Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Drøm om kattunger og en våt mørk hule:
I natt drømte jeg om tre kattunger som skulle tilhøre min mor. Den ene var død (gjennom en prosess jeg ikke klarer å erindre) og satt rett opp og ned som en leketøyskatt. Min mor sa det var like godt da de andre kattungene var så stygg med den. En av kattungene var veldig redd (jeg er usikker på om dette var den døde) så jeg tok den opp for å beskytte den. Den klamret seg fast i min venstre hånd med alle klørne, så jeg måtte forsiktig trekke løs hver pote fra hånden.
sceneskifte:
Jeg er i en mørk grotte (eller et rom), utgangen er et stykke forran meg. Gulvet er dekket med grønt skittent vann. Jeg har med et dyr ved min høyre side (det er ikke en kattunge, men jeg vet ikke hva det er). Det kommer inn en liten farkost (på størrelse med et leketøy) i vannskorpen fra utgangen, det annonseres at man kan bli med på tur med en undervannsspeedbåt (vannet er bare 15-20 cm dypt). Jeg går til venstre dypere inn i grotten. Der liger to store amfibiefisker på hver sitt flytende blad. De likner noe midt i mellom en breiflabb og en frosk, de er grønnbrune med tunge gulbrune øyne. De ligger helt rolig og titter uinteressert fremfor seg. Dyret jeg har med meg snuser på de for å finne ut om de kan spises, men gjør det ikke. Amfibiefiskene betrakter det hele helt uanfektet. Mitt rovdyr fortsetter å lete etter noe å spise med snuten ned i vannet, men finner ikke noe. Den lille båten kommer inn igjen, bakfra og til venstre forran meg, og det annonseres at man kan bli med på undervanssafari med båten.....Jeg våkner.
Normalt er jeg dårlig på å huske drømmer. I natt bestemte jeg meg imidlertid for at jeg skulle huske mine drømmer og notere de ned. Således våknet jeg etter denne drømmen med en følelse at den hadde noe å fortelle meg.
Jeg kjenner igjen temaet med kattunger som klorer seg fast i meg fra tidligere. Da har jeg imidlertid kjempet for å bli kvitt den. Jeg forstår ikke symbolikken med kattungen som klorer seg fast, men aner at det kan ha noe med egenkjærlighet å gjøre. Tenker også at den døde kattungen kan representere min døde bror, men jeg ser ikke dette helt klart.
Jeg er også usikker på hva amfibiefiskene representerer. De har åpenbart en tung og satt energi samtidig som de er våkne, de representerer kanskje også noe gammelt og primitivt, de betrakter uten å bry seg. Den lille båten forteller at det er noe å undersøke i det skittne vannet. At den våte mørke grotten representerer mitt indre er vel hevet over all tvil.
Noen som føler for å kommentere?
På forhånd takk!
Hilsen Khanate
Anonymous
Kjære Khanate.
Spennende drøm. Jeg synes du er godt igang å forstå drømmen din selv. Du er igang med å utforske deg selv, og i mine øyne er det nettopp det drømmen viser.

Move on...!

Anonymous
Fikk lyst å kommentere kattungedrømmen. Katter symboliserer gjerne feminin energi, siden det er unger kan det ha noe med din barndom å gjøre. hvor mange søsken var dere. hvor var faren din. Hvem var stygg med en av dere, evt. en del av deg? Kanskje har du selv fornektet endel av deg? kanskje de mykere mer feminine aspekter av deg vil ha oppmerksomhet?
Anonymous
Inneholdet i den opprinnelige teksten ble etter hvert vurdert å være for privat, og er derfor slettet:'
Gormii
Anonymous
Hei, jeg ble bare så glad for at du fant mitt svar interessant.

Synes slett ikke du syter..
Takk for at du deler.
Anonymous
Kom til å tenke på amfibiefiskene. Det var to av de, de lå på et blad på vannet, men som amfibier kan de også undersøke det som er under vannet. Da jeg betraktet amfibiene kom den lille tekniske båten inn bak fra venstre og annonserte undervannssafari. Lurer fortsatt på hvorfor det var to, men det betyr kanskje ingen ting. Kanskje amfibiene kan hjelpe meg, alternativt lokke meg til, å se inn i det ukjente?
Anonymous
Jeg har fått flere aha vedr. mine drømmer, ved å tenke at absolutt alt i drømmen representerer sider ved meg selv. To amfibier kan da peke på en todeling i deg selv. Interressant at de da skal kunne bevege seg både på land og i vann...?
Men du gir jo svarene til deg selv, det er tid for en undervannstur, dvs forske i dine følelser og det ubevisste.
God reise!

GjenopprettetMedlem
Jeg har ikke noe svar på drømmen, men assosierer til dette diktet, og det beskriver jo hvor forvirrende dette med katter kan være:
TRE RARE KATTER
Tre rare katter har vi fått.
Den ene heter Knoll.
Så må den andre hete Tott.
Den tredje har vi ganske flott
gitt navnet Tordenskjold.
Men disse tre er noen troll,
for når vi roper "Tott!"
så kommer ikke Tott, men Knoll,
og når vi syns vi like godt
kan rope både "Knoll!" og "Tott!"
da kommer Tordenskjold.
Så du forstår at vi er gått
helt surr i det med Tott og Knoll
og Tordenskjold. For hvem er Tott?
Og hvem av dem er Tordenskjold?
Og hvem er Skjott og hvem er Toll
Og hvem er Tordenknott?
Andre Bjerke
Anonymous
Nå leser jeg at du har funnet ut veldig mye her, når jeg leser det siste innlegget ditt
om den andre drømmen.

Så kanskje du allerede har funnet ut om fiskene, men hvis ikke, kan jeg
fortelle deg at fisker og vann som oftest relateres til følelser (harachakraet), og fisker kan også symbolisere
nye bevisstheter. Siden disse er gamle, er det kanskje fordi det dreier seg om barndommen.
Du er også inne i en grotte, noe som kan indikere at det dreier seg om dine røtter. Grotten er også
en kvinnelig symbol/mor.
Har også lest at chakraer fungerer parvis. Hara har mye innvirkning på halschakraet. Følelser og
kommunikasjon. Våre indre følelser påvirker hvordan vi kommuniserer med andre. Oransje og blått
er også komplementærfarger/motsatte farger som fremhever hverandre.
Anonymous
"Stridshjelp":
Jeg har ikke noe svar på drømmen, men assosierer til dette diktet, og det beskriver jo hvor forvirrende dette med katter kan være:
TRE RARE KATTER
Tre rare katter har vi fått.
................
Andre Bjerke
Mange takk Stridshjelp. Morsom assosiasjon

Kanskje kattene nettop representerer noe fritt og uforutsigbart?
Anonymous
Interessant det du sier om chacraparene. Jeg har vært plaget en del med smerter i halsen og oppblåst mage. Jeg sitter foresten kledd i orange og indigo! Indigo jeans og orange skjorte.
Khanate
Anonymous
Haha!

Morsomt sammentreff.