med bil om sommeren, og snøscooter om vinteren. Sladdet, og kjørte om kapp. Det va en deilig tid for ”jomfru Hansen”.

De gutta som eventuellt prøvde å flørte, fikk ingen respons. Jeg skjønte ikke engang hva de drev med. I mitt hode, skulle man bare ligge stille, og ta imot. Helst skulle man nedlegges med makt. Det var det heldigvis ingen av gutta som prøvde på. Mulig de hadde fått seg en på trynet.

”Dreamer”, sa de. Du drømmer du, Heidi. Jeg drømte om dagen, og jeg drømte om natta. Hvorfor skulle jeg ikke det. Allerede da jeg var ni år, ble en av mine drømmer sanne. Jeg drømte om en snill onkel som bodde i Bergen. Han viste seg i soveroms vinduet mitt, iført svart flosshatt og svarte hansker. Det viste seg at han døde i en trafikk ulykke den natten.

Det var da jeg begynte å tro på drømmene mine. Jeg drømte om en rettferdig verden, selv om jeg ikke visst hva rettferdighet var. Jeg drømte om at all krig var slutt. Eller kansje det ikke var en drøm, men en tanke, eller en sang. Tankene mine får du aldri, var det en som sa. Den setningen adopterte jeg umiddelbart. Jeg hadde mange tanker og drømmer jeg holdt for meg selv. Jeg hadde lært å holde munn. Særlig etter at jeg fortalte mine venninner at jeg kunne fly.

Jeg trodde på det selv, at jeg kunne fly. Det var noe jeg gjorde hver gang onkel tråkket over dørstokken til rommet mitt. Mine første flyturer gikk inne på rommet. Jeg fløy fra den ene veggen til den andre, snudde meg, sparket fra og fløy tilbake. Sånn gikk det. Frem og tilbake, frem og tilbake. Alltid innenfor rommets fire vegger. Tror jeg var redd for å forsvinne, hvis jeg prøvde meg utenfor, uten å være ferdig utlært flyver.

En dag ble jeg lei. Jeg tok i bruk Hans og Grete metoden. Hentet et garn nøste fra mors strikkekurv. Bandt det fast i senga, og rundt den ene foten min. Da ville jeg iallfall finne veien hjem igjen, hvis jeg fløy for langt. Jeg fløy ut av vinduet. Ut i verden, eller det vil si, ut i den lille bygda mi. Jeg minnes fly turen som en lys og fri opplevelse.

Det er et spesiellt lys om sommeren nordpå. Når det akkurat har regnet, om natta, og midnattsolen slipper igjennom skylaget. Det er noe rent og vakkert over det.
Sånt lys var det på min første flytur. Jeg fløy over takene i Bamseveien, der alle mine venner sov. Jeg fløy til skolen. En stor tung mur koloss, som virket så utrolig liten fra luften. Jeg tittet inn gjennom vinduene i tredje etasje. Tenk det, tredje etasje, det er veldig høyt. Jeg fløy i sirkler rundt skolen og området vi bodde i. Ikke for langt, trodde ikke garn nøste var stort nok.

Jeg fløy vel ikke akkurat. Det var vel mer som om jeg svevde i luften. Trenge ikke vifte med armer eller ben. Alt foregikk lydløst. Like vakkert og stille, som en ørn som svever for å få overblikk. Jeg måtte riktignok sparke fra, hvis jeg skulle langt. Jeg tok sats, med bena godt plantet i veggen, og strakk ut, som om jeg hoppet høyde. Da fikk jeg et fint svev, å trengte bare ørsmå bevegelser for å manøvrere.

Det eneste stedet jeg kunne gå gjennom vegger og vindu, var i huset vårt. Jeg fløy ut og inn, for å se om onkel  var sammen med den lille jenta i senga mi. Var han der, fløy jeg av gårde igjen.

