Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
her er to drømmer som har "sang" til felles, og som kom samme natt.  kvelden før hadde jeg kjøpt 3 reinskinn og noen hornstumper for en billig penge hos en lokal, ung reineier.  vi ble stående og prate om alt mulig, delvis inne og delvis i garasjen hans. om reindrift, naturen, store joikere, "det samiske" og "det nordnorske" etc.
han fortalte blant annet at hans far hadde begynt som healer på sine gamle dager. selv var han ikke så utpreget interessert i "slikt", men relativt åpen av sinnelag.
det tok ca 30-4o minutter å kjøre, og i drittvær og mørke.  jeg sang av full hals alene i bilen, begge veier.  det er ca 3 uker siden nå, men to slike drømmer på samme natt var så spesielt at jeg måtte skrive dem ned:

"På natta drømte jeg at Nils-Aslak Valkeapää`s kropp lå død til skue foran meg og etpar andre. På et merkelig vis var det Kristus og Valkeapää samtidig (men ansiktet lignet ingen av dem,men en ung og blek mann med brunt hår). Blodet rant friskt ifra et sår i Kristi/Ailohas side.
Nede ved fotenden satt en mann rundt de 50 og skar små stykker av Ailohas` lår. (Ailohas er navnet som samene bruker om Valkeapää, et kjælenavn nærmest, som betyr "store-Ailo" hvis jeg ikke er feil informert. En stor joiker, dikter og kunstner)
Små kakestykker av rått menneskekjøtt. En annen ung mann sitter på den andre siden, tvers ovenfor meg. Han får et stykke og jeg får neste.
Vi trenger bare å spise litt, en symbolsk tygg. For å gjøre det mer appetittelig og meningsfylt dyppes stykkene i det varme blodet som kommer ut av Kristi/Ailohas side først."
Det er hva jeg husker. Jeg spiste litt og kan nesten huske smaken når jeg tenker på det... (som kaldt, rått kjøtt dyppet i varmt, friskt blod)

Her er den andre drømmen:

"Senere på natten drømmer jeg en sensuelt ladet drøm om en arabisk kvinne. Hun er en fantastisk sangerinne, "verdens beste" faktisk. Hun er forelsket i meg, men jeg er svært trofast mot min kvinne. Den arabiske kvinnen er vakker, spesielt når hun synger. Da gløder hun og det stråler fra ansiktet hennes. Det skinner av hele henne. Drømmen er ladet med arabiskklingende og meget vakre strofer. Helt magisk. Vi er sammen ute i naturen, hun inviterer meg til en konsert i Tromsø (!) som hun skal ha. Vi elsker hverandre på et åndelig plan."

Når jeg våknet var jeg sterkt berørt av den vakre musikken i drømmen, og meget varm og smigret av all "oppmerksomheten" (og litt betenkt over min "pripne moral" selv i drømme..).
Jeg må tilføye at jeg elsker musikk, og gjerne "world music" (men ikke spesielt i "kommersiell forstand" av ordet, gjerne ifra bushen...)

torstein
GjenopprettetMedlem
Merkelig nok skal Norsk Musikkråd, Troms ha to kurs i Tromsø. Det ene er et kurs der man lærer litt om Joik, og det andre heter World Music. Jeg har ingen link, men de har en nettside du kan søke etter.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Hei Torstein :wub:

Jeg visste det var mye ved deg... sanndrømt også!! WOW. :w00t:

Klem fra Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
vi har mange arabere i norge for tiden,
kanskje du har møtt din fremtidige Muse??
:respect: