Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Ut i fra det jeg kan om drømmetolkning, så betyr det at når man drømmer om personer man kjenner,
er det symbol på en side i oss selv.
Men nå er jeg usikker.
For mange år siden var jeg sammens med en kjempefin gutt. Jeg hadde den gang sterke følelser for ham.
Men vi skilte lag, og giftet oss etterhvert på hver vår kant. Han har alltid hatt en spesiell plass i hjertet mitt.
Jeg skal innrømme at jeg i perioder har tenkt på ham...det har jeg alltid gjort, å håper at han har det bra.
Men hvorfor dukker han stadig opp i drømmene mine? Jeg drømmer at han enten sier han ikke har det
bra i sitt ekteskap, at vi blir sammen igjen og får det kjempefint. Eller at han også viser seg med sin kone
og barn...å jeg kjenner det stikker i hjertet. Noe sårt. Uansett hvordan jeg drømmer om han, så er det sårt.
Jeg forstår heller ikke at dersom han gjenspeiler en side i meg, hva det kan være!
Noen som kan ha en idè på dette?
Klem!
GjenopprettetMedlem
Ut ifra mine egne erfaringer, så er ikke alltid de personene som du møter, og kjenner sider ved deg selv.
Føler du at dette er en side av degselv, så er det kanskje det. Hva er det da denne eksen din trigger ved deg, siden du våkner opp med så sår følelse når du våkner?
Jeg har ingen andre råd, enn at her må du kjenne på magefølelsen din. Hva sier den?
GjenopprettetMedlem
Ja, precis som Alvejenta skriver, har jag lärt mig att personer i drömmar OFTA är delpersoner/aspekter av en själv, men inte alltid.
Fundera på vilka egenskaper och karaktärsdrag den här personen har och om det är egenskaper du har eller saknar. När du tänker på honom - vad är det då som du tänker/känner? Hur var han som person? Gladlynt, djup, musikalisk, introvert, extrovert o.s.v. Det kan kankse hjälpa dig med budskapet. Det kan vara något hos dig själv, som du bör förstärka, förvärva (eller eventuellt kanske tona ner)....
Att det sticker i hjärtat när du ser mannen med sin fru och sina barn sina i drömmen... Önskan, avundsjuka, längtan...? Kanske den illustrationen säger dig att det är något du saknar... hos dig själv, i din relation etc. Fundera på vilka atribut den illustration har... Vem är glad, stark, harmonisk, stabil o.s.v.....? Kanske illustrationen visar på ett gott och jämlikt förhållande till alla dina jag/delpersonligheter och att du själv i verkligheten, inte har integrerat alla på det sätt som du önskar?
Om det inte är en illustration av dig själv och din utveckling, kan det ju stå för att du har känslor kvar för den här mannen... eller att du har känslor för minnet av er relation... eller att det fanns något i den relationen som du saknar nu... eller att livet vid den här tidpunkten var på ett sätt, som du önskar tillbaka... Man kan älska ett minne...
Lycka till - hoppas jag inte rörde till det ännu mer

GjenopprettetMedlem
Jeg ser nå at Orre har svart noenlunde slik jeg hadde lyst til å svare ...
Ja, drømmen om en tidligere kjæreste kan tyde på lengsler, følelser i tilknytning til opplevelsene han står for. I ditt eget drømmespråk symboliserer han da visse følelsesaspekter, drømmen utgjør en dialog fra dypere nivåer av deg selv med ditt mer dagligdagse selv og benytter seg av symboler du reagerer på ... Når familielivet du møter i drømmen etterlater et lite "stikk", kan det tyde på ubearbeidete opplevelser, forventninger og ønsker hos deg, og da ikke egentlig i forhold til kun denne spesielle familien. I og med at det dreier seg om en person du ikke møter i det daglige, gir drømmeskaperen i deg et hint ... til og med et lite advarsel om å ikke forveksle drømmespråket med hendelser i det daglige. Two worlds ...
Når det er sagt, ligger det jo en sann erfaringshistorie til grunne for din drømmeopplevelse, det er ikke tilfeldig hvem som kan symbolisere slike følelser for deg! Jeg tror ofte at det er følelsene selv som manifesterer seg med rollefigurer i drømmenes dramaturgi. Hvilken oppfrodring innebærer følelsene?
En annen side av drømmer er at det høyere selvet kan også opptre som dramaturg, når mange kanaler er åpne ... og da strømmer telepatiske og prekognitive fornemmelser inn.
Den samme drømmen kan kommunisere på forskjellige plan parallelt, opplever jeg. From within and without. Aspekter fra dine pågående interne dramaer, og fra noe utenom.
Ellers hadde jeg knapt vært medlem av sjamansonen!
Hva som er hva i enhver drøm, vil ofte tiden vise. Det hjelper også å være fortrolig med sitt eget drømmespråk, " snakker du flytende drøm? " eller " drømmer du flytende?"
Hehe, det ble til en liten avhandling om mitt drømmesyn, men på et vis lå det jo lignende funderinger i ditt innlegg!
GjenopprettetMedlem
Hvis gamle drømmer er vekket i deg så kommer gamle referanser frem.
Om man legger fra seg deler av det som kalles håp så venter indre oppgjør før man blir "frisk", tror drømmen er et bilde på det.
GjenopprettetMedlem
Takk alle sammen...jeg skal lese ordentlig gjennom hva dere har skrevet og gruble litt!