Jeg husker med gru, da jeg skulle fortelle mine venninner om flyveturene mine. ”Du må bevise det. Fly da. Her inne. Kom igjen.”  ”Jeg klarer ikke konsentrer meg” sa jeg.  ”Det her skal vi fortelle alle. Ingen kan fly. Du lyver. Din løgner” Nå blir et barnehjem på meg, tenkte jeg. Det sa jo onkel, ingen liker sladrehanker og løgnere. Jeg hadde glemt å være stille. Glemt at man ikke skal si noe. Jeg hadde boblet over av glede over flyturene mine, å nå kom jeg sikkert på barnehjem.

De voksne så på meg med strenge øyne å sa at jeg måtte slutte med sånne tull historier. ”Ingen kan vel fly, må du skjønne. Det er ikke pent å lyve, da kommer man ikke til gud”  Jeg har vært hos gud mange ganger, tenkte jeg. Der er det fint der. Gud er en koslig mann, men det kunne jeg jo ikke si. Jeg rødmet dypt, å lovet meg selv å aldri fortelle noen om flyturene mine. Ingen skulle få vite om mine drømmer, tanker, eller flyturer. Du er en løgner Heidi. Ingen tror deg.

I mange år trodde jeg ikke på meg selv engang. Ikke før de sanne drømmene kom tilbake. De drømmene som fortalte om ting som skjedde ute i verden, på godt og vondt. Drømmene lyver aldri. Det bare kommer til deg, som et eventyr som blir fortalt. Ikke en løgn historie.
Avisen bekreftet drømmene mine. Det var gode øyeblikk, selv om hendelsene gjorde vondt. I drømmene mine var jeg i hendelsen. I avisen kunne jeg se alt utenfra. Akkurat som i flyveturene mine. Da kom troen på meg selv tilbake. Jeg var sann, ikke en løgn.  Jeg var og er en drømmer. Jeg tror på meg selv, og mine drømmer. Jeg vet at drømmer kan bli virkelig. I`m a dreamer, but I`m not the only one.

Heidi
GjenopprettetMedlem
Takk kjære ædnimor for en sterk historie - jeg leser og tårene renner.
Du er sterk som forteller og jeg kjenner at jeg er umåtelig glad i deg, du berører meg dypt med din historie.
Nei, du er ikke den eneste drømmeren.
Du er virkelig og viktig og drømmene er virkelige og viktige.

:wub: :respect: :eusa_clap:

RITA
GjenopprettetMedlem
fly og drømme,drømme og fly. noe å være riktig stolt av,veldig bra Heidi.
GjenopprettetMedlem
 En dreamer
 med beina godt plantet på jorda
 og det største hjertet

Du berører meg også , dypt

Varm klem fra en annen ørn
 som flyr

:wub:
GjenopprettetMedlem
Oj,det var tøff lesing :sad2: Jeg håper virkelig onkelen din har fått sin straff?! Jeg blir så utrolig sinna når jeg hører historier som denne. Unger skal få lov til å være unger,-det må da voksne skjønne :moreevil:

Jeg har ikke opplevd det samme selv,men opplevde overgrep da jeg var barn på sykehus. Så om jeg ikke har den samme følelsen som deg,vet jeg litt om følelsen og om "ettervirkningene" (som jeg har enda etter 40 år!).

Sender deg noen gode tanker,dreamer. Du er sterk!
Stor klem :wub:
GjenopprettetMedlem
"arkadia":

Oj,det var tøff lesing :sad2: Jeg håper virkelig onkelen din har fått sin straff?! Jeg blir så utrolig sinna når jeg hører historier som denne. Unger skal få lov til å være unger,-det må da voksne skjønne :moreevil:

Jeg har ikke opplevd det samme selv,men opplevde overgrep da jeg var barn på sykehus. Så om jeg ikke har den samme følelsen som deg,vet jeg litt om følelsen og om "ettervirkningene" (som jeg har enda etter 40 år!).

