Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg drømte at jeg var på det stedet der jeg vokste opp, som barn.
Jeg var inne i en butikk og gikk rundt der, mens jeg bar på samekofta mi.

Jeg ville ha hjelp til kofta, for den var dårlig sydd, men samtidig fikk jeg meg ikke til
å gå bort og spørre mannen bak disken. Det var så mye folk fremfor og jeg ville ikke at folk
skulle få vite at kofta mi var dårlig sydd.

Tilslutt gikk jeg bort til disken og sa til mannen at den var dårlig sydd. Er den ny, spurte mannen bak disken. Ja, den er helt ny, svarte jeg. Et ungt par stod rett bak meg. Den unge mannen, som var utrolig høy stod og tittet nysgjerrig ned på meg.
Noe forfjamset ble jeg stående og stirre på ham, på grunn av høyden. Han raget godt over 2 meter.

Hviskende spurte jeg mannen bak disken, om vi kunne gå litt lenger unna. Vi gjorde det og jeg la kofta på disken, slik at han kunne se på den. Vi må få ordnet den sa han, og løftet telefonrøret.  Da våknet jeg.

Noen som får tanker rundt denne drømmen?
GjenopprettetMedlem
Jeg har hørt om en fyr i finnmark som kalles "verdens høyeste same", det er forsåvidt en annen i Troms som også kalles det. Det med verdens høyeste same var det første som slo meg når jeg leste dette. Det neste var at en så høy same vil man jo kanskje være i tvil om: Er dette en ekte same?

Og dette med ekte same har jo vært et tema som har gått igjen hos deg. En kofte som ikke er ordentlig/dårlig sydd kan også gjenspeile denne følelsen. Men heldigvis går det an å reparere kofta, og du får hjelp til det!

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Ja, det har du jo sannelig rett i. Jeg sliter nok med å få på plass den delen av meg, fordi jeg vokste opp i et norsk miljø og på et sted der fornorskningen var hard. Det er rart med det, men det er som om jeg ikke kan komme i ettertid og si at jeg er same, siden jeg er vokst opp som norsk. Jeg kan huske at hvis jeg nevnte at det var samisk blod i meg, ble jeg sett på med lattermilde blikk av vennene mine, og jeg ble mobbet for det. Så det sluttet jeg å snakke om.

Første gangen jeg hørte om sjamaner, så var det at de var djevelen sjøl. De måtte man holde seg langt unna  ::)

Den unge mannen i drømmen var ikke en same, tror jeg. På det stedet gikk forresten ikke folk i kofte.

takk skal du ha stridshjelp, det er visst på tide å få reparert kofta  :)
GjenopprettetMedlem
Tanken slår meg hvor småsjenert mange kan føle seg når de nylig har valgt dette å utvikle egenskaper, som gjennom årene har blitt liggende u-utviklet i en.  Alle vil famle en periode. Og, da blir jeg gjerne litt ekstra var og lett sårbar for andres langnesede synsing. Denne mannen som var 2 meter høy som kunne ha overoppsyn over det meste, virker som en av disse langnesede! Det siste man har lyst til! Uff, må lissom HELE BYGDA blande seg opp i mine høyst private anliggender...?

Mange delprosesser skal til når vi går i gang og utvikler nye sider ved oss selv.

I drømmen din: De mange "stoffbitene" i kofta di ser ut til å holde bra.  Derimot kan det kanskje trengs å forsterke noe mer på det som "holder de mange bitene sammen"? Tenk kanskje litt etter hva du assosierer med de separate, konkrete koftebitene (..kanskje står de for konkrete erfaringer eller konkrete kunnskapsbiter eller opplevelse av reell og håndfast tilknytning til de utviklingsprosessene du står opp i, ..eller..)  Kanskje du nå vil gå i gang og skal finne ut av hvordan du vil sy disse  mange "biter" sammmen til et mer solid hele.
Nutch/CVS [Bot]
"tilda":

Uff, må lissom HELE BYGDA blande seg opp i mine høyst private anliggender...?

Kanskje du nå vil gå i gang og skal finne ut av hvordan du vil sy disse  mange "biter" sammmen til et mer solid hele.

