Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg hadde nylig en natt med usedvanlig klare drømmer. Jeg husker i periode at jeg har drømt mye, men klarer sjelden å gripe fatt i hva jeg faktisk har drømt.
Det var to dyr som kom til meg denne natten. Først var det en diger skilpadde. Jeg fikk svømme med den, og holdt meg fast på et vis, rundt halsen?, mens den svømte. Den svømte nede langs bunnen av havet, og spiste samtidig ting jeg følte og så på som ekle, som lå på havbunnen. Kryp og dyr av forskjellige slag. Jeg måtte holde beina løftet for å unngå å sope borti disse tingene mens skilpadden svømte (og åt). Stort mere husker jeg ikke av den drømmen.
Den andre drømmen var lengre, og der var det en elefant som kom til meg. Jeg skulle "frakte" denne elefanten fra ett land til et annet (til Norge antar jeg, og føltes det som). Elefanten hadde jeg først med meg på et tog, så på en buss. Folk reagerte og syntes det ble litt trangt, men det gikk på et vis. TIl å begynne med var ikke elefanten særlig samarbeidsvillig, og jeg måtte bruke en form for nesering, slik de har på oksene, for å få den med meg, selv om jeg ikke ville (jeg forsøkte alle mulige lokkemetoder først). Men etterhvert ble vi gode venner, og når vi var fremme ved veis ende, hadde den sovna, og jeg måtte bære den ut av bussen. (her snakker vi om forskyvning i størrelsesforhold så det holder :-) Utenfor bussen var det journalister og div. media, men siden elefanten sov og ingen ville vekke den, hadde alle skrevet spørsmål på ark og plakater som de holdt opp foran meg istedet for å snakke/rope. Det var som om elefanten var en stor gave og alle var takknemlige for at den hadde kommet.
:-)
GjenopprettetMedlem
Føler meg litt på dypt vann her, siden jeg aldri har lest noe om drømmetydning. Men for meg står skilpadda for det å kunne sette farten ned, vann for følelser. Det at skilpadda var diger kan vel muligens ha med at du har et stort behov for å lene deg tilbake for at ting skal kunne falle på plass. Regel nummer en for å åpne opp har jeg funnet ut er å tillate seg selv å slappe av, la hverdagsstresset få komme ut av kroppen. De ekle tingene som ligger på bunnen, som skilpadden spiser av kan være aspekter som du ikke vil se, du prøver å unngå de. Bunner det ut i egen frykt? Alt i alt ser det ut for meg som du trenger å stresse ned, og la tingene komme til deg som de kommer. Gjerne finne roen ved å meditere mer, og ta tak i følelser og frykt etter hvert som det kommer til overflaten, i stedet for å unngå det og skyve det unna.
Drøm nummer to føler jeg meg usikker på, og skal ikke forsøke meg på en tolkning. Men sånn jeg ser elefanten, så har den utrolig god hukommelse og den nærer familiebånd. Kan være at det er gammel kunnskap som kommer til overflaten. Føl litt på dette her, føles det riktig i hjertet ditt, så er det riktig. Hvis ikke, så forkaster du det, og leter videre.

GjenopprettetMedlem
Hei du
Jeg fikk på et tidspunkt 3 elefanter som kom gående. Visste ikke hva de symboliserte så jeg ringte til Eirik Myrhaug (han er en av mine læremestre) - han sa at elefanten var en åndelig dyr.
I.f.t. skillepadda så kan jeg sitere Kenneth Meadows igjen - han skriver :
"I den indianske mytologien representerer skillepadden Jorden, den moder, av hvis substans alle levende vesener på Jorden var skapt, og den nærende kraft som gir den menneskelige ånd mulighet for å utvikle seg. Som kraftdyr lærer skillepadden dig behovet for beskyttelse. Selv om du bør finne uttrykk for dine indre, kreative kilder og la deine tanker nå opp til "himmelske" ting, er det viktig å ha begge ben på den praktiske virkelighets jord. Skillepadden understreker også behovet for å holde det fysiske legemet i balanse og huske på at det er det redskap vi opplever livet på jorden med. Den lærer deg visdommen ved å innstille deg på livets cykliske strøm og demonstrerer at den hurtigeste måte ikke nødvendigvis er den beste, for det tar tid for ideer å utvikle seg ordentlig. Skillepadden indikerer Jordens harmoni og trekker deg i retning av alt som er helt og godt og rikelig. Nøkkelfaktoren er : Evnen til å gjøre fremskritt støtt og sikkert."
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Takk takk :-)
Drømmer og symbolikk er spennende, men jeg føler ikke så ofte at det ligger noe dypere i det. Men når drømmene er nokså klare, føler jeg at det kan være noe for meg å hente i dem.
Har flere bøker om drømmetydning og drømmearbeid på jobben, så jeg får vel gå til anskaffelse av en :-)