Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg har visst begynt å henge her i drømmeavdelingen, hehe.
Jeg hadde et skikkelig mareritt om bjørnen. I drømmen var jeg ved ei hytte, som tidligere har vært hjemmet til mine besteforeldre. Jeg hadde fullstendig panikk, for en bjørn tuslet rundt i det området. Tre ganger så jeg den, på forskjellige plasser omkring hytten. Jeg ble livredd og forskanset meg inn i hytten.
Så oppdaget jeg at min eldste sønn fortsatt var ute og lekte. Min forhenværende var også i hytten, og jeg ropte at han måtte skynde seg ut og hente gutten (i drømmen var han rundt fire år gammel) før bjørnen kom og tok ham.
En annen drøm.
Jeg hørte en forferdelig spetakkel av fugler som skvatret høylydt utenfor huset mitt. Jeg gikk ut på altanen for å sjekke og så en mengde kråker, ravner og skjurer tett utenfor huset. Jeg ble litt engstelig og lurte på hvorfor de lagde sånn spetakkel. Midt inn i mengden fikk jeg øye på en større fugl. Først trodde jeg det var ørnen, men det visste seg å være en stor ugle. Det virket som de forsøkte å jage bort uglen.
Uglen fløy ut av mengden og bort til et fjell, for så å snu og tok en vid bue til den kom mot huset igjen. Jeg våknet da.
Verken bjørnen eller uglen er mine kraftdyr, men de har dukket opp av og til for det indre i korte glimt. Bjørnen kommer mot meg i disse synene, mens uglen stirrer på meg.
Kanskje er det noe de vil fortelle meg, siden de nå har troppet opp i en drøm?
Noen som vil prøve seg på denne?
GjenopprettetMedlem
Kjære Fønix
Jeg kaster meg utpå det jeg.
"Fønix":
Jeg hadde et skikkelig mareritt om bjørnen. I drømmen var jeg ved ei hytte, som tidligere har vært hjemmet til mine besteforeldre. Jeg hadde fullstendig panikk, for en bjørn tuslet rundt i det området. Tre ganger så jeg den, på forskjellige plasser omkring hytten. Jeg ble livredd og forskanset meg inn i hytten.
Så oppdaget jeg at min eldste sønn fortsatt var ute og lekte. Min forhenværende var også i hytten, og jeg ropte at han måtte skynde seg ut og hente gutten (i drømmen var han rundt fire år gammel) før bjørnen kom og tok ham.
Når man drømmer om bolig så gjenspeiler det seg jo personligheten din. Rommene er deler i ditt indre, ditt personlige ubevisste. Den indre delen av huset handler mer om indre prosess, den ytre er en fasade mot verden. Selvet som er psykens sentrum gjenspeiler det aller innerste rommet. Ulike hus er ulike aspekter av en selv. Du drømte at du var ved ei hytte som hadde vært i eie av dine besteforeldre. Hytten er jo et lite hus nært skogen. En oase i skogen, hvilestedet i hverdagens strev og mas. Dine besteforeldre har eid dette stedet og besteforeldre representerer våre forfedre. Der din arv og røttene i slekten befinner seg. Her befinner det seg dype verdier fra fortiden på godt og vondt.
Det var bjørn i området og bjørnen er jo nordens konge blandt dyrene. Den er et maskulint symbol, et aggressjonssymbol. Skal vi knytte bjørnen opp mot et spesielt chakra, så knyttes den opp mot solar plexus som er ildens element. Det er her følelsene våre møter intellektet (jeg har sikkert skrevet mye om dette før).Vi vet jo at en bjørnebinne som blir skilt fra ungen sin, kan være livsfarlig. Det innebærer at bjørnen er et beskyttende bilde på en mor. Bjørnen er det dyret som hyppigst forekommer i drømmer oftest, og det er fortrinnsvis hos kvinner som drømmer om den. Det ville, sterke og utemmede hos kvinner synes å være havnet på rett sted når det opptrer i Bjørnekropp. Men når man drømmer om bjørn kan det være sider ved oss selv som jaker oss, og som kan true både oss selv og andre. I mange drømmer virker det som om vi har behov for å temme bjørnen litt for at den ikke skal ødelegge for mye. Det kan være lurt å bli kjent med sin bjørneside, gjøre seg til venner med den for å få tilgang til den kraften som bjørnen står for. Når bjørnen opptrer i drømmen, så er også kraften til stede. Du ser den 3 ganger og tallet tre representerer den åndelige kraft - treenigheten, skaperkraft og kreativiteten.
