Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Er det noen her som har kunnskap og/eller erfaringer med "bevisst drømming", såkallt "lucid dreaming"...
En tilstand hvor en er klar over at man drømmer og kan gå inn og påvirke drømmen....
Har opplevd det i korte sekvenser... men så fort jeg blir klar over det har jeg våknet....
Man kan visst bevisst bearbeide og få kreative løsninger på problemer o.l.
Noen som kan noen teknikker på hvordan trene seg til bevisst drømming?
Noen negative effekter...?
Fant et par interessante sider om emnet...; Men det hadde vært interessant å få deres erfaringer og tips også....
http://www.ld4all.com/guide.html
http://www.mind-course.com/dream.htmlGjenopprettetMedlem
Hei kjære venn.
Skal prøve å forklare noen måter du kan gjøre dette på. Jeg konsentrere meg om de ubehagelige drømmene, men den kan også brukes på andre drømmer.
Det finnes flere måter å omskrive/påvirke drømmene sine på - en av dem er RISC metoden. Denne metoden ble utviklet av Rosalind Cartwright. Hun benyttet denne metoden blandt annet med vietnamveteraner som hadde sterke opplevelser fra krigen, minner som vendte tilbake i årevis i drømmene deres. Dette er en metode som er anvendelig når det gjelder tilbakevendende drømmer som er plagsomme for drømmeren.
Metoden har jeg hentet fra boken Crisis Dreaming:Using Your Dreams to Solve Your Problems. Å lære seg å beherske RISC - metoden krever imidlertid øvelse og motivasjon (men er slettes ikke umulig). Den kan gjennomføres uten altfor store anstrengelser. Metoden omfatter følgende fire skritt, som du kan lære deg å bruke på egenhånd.
1. R - Recognize
" Å bli klar over at man har en ubehagelig drøm av den typen som f.eks fører til at man kjenner seg maktesløs, skyldbevisst eller oppjagd morgenen etter. Det gjelder å bli bevisstpå at drømmen ikke utvikler seg slik den burde mens den pågår"
2. I - Identify
"Identifiser hva det er i drømmen som gir deg en negativ opplevelse. Sirkle inn de dimensjonene i drømmene som stiller deg i et negativt lys, som for eksempel svak snarere enn sterk, klønete i stedet for dyktig, uten kontroll snarere enn med kontroll".
3. S - Stop
" Avbryt hver ubehagelig drøm. Du trenger ikke la den fortsette. Det er du som bestemmer. Mange mennesker blir overrasket når de merker hvordan det ofte er tilstrekkelig å oppfordre seg selv til å passe på når en ubehagelig drøm er i emning, slik at man blir i stand til å stanse den".
4. C - Change
"Endre negative drømmedimensjoner til deres positive motsetninger. I begynnelsen kreves det kanskje at du våkner og pønsker ut en ny avslutning før du sovner igjen. Med litt trening blir du i stand til å instruere deg selv i å endre handlignen mens du fortsatt sover."
Å Våge å møte det ubehagelige;
"Vanlig" mareritt har en bestemt hensikt. De er rop om hjelp. Di vil vekke oss til innsikt i noe som er feil, og de er til for å bearbeide noe vanskelig som har funnet sted. Sm oftest dreier det seg om at vi må revurdere oss selv og "ta inn" det ubehagelige som har skjedd. Det kan være en smertefull erkjennelse som tvinger seg frem, og som skyldes en krise av ett eller annet slag, noe som skremmer oss og er tungt og svart. Slike drømmer pleier å tone ut og bare komme igjen en sjelden gang. Men det kan også være en del av oss selv som forfølger oss om nettene.
Når drømmearbeidet har utelukket at drømmen handler om en konkret trussel du ikke har tort å se i øynene, men faktisk er utsatt for, kan du prøve å finne ut hva det som jager deg;
Bestem deg for å møte det som jager deg, eller det som på annen måte virker truende i drømmene. Det kan du gjøre mens du er våken eller når du våkner.
Ta med deg denne beslutningen inn i drømmen
Når du føler deg forfulgt, eller tror det skjuler seg noe nifst et eller annet sted, anvender du beslutningen og gjør følgende;
Snu deg om i drømmen og møt det som forfølger deg
eller
Gå bort og åpne døren
eller
Let deg frem til det du tror har gjemt seg et eller annet sted.
Det du får øye på, er som oftest noe du ikke har villet erkjenne om deg selv, og som i sin tur - når det er blitt akseptert - kan brukes i det godes tjeneste og bli en kilde til fornyet energi og styrke.
Etter du har våknet kan du jo gå i dialog med drømmen for på denne måten ytterligere nærme deg drømmen din.
Det å gå i dialog med drømmen er når du ikke har skaffet deg full innsikt i eller vil bli nærmere kjent med. Meningen er ikke å tvinge frem spørsmål og svar. Det er mer snakk om å åpne sinnet, slik at du gjennom dine overlegninger kan spinne videre på tingene sammen med skikkelsene som opptrer i drømmene dine. Lytt til ditt indre og stol på at svarene du får er riktige og viktige. La drømmefigurene gå ved siden av deg en stund og se hva som skjer, eller sett deg i sofaen sammen med noen av drømmeskikkelsene og lat som om de er personer som er på besøk. Det kan nok virke litt underlig dette, men så sant du ikke gir opp, kommer du til å få svar på spørsmålene dine.
Det ble litt langt dette, men håper det kan være til hjelp. Jeg har selv hatt god hjelp av RISC i mine drømmer. Det krever litt av en selv, men er gøy når man begynner å få tak på det.
klem fra RITA

