Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Trollet varsler bråk

Han vil brøle ut
sin flammende vrede
Ilden vil spre seg over
et dødt landskap
Fortære det
til bare asken ligger igjen

Jeg står klar med vannslangen.
GjenopprettetMedlem
Hvorfor er Trollet en Han ?

Er det meg du skriver om?

:wub:
GjenopprettetMedlem
jeg ble sendt rett til Finnskogen og svedjebrenning av diktet ditt

det spirer usedvanlig godt i aska...

Følgende er klippet fra 

http://www.finnskogen.net/

"Når en passende skogtapp var hogget ned, fikk denne ligge å tørke i 1 eller 2 somre. Før midtsommer tok såmannen et kalveskinn spent som en tromme, strødde på fint mel og satte det inn til kinnebenet. Han sang slik at trommen vibrerte og melet la seg i mønster. Når melet en dag lå ordnet i trekanter, (pga. ioner) visste han at en kaldfront passerte og at han ved å bedømme vindretning og vindhastighet kunne forutsi når det ble regn. For en utenforstående måtte denne naturkunnskapen oppfattes som trolldom. Svedjen skulle tennes  slik at regn falt i varm aske. Det ble satt fyr fra alle kanter slik at det brant innover. Etter brannen rullet de seg nakne i asken i en rite-dans med seksuelle undertoner og for å kjenne om det var passe kaldt for å såes. Såmannen gikk 3 ganger rundt og forsikret seg om at det ikke ble skogbrann. Den som steller til det er ”tolipallo” – tullball.  Såkornet ble tatt inn i munnen og blåst ut med leppene – kanskje startet spyttet spiringen? Det ble ikke sådd tett, bare 7 korn på et område så stort som et kalveskinn. Regnet kom og varmen fra asken og regnet fikk spiringen i gang bare på 2 dager. Gran vokser på sur jord, men vann pluss aske blir lut og svedjen får en nøytral ph-verdi. Dessuten har brannen fått mikroorganismer i jorda til å vokse og de slipper ut nitrogen (gjødsel) og varme."
GjenopprettetMedlem
Nå, dette var interessant, Gro. Når trollet har herjet ferdig, er forhåpentligvis tiden kommet for å så.

"teleterkji":

Hvorfor er Trollet en Han ?

Er det meg du skriver om?

:wub:

Du er da vel ikke et troll, tele  :wub:

Det er heller jeg som er det  :w00t: (jeg ser det i speilet hver morgen)
GjenopprettetMedlem
Gleder meg til å høre når trollets vrede er over  :w00t: :respect: