Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Mitt kraftdyr øglen arbeider ufortrødent. Stadig nye ting dukker opp i mine drømmer. I natt drømte jeg at jeg drepte en partner og at jeg senere ble drept av hans representanter/venner. Historien er litt lang, men for de av dere som vil, her kommer den. Vær så god:
Drøm om mord og egen død
Jeg befinner meg hos min gamle arbeidsgiver i Sverige. Det er en gammel fabrikk med tunge maskiner. Lokalet er underst i et bygg med flere etasjer, der er litt dunkelt. Jeg er degradert i min karriere. Jeg arbeider med å lempe noe giftig etsende stoff. Jeg finner ut at jeg trenger hansker og begynner å lete etter noen. Jeg finner et bord med hansker av alle slag, og velger noen i lær og tekstil (midt på treet kostnadsmessig). Jeg går inn til naborummet, her arbeider de med varme, rommet er dunklere enn det forrige med et rødlig lys. Jeg ser ingen jeg kjenner. Jeg forsøker å gå tilbake og havner etterhvert på et toalett. Han som allerede er der blir irritert over at jeg forstyrrer ham i sine private anliggender. Jeg går videre og kommer inn i en menneskemengde i en hall. Dette er mennesker med høyere rang enn meg, de kommer fra, eller skal til, noe viktig. Flere gjenkjenner at jeg er norsk og produksjonsarbeider og har forventinger til hvordan jeg skal oppføre meg, noe jeg missliker. Jeg går inn i et mindre rom, vi er tre mennesker, vi er en gruppe (rockgruppe e.l.). Det er konflikt i gruppen. En av medlemmene representerer en "ta seg tilrette" holdning som vi andre finner usympatisk og hensynsløs. Det blir et basketakk, han er sterk, men til sist klarer jeg å holde ham nede, jeg ber den andre om å gi ham inn i ansiktet. Det hele utarter seg, og til sist tar jeg livet av ham gjennom å slenge ham rundt som en filledukke slik at hans overkropp og hode slår inn i vegger og skap. Jeg er alene, går inn i et stort dusjrom. Der er mørkt, og jeg leiter etter lysbryteren. Jeg tenner lyset og rummet fylles av et dunkelt rødt lys. På den andre siden av rommet henger en mann. Jeg tenker "enda mer død!". Jeg går bort til vedkommende og ser at han ikke henger etter hodet men bare vugger frem og tilbake stående på en avsats. Jeg blir oppmerksom på en til som vugger på samme måte. De ser på meg med bestemt blikk, de er asiater. De går bestemt mot meg. Jeg tenker at de representerer den jeg nettop har drept. De er utøvere av en eller annen asiatisk kampkunst. De har noen underlige våpen; en tynn pianotråd festet til et håndtak i hver ende. Med sakte velkoordinerte bevegelser ringer de meg inn og fanger meg med pianotrådene. Tådene skjærer inn i mitt kjøtt og jeg skjærer grimaser. Jeg klarer å vri meg løs, men de fanger meg med en gang. Det er noe vakkert, kjølig og målrettet over deres bevegelser. Til sist innser jeg at slaget er tapt. Jeg befinner meg på bakken og kan ikke bevege meg, jeg har egentlig ingen kropp. Jeg er død, men kan likevel observere. Det ligger mange lik rundt meg. Nærmest en vakker asiatisk pike som er skåret opp i skiver, hennes sorte hår flagrer i vinden. En gaffel stikkes inn i henne og hun strimles ytterligere opp. Vinden tar tak i kropsdelene hennes og de sklir sammen som i fettet i en stekepanne. På en underlig måte er bildene vakre som i en film av Tarrantino. Jeg hører japansk bambusfløytemusikk og våkner.
Puh, en underlig, voldsom og litt ubehagelig drøm. Jeg har ikke noe klart bilde av hva den forsøker å fortelle. Forslag mottas med takk. Kanskje jeg bør gi mer liv til drittstøvelen i meg?
Jeg har desverre ikke tid til å meditere over dens betydning akkurat nå. Pliktene kaller.
Khanate
Anonymous
For meg høres det ut som om du er i ferd med å gjøre deg ferdig med en gammel
del av deg. Og kanskje den delen av deg er noe som finnes i fabrikken, eller jeg mener
en side ved deg som har vært framtredende mens du har jobbet der?
Er det noe spesielt ved Asia/Japan som tiltrekker deg? Tenker også at det er noe
med bruk av autoritet her som driver og balanseres.
Jeg har en drømmetydebok her. Kanskje noen av symboltolkningene kan si deg noe?
Hår: psykisk-åndelig følsomhet, føleantenner mot det som foregår; vitalitet, virilitet. Mørkt hår:
jordnær tankegang, jordaspekt. Langt fallende hår - utviklede følelser.
Morder - sterke aggresjonstendenser i oss eller mot oss.
Vind - mental, åndelig kraft; universets livgivende pust, "gudenes budbærer", tegn
på guddommelig nærvær; også det forgjengelige, upålitelige.
Jeg leser også litt om solar plexus; de ville dyr er knyttet til solar plexus, ildens
element. Det er her følelsene møter intellektets kontroll og styring. Det er her ilden
blir tjener og ikke herre. Med ilden kan vi uttrykke følelsene og være autoritet,
være skapende. Vi må eie villdyret i oss, lære å styre kreftene riktig, tjene med
kreftene, bli ekte autoriteter kontra tyranner. (Regnbuetreet, Benedicte Thiis)

