Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
AdsBot [Google]
"ailo":

...the burning desire for Liberation... burned up in the fire of Awakening...

Ja! Da blir DET også en gave. Takk for muligheten til å se det fra den synsvinkelen.
Selv om en kan føle seg som 70 år gammel..
Anonymous
"ailo":

.the burning desire for Liberation... burned up in the fire of Awakening...

Ailo

Den ultimate frihet.

Kroppens frihet og åndens. Kan de ikke smelte sammen?
Anonymous
av og til er jeg ganske teit, og nå forstår jeg ikke hva som menes med "kroppens tyranni"?
er det at vi blir gamle, syke og dør? eller er det at kroppen av og til vil andre ting enn hodet? Eller er det at kroppen holder oss fast til en jordisk og fysisk eksistens vi skal frigjøre oss fra? mange spørsmål ingen svar...  :shyone:  :beer:  :razz:  :idea:
Siv
Sensis [Crawler]
"Liljee":

Selv om en kan føle seg som 70 år gammel..

Eller som alle aldre og uten alder.

Ungdom, skjønnhet, potens, bristende knopper, vitalitet, orgasme, fysisk fruktbarhet, alt det er hormonenes lek med oss i oss. Det er dyrearvens overlevelsesinstrinkter, formeringens bud. 

Trenger vårt holistiske vesen noe mer enn det å finne seg selv? Hvor blir elskeren av for den som erfarer "unconditional love"? Det spørsmålet har jeg fra Rumi...

Trenger Gud å formere seg?

a
Anonymous
"trenger gud å formere seg"? kanske  har Han gjort det allerede? Bare  vi som ikke "ser" det...er han ikke overalt? men rekker en  Gud overalt? Det sies slik, men for meg er det en gåte: hvordan?
GjenopprettetMedlem
Kanskje Gud formerer seg gjennom mennesket? Vi er jo alle en del av  det store skaperverket, alt som er. Gud lever i hver og en av oss, og formeres gjennom det vi skaper, fysisk og åndelig. Gud formerer seg ikke i bokstavelig forstand,men den gudommelige kraften formerer seg gjennom alt som lever. Dette er mine tanker rundt spørsmålet.
Anonymous
:respect:
GjenopprettetMedlem
"siv":

Det finnes energier som bryter ned det som er stivnet og fastlåst. Disse er ikke "behagelige" , men nødvendige. Det skjer i kulturer også, så vel som i mennesket. Kulturstrukturer som i utgangspunktet skapes for å hjelpe det sårbare mennesket mot den nådeløse naturen blir for store og faststivnet slik at livet med sine energier ikke lenger kan bevege seg fritt. Da kommer "Hekate med sine hylende hunder" og begynner sin nødvendige nedbrytningsprosess, ofte med krig og nød. Sånn tror i alle fall jeg at det er.
Siv.

Er Hekate ok? Burde ho hatt ein vårreingjering hos oss snart?
Anonymous
Godt spørsmål.
GjenopprettetMedlem
Eh,ja?
Sensis [Crawler]
"siv":

Det dyriske har ingen bevissthet om dette, for dyr kan ikke tenke symbolsk, men det kan mennesket.

Hva sier du da til at aper og hunder kan legge sammen og trekke fra...for tall og pluss og minus er symboler...

a
Anonymous
Dyr kan mer enn det, aper kan feks. lære seg ganske avansert tegnspråk,så tja, det vet jeg kanskje egentlig ikke så mye om?  :eusa_liar:
Siv
Anonymous
"ailo":

Trenger vårt holistiske vesen noe mer enn det å finne seg selv?

å finne seg selv..
å finne seg i andre...
å løser opp egne grenser..
å blander seg med andre...
å blander seg med dyrer, planter, elementer...
å skape en helhet
uten begrensninger
stor og vid
som universet.
GjenopprettetMedlem
"ailo":

"siv":

Det dyriske har ingen bevissthet om dette, for dyr kan ikke tenke symbolsk, men det kan mennesket.

Hva sier du da til at aper og hunder kan legge sammen og trekke fra...for tall og pluss og minus er symboler...

a

Ikkje gløym at dyr drøymer! Og eg les i ei bok i vårjevndøgerets stivaste time at dei hallusinerer også.
Kanskje om oss?
Spennande..
GjenopprettetMedlem
"ailo":

Det er vel minst to typer frihet. 

Den ene er friheten " til å gi meg hen til den kraften, uten skam og begrensninger".
Altså en frihet for kroppen.

Den andre friheten er frihet fra kroppen tyranni.

...the burning desire for Liberation... burned up in the fire of Awakening...

Ailo

Jeg har skritt for skritt befridd meg selv fra mine mønstre og tankemåter .
Nå har jeg  gitt meg hen til kraften og lidenskapen - uten begrensninger . Som et slags sisste skritt ut i det ukjente , som likevel er så kjent.

For meg , er dette det viktigste skrittet jeg har tatt for at min sjel skal være fri fra kroppens tyrrani.
Det å sette kroppen fri. Med å gi den tillatelse til å være i ett med den seksuelle og lidenskapelige energien.
Jeg følger min egen kraft. Jeg er den jeg vil være  .  Den jeg alltid har vært , utenfor tid og rom.

Og så til ...
Den ubetingede kjærligheten .Den ligger i meg , i oss alle. Jeg tror at sjelen er uten kjønn , at Gud ikke trenger å formere seg - men å skape. Elskeren er skapende , det seksuelle  er en enorm skapende drivkraft ...en av de sterkeste drivkraftene vi har.

:wub:
GjenopprettetMedlem
Jepp!!!  :respect:

Det høres ut som du er langt på vei!  :eusa_clap:  :eusa_dance:  :P
Anonymous
Kan det er en tredje typ av friheten:

å valge sin egen uttrykksmåten...

...ved ord, bild, kunst, dans eller kroppen?

Hva er deres måter å uttrykke seg?
Hvilken typ av frihet søker dere?

MvH antje.
Anonymous
Det er en veldig kraft i dine ord, Malaika. Du har tydelig gjort en kjempejobb med å komme dit du vil være. :respect: :wub:

Og jeg deler dine tanker om sjelen. :eusa_dance: :eusa_dance:
Nutch/CVS [Bot]
"ailo":

Den andre friheten er frihet fra kroppen tyranni.

Hadde i natt noen tanker til  dette:

Jeg synes kroppen er et verktøy jeg kan oppleve verdenen jeg lever på med. Visst er dette verktøyet begrenset. Det kan ikke alt. Likevel er det et vidunderlig og gledelig verktøy.

Hvis lysten til å oppdage verdenen slokner, ja da blir verktøyets begrensninger til et fengsel, til tyranni.
Og lysten kan ikke skapes med vilje. Den kan dyrkes. Vi kan stelle for den.

Og når livet tar slutt kanskje det er lysten til å oppdage det neste steget.

Hilsen
Gåååja
Anonymous
"Gåååja":

Gåååja

Disse ordene ble jeg glad for!  :eusa_dance:
Anonymous
"Gåååja":

Må lysten blir skapt? Fra hvem? Sikker ikke med vilje (egen eller fremmed).

Eller bedre: blir befriet? Fra fengsler? Egne fengsler og verdens fengsler?

:wub:, Antje.