Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
I natt har jeg ikke hatt følelsen av å ha sovet et øyeblikk, jeg tror drømmen jeg har hatt i natt er den lengste og mest detaljrike strabasiøse drømmen i mitt liv.
I et forrykende uvær med fossende regn, lyn og torden skulle jeg sørge for å få en flokk vettskremte hester inn i en løe der det å få dem inn inngangspartiet var der handlingen i hovedsak foregikk. Jeg har litt erfaring med å få uregjerlige hester inn på hestevogner og dette inngangspartiet minnet meg litt om en slik jobb.
Kun iført lendeklede og mokasiner og med en liten taustump utviklet dette seg til et formidabelt gytjebad med disse hestene som jeg i utgangspunktet ikke kjente.
Jeg ble både bitt, sparket, ”flat”klemt, slengt hodestups i gjørme og møkk, men jeg måtte bare fortsette og det fortsatte helt til jeg våknet.
I løpet av drømmen møtte jeg mange av sonemedlemmene, men de var på et annet plan, som ånder og de kjente hestene godt. Åndene veiledet meg til å samtale med hestene, – knytte bånd med dem samtidig som vi hadde lengre samtaler om andre ting, noen opptrådte som hele skikkelser, mens andre igjen kunne jeg bare delvis skimte.
I begynnelsen, før jeg forstod at dere var ånder var jeg litt småirritert fordi dere bare satt inne i løa, pratet med hverandre og hadde det riktig trivelig. Etter hvert som det gikk opp for meg at dere fysisk ikke kunne bidra kom samtalene om de forskjellige hestenes personlighet i gang og på den måten klarte jeg etter hvert å få de fleste inn i løa.
Dette var hovedtrekkene i drømmen, men som nevnt den opplevdes som utrolig virkelig med både lukt av hester, gjørme, møkk og gammelt høy. Følelsene som fortvilelse, irritasjon, smerte, være gjørmete våt og kald, hestekropper, tau, ja selv varmen av pusten fra dyra og ikke minst følelsen av å få kontakt med hestene. Smaken av gjørma som blandet seg med blod fra et sår i munnen og av en eller annen grunn surret refrenget i melodien "Further On (Up The Road)" i bakgrunnen.
http://tinyurl.com/2z5fgfGjenopprettetMedlem
Flott drøm Ceno!
Hadde det vært min drøm så hadde jeg tenkt sånn:
Hvad er hester for meg?
Hester er sterke (de bærer meg lett), varme, store, jeg kan bruke dem for å forflytte meg og da skjer det fortere enn hvis jeg går med egne bein. Og de er flokkedyr, de lever i flokke men hver enkelt må behandles etter hvordan den er, en må altså lære å kjenne hver enkelt individ hvis en ønsker å få den dit en vil.
Jeg er i uvær med en flokke hester som skal berges i i løa.
Om hver enkelt del i drømmen er meg så er oppgaven å berge meg inn i løa, hvor jeg har beskyttelse for uvær, møkk med mer.
I dette er enkelte deler av meg vettskremt, men jeg har også evner til å løse oppgaven, selv om jeg ikke har mye som beskytter meg (kun lendeklede og mokasiner). Og veien for å bringe de sterke , varme, flokkedelene av meg inn i ly er å lære kjenne hvert enkelt del av flokken, snakke med den og hjelpe den inn.
Til hjelp har jeg sonemedlemmer som allerede er i løa. For meg står sonen for helhet, en mulighet og en vei til å se sammenhengene mellom våre åndelige og "fysiske" liv.
Medlemmene kan ikke gjøre jobben, det må jeg gjøre selv og for meg har den veien vært å være i uvær, gjørme og møkk.
Men medlemmene, mine åndelige veileder, den åndelige delen av meg viste meg veien og jeg klarte å løse oppgaven.
Iblant syns jeg at nattens drøm viser meg akkurat hvor jeg er nå, eller om en liten tid.
Så hadde det vært min drøm ville jeg nok ha tenkt at jeg allerede hadde gjort en veldig stor jobb.
Lært kjenne mange deler av meg selv og bringa meg inn i løa.
Kansje kan jeg også være en del i en flokke.
Gunilla
GjenopprettetMedlem
Veldig spennande draum dette ,Cenobit!
Eg vil og kan ikkje tolke den,men vel heller å seie at den inneheld alle viktige aspekt ved formålet med draumetilstand.
Du var definitivt deltakar,men styrte du den og?
Den uregjerlege hesteflokken,er for meg ofte forbunde med psyken,følelsane,livskreftene.
Stormen du beskriv,er for meg livet,elementa,kreftene som virker på oss.
Taustumpen din er forresten veldig interessant....
Og det at du er avkledd.
Resten er egentleg berre lækkert.
Cenobit,a Horsewhisperer(shaman) 
(But who is the horse?)
SEO Crawler
Syns du har fått to gode svar.
Livskreftene, urkreftene som drar og sliter.
Hester er symboler både for reisen (Sleipner, sjamanhesten) og fruktbarhet, så dette er sterke og grunnleggende krefter.
Du står i fighten med bare lendeklede. Gir assosiasjoner til urfolk/indianere, men meste vesentlig -som Final er inne på- nakenhet. Det å stå for det man er, våge å eksponere seg.
Jeg har ikke mytesinnet fullt påkoblet og trenger kaffe - men det slår meg som en positiv drøm.
En positiv drøm hvor også sonen som "prosessarena" fremstår som viktig og med helende kraft.

GjenopprettetMedlem

takk for svar

Jeg er nok ikke særlig god på tyde/tolke drømmene mine og mange av dem er for crazy til at jeg har våget å legge bruddstykkene som jeg husker ut i forumet, men det det er vel en tid for alt...
Kansje kan jeg også være en del i en flokke.
Yepp

Takk Gunilla for din tolkning, jeg hadde ikke rukket å gjøre meg mange tankene rundt drømmen, måtte bare få skrevet det ned og lagt det ut før jeg rakk å "feige ut". Det du skriver her gir meg mening, jeg har i de siste ukene jobbet en del med å gjøre opp status pr.t og se litt nærmere på veien videre.
Du var definitivt deltakar,men styrte du den og?
Styrte og styrte fru blom

Ja, - æ styrte antakelig bare verre for æ våkna på gulvet
Taustumpen din er forresten veldig interessant....
Og det at du er avkledd.
Hmmm... det med taustumpen tenker jeg er et "hviket som helt verktøy" som kan benyttes til oppgaven som skal løses, slik jeg oppfatter det er det ikke verktøyet i seg selv som er av betydning, men hvordan man evner å bruke det (den var for kort til å brukes som kombinert hodelag og leietau).
Det at jeg er avkledd tenker jeg er som Torstein sier i forhold til å våge å eksponere seg og etter beste evne prøve å stå for den man er.
Who's the horse? - Maybe I've been horseing around...
En positiv drøm hvor også sonen som "prosessarena" fremstår som viktig og med helende kraft.
Definitivt

Absolutt

E det rart æ drømme om dåkker
Cenobit,a Horsewhisperer(shaman) ...dreams, sweet dreams...
GjenopprettetMedlem
Hei Cenobit.
Drømmen du beskriver er merkelig,for jeg har hester rett utenfor huset her,og stallens inngansgparti ligger et godt steinkast fra her jeg sitter.
Når jeg leste beskrivelsen din,var det akkurat som om du sto utenfor her å kjempet i sleip gjørme med ville hester.
Det kan være noe i kaffien også,men......
Vi ånder bryr oss,og kan faktisk fysisky bidra,i vilken verden det måtte trenges.
Vi bare går inn i et medium eller en sjaman,og så gjør denne vår gjerning.
Hay-Ceno_SAn!

GjenopprettetMedlem

Takk for hjelpa Tele
Ja sånn oppfatter jeg det også, som jeg tolket drømmen min så var hestene
min jobb, dere ville kun forklare hvordan jeg best kunne gjøre den.
Og kanskje fikk jeg sjaman hjelp til å drømme nettopp denne drømmen slik at jeg ikke lenger dveler, men går videre...
Ahhh kaffe! kanskje jeg skulle ta ut sukatene og koke meg en skvett...
GjenopprettetMedlem
Dette syns jeg var en fantastisk drøm, ceno!
Vil ikke si noe mer enn akkurat dette. Sitat:
Jeg ble både bitt, sparket, ”flat”klemt, slengt hodestups i gjørme og møkk, men jeg måtte bare fortsette og det fortsatte helt til jeg våknet.
Denne beskrivelsen ble for meg nesten et slags svar. Slik er livet (også), vi kjemper og strever med alle våre deler ... helt til vi 'våkner'. Og det å våkne kan være på flere plan, også det vi kaller døden.
Og sonen rolle var ubeskrivelig herlig og presis. Takk for å få være en del av dette.