Kanskje det beste er å spørre den asiatiske kvinnen hva hun kan lære deg?
Det høres ihvertfall ut som om du har møtt ei bra dame

Anonymous
"Kristin":
en side ved deg som har vært framtredende mens du har jobbet der?
Kanskje heller har noe med hva stedet sier deg personlig/hva du føler for det.
Anonymous
Jeg kom på at kampsport er en disiplinert måte å bruke sin aggresjon på.
Det har også med selvutvikling å gjøre. Man lærer å bruke sin kraft til det beste for alle. Så rådet må kanskje bli noe sånt som: Finn fram stridøksa, og bruk den med med empati overfor deg selv og andre. Tro på det hjertet forteller deg. Følge din egen sannhet. Sette klare grenser for deg selv og kunne banke i bordet uten å gå over andres grenser. Som sagt finne en balanse. Ta en tur ut i skogen og rope høyt kanskje?
Anonymous
Hei Kristin!
Du verden, jeg tror drømmetyding er ditt fagområde. Mye spennende du tar opp i dine svar. Jeg begynner med det siste:
Hva representerer fabrikken/arbeidsgiveren i meg? Jeg har aldri kjent meg så lettet som når jeg gikk ut av den fabrikken for siste gang. Kort oppsummert handlet tiden der om å ikke lytte til egne behov, underkastelse og nedadgående egenverd. Plutselig en dag sto det klart for meg: jeg må slutte, selv om jeg ikke har noe annet å gå til. Livet ble langt bedre etter dette.
Autoritet: Hvem/hva er autoriteten i mitt liv? Arbeidsgiveren, samfunnet og min far? Eller på den annen side jeg selv og Gud/skapermakten? Jeg føler at det er noe her. De to sistnevnte tar mer og mer plass i mitt liv.
Asia/Japan: Jeg har vært medlem av en Zendojo i flere år, hvor jeg har meditert temmelig mye. Jeg har også trent Aikido (japansk kampkunst) i noen år. I dag gjør jeg ingen av delene. Jeg savner meditasjonsfelleskapet med den vakre stillheten og tomheten, men jeg er kanskje litt skeptisk til det autoritære innen dette miljøet. Innen Zen og kampkunstene er det alltid et stort hierarki, på samme måte som for vestens ulike religioner. Dette kan ha fordeler i forhold til å bevare formene/kulturen, man kan samtidig virke begrensende på individets utvikling. Her er jeg splittet.
Sort fallende hår og vind: Det du skriver om dette appelerer til mine følelser, uten at jeg kan utdype det. Jeg ante ikke at disse bildene kunne innebære dette.
Morder, aggresjonstendenser: Den siste tiden har jeg kjent på en aggresjon mot legevitenskapen og kirkens autoriteter som har satt seg selv mellom Gud og mennesket.
Solar plexus: Spennende, hvordan fikk du denne innskytelsen? Følelsene møter intellektet. Tror kanskje jeg legger litt av intellektet på hylle før jeg spør den asiatiske kvinnen hva hun kan lære meg.
Jeg tror jeg lar drittstøvelen hvile og dyrker heller frem litt mer rafinerte sider.
Mange takk for dine tanker Kristine. Stor klem skal du ha!
Khanate
PS! Ser at du har lagt inn et nytt svar om kampsport. Jeg får svare på det siden. Plikten kaller igjen

