Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg sto der
og sag meg om
Ventede
Lyttende
Fölte noe
men inget sag
Det vaer stille
men ikke helt taust
Stående
Stille
Med ørene spente
Ventende
Så hörte jeg kvinnen
Og jeg gikk
mot lydet
Gikk mot syd
Der hvor hun
Ventende
Lyttende
Fölende
Som meg
Hei du!

GjenopprettetMedlem
Tillater meg å si hei tilbake jeg. Som en annen ventende og lyttende kvinne!
Takk for nydelig dikt!

Anonymous
Ja heia
hm det var kanskje ikke meg. Meget sannsynlig var det ikke det
Et flott dikt Lie.
Anonymous
Hei hei på dere!
Hvorfor ikke du Fönix?
Feil kompassretning?
Anonymous
Tja, jo det kan det være.
GjenopprettetMedlem
Det er urkvinnen, som står og venter på OSS.
Men hun venter ikke så lenge, fordi hun ER i oss.
Men sjebnen er lagt slik, at vi møtes på veien,
for å forene urkraftkvinnens styrke og kjærlighet.
Sammen!!!!

Anonymous
Så flott sagt silva

Bing [Bot]
Liker den om urkvinnen. Hun venter, speider, er klar for å møte meg når jeg kommer.

Vil danse med meg, synge med meg.
GjenopprettetMedlem
"tiril":
Liker den om urkvinnen. Hun venter, speider, er klar for å møte meg når jeg kommer.
...vil dere møte en urkvinne av i dag vil jeg anbefale dere alle å gå på en Mari Boine konsert. Makan til urkvinne skal en lete lenge etter. Det er en artist som formelig spruter over av rå urkraft. Jeg har sett en god del konserter og Mari Boine er noe av det råeste jeg har sett. Ja kvinner, ta tilbake urkraften...vi trenger alle (inkl. Moder Jord) at dere gjør det snarest...vekk med "gubbeveldet" (og dette er ikke ironi altså)

Bing [Bot]

Jeg hører masse på Mari Boine men har ikke fått med meg noen konsert ennå. Hun er helt utrolig herlig og så inderlig tilstede.
Skal til Kypros neste uke, det er Afrodites øy. Kan være mye urkvinne der. Jeg kan være og kan finne kanskje møte en urkvinne, det var og et tema for noen av oss hos Wolf.
GjenopprettetMedlem
"tiril":

Skal til Kypros neste uke, det er Afrodites øy. Kan være mye urkvinne der. Jeg kan være og kan finne kanskje møte en urkvinne.
...jeg ønsker deg en fantastisk reise...kanskje møter du en urkvinne ?...nemlig deg selv...

Bing [Bot]
Det hadde jo bare vært så utrolig herlig! I de greske mytene er det urkvinnen som titter frem i en brønn, i vannspeilet. Urkvinnen viser seg for Demeter som leter etter sin bortførte datter, og urkvinnen danser og ler helt til Demeter må tørke tårene og smile med.
Anonymous
Hei du!
Jeg har møtt deg før
Da verden var ung og ingen kjente morgendagen
Da tårer var sølv og ingen bar slør
Da sjelen fikk sveve fritt og uten stengsler
Vi ble kjent da
men nå er vi fylt med morgendagens lengsler...
Takk Lie!
Anonymous
"Geronimo":
kanskje møter du en urkvinne ?...nemlig deg selv...
Tenk at det var en man som först såg det!
Min intensjon, var ett möte med meg selv... men i opplevelsen av et dikt finns inge rette svar.
GjenopprettetMedlem
Min intensjon, var ett möte med meg selv... men i opplevelsen av et dikt finns inge rette svar.
Ja Lie, det er det som er så fint med dikt..

Det finns ingen rette svar, og mange kan kjenne seg igjen i diktet, og inspirasjonene flyter.
Jeg kjente meg igjen i ditt dikt, som den:
Ventende
Lyttende
Fölende
Men jeg har så intense følelser om urkvinnen om dagene.
Jeg føler hun jobber seg frem i meg og i OSS kvinner
her inne på sonen. Jeg har merket på flere av sonens
kvinner gjennom innleggene deres, at bak står urkvinnen
og smiler....venter...lytter...føler.
Og sammen er vi sterke, sammen kan vi alle finne
denne urkvinnen...for hun finnes...der i oss selv.
VI ER URKVINNEN! Er vi ikke?
Anonymous
Jo det är klart att vi är och har URKVINNAN i oss!

Anonymous
"Geronimo":
"tiril":
...vil dere møte en urkvinne av i dag vil jeg anbefale dere alle å gå på en Mari Boine konsert. Makan til urkvinne skal en lete lenge etter. Det er en artist som formelig spruter over av rå urkraft. Jeg har sett en god del konserter og Mari Boine er noe av det råeste jeg har sett. Ja kvinner, ta tilbake urkraften...vi trenger alle (inkl. Moder Jord) at dere gjør det snarest...vekk med "gubbeveldet" (og dette er ikke ironi altså) 
Virkelig herlig å se sånne ord fra en mann! Sant sant, Geronimo!