GjenopprettetMedlem
Det er kanskje to nivåer her, det ene er symbolikk på livet selv: Når det stormer i livet kan man oppleve å bli sparka og trykt ned i gjørma. Da kan det være til hjelp å forstå den enkeltes personlighet og snakke ut, det hjelper både deg og dem. Jeg får assosiasjoner til det innlegget du skrev om å gi kakao til hjelpepersonen.
Så er det et åndelig nivå her: Hvorfor er du nesten naken? Hvorfor har du indianerklær? Kan det være noe med egodød ( ville man overlevd slike hestespark i virkeligheta?) Har du åndelige hjelpere som kan veilede deg på din vei?Hvilke egenskaper har hesten som kraftdyr og hva betyr den for deg? Det med den sangen av Springsteen er et godt tegn, som handler om at det går videre og fremover, som om bunnen er nådd og det verste over.
Det var trivelig at sonen var med i drømmen - tenk at vi kan være til hjelp for hverandre over eteren!
Klem fra Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Veldig fin drøm - og mange fine tolkninger.
Hesten som kraftdyr er først og fremst en budbringer
og er ofte forbundet med å gå gjennom "porter/dører". Den er satt i forbindelse med den makt og
det ansvar som kommer av å utøve autoritet - og den visdom som er nødvendig for å bruke
autoriteten på en avbalansert måte. På det følelsesmessige plan er hesten forbundet med behovet
for deltagene forståelse. Hesten er spesielt forbundet med kraften i viten og visdom og med å
kommunisere og dele.
Og den lille taustompen - kanskje et symbol på at du har egentlig temmet hesten - trenger ikke tau eller grime
til å holde den fast
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
...og det fortsatte helt til jeg våknet.
Takk Bluestorm, jeg lurte litt på om jeg skulle forsøke å finne ut av det med denne slutten og nå føler jeg at du i ditt innlegg har gitt meg svaret.
( ville man overlevd slike hestespark i virkeligheta?)
Tja si det... Jo, jeg tenker at det sparket jeg fikk ikke var så farlig da det var ene forhoven som traff meg (jeg spatt da opp av gulvet og lurte som f*n på hvor det ble av hesten, sier det igjen; virkelighetsfølelsen var helt utrolig).
Så er det et åndelig nivå her: Hvorfor er du nesten naken? Hvorfor har du indianerklær?
Godt spørsmål Stridshjelp, det første jeg tenker her er at jeg nettopp har avtalt med whitecougar at jeg blir med på sommerkurset hans i år og i sammenheng med han har jeg jo hatt flere ”uforklarlige” opplevelser. Og selv om jeg også alltid har vært fasinert av indianerkulturen er jeg fortsatt ganske ”naken” kunnskapsmessig sett (her også).
Hvilke egenskaper har hesten som kraftdyr og hva betyr den for deg?
Måtte lese litt og det var ikke akkurat lite, det er nok skrevet store bøker om visdom, mytologi og historisk sett har hesten spilt en vesentlig rolle. Tror jeg har fått med meg en del ting som kan være av betydning, men symbolikken rundt dette dyret er ganske kompleks.
Det står blant annet at hvis jeg er tiltrukket av hestens energi så kan det være lurt å henge en liten ”twist” av hestehår over sengen eller i bakspeilet på bilen.
Vel jeg har alltid vært fasinert av hester (er ikke noen god rytter, men det har jo ikke vært prioritert og i voksen alder har alltid barna blitt prioritert på denne fronten), en drømmeferie for meg ville absolutt måtte bli langt pokker i vold ut i naturen til hest og jeg har mange ganger vurdert å ha hest på for. Hehe – det forklarer vel hvorfor jeg har hestehår i drømmefangeren, sammen med opphenget til et stort veggteppe, i medisinpungen og på tromma. Må le litt for meg selv her, fatter ikke hvorfor jeg ikke har lest om hest som kraftdyr, men det er vel sånn når man ikke ser skogen for bare trær.
In shamanic practices throughout the world, Horse enables shamans to fly through the air and reach heaven
Hexedokor'n - takk, disse tingene du beskriver her er ting jeg er opptatt av og jeg kan jo håpe på at jeg har "temmet" den litt, men jeg har stor respekt for dette dyret og dens krefter.
CHANT
Pounding hooves, tossing mane,
Take me swiftly on my life's journey.
Loyal friend, carry me to a place of safety.
Lift me over the obstacles in my pathGjenopprettetMedlem
Du har fått så mange fine svar, at jeg vet ikke hva å tilføye. Jeg ble bare litt satt ut av å lese om drømmen, for plutselig så jeg det så levende for meg. Mine assosiasjoner handler om å ta styringa over livet, temme kreftene og få de i ly. Så de senere kan jobbe for deg? Hestekrefter, som drar deg framover.
Hender jeg også drømmer om sonefolket, det har fått noen rare utfall i blant

GjenopprettetMedlem
Takk Sommersky - Bruker man i hovedsak appostelenes hester, er det jo kjekt med hestekrefter
Kunne ikke la være, har lagt ut dette bildet før, men jeg bare måtte legge på en liten tekst....

GjenopprettetMedlem
Herlig bilde ceno.
Herremin, jeg kommer på at jeg har skrevet et dikt om å fly med hesten!

Jeg tror vi får fly ilag vi to.

GjenopprettetMedlem
...æ feiga ut

GjenopprettetMedlem

hæv nu stemmen litt, så æ kan hør diktan fra himmeln.
En tilgodelapp, tja. Du får svinge innom på neste tur

GjenopprettetMedlem
Skal æ tolke det som et ja - hoff, - næi æ trur æ logge av, dette kan utvikle sæ tell å bli så alt for meget for sarte sjeler... som meg

GjenopprettetMedlem
ååå cenobit

jaaaaa

GjenopprettetMedlem
"cenobit":
...æ feiga ut 
No blei æ sannelig nysgjerrig...??
Æ mente no bare at vi skal fly avgårde på hver våres hest,- skjønne ikkje ka dokker holder på med...

GjenopprettetMedlem
"bluestorm":
"cenobit":
...æ feiga ut 
No blei æ sannelig nysgjerrig...?? 
Æ mente no bare at vi skal fly avgårde på hver våres hest
Æ trur nok ceno så for sæ nokka anna