Anonymous
Takk for det. Liker å kunne hjelpe

Jeg kjenner meg ganske godt igjen,
har jobbet en del med drømmene mine, og har selv hatt mange mordere
i drømmene mine. Jeg kom på solar plexus fordi jeg har lært at ting som sårer
oss eller har makt over oss setter seg der, og fordi det som sagt er der autoriteten i oss "bor", er vi for mye offerlam eller har makt over andre, er det ubalanse her.
Så er det jo også det midterste chakraet i kroppen, kom jeg på nå; midt imellom oppe og nede.
Men ordene kommer fra Benedicte Thiis som her hjulpet meg mye
i mine drømmetydninger. Hun har gått mystikerveien/"regnbuereisen" og knytter
drømmer opp mot chakraene (eller det vil jo da si de ulike bevissthetsnivåene i
kroppen).
Anonymous
Takk igjen Kristin. Tror sannelig jeg skal utforske Benedicte Thiis sine bøker.
Vedrørende kampsport: jeg er ikke riktig der nå. Går nok en litt sær og ensom vei for tiden. Å rope høyt i skogen lyder umiddelbart bedre, mest av alt vil jeg ule som ulven. Kanskje jeg finner noen andre ulver der ute. Auuuuuuu bjeff glufs knurr
Khanate
Anonymous
Nå skjønner jeg det i drømmen din vedr kamsport. Jeg visste ikke helt hvor jeg hadde de fyrene
der. Jeg kom til å legge merke til pianotrådene. Det har jo med kreativitet å gjøre. Å spille sin
egen sang kanskje? Eller kanskje det bor en musiker i deg? Uansett er strenge autoriteter kanskje
kreativitetens motsetning.
Det høres ut som du er på god vei. Ulven er også kjent for å være en god
stifinner, og en som mestrer både flokktilværelse og selvstendighet

God tur og lykke til!
Anonymous
Hvis jeg får lov å hive meg på.. dette har vært spennende lesning.
Dere har snakket mye om klargjøring vedrørende de sterke maskuline kreftene, autoritet og aggresjon, derfor ble jeg hengende ved bildet av jenta, kuttet i skiver, skjønnhten bambusmusikk-
jeg får en fornemmelse av offer, kanskje lengsel?
Kan ikke la være å dytte litt borti deg, og spørre (du trenger ikke svare) hva med ditt forhold til kvinner og seksualitet, det kvinnelige i deg selv? noe som er ofret her?
Bær over med meg, jeg mener ikke å være nærgående, vil bare prøve å bidra. Jeg ser at du driver en massiv indre opprydding gjennom drømmene dine, og jeg ønsker deg lykke til med arbeidet.
Anonymous
"Sister Drum":
Hvis jeg får lov å hive meg på.. dette har vært spennende lesning.
Dere har snakket mye om klargjøring vedrørende de sterke maskuline kreftene, autoritet og aggresjon, derfor ble jeg hengende ved bildet av jenta, kuttet i skiver, skjønnhten bambusmusikk-
jeg får en fornemmelse av offer, kanskje lengsel?
Kan ikke la være å dytte litt borti deg, og spørre (du trenger ikke svare) hva med ditt forhold til kvinner og seksualitet, det kvinnelige i deg selv? noe som er ofret her?
Bær over med meg, jeg mener ikke å være nærgående, vil bare prøve å bidra. Jeg ser at du driver en massiv indre opprydding gjennom drømmene dine, og jeg ønsker deg lykke til med arbeidet.
Vyrde Søster Trommelom!
Ved siden av å være dypt nevrotisk er jeg også blotter. Jeg simpelt hen elsker å blottlege de mest udelikate sider av meg selv
Så, til saken: Jeg får ingen umiddelbar reaksjon på ordet offer, men lengsel, der er det noe. Jeg er nok desverre ganske sårbar med tanke på mitt forhold til kvinner. Om jeg vil kan jeg motivere dette utfra hendelser i barndommen relatert til min mor. Uansett, dette medfører at jeg undviker nære forbindelser til kvinner. Grunnleggende tror jeg dette skyldes manglende tro på egenverd. Eller mer presist, jeg tror ikke jeg er verd andres kjærlighet. Og dette blir mest tydelig i forhold til de mest intime relasjonene. Om jeg har noen seksuelle problemer er disse knyttet til det foregående. Jeg finner nemlig ingen større glede i tilfeldig sex, kanskje fordi jeg holder på et idealisert bilde av kjærligheten mellom mann og kvinne. Hvorvidt det kvinnlige i meg er tatt vare på vet jeg ikke. Jeg har aldri opplevd meg selv som spesielt maskulin eller macho. Jeg har egentlig ikke reflektert så meget over hva i meg som er kvinnelig og hva som er mandig.
Kvinnelig: omsorg, indre annliggender, intuisjon?
Mannlig: initsiativ, yttre annliggender, logikk?
Aner ikke.
Jeg hadde en privat samtale med Ailo forrige helg. Han anbefalte meg å arbeide med min egenkjærlighet, blandt annet ved å tenke tilbake på gode minner i forhold til familie og kjærester. Dette opplevde jeg som et viktig og godt råd.
Jeg liker at du er nærgående søster. Fortsett med det. Jeg oppfatter at du vil meg vel, og er takknemlig for det.
Her går ryddearbeidet ufortrødent videre. Til menneskeheten, ja hele skaperverket; her kommer jeg!
Khanate
Anonymous
"Kristin":
Nå skjønner jeg det i drømmen din vedr kamsport. Jeg visste ikke helt hvor jeg hadde de fyrene
der. Jeg kom til å legge merke til pianotrådene. Det har jo med kreativitet å gjøre. Å spille sin
egen sang kanskje? Eller kanskje det bor en musiker i deg? Uansett er strenge autoriteter kanskje
kreativitetens motsetning.
Det høres ut som du er på god vei. Ulven er også kjent for å være en god
stifinner, og en som mestrer både flokktilværelse og selvstendighet
God tur og lykke til!
Came to think of it: Etter noen år hvor mitt arbeide har tatt mye av min oppmerksomhet, har jeg i løpet av de siste 18 månedene mistet mye av gløden her. Arbeidet betyr rett og slett ikke så mye, min egen søken og utvikling tar mye av oppmerksomheten og er på sett og vis mine nye autoriteter. Snart blir jeg vel kastet ut av bedriften. Det hele ble trigget av at jeg ble overarbeidet forrige vinter og dyrket fram sider av meg selv som jeg ikke likte (aggresivt offer kort fortalt). Kreativiteten har vel ikke vært helt på topp i tiden etter dette. Jeg har vært sliten og plaget med en del sykdom (ikke noe allvorlig