Jeg har vært på et par konserter med Mari Boine, og er helt enig. Hun er toppen, hun er mitt ideal. Jeg har drømt å være i hennes sko på scenen!

Urkvinnen i meg har jeg fått møte, jeg kjenner iblandt hennes iver etter å manifestere seg (som under tromming), men hun lever mest i drømmene. Og slumrer ellers i hverdagen.
Ja, kvinner, la oss åpne opp for urkvinnen der inne!
Sister drum, hun drømmer i meg..GjenopprettetMedlem
"Lazy":
Virkelig herlig å se sånne ord fra en mann! Sant sant, Geronimo!

...vel ikke så rart egentlig. Det meste er basert på frykt og kjærlighet og ettersom jeg ikke frykter
den kvinnelige urkraften, men ser på den som et gode for alt levende på Moder Jord, inkl. Moder Jord, gir svaret seg selv. Jeg ser på enkelte religioner (jeg snakker da ikke om buddhismen) som et "gubbevelde" og det er nettopp disse religionene som har ødelagt så mye for den kvinnelige urkraften (og mennesker generelt)...men jeg ser nå en ny tid med nye muligheter...

Anonymous
Jepp. Og i dette perspektivet blir fremtidsutsiktene ganske oppmuntrende..

(livsvann)
Anonymous
Takk for diktet, Lie!
...å møte seg selv - sine kvinnelige og mannlige krefter...det trenges balansen mellom begge deler...hvis vi har (eller måtte) undertrykket for mye fra en del kommer tiden for å styrke igjen denne delen...
"Geronimo":
...(jeg snakker da ikke om buddhismen) som et "gubbevelde"...
Hvorfor ikke? Hvordan er det da med urkvinnekraften og "gubbevelde"? Er de i balansen?
GjenopprettetMedlem
"antje":
"Geronimo":
...(jeg snakker da ikke om buddhismen) som et "gubbevelde"...
Hvorfor ikke? Hvordan er det da med urkvinnekraften og "gubbevelde"? Er de i balansen?
...jeg skjønner ikke helt hva du stiller spørsmålstegn med Antje men jeg antar at det er buddhismen du stiller spørsmålstegn ved...jeg vet ikke nok om buddhismen til å uttale meg om den undertrykker kvinnekraften eller ikke, men jeg vet at Buddha (etter råd fra andre) bl.a. godtok at kvinner kunne lære den nye læren (altså buddhismen dengang). Det var vel egentlig en revolusjon i forhold til datidens tankegang...jeg vet også at buddhismen "står for" hvert enkelt individs veg mot nirvana (altså med egenutvilking i fokus)...men som sagt jeg vet litt for lite vedr. buddhismen i forhold til likestilling mellom kjønnene...men når det gjelder kristendom og islam vet jeg nok til å vite at det er to religioner som hindrer kvinnen og kvinnens urkraft på mange og viktige områder - noe jeg ser på som en "gubbete tankegang" (mildt sagt)...

Anonymous
Hei Geronimo og takk for svar!
Siden vi skriver her om mannlige og kvinnelige krefter i det siste, har jeg tenkt om hvordan det er i buddhism.
Så derfor mitt spørsmålstegn. Jeg leser nettopp en bok fra June Campbell. Det handler om hennes personlige erfaringer under en lang tid i tibetansk buddhism. På en siden er det personlige/individuelle erfaringer. På den annen siden dukker opp mange spørsmåler om rollen av kvinnen i samfunnet.
Anonymous
Hei du!
Som meg
Følende
Lyttende
Ventende
Jeg hørte henne også….

Siv

Bing [Bot]
Et aspekt ved gubbevelde i verdensreligionene og forskjellige mystiske veier til nirvana er at for å oppnå den høyeste bevissthet/nirvana er veien slik at den ikke lar seg forene med å ha omsorg og ansvar for barn og familie, dette gjenkjenner jeg bl.a i Eirik Balavoines artikkel for ikke så lenge siden i bladet "Visjon"; i henhold til hans lære er jeg bare en turist på den åndelige vei o g kan ikke nå det høyeste nivå på hans rangering av hva det er å være spirituell så lenge mye av min tid er bundet opp til omsorg for barn. Jeg mener ikke å arrestere Eirik Balavoine her, han har mange fine tanker og erfaringer om spirituell utvikling, men er kanskje selv et offer for gubbeveldet og troen på at det er sånn det må være. Det som er nytt i spirituell utvikling i vår tid er jo at menigmann og kvinne nå har tilgang på veier og metoder som før ble holdt hemmelige og som fordret et liv i kyskhet uten familie. Jeg mener at: En spirituell utvikling må la seg forene med det å få barn og familie. Det er for lettvint å stikke av gårde i kloster og tro at lyset er der, for meg må det spirituelle kunne forenes med å være mor og kvinne. I dette livet.
Anonymous
Just nu struntar jag i vägar och val, högt eller lågt... och ÄR... Just nu.
Hei Siv