Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg drømte om ei jente på 12-13 år som gikk inn i et hus hun visste var forhekset. Hun gikk inn likevel om det var risiko for at hun ble forhekset selv. Inne i gangen så det ut til å gå helt bra, ingenting skjedde. Så åpnet hun døra til en litt større sal, med sjakkruter på gulvet. Når hun gikk inn der ble hun plutselig forvandla til en blekksprut. Blekkspruten delte seg opp og plutselig var det 20 -30 mini- eksemplarer av denne jenta som var delvis blekkspruter som dansa. (kunne nesten minne om en scene fra Fantasia)
Her ringte vekkerklokka.
Jeg tenkte på om dette kan handle om sjelebiter? Kommer en sjelebit tilbake av seg selv når det viser seg slik i drømmer - og ikke på reiser, eller må det hentes inn i ettertid i en reise, når man er blitt gjort oppmerksom på dem?
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Spennende drøm Stridshjelp:) Du skriver ikke noe om det var knyttet noen følelser til drømmen..
Fikk også en assosiasjon med sjelebiter.
Blekkspruten er symbolsk. Enkelte blekkspruter kan gjemme seg eller skifte farge i forhold til omgivelsene. (Hvem skal man velge å være? Hvilken dans skal man danse på livets vei. f.eks.)
Sjakkbrettet virker også symbolsk.
Kan det være noe knyttet til alderen eller utviklingsstadiet 12-13 år?
Dansen kan også være symbolsk.
Synes jeg har lest her inne tidligere at man kan hente tilbake sjelebiter uten å være på selve stedet. Og det tror jeg på.
Kan det være at denne jenta ble utsatt for noe på den alderen? Eller en generell oppvåkning til livets mange muligheter når hun ble mere oppmerksom på sitt ego/jeg?
Jeg tror iallefall at du kan hente inn eventuelle sjelbiter i ettertid gjennom en reise fysisk eller spirituelt.
Kanskje vært lurt/godt å meditert på denne drømmen?
Klem
Rani
GjenopprettetMedlem
Takk for svar, Rani!
Det var ikke så sterke følelser knytta til dette, bare en generell følelse av uro gjennom hele drømmen, den var litt ubehagelig.
Blekkspruten har jo blekket som den bruker til å tåkelegge. Det var en hendelse i mitt liv i den alderen der, og det virker ut fra denne drømmen som det ble spalta av mange fragmenter, hvis man tenker sjeletap.
Hva kan sjakkbrettet være symbol på? Og dansen?
Jeg skal prøve å meditere på denne drømmen og se om jeg finner ut mer.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
"Rani":
Enkelte blekkspruter kan gjemme seg eller skifte farge i forhold til omgivelsene. (Hvem skal man velge å være? Hvilken dans skal man danse på livets vei. f.eks.)
Dette var intressant. Hadde mye kontakt med blekkspruten en periode jeg følte at jeg mistet meg selv i forhold til en annen og følte
meg overkjørt og manipulert. Og dette trigget fram ting i meg som jeg måtte jobbe med. Kameleonaktige sider ved meg selv. Det passer bra til det som står her, og også dette med tåkeleggingen. Så har den sugekopper. Jeg følte også i denne perioden at den andre "sugde" meg fast litt.
"Stridshjelp":
Hva kan sjakkbrettet være symbol på? Og dansen?
Vet ikke, men kommer på noen tanker. Sjakkspill og dans er for meg to litt motstridende ting på en måte, og kan sammenlignes
med hverandre på en annen måte. Jeg assosierer dans med noe fritt, kreativt og utagerende, mens sjakk blir mer skjematisk, strategisk
og intellektuelt.
På en annen side dreier begge deler seg om trinn/steg på hver sine måter. Men dans kan være alt fra tango til polka til breakdance til kraftdans.
Og det er også være nyttig å være kreativ innen sjakkspill.
GjenopprettetMedlem
Innspill på sjakkbrett og dans:
Sjakkbrett kan være livets arena. Enkelte dansehaller kan ha sjakkbrettmønster i golvet.
Dans kan være gleden i livet, at jenta på 12-13 år ønsket å danse, leve å ha det morsomt, men måtte tilpasse seg og splitte sin personlighet?
Interessant at blekksprut har vært innom deg tidligere
Du sier at følelsen var en generell usikkerhet. Usikkerhet for hva da?
Spennende

GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":
Hva kan sjakkbrettet være symbol på?
Kan det være et symbol på deg? Tenkte litt på det at når jenta kommer inn i salen, så delte hun seg opp i mindre biter, som fikk meg til å tenke på sjakkbrikker.
Sjakkbrett forbinder jeg det med å ha det fullstendige overblikket/se helheten, og å se etter mulige løsninger.
GjenopprettetMedlem
"kristin":
"Rani":
Enkelte blekkspruter kan gjemme seg eller skifte farge i forhold til omgivelsene. (Hvem skal man velge å være? Hvilken dans skal man danse på livets vei. f.eks.)
Dette var intressant. Hadde mye kontakt med blekkspruten en periode jeg følte at jeg mistet meg selv i forhold til en annen og følte
meg overkjørt og manipulert. Og dette trigget fram ting i meg som jeg måtte jobbe med. Kameleonaktige sider ved meg selv. Det passer bra til det som står her, og også dette med tåkeleggingen. Så har den sugekopper. Jeg følte også i denne perioden at den andre "sugde" meg fast litt.
Takk, Kristin for innspill om blekkspruten. Jeg har lest litt mer om den på en kraftdyrside, og det var interessant. Det sies at når man kapper av en fot på en blekksprut vokser det ut en ny. Så de sjelebitene mine kan omså være helbredet allerede. Her er linken. (jeg får ikke til å gjøre som Passopp og låse sida der man skal lese, så du må scrolle ned til Octopus)
http://www.sayahda.com/cyc3.html
Takk også for innspill om sjakkbrettet - det kreative og det firkantige. Jeg begynner å tenke på Kine Hellebusts "Det handle om å leve". Men den er det ikke bare bare å finne på nettet.
Det var også interessant det Tullsjura sa om at sjakbrettet kan være meg og fragmentene brikkene. Kanskje har vi mange sider av oss som man bør ta i bruk?
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
"Rani":
Interessant at blekksprut har vært innom deg tidligere
Du sier at følelsen var en generell usikkerhet. Usikkerhet for hva da?
Spennende
Ja, jeg har før drømt om blekksprut - en gang var det en død kjempeblekksprut som var skylt i land. Og en annen gang var det en tatovering som bevegde seg som en blekksprut. Artig at du husker det!
Den følelsen var generell uro, som jeg var på vakt og visste at dette var farlig.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Ja, når det gjelder å tolke drømmer kan det være fint med innspill fra andre. Kjenne på det og så glemme det. Tilslutt vil drømmen få sin betydning som ved et trylleslag, hvis det er meningen at du skal forstå den.

Jeg er sikker på at det du kommer frem til etterhvert blir godt for deg

Kanskje du om ti år tenker, at JA dette var det drømmen mente for meg....

(Eller kanskje du får den allerede i morgen

)
Klem