). Jeg har ikke møtt ulven på noen trommereiser enda. Men reven er jo en lekfull skikkelse som passer meg ypperlig akkurat nå. Jeg har ikke fått helt grep om uglen enda. Den kan se i mørket sa den, og det er vel det jeg holder på med. Kort tid etter at øglen ble mitt kraftdyr begynte jeg å memorere mine drømmer. Først i etterhånd ble jeg klar over sammenhengen.
Sannelig er livet en kilde til forundring

Anonymous
Dere skriver mye bra her Khanate og Sister Drum. Takk skal dere ha, jeg har lært noe her.
Jeg kjenner meg godt igjen i det der, Khanate. Jeg jobbet på lager veldig lenge for en stund
siden, og fikk til slutt sparken, men godt var det. Det ble bare til at jeg jobbet der, fordi
det var minste motstandsvei og liksom bare ringe til Manpower. Så jeg har klart noe
veldig få ha har klart, nemlig og få sparken fra Manpower, noe som nemlig ikke er lett

Har forresten lagt inn noen visdomsord fra Kim Larsen på sonen her
som heter Jeg kom til verden. Den sangen får meg i godt humør.
Det var bra at jeg fikk sparken, for da måtte jeg gjøre noe annet. Ikke at det er noe
godt råd og vente til det skjer akkurat, men det føltes ganske godt og befriende og bare få
gå på en slik vakker sommerdag.

Anonymous
Khanate, du nevrotiske, tapre bror!
Jeg beundrer din blotterske åpnehet

Det er nok ikke uten grunn jeg blir berørt av dine drømmer og det du forteller,
da temaene ligner mine egne. Manglende egenkjærlighet / manglende tro på at man er verdt å elske,
autoritetsproblemer, vel, det er mine temaer også.
Hadde lyst til å skrive en sang, men det fikk jeg ikke til

Synes bare det er noe vakkert som skjer her.
Hilsen til deg også Kristin,
fra en annen Nevrotiker

Anonymous
Takk takk