Ja, det er nødvendig at hele bygden vet om det du vil! Det er ikke nødvendig at de godtar og godkjenner dine planer. Men bare hvis hele bygden vet om det du planlegger blir det likesom sant.

Og:

Jeg hadde bare to ganger i livet mitt anledning til å bære pesk. Pesken var sydd bra. Ikke det minste hull mellom skinnbitene. Så trygg jeg følte meg! Så helt usårbar. For en opplevelse det var!!!

Hilsen
Gåååja
GjenopprettetMedlem
takk for svar. skal gå i tenkeboksen litt og fundere på svarene.
GjenopprettetMedlem
Fikk noen tanker rundt din drøm....

Du bærer på kofta, du har ikke tatt den på deg. Det kan jo være fordi sømmene er så dårlig at du ikke kan ha den på før den blir reparert eller det kan være at du ikke vil bære den der du er.

Kofta som klesplagg kan si noe om en rolle og drømmen kan si noe om man trenger rollen for egen trygghetsfølelse, eller om hvorvidt man forandrer seg i rollen.

Kofta er et klesplagg, og klær gir oss beskyttelse, de skjuler eller forteller omverdenen hvem vi er, mens sømmen kan symbolisere forbindelsen man har med andre - Sømmen kan også si noe om styrken i egen tro eller overbevisning.

Den høye nyskjerrige mannen kan representere den nyskjerrige delen av samfunnet. Det kan være at han er lang/stor fordi du føler at de som ikke aksepterer deg/din rolle (her som samisk) utgjør en stor autoritet eller at de har stor makt over dine følelser/tro/handlingsmønster eller lignende.

Trur at jeg vil foreslå at du har noen usikkerheta som handler om din rolle, det vil si din identitet. Det rakne litt sømman, nokka som kan bety at du er inne i en periode der du har noen tvil i forhold til din tro eller overbevisning.

Du ber om hjelp i forhold til om kofta (sømman) lar seg reparere, dette gjør du viskende mens den høye er nyskjerrig. Føler du deg dradd mellom å ville beskytte deg selv for det du opplever som nyskjerrige i ditt nærsamfunn og trangen til å vise verden hvem du er.

Kjøpmannen som her er din hjelper, tar grep og sier at den repareres. Det er ikke tvil om at den kan repareres men han tar en telefon for å ordne det.

Telefon = kommunikasjon med andre eller deg selv.

Drømmen din kan fortelle at ting du er usikker på, i forhold til din identitet altså det som er viktig i forhold til din livsstil vil falle på plass og at det skjer gjennom åpenhet og kommunikasjon...

Dette var et impulsivt forsøk fra meg.... :wub:
GjenopprettetMedlem
"Gåååja":

"tilda":

Uff, må lissom HELE BYGDA blande seg opp i mine høyst private anliggender...?

Kanskje du nå vil gå i gang og skal finne ut av hvordan du vil sy disse  mange "biter" sammmen til et mer solid hele.

Ja, det er nødvendig at hele bygden vet om det du vil! Det er ikke nødvendig at de godtar og godkjenner dine planer. Men bare hvis hele bygden vet om det du planlegger blir det likesom sant.

Og:

Jeg hadde bare to ganger i livet mitt anledning til å bære pesk. Pesken var sydd bra. Ikke det minste hull mellom skinnbitene. Så trygg jeg følte meg! Så helt usårbar. For en opplevelse det var!!!

Hilsen
Gåååja

Akkurat. I drømmen kom jeg tilbake til stedet jeg vokste opp, denne gang med kofta. Som for å vise dem hvem jeg virkelig er. Jeg var stolt i drømmen, samtidig var jeg litt skamfull over kofta.

Første gangen jeg hadde på meg samekofte, var det som å komme hjem. Alikevel følte jeg også at jeg ikke hadde helt rett til å bære ei kofte.

Pesk har jeg aldri prøvd. Ja, jeg kan skjønne det måtte ha vært en fin opplevelse for deg Gåååja.
GjenopprettetMedlem
takk zchimmer for din strålende tolkning, det gjorde sitt til at de siste brikkene falt på plass  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
:wub: Glad for å kunne bidra  :wub: :)