Vår forfedre har gitt og gir oss liv. Fødsel og død er det eneste som er sikkert her i verden. Jeg føler nå et stort behov for å ta opp temaet DØDEN. Det er et tema som bør diskuteres mer og det er nok et stort behov for mange å vite mer om og ta styring over begravelses seremonier. Jeg følte selv at noen hadde tatt styring over MIN BESTEFAR og hans egne synspunkt på kirke og f.eks begravelsesseremoni etter at han var død.
Min bestefar (beste far) døde i Bergen den 4. august 2006. Det var en himmel uten skyer - i Bergen - og bortimot 30 grader. Min bestefar satt i morgensolen og nøt solstrålene før han skulle gjøre sine daglige gjøremål. Han ble 88 år, var frisk og sprek for sin alder.
Men døden kom som et sjokk likevel. Mitt hjerte ble så stort at hjerteslagene kunne kjennes langt ut i luften. Var det lov å grine? På bussen, på biltilsynet, i butikken? En slik sorg har jeg ikke kjent i dette livet. Ingen av mine nærmeste har dødd slik at jeg har opplevet det.
Bevissthetstilstanden min ble endret. I ni netter var jeg hos min farmor som er åttifem år for at hun ikke skulle være alene. Jeg sov i bestefars seng og gjorde min bestefars daglige gjøremål (om enn ikke så pliktoppfyllende) - så var ikke han den siste som hadde gjort det...
"Heldigvis" (og den luringens ånd hadde kanskje planlagt det?) døde han på denne klare dagen - en fredag - så fikk jeg og min farmor i hvert fall to dager å oppleve oss selv i denne nye situasjonen og sorgen, før det måtte ordnes med begravelsesbyrå, syning/svøping, prest og begravelse. Før en uke var gått lå bestefar i jorden. Det var om torsdagen. Denne uken var den vakreste og mest vemodige i hele mitt liv. Det beste men vanskeligste å forsone seg med var været. Den varme klare dagen fredag 4. august.
De neste dagene var det både sol og regn og ikke fullt så varmt, regnbue, store gåseflokker som ploget over himmelen på sin reise sydover og skyformasjoner som viste både engler, sjamanen og hvite ørner - fantastisk vakkert. Takk, takk, takk *)*
Alt skjedde så fort. Døden og seremonien rundt den var ikke planlagt og jeg følte meg en stund litt forvirret og alene - som sjaman(ka). Den fredagen bestefar døde reiste jeg med det samme til Haukeland sykehus for å få se ham. Etter mye om og men fikk jeg det. Takk til min venninne og min mor som tok den diskusjonen med sykehuset for meg, for i min tilstand spørs det om jeg hadde orket det. Bestefar så så fin ut. Det var tent to lys i vinduet ved hans hode. Han blunket til meg (det er helt sikkert for det gjorde han onsdagen etter da familien var på syning. Da så min farmor det også - uten at jeg hadde nevnt noe om min opplevelse med det). Min bestefar var en luring. Var ikke kristen, men hadde en forkjærlighet for geografi og verdens uløste gåter, hadde sitt hemmelige indre liv - og var ikke redd for å dø. ""Jøssda, dårren (døren) e` åpen" sa han på ekte gammelbergensk - "og så har vi solbær og så har vi månebær"¨, tullet han med barnebarn og oldebarn.
Takk for meg, det er lettere å få trøkke ut sin smerte. Her kommer:
BESTEFARDIKTET
Bestefar - gamle ørn
Hvite sky former en ny
alder men ingen tid
Solens stråler
tar deg med
Lyset og
varmen
som du elsket
på jorden er
evighetens lyshjul