Du forskanser deg i hytta, for denne bjørnen var veldig aggressiv. Her møter du det maskuline symbol, aggressjonssymbolet.
Du oppdager at din eldste sønn fortsatt er ute og leker. Barnet representerer uskyld og naivitet. Barnets alder representerer noe fra samme alder i eget liv, eller noe som hente for så mange år siden. Barnet er 4 år kan det bety at du skal tenke på noe som skjedde deg for 4 år siden. Eller noe som hente deg når du var 4 år gammel. Barnet er din sønn - representerer det en maskulin del av deg selv. Din forhenværende er også der og han representerer også din maskuline del. Han er familiens beskytter. Han representere den delen som har autoritet og visdom. Han måtte ut og redde barnet.
Er det noe du skal ta tak i her? Tar du vare på barnet i deg? Det var mye aggresjons kraft og maskulin kraft i denne drømmen. Bjørn 3 gannger, sønn og en forhenværende. Du gjemmer deg i hytta - i oasen i skogen. Trenger psyken litt hvile? Er det noe du bør ta oppgjør med? Noe som du skulle gjort for noen år siden?
"Fønix":
En annen drøm.
Jeg hørte en forferdelig spetakkel av fugler som skvatret høylydt utenfor huset mitt. Jeg gikk ut på altanen for å sjekke og så en mengde kråker, ravner og skjurer tett utenfor huset. Jeg ble litt engstelig og lurte på hvorfor de lagde sånn spetakkel. Midt inn i mengden fikk jeg øye på en større fugl. Først trodde jeg det var ørnen, men det visste seg å være en stor ugle. Det virket som de forsøkte å jage bort uglen.
Uglen fløy ut av mengden og bort til et fjell, for så å snu og tok en vid bue til den kom mot huset igjen. Jeg våknet da.
Verken bjørnen eller uglen er mine kraftdyr, men de har dukket opp av og til for det indre i korte glimt. Bjørnen kommer mot meg i disse synene, mens uglen stirrer på meg.
Kanskje er det noe de vil fortelle meg, siden de nå har troppet opp i en drøm?
Så var det denne da.
Hvis vi betrakter fuglen som et bilde på vårt indre, vår sjel, så kan fuglenes evne til å fly sammenlignes med vårt ønske om å fri oss fra det som tynger. Vi kan fly høyere og høyere. De er symbol på frihet, åndens seier over materien.I kunsten beskrives ofte den befridde sjelen som en fugl, noen ganger med et menneskehode. Fugl Fønix er jo en velkjent mytologisk fugl, ikke sant Fønix? Denne fugl Fønix illustrerer forestillingen om udødelighet og gjenoppstandelse og stadig fornyet livskraft.
Alle typer fugler har sin spesielle betydning; spør deg selv om hvorfor du valgte nettopp disse fuglene i drømmen. I forhold til chakraene så er fuglene knyttet til hjerte chakraet. Fuglene er et høyere aspekt av hjertechakraet, men også forbundet til halschakraet.
Du går ut av huset - ut på verandaen - og verandaen er en plass hvor man har oversikt og utsikt - det er en åpning mot verden. fuglene du ser er kråker/skjærerog ravn; disse fuglene ses på som åtselsfugler, rampete "tjuvradder". I Eventyrene følger de heksa, de er mørkets fugler som er slue og onde. De representerre imidlertid også urinstinkter på frihetens vei og det fortrengte visdomsaspektet. Fortrenger du noe?
Du sier at midt i mengden ser du ugla. Og mens disse andre fuglene representerer det fortrengte visdomsaspektet, så representerer ugla synskhet, klarsyn og visdom. Ugla er jo skogens visdomsfugl, den ser i mørket og klart inn i det ubevisste.
Den fløy bort til et fjell og fjellet er stedet der bevisstheten stiger mellom himmel og jord. Det er broen mellom oppe og nede, det høye kraftpunkt som viser en høyere bevissthet. Fjell kan også bety forhindringer, noe som stenger utsikten. Men i din drøm er det aspekter i forhold til visdom og frihet vil jeg tro at det dreier seg om visdom og klarhet.