Anonymous
Jeg hadde en periode hvor jeg jobba med våkne drømmer. Den metoden jeg lærte meg, går ut på å skjønne at man drømmer i drømmen. Dette kan man gjøre på flere måter, f.eks. Reality check: Man tester virkeligheten i våken tilstand. Som f. eks å hoppe. Er tyngdekraften vanlig, da drømmer du ikke. Flyr du kan du være ganske sikker på at du drømmer. Dette bør gjøres minst 10-20 pr dag. Da får du arbeida inn motorikken i bevisstheten, og sannsynligheten for å prøve det i drømme er større. Går også ann å se på henda sine. De blir merkelige når du ser de i drømme. Firkantede fingre etc. Klokka kan man se på, lese tekster, vende blikket bort og så se tilbake på teksten. Teksten er da en annen. Finn det som fungerer for deg. Det viktigste er å ikke gi seg. Tror jeg gjorde dette i 1 måned før det fungerte, men for andre kan det fungere fortere.
Kom på at det finnes ett veldig bra nettsted for lucid dreaming hvor disse teknikkene blir gjort rede for. Ta en titt på:
http://www.ld4all.com/guide.html
Lykke til, Magnus

GjenopprettetMedlem
Takk for spennende svar dere...

Rita... Du er bare fantastisk! Vil du bli min sekretær?

Skal teste fremgangsmåten... ( må bare trene på å huske drømmene først...

)
Magnus... Forstår jeg deg riktig at man skal trene på det man vil drømme om... først i våken tilstand? Ikke så lett å trene på å fly i våken tilstand da...

Hehe
Du la inn samme link som meg... hehe... Utrolig spennende nettside!
Har ikke kommet så langt som til teknikkene ennå...
Må først trene opp ritualer for å huske drømmene, med notatblokken i sengen
Anonymous
Ja der kan du se hvor oppmerksom jeg er
For å gjøre det man kaller reality check, så velger man ut en greie som man gjør i våken tilstand. Det blir en virkelighets test. Begynn å se på henda dine når du er våken, 10-20 ganger om dagen. Samtidig kan du si til deg selv:"Når jeg ser på henda mine vil jeg forstå at jeg drømmer, og jeg vil få en våken drøm". Det kan nok også hjelpe med å ha en intensjon med drømmene, eller velge hva man vil drømme om.
GjenopprettetMedlem
Bare hyggelig Aventura.

