Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg drømte i natt at jeg så en flekk av lys som svevde i lufta et par meter over menneskehøyde. Ut i fra flekken kom det lyn. Jeg visste at de lynene var veldig farlig, men tenkte at det var bra med bare litt av dette lyset på seg.
Først kom en mann under denne flekken og ble rammet av lynet og brant opp. Deretter gikk jeg til flekken og strakte min høyre arm under den og fikk lyn på armen og overlevde. En tredje mann ble igjen rammet av dette lyset, men han brant ikke opp, han ble forandra til en deigete masse. En stor hund kom springende og spiste ham opp!

Når jeg våkna var jeg så varm at det følte som jeg skulle brenne opp.

Hva kan dette bety?

Mv Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Hvis dette hadde vært min drøm så hadde jag tenkt:

Alt i drømmen er meg.
Det finnes et lys, en energi som er både bra og farlig, siden det er veldig sterk energi, som kan ramme en som lyn. Det er ovenfor menneskehøyde.
En manlig del av meg kommer under lyset, rammes av energin og brenner opp.
Det som er jeg (det virkelige jeg) går likevel til lyset, straker op høyre armen, rammes og overlever.
Deretter kommer en annen manlig del av meg rammes og blir forvandlet til noe som kan spises. En stor hund spiser ham opp.
Drømmer kan være ferskvare, fortelle en om en prosesse som foregår.
Hadde det vært min drøm så hadde jeg tenkt at dette handler om mannelige sider av meg.
Èn side har allerede brennt opp, det skjedde når den kom under lyset.
Min høyre hand kan vise på kraft og handling (siden jeg er høyrehendt). Kraften, energien rammer mmeg og jeg overlever.
Deretter kommer en til mannelig side av meg under lyset og blir forvandlet. En hund, et kjæledyr, spiser den delen opp.
Når en spiser noe opp så blir det næring til den som spiser, deretter fordøyes det og blir til næring til annet som vokser.
(hvis de mennnene som var med i drømmen er noen du kjenner så ville jeg se på hvilke eienskaper de mennene har og se om det sier noe til meg)

Siden det er en hund som spiser "deigen", skulle jeg tenke at det nok dreier seg om at det som vil bli til næring kansje har med forhold til mennesker eller samfunn. (Hunden er jo inget vilt dyr)

gunilla
GjenopprettetMedlem
Hei, Gunilla, og takk for din tilbakemelding.

De mennene i drømmen var ikke kjente ansikter, men de var middeladrende i hvertfall. Muligens representerte de noe med mitt syn på autoritet og sjefer. Men det kan også ha noe mellommenneskelig å gjøre, som du nevner.

Jeg har selv vært inne på samme tanker som du, men har brukt noen andre ord: Det kan være tre måter å reagere på.

1. Brenne opp i smerte, la seg såre og skade (ild, den varme elva)
2. Holde armlengdes avstand, snu fornuftssida til (is, den kalde elva)
3. Bli myk og bevegelig og la seg oppsluke av vennlige personer (flyt, balanse, ild og is er blitt til vann)

Jeg tror det å frigjøre seg fra fortida har med dette å gjøre, og mye av vår problematikk er stagnert i enten den kalde eller den varme elva, og at det er om å gjøre å bevege seg i retning av den tredje versjonen.

Jeg tenkte også at denne drømmen kunne ha et element av egodød siden det handler om å bli brent opp. Men en hund er vel kanskje ikke et dyr som vanligvis spiser en opp i form av et kraftdyr?
Og så lurte jeg også på om det kan være noe med initiering når det handler om lyn.

En ting jeg ikke sa i beskrivelsen var at det tredje lynet slo ned like ved avkjørselen til Fjellheisen her i Tromsø. Der går det en linje i landskapet rett opp på fjellet, så det kan være et åndelig element i dette også.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Det er altid den som drømmer som har svaret.
1. Brenne opp i smerte, la seg såre og skade (ild, den varme elva)
2. Holde armlengdes avstand, snu fornuftssida til (is, den kalde elva)
3. Bli myk og bevegelig og la seg oppsluke av vennlige personer (flyt, balanse, ild og is er blitt til vann)

Så veldig flott beskrevet!

Jeg kom å tenke på en annen ting med lys og lyn etter at jeg hadde skrevet det forrige:
Hvis en lar lyset lyse på noe som er skjult så kan det bli farlig for det skjulte, det kan brenne opp, det kan forvandles.
Lyset har stor kraft i seg og kan når noe blir oppdaga både forandra det og fjerne det.
(og dette kan jo ha med egodød å gjøre)

Og så lurte jeg også på om det kan være noe med initiering når det handler om lyn.

Det tenkte jeg på også.Skrev litt om lyn og sjamaner i tråden Sjamanisme, kjærlighet, seks, parforhold.
I Peru så mener de at den som blit slått av lynet og overlever er utvalgt til å bli sjaman.

(Etter den lange diskusjonen etterpå så må jeg inrømme at jeg ikke anbefaler den boken lenger, til tross for at den ga meg mye)