GjenopprettetMedlem
Synes du har fått gode svar, føler bare for å smette inn med et lite tips.....
Å drømme om gamlekjæresten kan av og til også forekomme fordi man har følelser man trenger å bearbeide.
Dersom man f.eks. har et tidligere forhold der man bare gled fra verandre, der en egentlig aldri ble helt ferdig med den andre kan det være at underbevisstheten trekker dette frem igjen fordi det nå er tiden for å bearbeide akkurat de følelsene slik at man kan begynne å føle dem igjen, men kanskje overfor noen andre eller overfor seg selv.
Zchimmer

GjenopprettetMedlem
Drømmen forteller om frykt for å håpe, frykt for å bygge opp noe.
Jo mer man satser jo mer har man å miste, da blir det tryggeste valget å ikke satse.
Men er det å leve?
Det er jo stagnasjon, et vakum... og liv er bevegelse, handling..
psbot [Picsearch]
Hei Silva
Æ befant meg i en lignende drøm i natt. Det e noe av de samme greiene, men æ våkner og e lykkelig. Har egentlig bare lyst å sove videre å drømme.
æ e veldig enig med Zchimmer. Tror også det e gamle følelser som må bearbeides.
En gang iverden va det en gutt som hadde sånne drømmer om meg. Han fortalte meg om disse drømmene, og trudde de kunne være sanne. Dvs at æ ville være sammen med han. Æ hadde ingen følelser til han, og vi ble enige om at det nok va endel gamle følelser som måtte bearbeides.
Ellers skulle æ av og til ønske æ va sanndrømt. Især i natt.

GjenopprettetMedlem
Hei Silva
Jeg er enig med Zchimmer og Heididi her. Det hender også når man drømmer om en person man kjenner at det faktisk kan handle om denne personen og følelsene rundt. Det som er lurt å tenke på når man drømmer er hvilken følelse man har når man våkner. Det som også er lurt er å tenke over hvor gammel man var når man var sammen med denne personen - var man 17 år, så kan du kanskje tenke etter hva det var som var følelsesmessig vanskelig for 17 år siden. Kanskje det er noe som man skulle bearbeidet. Denne personen kan også representere en side av livet som du kanskje savner.
Med tilbakevendende drømmmer ønsker drømmejeget å rette oppmerksomheten vår mot noe vi ennå ikke helt har forstått. De er til stor hjelp for oss når vi står overfor noe som ikke er heldig for oss eller når vi f.eks skal foreta valg som er vanskelige. Disse drømmene kan også fungere som et varselskilt når vi er kommet inn på feil vei, men kan også fungere som
en bekreftelse på at de valg vi har tatt er bra (du har jo tatt en del valg i det siste).
Håper dette var til hjelp.
klem fra RITA

GjenopprettetMedlem
Takk alle sammen....tror jeg begynner å skjønne poenget nå! Å at jeg har en del bearbeidelses ting på gang....igjen!
Det tar aaaaaaaaaaaaldri slutt!

psbot [Picsearch]
Nei, Silva, det tar aldri slutt. Vi lærer noe nytt hver dag

GjenopprettetMedlem
Jeg er enig i alt som er sagt om drømmetydning her

men vil bare skyte inn at også min erfaring er at de kjente personene man møter i drømme ikke alltid speiler en selv.
I min drømmeverden blir jeg noenganger gitt et bilde - små glimt inn i fremtiden. Og de personene og situasjonene jeg møter i drømmen ser jeg i ettertid har klare paralleller til hva som senere skjer IRL. Jeg blir forberedt på situasjonen rett og slett, og fordi jeg fører drømmedagbok kan jeg gå tilbake og sammenligne...
I.f.t. bearbeidelse av tidligere sår & hendelser..
det tar slutt. Hvis vi gir slipp. På ordentlig...
Hexedoktor'n