Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
"Fønix":

"Geronimo":

Problemet er at jeg blir verken kvitt jabbingen eller de helv.... diktene for jeg er med på å bidra selv  :eusa_dance:
Tid for refleksjon og nye innfallsvinkler...jeg kommer sterkt tilbake...>:(

...med fredspipe?  :innocent2:

...det tviler jeg på  :icon_twisted:  (pokker...der jabbet jeg igjen  :exclaim: :exclaim: :exclaim: )
GjenopprettetMedlem
For mye røyking her! ! ! ! ! !  :icon_twisted:

"hosthost"

:eusa_liar:
                  :biggrin:

Anonymous
Hva mener du med å gå inn og redigere hos meg   :shock:
Anonymous
Problemet er at jeg blir verken kvitt jabbingen eller de helv.... diktene for jeg er med på å bidra selv  eusa_dance

ja man kan slå seg selv på kjeften til man blir tannlaus. >:( :exclaim:

Dessuten, må det jo være en ekstatisk måte å dø på, å drukne i dikt. OHh herlighet! :eusa_dance: :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
"Fønix":

Hva mener du med å gå inn og redigere hos meg   :shock:

...jeg kom inn feil på ditt innlegg og prøvde å snike meg ubemerket ut igjen...pokker jeg har ikke hatt dette "problemet" før...det er noe som har blitt til i kveld...skjønner ikke dette jeg...jeg er jo bare en gammel indianer som ikke skjønner meg på data  :shyone:
Anonymous
Nok en sak for teknisk avdeling, vil jeg tro.
Anonymous
Det må være en feil, for du skal egentlig ikke ha den muligheten til å kunne gå inn og redigere hos andre.
Tidligere var det slik at de som hadde passert tusen innlegg, fikk ekstra knapper som redigering og sletting. Det har de heldigvis gjort noe med og fjernet den muligheten. Jeg herjet jo vilt i den tiden med de ekstra knappene. Ja, det var en herlig tid, jeg kunne gå inn og slette eller redigere alt etter som på andre  :innocent2:

Men jeg har oppdaget at jeg fortsatt har de knappene, hvis jeg går inn på drømmer (tror det var der).
Anonymous
:w00t:what?! :w00t: det kan jeg ikke huske, fra den tida jeg var virtuell sjaman. jeg så det vel bare ikke. :P
GjenopprettetMedlem
Diktsonen ja!

I en periode syntes jeg som Geronimo, det var veldig mye dikt.
Men det var før jeg lærte meg å sette pris på diktene. Før
jeg forsto hva det ligger i å lese dikt. I dag setter jeg stor pris
på å lese diktene her inne.

Mange av dem er jo basert på egenerfaringer, reiser,
andre basert på drømmer. Mange av dem kjenner jeg meg
igjen i. Noen av dem setter seg dypt inn i hjertet,
og et par tre innimellom, skjønner jeg ikke bæret av.

Dikt er noe personlig. Det er for meg nå
et kort fortalt eventyr fra hjertet. Fra
hjerterota som inneholder gleder, sorg
morsomheter, fortvilelse, kjærlighet og
lidenskap.

Så er det spennende. Å måtte tolke enkelte dikt.
Hva mener forfatteren? Hva betyr dette diktet?
Og hva kan jeg få ut av det? Og så må vi ikke glemme:

Inspirasjonen....mange får lett inspirasjon, enten
til å skrive dikt selv, eller til å ta tak i ting et
dikt kan minne oss på. Som trumman`s
hærlige dikt.....Ta tag i deg..... :wub:

Noen ganger savner jeg diskusjonene. Men diktene
kompansierer opp for det nå. For jeg kan om
jeg vil, lage egne diskusjoner eller
emner om noe jeg lurer på. Hvilket jeg gjør
innimellom. Og da gir jeg de som ikke liker
at det er så mye dikt her pinnen,
til å lage diskusjoner eller emner
som vi kan snakke om.

De diskusjonene som har vært
har jeg ikke kunnet alltid delta i pga manglende
informasjon eller innsikt, feks om plantelærere.

Jeg setter vertfall pris på diktene. Stor pris.
Men dette er en sone for alle. Her er det
plass og hjerterom for alle meninger, temaer
diskusjoner og dikt. Så.....hva blir det til?
dere som ikke liker dikt, vel....me klar for disskus!
(bare ikke innen plantelærere)...hihihi
:innocent2:  :wub:  :P
GjenopprettetMedlem
Diktdelen var den eg likte minst,i starten.
Så var det enkelte forfatterar som tok meg ut på elleville reiser i mitt/andre sitt indre og ytre kosmos,og det gjorde noko med meg,enten eg ville eller ei :w00t:
Starta så å legge merke til fleire dikt,og har faktisk lært masse av det.
Skreiv så etpar sjølv,og merka at det er ein viss terapi i det,så det er for såvidt ingen veg attende,trur eg.
Dårleg ide å avbryte terapi,sant?
Diktforumet er genialt,det... :wub:
Anonymous
Skal innrømme at jeg overhodet ikke likte dikt før  :icon_redface: Hatet å lese dikt, så naturlig nok var jeg ikke så mye inne på diktsonen til å begynne med. Noen ganger var det jo bare dikt og atter dikt, så host hm jeg kan forstå Geromino (hørte du det?)
Men man skal aldri si aldri. Mer skal jeg ikke si om den saken  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
"Fønix":

så host hm jeg kan forstå Geromino (hørte du det?)

...hmm...begynte å føle meg annerledes og litt ensom vedr. denne saken...noen virket jo t.o.m. litt sint på meg fordi at jeg har mine meninger ( i et demokratisk land  :lol: ), at jeg ikke har gått nok i dybden på meg selv etc (tror faktisk jeg har vært like dypt som de fleste her - noe som førte til min interesse for bl.a. sjamanismen) ...men nå skjønner jeg at det er delte meninger om saken...og det er bra...selvsagt kan det hende med tiden at jeg begynner å like flere dikt...jeg synes faktisk at det er mange her som er enormt flinke til å uttrykke seg via dikt...men det er greit med noen brødskiver i ny og ne liksom...trenger ikke fryseren fullt av brød...men som sagt : det er mange gode diktere her  :eusa_clap: :eusa_dance:
Anonymous
av og til er det jo lurt å  hamstre til dårlige dager :lol: og jeg for min del  får det  best sagt med dikt, selv om det  ikke er sikker at alle  skjønner  "budskapet". Mulig jeg er blitt en pest og plage her,men jeg er nå  slik en  grubler, som filosoferer  over det tildelte livets mysterier :innocent2: og skriver om det i diktform. Har tidligere  prøvdt å formulere meg på annen måte men det har ikke vist  til å bli noe "suksess", intressen har vært laber,og jeg har  faktisk følt meg litt teit da :exclaim:...men skal heretter styre mine diktlyster, så det ikke blir for mye :-X, ( er jo ikke sjaman heller, så jeg har ikke  noe særlig peiling på  dette området, har bare  livserfaringen, så da så... :eusa_doh:
GjenopprettetMedlem
Har tidligere  prøvdt å formulere meg på annen måte men det har ikke vist  til å bli noe "suksess", intressen har vært laber,og jeg har  faktisk følt meg litt teit da ...men skal heretter styre mine diktlyster, så det ikke blir for mye , ( er jo ikke sjaman heller, så jeg har ikke  noe særlig peiling på  dette området, har bare  livserfaringen, så da så...

Er nok enig med deg der Marihøna  ;D

Jeg har som sagt lært meg å bli gla i dikt. Men tidligere syntes jeg ikke så mye om det. Det ga meg ingenting da. Nå skriver jeg en del dikt selv.

Men jeg skulle også ønske det var flere innlegg innen sjamanisme. Som sagt har jeg ikke peil på hverken planter eller musikk. Ei heller ursjamanisme,
Men jeg savner innimellom spørsmål, diskusjoner og reiser fortalt ikke bare i diktform, men også som en liiiiten novelle.
Det syns jeg er så koselig å lese.

Men jeg har et lite problem....jeg har litt vansker med å lese lange innlegg, hvor det ikke er noen opphold. Alt er skrevet sammen.
Så derfor kan jeg ha litt problemer med å forstå eller lese enkelte innlegg. Men det er meg det er noe gæli med, mine øyne... :lol:
Jeg syns det er mye enklere å lese en oppdelt tekst. For da kan øynene hvile mellom linjene.. :innocent2:

Men fortsett for all del å skrive dikt, jeg kommer vaffal til å dikte. Men ikke om alt.
Og jeg kommer fortsatt til å legge ut reiser og spørsmål... :biggrin:
Anonymous
Marihøna, jeg syns ikke du skal dempe dine dikterlyster, fordi om Geronimo ikke er så hoppende glad i dikt. ;D
Fortsett å skrive du. Du har draget på det.

Geronimo, hvorfor vil du dempe den kreative ånd? Du snakker om brød i fryser'n!
Det er egentlig litt ubegripelig, når jeg skal ta det helt seriøst.

Hvis sonen skal bli en rein debattsone om klima og helsepolitikk, da mister den en vesentlig verdi for mange mennesker her. Iallefall for meg!
GjenopprettetMedlem
Skjønner hva du mener Lacy...men her føler jeg for å forsvare Geronimo en smule!

Ut fra hva jeg har lest av hans innlegg, så krever han ikke en diktfri sone!.. :)

Men kanskje et mer variert innhold. Vi er forskjellige her inne, alle sammen.
SOm noen av oss har nevnt her, så har vi heller ikke likt dikt en gang i løpet
av vår aktivitet her inne! Det er noe vi etterhvert har lært oss å sette pris på.

Men vi må heller ikke glemme, at det også går ann å legge inn andre temaer,
noen debatter, noen dikt, noen spørsmål, noen fakta..osv.

Det er noe alle burde bli flinkere til. Jeg vet det en gang sluttet noen her,
fordi det ble enten for mye dikting eller for mye pjatt om helt andre ting,
en temaer som hadde med sjamanisme.

Jeg syns vi burde alle mann prøve å bidra til at denne sonen inneholder
litt varierte temaer. Så alle kan få følelsen av å delta helt og fullt.

Og dette er ikke kritikk til noen,

Faktisk er jeg glad Geronimo brakte dette på banen.
For vi må ikke bare henge oss opp i dikt. Det er jo en del dikt
her. Det må vi alle være enige om. Jeg klager ikke,
men av tanke på at jeg selv var der en gang som geronimo er nå,
vel.....så tar jeg utfrodringen på strak arm jeg, om å ikke bare legge inn dikt.

:innocent2:
Anonymous
Jada, hyggelig at du forsvarer han. Men han vil vel sikkert svare selv. ;D
Jeg satte det jo litt på spissen da. Jeg angriper han ikke, så i den forstand trenger han ingen forsvarer. :)
Men han tåler sikkert litt motstand og spørsmål, med en såpass massiv kritikk han har lagt for dagen i det siste. 8)
Jeg tar dette med godt humør, og det er jeg sikker på at han også gjør. :)

Jeg tror vi alle bidrar der vi kan og vil. Også jeg ville satt pris på om de som er erfaren og kyndige i sjamanismen, ville skrive mer relatert til dette spennende emnet. Nå er jo det mest å finne i artiklene på forsiden, da.

Så for å konkludere:
Jeg synes sonen er topp, og Geronimo og!  :)
GjenopprettetMedlem
:lol: Jeg er helt sikker på det jeg å, at Geronimo kan forsvare seg fint selv.

Men det var også en måte for meg, å si at jeg forstår hans reaksjoner,
og at jeg er litt enig med ham. Og at jeg samtidig selv kunne etterlyse mer.
Jeg elsker dikt, men som sagt over her, jeg savner litt mer *vanlige temaer*

For når jeg går inn på temaet *sjamanisme* på forumet.....står det 3463 Innlegg og 222 Emner Sjamanisme på bare 12 sider
Går jeg inn og ser på *dine dikt* på forumet....................står det 11112 Innlegg og 1388 Emner Dikt på over 70 sider

Mange her inne er dyktige på ord....dikt!! Mange av diktene burde forsåvidt også ligge under sjamanisme.
Fordi de handler om sjamanisme og dens erfaringsvei. Jeg tenker nå ikke bare på geronimo...men kanskje
mange andre som ikke sier i fra, eller som gjester.

Går mye av våre sjamanerfaringer tapt pga dikt? Og da snakker jeg ikke om de som bestandig er flinke til
å svare i diktene....men om alle!

Men, det er jo selvfølgelig opp til enhver, hvordan de vil legge ut sine innlegg. Som sagt,
jeg kommer til å fortsette dikte, men jeg vil nok prøve å legge inn andre temaer etterhvert også!

Klem!
Anonymous
ja, klart  alle må  få lov  å si sin mening,og at alle ikke liker dikt  er jo ikke noe nytt, smaken er jo forskjellige. Men jeg for min del kommer til å dempe meg  mye, så dem som vet og kan  få slippe til i emner som berører sjamanisme. Men har tatt beslutningen  om å ikke skrive "forhandlinger", fordi min viten om emnet sjamanisme rekker ikke til. Mulig det er blitt for mye dikting og jabbing her, men slik kan det ofte bli med debatter, en hopper frem og tilbake, og litt tilsides også.Alle vet ikke  ALT, kan ikke ALT, slik er det bare. Emnet sjamanisme er vel ikke viden bredd, det er jo egentlig  kanskje ukjent blant folk flest :o. og det finnes sikkert mange som vergrer seg å spørre,akkurat derfor, og også derfor at  en ikke vil vise sin uvitenhet.
Men uansett, så har dere  en fin sone, og dem som er blitt  kjent med hverande her har sikkert  fått opplevdt en masse. Det jeg "ser" så er det jo hyggelige,seriøse mennesker her  :)
ha en fin søndagmorgen alle sammen...

ps. idag skinner solen her, sommeren er kommet for fullt og naturen er bare nydelig med fuglesang og duften av den deilige tiden vi går i møte :)

mvh marihøna
som synes livet er herlig,akkurat nå :eusa_dance:
Anonymous
"marihøna":

Men jeg for min del kommer til å dempe meg  mye, så dem som vet og kan  få slippe til i emner som berører sjamanisme. Men har tatt beslutningen  om å ikke skrive "forhandlinger", fordi min viten om emnet sjamanisme rekker ikke til.

Man må ikke vite for å skrive om sjamanisme... man kan spörre, hvis man ikke vit så mye og da lär man seg mer  :icon_biggrin:
Anonymous
Silva sier:
Mange her inne er dyktige på ord....dikt!! Mange av diktene burde forsåvidt også ligge under sjamanisme.
Fordi de handler om sjamanisme og dens erfaringsvei. Jeg tenker nå ikke bare på geronimo...men kanskje
mange andre som ikke sier i fra, eller som gjester.

Her har du et poeng, syns jeg. Mye som er lagt under dikt, kunne godt ligge under f.eks sjamanerfaringer.
Kanskje ville flere lese dem da? Noe er jo i et slags grenseland mellom dikt og historie.
Jeg la en gang et dikt under innnvielser, f.eks., da det var temaet.  :)
GjenopprettetMedlem
Emner innen sjamanisme.

Da jeg forsket meg inn i dybden av yukatekmayaenes sjamanisme ifjor kom jeg over en interessant opplysning:

På Yukatan skiller de mellom ulike typer sjamaner eller jmen'o'ob som de heter:
Alle sjamanene kunne gudelæren, chanting, det å være seremonielle mestere...

men videre så hadde de spesialisert seg på ulike områder:
kiropraktor (den som kan om bein)
massasje
å spå eller anvendt klarsyn
urtekunnskaper
etc.

Med andre ord dekker denne urbefolkningens sjamaner et helt spekter av ulike alternative innfallsvinkler som altså alle faller innunder sjamanens kunnskapsområde.

Det jeg forsøker å si er at det samme ser jeg reflektert her inne. Det prates om mange tema som man ikke umiddelbart forbinder med sjamanisme, men kanskje er de relaterte, kanskje er disse også en del av det som burde defineres som en sjamans kunnskapsområde?

I og med at kultur er prosess, livet er prosess, så er det vel heller ikke sagt at sjamanens rolle er endelig definert? Kanskje går det seg til etterhvert.. man tar kunnskap fra urbefolkningene og blander inn nye, andre innfallsvinkler? Pakken blir da kanskje mer komplett og tilpasset vårt samfunn og vår tid?
Anonymous
Tenkvert!
Jeg tror nok at det sjamanske arbeidet, utvikles med menneskens utvikling og vi må vaere åpen for nye infallsvinkler og "metoder". Grunnen er den samme, men alt utvikles, så og må sjamanisme gjöre det... da er ikke rart, at det finns flere forkjellige stier å gå og fler videre forhold (ingsmåten?)
GjenopprettetMedlem
"Lazy":

Hvis sonen skal bli en rein debattsone om klima og helsepolitikk, da mister den en vesentlig verdi for mange mennesker her. Iallefall for meg!

...hmmm er det noen her som har ønsket en REN debattsone om klima og helsepolitikk da ?  ;D ... hvis sjamanisme er kraft, healing og ekstase (det står ihvertfall slik på forsiden av denne websiden) så man vel tåle at enkelte innlegg er om temaet healing. Jeg ser på det å ta vare på Moder Jord som en viktig del av healingen - healer vi Moder Jord er vi med på å heale oss selv. Å heale seg selv er vel å ta vare på egen helse...er det ikke ? Mange, inkl. meg selv ,har kommet med innspill om hvordan vi kan ta vare på helsen vår fordi vi opplever at myndighetene på mange måter fratar oss vår rett til å ta vare på vår egen kropp på en sunn måte. Dette går også under healing - gjør det ikke? Vi kunne jo selvsagt bare satt oss ned og skrevet et dikt om dette men mange føler som meg - at her er det mer som må til  >:(  ...Silva har vist oss i tall hvor mange dikt som er sendt inn...og det er jammen ikke få. Ser at det er mange som blir litt vel hårsåre med en gang en person setter et spørsmålstegn med nødvendigheten av alle diktene som publiseres her. Jeg vet forøvrig også hvor viktig det er å uttrykke seg kreativt (jeg fotograferer en del selv for å få ut denne biten), at det er terapi osv men må alt ut på nettet ? ...jeg takker for alle innspillene som har vært på denne tråden...at meningene er forskjellige ser jeg på som positivt...vi trenger mange innfallsvinkler... :innocent2:

NB! Dette innlegget er ikke ment som en kritikk av deg Lazy selvom det er et av dine innlegg jeg svarer på. Jeg svarer her fordi det du nevner i ditt innlegg oppleves som manges oppfatning. Jeg synes at dine innspill er fargerike og veldig gode...  :respect:
Anonymous
Jeg er egentlig grundig lei av denne debatten, men når jeg først har viklet meg inn i den, så får jeg også prøve å vikle meg ut av den uten å etterlate altfor mange misforståelser om hva jeg mener. ::)

For det første, jeg er ikke hårsår, og det tror jeg heller ikke de fleste andre her er. Man må jo kunne være uenig og motsi deg, uten at det skal tolkes slik. Dessuten fleiper/ironiserer jeg litt også, men det er ikke så lett å ta alltid. Det blir jeg obs på, gjerne etterpå, men da får det stå sin prøve. Slik som det sitatet, ovenfor. Det er ikke noe sterkt personlig standpunkt. Kall det gjerne manglende impulskontroll. ;D ::)
Dette er en sjamansone  ::) jeg er interessert i det meste her inne, og leser det meste også. Selv om jeg mest kommuniserer på diktforumet.  Hvem snakker om å ikke tåle innlegg om healing, eller noe annet forsåvidt? ::)

Vedr. diktforumet, så er vi også oppmuntret av Ailo, som jo eier dette stedet, (så vidt jeg har forstått) til å skrive. Jeg vil anta det er derfor det har blomstret så til de grader.  :)

Altså, jeg er interessert i det meste her, tilogmed plantelærerdebatten, selv om jeg ikke har intensjoner om å prøve det selv. Jeg liker å lære, forstå, og utvide horisonten. Det er flott at du og andre følger med på politiske temaer vedrørende helse, kosthold, klima, osv. Jeg kritiserer ikke det, bare for å ha det sagt. ;D

Og til slutt. Jeg har heller ikke noe imot deg, Geronimo. (selv om jeg er grundig lei av dette her..blablabla..et)
Jeg syns du er en fresking, som har mye fint å bidra med her. Mer enn jeg har . Jeg er her mest for min egen del, har ingen misjon utover det. Og jeg håper selvsagt at jeg kan gi noe til andre her. :innocent2:

Kjærlighet til alle. :wub: