Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Hva innebærer drømmetydning fra et sjamanistisk utgangspunkt?

Hvilken personlig erfaringsvei, hvilke tradisjoner, hvilke kilder, innfallsvinkler og fremgangsmåter mm. legger dere til grunne ved å tolke drømmer? Hva tar dere avstand fra, er forsiktig med eller advarer imot?
GjenopprettetMedlem
Hmmmm, tolking av drømmer eller reiser?

Det er fasan ikke lett det, å skal tyde drømmer eller reiser.Jeg har klart i de fleste tilfeller å tolke det jeg har sett. Da tenker jeg nøye gjennom hva jeg har sett...hvilke gjenstander, farger, dyr, områder og ditto. Man må også forstå hvilken situasjon man er i, under disse drømmene/reisene.

Noen drømmer/reiser er veldig enkle å tyde...du skjønner betydningen med en gang... Andre må man gruble mer på, noen finner man ikke svar på før om kanskje mange år. (Nå snakker jeg ut i fra min erfaring vel og merke)

Kan ta et eksempel, på en reise jeg hadde for litt siden. Men for å forklare den reisa, må jeg først fortelle om situasjonen jeg var oppi.
Det gjaldt en person jeg ver i ferd med å knytte sterkere bånd til. Jeg var veldig usikker på dette...om det var riktig, om dette var noe for meg og min fremtid...om jeg kunne få det livet jeg ønsker meg, osv.

I min reise var jeg plutselig i en by....det føltes som jeg var der, det var tredismensjonal, å kunne se meg i alle retninger.
Jeg gikk oppover en gate, visste jeg leta etter et hus. jeg fant huset, det var stort og flott....å et skilt på huset forklarte meg at dette var i forbindelse med denne personen. Jeg sto lenge å titta på huset...skuffet, for der var det ingen. Det var tomt, kaldt, trist, øde og forlatt. Ingen varme, ingen trygghet...ingenting.

Jeg begynte å gruble på dette etterpå....å etter en stund oppfattet jeg, at om jeg hadde fortsatt på den veien med denne personen, så ville jeg ikke kunnet leve ut min drøm, følge den veien jeg har staket meg ut, leve ut drømmen min.....for det ville det ikke blitt rom for, å det ville ikke blitt forstått. Da ville mitt liv blitt like tomt og trist som dette huset, selv om jeg nok ville fått både kjærlighet og materielle goder. Men det materielle er ikke noe jeg higer etter. Jeg higer etter en som forstår, en å snakke med dette om, en som er med meg på veien min. Som skal gå den veien selv.

Så....jeg avsluttet dette...å er nå tilbake på min vei, min sti og veien til mitt liv......å kanksje jeg nå....har en som skal følge meg der. Vi får se :)

Jeg er forsiktig med å ta et standpunkt der og da. Jeg må gjerne analysere først, tenke ut flere betydninger...men som oftest kjenner jeg at det jeg finner ut, er rett. Jeg hiver meg ikke på den første tolkningen, om den ikke kjenns helt rett ut.

Hmmm advare mot, ta avstand fra.......det vet jeg egentlig ikke. Retten og sletten. det eneste jeg vet, er at jeg prøver å stole på meg selv, finne ut av de følelsene som dukker opp, lytte til min indre stemme. Jeg søker ofte råd fra andre om tolking av drømmer/reiser, men jeg forkaster ikke min egen tolkning hvis den ikke stemmer med det andre tolker. Så jeg advarer vel mot det å forkaste sine egne følelser, spesielt for de som er nye på denne veien. Bruk heller andres tolkning til å få satt opplevelsen i et annet lys, men ikke undervurder egne følelser og tolkning. Det er du selv som kjenner deg best :)
GjenopprettetMedlem
her om dagen drømte jeg at ett eller annet skulle skje 8. januar 2007... lurer på om det skjer noe :)

01 08 2007
1 pluss 8 er 9
2 pluss 2 er 9
9 pluss 9 er 18
1 pluss 8 er igjen 9

9 9 9 weeeeeeeeeeeeeeh :razz:
Anonymous
"rokkingfakkingroll":

2 pluss 2 er 9

:lol:
2 + 7 = 9

:innocent2:
GjenopprettetMedlem
01-08-2007 = 18 = 1+8 = 9 i numerologien. 9 tallet står for seier!  :biggrin:

( Selv om det kanskje ikke hadde så mye med trådens utgangspunkt å gjøre...)
Anonymous
Ja, sjelevenn, det var et par kodete svar jeg fikk her...

Silva, takk for innlegget ditt, opplevelsen du fortalte og dens tolkning!
Du nevnte drømmer/reiser under ett: Det er ingen selvfølge for meg. Hos meg har for tiden drømmer og reiseopplevelser veldig lite til felles. Som jeg nevnte såvidt et annet sted -  siden jeg ble bevisst på kraftdyr og veiviser og lot dem komme til meg i våken tilstand, så er det som om de slipper å gå omveien gjennom drømmene.
Spørsmålet mitt gikk først og fremst ut på drømmer. Selv om jeg er enig i at fenomenene og fremgangsmåten ved tolkningen kan ha mye til felles.
GjenopprettetMedlem
Det finnes "vanlige" drømmer og det finnes sjamandrømmer, så Silva har rett. Sjamandrømmer er som oftest en sjelereise.

Vanlige drømmer tolkes via visse "regler" der en tar utgangspunkt i symboler, akkurat som i ei trommereise, men symbolene og måten de tolkes på er forskjellige.

Mer om drømmetyding finner du bl a her: http://www.josander.net/drom/drom.shtml

Det finnes også bøker om drømmetyding.
Anonymous
- takk for linken.
Jeg er ganske erfaren og velorientert når det gjelder ikke-sjamanistisk drømmetydning, er fortrolig med flere retninger som f.eks. den psykoanalytiske og den jungianske såvel som mer folkelige og eklektiske fremgangsmåter.
Jeg ønsker helt konkret å få vite mer om det sjamanistiske utgangspunkt.
Det er jo interessant at det for eksempel, som dere antyder her, er mulig å tolke opplevelser under søvn på lik linje med opplevelser under en reise.
Hva annet har dere lyst å fortelle om "sjamandrømmer"?
GjenopprettetMedlem
Sjamandrømmene er som sagt sjelereiser på lik linje med en trommereise. Derfor tolkes de også på samme måte, men ofte er det beskjeder ol i de som man ikke skjønner noe av før etter lang tid. Bilder og symboler kommer fra vår mytologi og gir oss pekepinner på hva vi bør jobbe med, de kan gi oss svar på hvordan vi skal løse problemer og de kan være divinasjoner, altså sanndrømmer.

Sjamandrømmer oppleves også ofte som sterkere enn vanlige drømmer.

Jeg vet at Carlos Castaneda har skrevet om drømmer og hvordan man med viljekraft og trening kan gå inn i drømmene sine og "styre" de. Dette vet jeg lite om, men andre har kanskje noen erfaringer..