Fuglen kom i bue tilbake så våknet du. Drømmer er som teaterforestillinger, med en innledning, en hoveddel og en avslutning. Våkner vi opp før du har sett avslutningen, betyr det gjerne at man skal våkne opp til noe. Bjørnen kommer mot deg sier du - er det noe den skal vekke i deg? Husk at når bjørnen opptrer ofte i drømmen, er også kraften til stede, det er bare snakk om å kanalisere denne kraften til noe bra.
Ugla stirrer på deg. Hva vil den at du skal se? Er det noe du har oversett?
Lykke til
klem fra RITA

Anonymous
"RITA":
Er det noe du skal ta tak i her? Tar du vare på barnet i deg? Det var mye aggresjons kraft og maskulin kraft i denne drømmen. Bjørn 3 gannger, sønn og en forhenværende. Du gjemmer deg i hytta - i oasen i skogen. Trenger psyken litt hvile? Er det noe du bør ta oppgjør med? Noe som du skulle gjort for noen år siden?
Her kommer den maskuline delen inn igjen. Det er tydelig at jeg kanskje trenger den. Integrere den i meg, hvis jeg ikke allerede har klart det. (hørte du det Gåååja

)
Jeg har ikke villet høre på barnet i meg, i allefall ikke det såre barnet i meg. Fortid kan man ikke gjøre noe med, men heller konsentrere meg om fremtid. Slik har jeg tenkt før. Hva nyttet det når barnet i meg, trenger til oppmerksomhet. Det barnet som jeg ville overse og bare glemme. Denne delen av meg er ute og flyr som en sjelebit, tror jeg.
Nå forstår jeg at bjørnen kan hjelpe meg med dette barnet.
Jeg må være som bjørnen og brøle ut

Jeg har oppsøkt bjørnen en gang på en reise. Jeg skal gjøre det på nytt.
Jeg har sett barnehender for mitt indre. Jeg har også sett mine egne hender som strekte seg opp mot himmelen. Det var et fantastisk blått lys rundt hendene. Nå nylig så jeg en barnefot. jeg fikk den følelsen av det var min barnefot, bortsett fra at denne foten hørte til en gutt.
Ja, du Rita, du Rita.

Du har en egen evne til å tolke drømmer. Du har fått meg til å forstå ting bedre. Det er mye å ta tak i her, mye å tenke over. kanskje flere aha opplevelser vil komme.
Tusen takk Rita

GjenopprettetMedlem
Kjære venn
Så flott at jeg kunne hjelpe.
Ja bruk bjørnekraften - BRØL ut.
Hender som strekkes mot himmelen - ah, flott; Hånden er et sterkt nærhetssymbol i den mellommenneskelige sammenheng og knyttes til kjærligheten. I de ligger skaperkraften og de er et helbredende redskap. Barne hendene kan representere starten på at du er på vei til å helbrede barnet i deg, og dine hender kan representere at du er i full gang med helbredelsene. - og det blå lyset; blå er jo klarhetens og hengivenhetens farge - det er en beroligende og healende farge.
Negativt så er blå fargen og så for kulde og ensomhet - men sammen med barnehendene og dine hender så vil jeg sette fargen til det healende.
Føttene representerer selve grunnlaget vårt. De er vårt bærefundament som forbinder oss til jorden. Stå på egne føtter er jo et ordtak som ofte brukes. Barnefoten - jo du er nok på vei min venn - barnet har startet å ta egne skritt. Gutten - joda den maskuline delen av deg.
Oppsøk både bjørne og ugla - de har nok noe å fortelle deg.
klem fra RITA
psbot [Picsearch]
Man lærer mye om drømmer når man leser innleggene dine, Rita.
Takk
GjenopprettetMedlem
Så fint ædni
RITA
Bing [Bot]
Ja. Rita kunne fått arbeid som kongelig drømmetyder i andre tider! Jeg har også i perioder drømt mye om bjørn, etterhvert sluttet jeg å være redd men kunne tåle at de gikk med meg litt på avstand. Nylig dukket de opp igjen i en drøm, jeg gikk i skogen og beundret alle de lekne ville brune hestene jeg møtte der. Men: Så fort jeg nærmet meg en hest ble den forvandlet til en bjørn! Så har jeg også fått vite nylig at min tippoldefar var en stor bjørnejeger i Trysiltraktene. Har kjent på om det er noe jeg skal gjøre noe med. Bjørnen er et sterkt og vakkert dyr, aller mest glad er jeg i bjørnen i eventyret om "Kvitebjørn Kong Valemon". Noe for jungianerne!