Sender deg noen gode tanker,dreamer. Du er sterk!
Stor klem :wub:

Det er ikke bra å håpe virkelig på at noen skal få sin straff. Om du håper så kan du få den straffen i sted.  :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Dette var ein  sterk historie som rører meg veldig,
samtidig som den vevar og speiglar barnepsykologi
sammen med sjamanismen på ein eksellent måte!

Eg vil be ei stille bøn om at alle små og store som treng det,
kan flyge av stad i natt,vis ikkje anna hjelp er å få.

:respect: :respect: :respect:
GjenopprettetMedlem
Nei, tankene og drømmene våre får de aldri...
Og jeg er glad for at du ikke holder munn lenger.
:respect:

Takk for at du deler  :wub:
GjenopprettetMedlem
:respect: Dette er det sterkeste jeg har lest på lenge lenge! Jeg har ikke ord nå jeg....vil bare takke for din åpenhet og modighet!

All ære!  :respect:  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Jeg er forfærdet over så store svigt, du har måtte kæmpe med  :( :moreevil:. Aldri holde din mund mere! Og at du klarer at vende al smerten og få din kraft tilbage, er så stærkt :respect:. Din fortælling giver stort håb.

Tak :wub:
GjenopprettetMedlem
Gripende historie....Blir også sint og frustrert over hva voksne kan påføre et barnesinn... :-\ :moreevil:

Takk for at du deler
:eusa_clap: :wub:
psbot [Picsearch]
Takk alle sammen.
Det tar tid å bearbeide sånne opplevelser.
Det man ikke dør av, gjør deg sterkere, sier en eller annen.
Det e sant.
Godt når man klarer å transformere hat til kjærlighet og styrke.
Godt når man klarer å formidle det, uten at det e hatet som skinner gjennom, og gjennomsyrer historien.
Æ tror på drømmer, og æ kan fortsatt fly.
Æ ber også om at alle barn i verden som trenger det, skal kunne fly som meg.
Det gjør at man overlever.
Det gjør at man kan se skjønnheten i det heslige.
GjenopprettetMedlem
No, you're not the only one, we are many dreamers. :wub:

Så godt at du ikke tier lengre! Du løfter historien utover seg selv, og gjør den til en styrke i livet ditt.
Jeg sier bare wow - du er den tøffeste jenta!

Takk for din åpenhet, for at du deler. :respect: :respect: :wub:

Tillegg. Nå har jeg lest din kommentar over. Og det er så sant. Din historie fulgtes av en vakker sang i mitt indre.
En type kjærlighet eller visdom som vinner over alt. :respect:
GjenopprettetMedlem
((((Ingen liker den som prater))))

Den var heavy å lese,traff meg som spikeren i øret.
Har selv hatt den stemmen i øret.

Takk for din Historie ÆDni.
:wub: :wub:
Anonymous
        flygejenta flyr rett til hjertet mitt
        skrivejenta skriver frem stemmen sin
        klar, rak, full av kjensle og fin
        skaper hun et kaleidoskop
        av følelser - hvordan jeg enn
        vender og snur på bildene
        de treffer
        og hun som har tegnet de
        kan hjelpe mange
        å gjøre det samme

ædni, you're a dreamer, you're not the only one

"beauty and the beast" har fått en ny mening idag

you have guts!

GjenopprettetMedlem
Æ synes du e tøff ædni, som forteller.  Det e så viktig å få frem slike historier. Frem i lyset.

Som de andre, syntes også æ dette va sterk lesning  :sad2:

Klem
AdsBot [Google]
"ædni":

Takk alle sammen.
Det tar tid å bearbeide sånne opplevelser.
Det man ikke dør av, gjør deg sterkere, sier en eller annen.
Det e sant.
Godt når man klarer å transformere hat til kjærlighet og styrke.
Godt når man klarer å formidle det, uten at det e hatet som skinner gjennom, og gjennomsyrer historien.
Æ tror på drømmer, og æ kan fortsatt fly.
Æ ber også om at alle barn i verden som trenger det, skal kunne fly som meg.
Det gjør at man overlever.
Det gjør at man kan se skjønnheten i det heslige.