Er i grunnen ikke helt sikker på om jeg egner meg som noen sekretær.
He, he.
klem fra RITA
GjenopprettetMedlem
Jeg begynte en gang på å trene meg opp til å kunne ha våkne drømmer, men ga meg ganske fort.
De "prinsippene" jeg fulgte da, var det som er nevnt tidligere - gjør en ting flere ganger hver dag og si til deg selv at du er våken når du gjør det. (skru av og på lyset, ha en lapp i lomma som det står noe på, er et par eksempler i tillegg til det som allerede har blitt nevnt).
En annen ting du bør gjøre er å skrive ned alt du kan huske når du våkner. Du bør ha en notatblokk eller bok på nattbordet, og sette av 10-15 min. hver morgen slik at du får tid til å skrive det ned med én gang du våkner - før man vet ordet av det har man glemt det ;-)
I tillegg kan du fokusere på hva du ønsker å drømme før du sovner.
Jeg har hatt noen ganske klare drømmer i det siste, og håper at jeg skal bli velsignet med "våken drømming" uten å måtte jobbe for det ;-P
Lykke til!
GjenopprettetMedlem
Jeg har også holdt på mye med våken drømming. Det jeg gjorde var å meditere før jeg la meg, det og det å si til meg selv at "i natt skal jeg våkne i drømmen" var eneste teknikk jeg brukte. Hvis jeg sovnet i meditativ tilstand var det mye lettere å våkne i dømmen.
I den perioden gjorde jeg alt fra å fly akkurat som jeg ville, ha sex med hvem jeg ville, endre drømmen som jeg ville, stoppe drømmen og sette meg ned å meditere og starte drømmen igjen når jeg ville, jeg har latt meg selv dø i en fall-drøm, osv. Testet det meste. Etterhvert ble det kjedelig å ha kontroll over alt så når jeg våknet begynte jeg heller å bare la drømmen være akkurat som den var og bare observere det som skjedde. Pellucid dreaming har jeg hørt Ken Wilber har kalt det.
Etter mange år uten fokus på å våkne men bare å la drømmene være som de er har jeg nå et ganske normalt drømmeliv igjen. Jeg ser ikke noe poeng i våkendrømming lenger. Siden drøm og virkelighet er det samme uansett kan jeg jobbe like godt med drømmen i det våkne livet og omvendt.
Med Dream Yoga(ikke tibetansk dream yoga, men amerikansk(hahaha) dreamyoga) har jeg en metode som fungerer like bra på drømmeopplevelser som på våkne opplevelser(noe egentlig alle drømmearbeidsmetoder gjør). Og det er jo i bunn og grunn ingen forskjell mellom de to virkelighetene, eller hva mener dere?
GjenopprettetMedlem
Amerikansk dreamyoga... ? Hehe...

Kan du forklare hva det er...?
GjenopprettetMedlem
"Aventura":
Amerikansk dreamyoga... ? Hehe... :eusa_doh:
Kan du forklare hva det er...?
Hahaha, amerikansk Dream Yoga er et forferdelig tacky navn! Men det kommer fra en amerikaner så hvorfor ikke. Han kaller det bare Dream Yoga da, men det kalles også Deep Listening eller Therapeutic Imaging. Dream Yoga er ikke et varemerket navn, det betyr(sånn ca.) en "disiplin du gjør på drømmer som fører deg nærmere Gud". Og "amerikansk" dream yoga fyller den beskrivelsen perfekt, men utføres på en helt annen måte enn tibetansk dream yoga.
Metoden går ut på å intervjue drømmesymbolene. Det er spesifikke spørsmål som du stiller i en spesifikk rekkefølge. Det du sitter igjen med er intet mindre en en dyp forståelse av hvorfor akkurat det drømmesymbolet er i akkurat den drømmen til akkurat denne tiden i livet ditt, og hva du skal gjøre for å komme igjennom utfordringene du står ovenfor. Du får en levende dialog med de aspektene av sjelen drømmesymbolene representerer.
Og det beste er at man ikke trenger å pugge symboler eller kartlegge sine egne tolkninger over lang tid. Alt kommer frem naturlig av intervjuet og det er så enkelt at absolutt alle kan lære det på null-komma-svisj. Du kan prøve selv på
www.dreamyoga.com og gå inn på "sample session".
GjenopprettetMedlem
Takk for den. Interessant!

Ble nyskjerrig...
GjenopprettetMedlem
"Aventura":
Takk for den. Interessant!
Ble nyskjerrig...
Prøv sample session da

Det er en helt spesiell prosess. Det må bare prøves. Jeg gråt første gangen...
Tar litt tid de første gangene, men er virkelig verdt det. Hvis du tar kontakt med Joseph Dillard så kan du sikkert få den enklere utgaven som han bruker i sin undervisning. Nettsiden er gammel og ikke oppdatert på flere år.
GjenopprettetMedlem
Anskaffet en diktafon som er med meg overalt, og på sengekanten om natten

kan annbefales.
Prater inn drømmene så fort jeg våkner eller på vei til jobb osv (B menneske... ) og skriver dem heller ned om kvelden.
Beste er kansje at jeg slipper å slå på lyset for å skrive dem ned om morgenen/natten.
GjenopprettetMedlem
Hei 5 Kan, det var en god idé
slipper og kave etter lysbryteren og så finne skrivesakene..

GjenopprettetMedlem
"5 Kan":
Anskaffet en diktafon som er med meg overalt, og på sengekanten om natten
kan annbefales.
Prater inn drømmene så fort jeg våkner eller på vei til jobb osv (B menneske... ) og skriver dem heller ned om kvelden.
Beste er kansje at jeg slipper å slå på lyset for å skrive dem ned om morgenen/natten.
Den var ikke dum! Takk!