Anonymous
"RITA":
Hender som strekkes mot himmelen - ah, flott; Hånden er et sterkt nærhetssymbol i den mellommenneskelige sammenheng og knyttes til kjærligheten. I de ligger skaperkraften og de er et helbredende redskap. Barne hendene kan representere starten på at du er på vei til å helbrede barnet i deg, og dine hender kan representere at du er i full gang med helbredelsene. - og det blå lyset; blå er jo klarhetens og hengivenhetens farge - det er en beroligende og healende farge.
Negativt så er blå fargen og så for kulde og ensomhet - men sammen med barnehendene og dine hender så vil jeg sette fargen til det healende.
Føttene representerer selve grunnlaget vårt. De er vårt bærefundament som forbinder oss til jorden. Stå på egne føtter er jo et ordtak som ofte brukes. Barnefoten - jo du er nok på vei min venn - barnet har startet å ta egne skritt. Gutten - joda den maskuline delen av deg.
Oppsøk både bjørne og ugla - de har nok noe å fortelle deg.
klem fra RITA
Det kan være noe i det at barnet har startet med å ta egne skritt. kjenner at jeg begynner å bli lei av å røske opp i fortidens harde grep. Det er nok nå. En gang må man ta det valget å slippe taket og heller konstrere seg om nåtiden. Tror kanskje det er det uglen forsøker å fortelle meg. En gang må jeg begynne å fly, så hvorfor ikke begynne nå.
Bjørnen har dukket opp på nytt i en drøm. Jeg stod undrende på en grusvei og så på en lastebil som kjørte forbi meg. Bak på lasteplanet satt bjørnen meget tilbakelent, sammen med en to - tre menn. De skulle visstnok på sirkus. Jeg tror bjørnen hadde lyst til å opptre der.
Ellers blir jeg forfulgt av et blått lite lysglimt. Det har blitt mer intenst i den siste tiden.
GjenopprettetMedlem
"Fønix":
Det kan være noe i det at barnet har startet med å ta egne skritt. kjenner at jeg begynner å bli lei av å røske opp i fortidens harde grep. Det er nok nå. En gang må man ta det valget å slippe taket og heller konstrere seg om nåtiden. Tror kanskje det er det uglen forsøker å fortelle meg. En gang må jeg begynne å fly, så hvorfor ikke begynne nå.
Veldig bra Fønix, det er de små barneskrittene - de blir større - til en lastebil, men ikke la den kjøre fra deg.

Det blåe - Klarhetens hengivende farge - healende. Flott, du er på vei. Deilig å være beskyttet av det blåe lyset.
"Fønix":
Bjørnen har dukket opp på nytt i en drøm. Jeg stod undrende på en grusvei og så på en lastebil som kjørte forbi meg. Bak på lasteplanet satt bjørnen meget tilbakelent, sammen med en to - tre menn. De skulle visstnok på sirkus. Jeg tror bjørnen hadde lyst til å opptre der.
Bjørnen vet du jo hva representerer og den har lyst til å opptre på Sirkus - så bra; sirkuset representerer livets eventyr og mesterskap. Det representerer også innvielse, her behersker vi kreftene. Grusveien er "underlaget" i våre drømmer. Grusveien er jo litt støvete, hva forteller dette underlaget/veien deg (i overført betydning) deg om din aktuelle situasjon.
RITA
Anonymous
takk igjen Rita. Neste gang skal jeg prøve å få haik med lastebilen
Jeg vet ikke hva grusveien kan fortelle meg.
Synes det er litt snodig at bjørnen kommer i mot meg, i en rekke sammenhenger. I drømmer, for det indre, blader osv.
var på kurs i helgen og fikk spørsmål av kurslederen om jeg hadde bjørnen som kraftdyr. Nei sa jeg til henne, bjørnen er ikke mitt kraftdyr, men den har dukket opp i det siste.
Under en seremoni dukket bjørnen opp i et idyllisk bilde for det indre. Den stod på en holme, mens jeg satt på stranden. Solen skinte på bjørnen, der den drev og fisket etter laks med labben. Bjørnen fikk tak i en laks, og den lekte med den sprellende laksen en god stund.
GjenopprettetMedlem
Kanskje du skal spørre Bjørnen om den er ditt kraftdyr neste gang du møter den? Kan jo være en mulighet at den har noe å fortelle deg?
Klem RITA
Anonymous
Ja, det skal jeg gjøre.