Du har sett det, skjønnheten i det heslige. Det er nok derfor du er så fin, sjaman-Heidi.
Så hvorfor sitter jeg her og griner?
Kanskje for dem som ikke utviklet flyveteknikken ...
psbot [Picsearch]
Takk igjen for tilbakemeldinger. Grunnen til at æ la det under sjaman erfaringer, e at det var mine første erfaringer angående sjamanismen.
Man har sanne drømmer, man reiser ut av kroppen og man treffer gud og engler(som i og for seg e en egen historie). Det gjorde jo at æ har blitt til den æ e i dag.
Æ e egentlig litt lei av den historien, men den e en del av mitt liv. Så når æ skal skrive om drømmer og flyerfaringer, plopper det opp som troll av eske. Føler også at det har skjedd store endringer i min måte å formidle dette på. Kansje det en gang i fremtiden, bare står en liten bisetning om mine erfaringer på det planet.
takk
Anonymous
"ædni":

Føler også at det har skjedd store endringer i min måte å formidle dette på.

Det er jo nettopp dette "Dreamer"-teksten vitner om, og det gjør den så rik, dyp og avrundet på en gang. En moden frukt. Slike har det med å falle av treet før eller siden. Det er et bra tegn at du går litt lei av historien, men den klarer seg selv nå, det samme gjør du...
Og denne "bisetningen" i fremtiden du nevner kunne jo eksempelvis lyde slik: "erfaringer jeg har skrevet om i teksten "Dreamer" som dere finner på ...."
Slike beskrivelser kan og være et minnesmerke, et mausoleum over dine erfaringer, alt ettersom om man vil bruke små eller store ord. Et minnesmerke er noe andre kan beskue eller gå inn i og gjøre til en bro, en dør inntil egne minner som kanskje trenger å formuleres. Og du selv kan legge til litt farge eller vri på en stein eller pynte med blomster eller snakke med trollet når det spretter fram.
Det er viktig å kunne gå lei, det er en grunnstein av min filosofi, men du har skapt en håndsrekning for andre først ...
GjenopprettetMedlem
I går klarte jeg ikke svare på denne.... ingen ord ble bra nok... Og det var tøfft å bli påminnet, selv om det for meg var i noe mildere form....
Måten du formidler det på viser jo at du visste allerede da metodene...
Og du utstråler idag en bemerkelsesverdig styrke og trygghet...

Tror ikke det er nødvendig å ønske disse rasshølene hevn. Det kommer nok tilbake til dem uansett.

Goklem til deg  :wub:
GjenopprettetMedlem
Takk Ædni for at du deler  :wub:

og takk til Ånden for vingene
som gir små jenter og gutter evnen til å fly
og et verktøy til å overleve.

Klem, Náste
GjenopprettetMedlem
Leste denne i går og skulle skrive noe, klarte ikke da. Jeg er ikke så tøff og modig som du..
Det var veldig sterkt og lese og fikk meg til å be en bønn for alle de som er der du var.
psbot [Picsearch]
Takk, Naste,takk Aventura, takk haler, Du e nok like sterk,  tøff og modig som meg. Alle har vi våre historier. Min historie e sånn, din e en annen. Kansje æ ikke hadde taklet det samme som deg. Kem vet.
Susy guts, takk for gode råd på skrive veien videre.
SEO Crawler
En stor kraft kombinert med stor formidlingsevne = healing

Healing for selv og andre.

(Men vanskelig å fange reaksjonen man får med ord..)

:respect:

:wub:
Sensis [Crawler]
Men jøss, det er godt formulert. Det er vel hva som teller når man skriver. Kanskje er det først når man er lei historien sin at man kan behandle den fritt og freidig og sette den inn i sin sammenheng.

ailo