Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
den skabbete Reven trikser for å beskytte seg selv og sin frykt
og han trikser for egen vinning
han stjeler ufortjent kunnskap og makt
det han selv ikke fant men så gjerne vill finne
han lurer seg selv og han lurer andre
måtte vi alle gi han en hjelpende hånd
bak skabben er pelsen skinnende fin
jeg vet....jeg har selv gitt han nytt liv et sted i det fjerne
den nydelige reven trikser for morro og glede
han vekker opp de han bryr seg om
ikke for å lure
men som i fritt gjensidig spill
han viser alltid sitt sanne ansikte etterpå
slik at revungene skal slippe å gå å tvile
et lurt blunk med øye gir han
han ler ikke av ungene sine
og slik finner ungene også
sitt trickster paradis

GjenopprettetMedlem
Pussig dikt!

Men reveungar,er ikkje dei fødde med same tricksternaturen,eller er det tillært?
Ein ting er i allfall sikkert,alle skabbete revar kjem før eller sidan til gards.
GjenopprettetMedlem
Hei, så fin du var nå Final
Ja, trickstere kan nok være litt pussige, kanskje særlig de uklare/skabbete som sår dypere tvil og frykt. Tvil nager og gnager på det som egentlig vil være fritt.
Jeg tror at revunger trenger å bli sett og vekket slik at deres iboende potensialer vekkes til liv. Selv Dalai Lamas iboende potensialer tror jeg måttes vekkes til liv gjennom erfarne Lamaer med røtter i lange tradisjoner. Hva er vi egentlig verdt alene, kun i oss selv? Er det ikke gjennom verden der ute at vi virkeliggjøres det vi egentlig er, som i et symbiotisk samspill? Buddhistene snakker jo også om at "the Buddha, the Dharma and the Sangha" er 3 like viktige brikker på veien. Jeg synes den er fin.
GjenopprettetMedlem
Hmmm....tenke....
Tricksteren,er ikkje det gjerne speilbildet me liker å le av,men ikkje liker å bli ledd tilbake av??
Tricksteren har vel ingen djupare verdi i eigen skapnad,og er ingenting ein
bør frykte?
Tricksterar blir ikkje drivne av makt ,og eg trur ikkje akkurat det vrimlar av folk og fans rundt dei
Dei ser vel neppe på seg sjølv som lærarar heller,dei berre er/overlever/dukker opp på krossvegar.
Det fins sikkert like mange tricksterar som det fins folk.
Skabbete,såra,blanke og prangande i pelsen,dumme,kjærlege,hyperaktive og individ med uttalt rabies...
Når det gjeld lamaer,aner eg dei kan vere rettferdige,men tøffe i all sin lærdom.
Dei snakker rett fram,i visdom og kjærleik,vert det sagt.
Kanskje det er vegen å gå?
Forresten;Kor ofte ser du ein rev kikke nyskjerrig på deg frå hiet sitt?

GjenopprettetMedlem
En trickster kan nok være mange ulike ting ja......alt ettersom intensjon og situasjon. Jeg foretrekker helst en skikkelig real en. Jeg har møtt et par av dem....bl.a en Chippewa viskvinne. Hun hentet meg tilbake fra det totalt isolerte med et uendelig varmt blikk og et lurt blunk med øya.....that's it. Gud! hvor jeg elsker henne!!
Nei......en bør kanskje ikke frykte en trickster. Men den kan nok være med å vekke usunn tilbakeholdt, plagsom, forpint osv frykt når noe skriker etter en forløsning fra det. Men den bør også da stille seg til rådighet for å hjelpe til med å gjenfinne balanse, synes jeg. Hvis ikke er det ingen god trickster. Da er det en skabbete en som drives av sine egne ting. Der sies at tricksterrollen er den aller største kunst. Også derfor kan den nok være skadelig å misbruke. Jeg mener at for å bruke den så må man vite 100% at man ikke ønsker noe for egen vinning. Og jeg tror alt en slik trickster gjør før eller siden kommer tilbake til den selv.
Ja, jeg har møtt reven, både med unger og uten. På Saivvo sist kom den til meg flere senkvelder på rad, stilte seg 2 meter rett foran og stirra meg inn i øynene......det var magisk.
Ja, jeg tror det er vegen å gå, slik lamaene også gjør....snakke rett frem, i visdom og kjærlighet. Og så kan man være lur på en god varm måte når faller seg naturlig å være så. Dalai Lama er jo også en slik varm luring. Glemmer aldri jeg så han satt i ekspertpanel med høyintellektuelle i Stocholm rett etter at han fikk fredsprisen utdelt. Der var stort sett professorer innenfor samfunnsvitenskap, religioner og mer tekniske vitenskaper. Han var så utrolig lun og fin og klok. Han klarte å forstå alt det de snakket om for så å på en måte smelte det hele inn mot en menneskelig fellesforståelse som favnet det hele og allikevel var uten noen endelige svar på noe.......kun aksept for det som var og glad, rolig undring over det hele. Skulle gjerne sett det igjen.
Jeg synes det er stor forskjell på undring og tvil. Den ene er åpen, den andre er låst.
GjenopprettetMedlem
"Alve Mor":
Jeg synes det er stor forskjell på undring og tvil. Den ene er åpen, den andre er låst.
Å tvile er å låse seg?? Det er den mest låste påstanden jeg har lest hittil denne måneden.
Jeg ser på tvil som grunnlaget for all konstruktiv tenkning, og har forsøkt så skrive litt om det her:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 9#msg43179GjenopprettetMedlem
Det er helt greit for meg det Passopp

men for meg så er det to ulike ting, det å tvile kontra det å undre seg.
GjenopprettetMedlem
"Alve Mor":
En trickster kan nok være mange ulike ting ja......alt ettersom intensjon og situasjon. Jeg foretrekker helst en skikkelig real en. Jeg har møtt et par av dem....bl.a en Chippewa viskvinne. Hun hentet meg tilbake fra det totalt isolerte med et uendelig varmt blikk og et lurt blunk med øya.....that's it. Gud! hvor jeg elsker henne!!
Nei......en bør kanskje ikke frykte en trickster. Men den kan nok være med å vekke usunn tilbakeholdt, plagsom, forpint osv frykt når noe skriker etter en forløsning fra det. Men den bør også da stille seg til rådighet for å hjelpe til med å gjenfinne balanse, synes jeg. Hvis ikke er det ingen god trickster. Da er det en skabbete en som drives av sine egne ting. Der sies at tricksterrollen er den aller største kunst. Også derfor kan den nok være skadelig å misbruke. Jeg mener at for å bruke den så må man vite 100% at man ikke ønsker noe for egen vinning. Og jeg tror alt en slik trickster gjør før eller siden kommer tilbake til den selv.
Ja, jeg har møtt reven, både med unger og uten. På Saivvo sist kom den til meg flere senkvelder på rad, stilte seg 2 meter rett foran og stirra meg inn i øynene......det var magisk.
Ja, jeg tror det er vegen å gå, slik lamaene også gjør....snakke rett frem, i visdom og kjærlighet. Og så kan man være lur på en god varm måte når faller seg naturlig å være så. Dalai Lama er jo også en slik varm luring. Glemmer aldri jeg så han satt i ekspertpanel med høyintellektuelle i Stocholm rett etter at han fikk fredsprisen utdelt. Der var stort sett professorer innenfor samfunnsvitenskap, religioner og mer tekniske vitenskaper. Han var så utrolig lun og fin og klok. Han klarte å forstå alt det de snakket om for så å på en måte smelte det hele inn mot en menneskelig fellesforståelse som favnet det hele og allikevel var uten noen endelige svar på noe.......kun aksept for det som var og glad, rolig undring over det hele. Skulle gjerne sett det igjen.
AlveMor:Du virker som du tek trickster-modellen din frå det tryggaste frå heyoka-tradisjonen ,blanda med eit islett av Frøken Prysseluskan?

Men me må ikkje gløyme at det ferdast ulikt folk her inne.
Vil du ikkje sjølv skape
tvil og hemma aktivitet ved å putte trickstern i akkurat
den støypeskeia?
Men eg fann ein fin artikkel om råtassen Carl.G.Jung som har tenkt relativt treffande om dei arketypane me likar å
plassere/identifisere oss sjølv eller andre i/med,i livets drama og underbevissthet.
Ganske interessant er uttalelsen om at a.typane gjerne
kompenserer. Slik sett vert vel både reale tricksterar og meir skabbete individ som nybada barn i grå flannellspysj?
http://www.csulb.edu/~csnider/jungian.outline.html