Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Sammen med to sjamaner har jeg tatt turen til sør Tuva. Der skulle vi holde en årlig ritualen hos en gjetter. Velsignelse av vann .
Etter en hel dags kjøring har vi kommet fram til en gjettestasjon som har ligget på grensen til Mongolia.I de bredde steppene kunne man se toller stasjon i det fjerne.

Uten hensyn til hviling har vi begynnt å rense huset og områder hvor dyr hold seg til. Min oppgave var å springe med trommen etter en ulvsjaman som hold en stor busk med den sibirske Artysh(røkelse).
De lokalene hvor dyr holdes er jammen med tak høyde på 1.40 om ikke mindre tenker jeg.Mens jeg hold med tromming og gikk etter ulv sjamanen i de lokalene ,måtte jeg bøye både knær og ryggen.Og det var ikke uten ,at jeg har tråkket i basjen flere ganger,mens ulvsjaman var ikke så heldig som meg og ungikk i å tråkke i basjen på mystisk viss.

Neste dag har vi hold den ritualen Velsignelse av vann. Hvert år sjamaner i Tuva holder natur ritualer slik som ovva,velsignelse av tre,vann ,osv.

Været var knall bra og skyfri himmelen.

Vi har gått til en vannspring like ved stasjonen sammen med en hel haug av slektninger til eieren av gjettestasjonen.
Etter de nødvendige forberedelser satt vi i gang.
Først begynnte sin kamlanie hoved sjamanen kara-ool ,mens jeg og ulvsjamanen satt og lyttet,så når hoved sjamanen satt seg gjenn begynnte ulven sin kamlanie,neste blir min tur kjønte jeg og slik det var.
Etter ,at vi utgjorde kamlanier hver for seg og etter hverandre,gikk vi i gang alle tre med hver sin trommen.
Mens de andre trommet og synget sine sjamansanger ,så jeg plutselig et stor ansikt nærmer seg sakte mot min person.
Fjeset var av Tuvinsk utseende og så ut til å vare veldig gammel.
Da den nærmet seg ,så jeg ,at halvparten av ansiktet var full av verk og det rant verk ut av det ene øye.
Hvem er du spurte jeg?
Albys(onde ånd) av dette stedet,sa ansiktet,og med det samme fikk jeg vann i ansiktet mitt,jeg skvat og stoppet med tromminga.
Det viste seg ,at hoved sjamanen slengte vann skål i ansiktet mitt.
Kansje de brukte meg som lokkedua til den Albys,tenkte jeg med det samme og fikk bekreftet mine tanker i etter tid.
Jeg satt meg gjenn på bakken mens sjamaner fortsatte med sin kamlanie.
Mens jeg satt og lyttet på dems sanger ,kjønte jeg plutselig ,at de tilkaller regn.

tjue min. etter at ritualen var over dukket det plutselig opp i det fjerne en mørk sky  og pøset med regn over det stedet hvor vi hold på og selve gjettestasjonen. Sjamaner var inderlig glade og jeg syntes de kunne danse av glede som små barn gleder seg over godterier.
Synet var underlig ,det var første gang jeg så på hvordan sjamaner tilkaller regn.
Det føltes ut som ,at den regn sky var levende og hadde sin personlighet.
Vi fikk to sauer i gaven og noen penger og tok veien hjem.
GjenopprettetMedlem
Åj, det må ha vært en sterk opplevelse.  :respect:

Tenk at de brukte deg som lokkedue, da...  :moreevil:

Takk for at du deler  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Takk for at du deler med oss her  :) :)
GjenopprettetMedlem
Takk for at du deler dette med oss Dimi  :biggrin:

RITA
GjenopprettetMedlem
Tack for intressant läsning Dimi.  :respect:

Nu undrar jag bara:
Vad är en gjettestasjon?
GjenopprettetMedlem
"Orre":

Tack for intressant läsning Dimi.  :respect:

Nu undrar jag bara:
Vad är en gjettestasjon?

Gjeterstasjonen  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Hihihi... jag kunde inte gjette att en gjettestasjon var en Gjeterstasjon... :lol:
vilket heter Herdestation på svenska...
och gjetere är kanske inte mitt vanligaste samtalsämne, uansett språk  ;D
GjenopprettetMedlem
brannvesener i Tuva henvender seg til sjamaner når de trenger regn til å slukke skogsbranner.
Sjamaner i Tuva mener ,at lamaister bringer hete til tuva ,slik ,at det starter mye skogsbranner.
Lamaer kommer til tuva ,skriver sine mantraer på de hellige fjellene på den språk som Tuvinske ånder forstår ikke. Lamaer bygger sine suburganer i hytt og pynne og prøver å ta over sjamanistiske ritualer og utgi dem for sine.
Sjamaner i Tuva sterk misliker buddismen .
GjenopprettetMedlem
"dimi":
Sjamaner i Tuva mener ,at lamaister bringer hete til tuva ,slik ,at det starter mye skogsbranner

Vet du forresten hvorfor det har vært så mange skogbranner i Norge i det siste?

"dimi":

Sjamaner i Tuva sterk misliker buddismen .

Jeg har heller ikke så mye til overs for buddhismen, men hvorfor misliker de den så sterkt?
Anonymous
Takk for at du deler dimi  :wub:  velsigner vann og tilkaller regn er et intresangt tema  :respect: 

Jeg prøver å lytte til det du sier om sjamanene i Tuva, da kom tanken jeg forstår ikke hvorfor de føler seg truet av andre som bruker sjamanistiske ritualer som er de samme som deres,
det kan jo hende de som bruker dem har fått kanalisert at de skal bruke dem, og dette burde de jo sett på som  positivt - sterkere kraft.

Det er mye snakk om Kristendommen om krig og fordømming
men jeg må ærlig innrømme at jeg har sansen for de 10 Bud.

Florence Nightingale  :wub: