Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jag stegar stiglöst stolt genom livet
ser pÄ de vackra döende tingen
och mÀnniskorna som glömt
att de dör en smula
dag för dag
Jag öppnar kÀften för att skrika
men Ängrar mig
och skriver
"vi föds döende"
i sanden vid havet
GjenopprettetMedlem
Den va fin!
Kanskje burde me fjerna totalt tabuet rundt dette?
Lurer pÄ korleis verden dÄ ville blitt?
Kanskje ville livet blitt ein einaste lang, dionysisk fest?
Kanskje ville me ha blitt fĂŠrre?
kanskje ville min sanne natur tvinga seg fram tidlegare?
Kanskje,kanskje...
gruble...
Anonymous
Hur verden blir dÄ?
Det Àr vÀl bara att se pÄ de kulturer dÀr döden ICKE Àr tabu sÄ ser man ju hur de har det.
Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Og dÄ tenker du pÄ......................?
Dette kan vel tolkast pÄ to mÄtar?
Anonymous

jag frÄgade först!
GjenopprettetMedlem
For meg er dĂžden en naturlig del av livet.
En bekjent hadde vÊrt i begravelse pÄ Island, hvor det var en fest, en feiring.
En av ungdommene hadde sagt til henne, " at de mÞtes jo igjen, og at personen hadde det godt nÄ "
....
Likte diktet ditt , trummanÂ
Vi er redd for dÞden, og mer redd for livet . Ganske kjedelig Ä leve sÄnn, eller hva?
Hvorfor skal vi vĂŠre redd for alt?
Kanskje vi skal fokusere mer pĂ„ akkurat nĂ„.Â
Klem fra meg

( en som trener pÄ Ä leve i Þyeblikket..hehe )
Anonymous
Ja, leva nu, hela tiden.
Det hade jag förstĂ„tt sedan lĂ€nge i HJĂRNAN, men det var inte förens Oskar föddes och med allt som hĂ€nde honom de första 2 mĂ„naderna som jag verkligen lĂ€rde mig LEVA I NUET ocksĂ„, pĂ„ cellnivĂ„, varje dag.
Det Àr en enorm kÀnsla, liknande ngt jag aldrig tidigare kÀnt, inte sÄ hÀr. Att vara Nu, och Nu, frÄn nu till nu, hela tiden.
Det har han lÀrt mig, lillgrabben. Min son, och min lÀrare.

Anonymous
Den var hÀrlig - inte minst för stegen stolt genom livet
Och barnafödande...Â

Jag har en liknande upplevelse om barnafödande. Om jag sÀger som sÄ - hade vi levt för 100 Är sedan hade varken jag eller min dotter varit i livet. Men det tog nÄgra Är till innan jag vÄgade nÀrma mig döden och titta pÄ den. Ur ett helt annat perspektiv.
Jag tror att Àr man rÀdd för döden, Àr man ocksÄ rÀdd för livet... för vÄgar man inte kÀnna det ena, har man barriÀrerna uppe och kan inte kÀnna det andra. Polariteterna mÄ finnas. VÄgar man inte inte kÀnna pÄ hatet, vÄgar man inte kÀnna kÀrlek o.s.v ... o.s.v
Den dagen jag kÀnde att NU kan jag dö; Jag har gjort tillrÀckligt för att kunna lÀmna - dÄ kunde jag ocksÄ leva. Jag vill alltsÄ leva vidare, men jag kan dö om det Àr sÄ.
Jag har slÀkt i nord-Sverige som nyligt hade en kort likvaka i modern tappning som övergÄngs-ceremoni. Barnen 5 och 8 Ä gamla var med och tog farvÀl av sin farmor. 5 Äringen hade varit ledsen/lei for att farmor skulle bli en dödskalle, men nÀr hon sÄg farmor ligga dÀr i klÀnningen/kjolen som smÄflickorna valt... dÄ blev hon glad och strök farmor över handen.
GjenopprettetMedlem
"trumman":
Ja, leva nu, hela tiden.
Det hade jag förstĂ„tt sedan lĂ€nge i HJĂRNAN, men det var inte förens Oskar föddes och med allt som hĂ€nde honom de första 2 mĂ„naderna som jag verkligen lĂ€rde mig LEVA I NUET ocksĂ„, pĂ„ cellnivĂ„, varje dag.
Det Àr en enorm kÀnsla, liknande ngt jag aldrig tidigare kÀnt, inte sÄ hÀr. Att vara Nu, och Nu, frÄn nu till nu, hela tiden.
Det har han lÀrt mig, lillgrabben. Min son, och min lÀrare.

GjenopprettetMedlem
Den "rette" tanken min om kulturar der dÞden ikkje er et tabu,er der den er ein integrert del av livet,sÄ og seie.
Der den ikkje er framandgjort,men naturleg del av heilheten.
Men sÄ tenker eg den "feil" tanken min om kulturar der dÞden heller ikkje er et tabu,ut frÄ at et menneskeliv eller 1000 ikkje er sÄ mykje verdt. Lite nok verdt til Ä glatt ofre for ei "god" sak.
Nok til Ă„ sprenge seg for,
nok til Ä gÄ i krig for.
Det kan jo sjÄ ut som om dÞden i slike kulturar heller ikkje er tabu?
Det var det eg tenkte.
Personleg har dĂžden gitt meg stor psykisk smerte,derfor frykter eg den.
Eller var det livet?

SEO Crawler
et fint dikt  :respect:
Tankesprang:
En "moderat form for dÞd", som er nÞdvendig for virkelig liv, kan vÊre Ä vÊre Äpen for Ä la gamle konsepter (knagger man bygger sin virkelighet pÄ) falle fra...la konseptene dÞ
Slik kan ens egen sirkel av erfaringer og forstÄelse bli videre, stÞrre
Livet er lagd pÄ det viset at denne sirkelen utvides, blir presset utover om man vil eller ikke...strever man imot er det mye frustrasjon i vente (fundamentalister av alle slag passer inn her...det er ogsÄ forklaringen pÄ alt sinnet de har..de slÄss mot selve livsloven)
Som alle andre opplever jeg at min sirkel av forstÄelse og erfaringer utvides, og sÄ plutselig trekker seg sammen i faser, og deretter Äpner og utvider seg igjen
Til slutt blir den kanskje helt Ă„pen, favner alt, og liv-dĂžd er ikke lenger tema Â

Anonymous
Dette diktet likte jeg virkelig!
Jeg tenker det er pÄ tide Ä fjerne tabuene rundt dÞden. Den finnes ikke egentlig, kun som en overgang og transformasjon. Om vi lÊrte oss Ä feire dÞden, ville samfunnet forvandles, det er jeg sikker pÄ. Og jeg tror det kommer, vi Äpner opp til en ny forstÄelse av liv-dÞd-tematikken. Og livet, som ER nuet.