Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hva vet dere om praktiseringen av abort og holdninger omkring abort i sjamanistiske samfunn?
og
Hvordan påvirkes dine holdninger til abort av din befatning med sjamanisme her og nå?
GjenopprettetMedlem
Living in 2008 I belive we should learn to use the condom.
GjenopprettetMedlem
In Athens and other famed Greek city-states of 5000 B.C., abortion was not outlawed, and there was no moral discussion about life of a fetus.
http://news.ufl.edu/2002/06/24/ancientabortion/
If I should make an educated guess, the position taken by the ancient Greeks might well reflect much older attitudes and practices.
Another, if slightly more speculative guess, lets me assume that in ancient societies the practice of abortion might have been connected to the collective concern with regulation of population-numbers.
It was my intention to focus on abortion as an ethical issue. Parts of modern society are still affected by the influences of church, who developed her negative position during the fourth century A.D.
However, the clergy were not the first to raise questions like when the soul is entering the fetus, as an anonymous Greek title from 150 A.D. shows: “Whether what is carried in the womb is a living being?”
According to Gray, ancient views on this topic were multiple and the legal regulations not always consistent.
http://books.google.com/books?id=58O5cX ... &ct=resultGjenopprettetMedlem
Her er en artikkel fra 2008 som påpeker at sjamaner gjennomfører tallrike aborter i dagens Indonesia:
http://chinadaily.com.cn/world/2008-02/ ... 479647.htm
"
In urban areas, 70 percent of the cases were conducted in stealth by medical practitioners, and in rural areas 84 percent of the cases were performed by shaman. "
GjenopprettetMedlem
Takk for info, sandel. Dette er interessante perspektiver. Endel åndelig litteratur fremhever at fosteret ikke blir besjelet før ved fødsel eller ca 3 mnd. før, - kanskje de gamle sivilisasjoner hadde denne kunnskapen eller oppfatningen.
GjenopprettetMedlem
Uten å gå dypt inn i alle linkene Sandel....vil bare putte inn et perspektiv.
Selvom det skulle være så at sjelen ikke kommer inn før rett før fødselen eller f.eks 3 mnd før, så vil en abort kunne gjøre noe med moren og hennes kropp og psyke som kan være nødvendig å jobbe med, hvis det sitter i på vondt vis.
Ei som driver mye med Hellingers familiekonstallasjoner fortalte meg at det kan være viktig for evnt søsken å vite om aborter...slik at de vet hvilken rekke i søskenflokken de er i. Kanskje er dette lettest ved naturlige aborter.....
GjenopprettetMedlem
Interessant tema! Og viktig.
Blant ulike naturfolk,har nok fødselskontroll/framtvinga abort,vore ein kunnskap som er forbeholden medisinmann/kvinna eller sjamanen.
Til det har det vore nytta mellom anna ulike urter.
Kloke koner her heime har drive med dette litt på si` heilt fram til vår tid.
Eg er nyskjerrig på kva type åndeleg litteratur som seier at eit foster er besjela først i 6.mnd eller ved fødsel.
Kjem det frå ein åndeleg tradisjon?
Og innen td. hinduisme/buddhisme med sine karmaknuter; kva skjer?
GjenopprettetMedlem
I have defined that life and soul is created when the sperm meets the egg.
Peace and love to you all.
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":
I have defined that life and soul is created when the sperm meets the egg
And sensitive persons for sure know this fact.Maybe even earlier.
But what about our society?
GjenopprettetMedlem
Most politicians and medical doctors are often not spiritual. They define life in their own way.
GjenopprettetMedlem
Im not against abortion, however I belive its wrong to use it as contraception.
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":
Im not against abortion, however I belive its wrong to use it as contraception.
Here I think it could be wiser not to use the word
"wrong",and instead maybe focus on what this actually
does with people`s souls.

GjenopprettetMedlem
I agree with you.
I believe the aborted soul lives on in the spirit world as part of the energies in the universe.
Peace and love to you.
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Eg er nyskjerrig på kva type åndeleg litteratur som seier at eit foster er besjela først i 6.mnd eller ved fødsel.
Desverre har jeg bare løse kilder pr idag, selv om jeg har lest dette ved flere anledninger før også. Det er ikke fra en åndelig tradisjon, men et helt nytt sytem som kalles Human Design. Flere typer kanalisert litteratur beskriver dette, bl.a The Michael Teachings. Finnes på nett.
Beklager at jeg ikke kan hoste opp noe materiale. Så ta det for hva det er -en uttalelse fra meg.
GjenopprettetMedlem
"bluestorm":
"Final Tribe":
Desverre har jeg bare løse kilder pr idag, selv om jeg har lest dette ved flere anledninger før også. Det er ikke fra en åndelig tradisjon, men et helt nytt sytem som kalles Human Design. Flere typer kanalisert litteratur beskriver dette, bl.a The Michael Teachings. Finnes på nett.
Beklager at jeg ikke kan hoste opp noe materiale. Så ta det for hva det er -en uttalelse fra meg.
Mange takk for interessant info Bluestorm :uttalelsar frå deg er alltid greit å ta med seg.

GjenopprettetMedlem
"UlveMor":
Uten å gå dypt inn i alle linkene Sandel....vil bare putte inn et perspektiv.
Selvom det skulle være så at sjelen ikke kommer inn før rett før fødselen eller f.eks 3 mnd før, så vil en abort kunne gjøre noe med moren og hennes kropp og psyke som kan være nødvendig å jobbe med, hvis det sitter i på vondt vis.
Ei som driver mye med Hellingers familiekonstallasjoner fortalte meg at det kan være viktig for evnt søsken å vite om aborter...slik at de vet hvilken rekke i søskenflokken de er i. Kanskje er dette lettest ved naturlige aborter.....
Takk for perspektivet. Ja, en aborthendelse etterlater spor hos moren og også i noen tilfeller hos faren eller de andre barna hennes; det kan jeg bevitne fra erfaringer som venner og slektninger av meg har gjort.
Jeg har aldri tatt abort, tok ikke sjanser på det området; og mine sønner er ønskebarn. Jeg er selv resultat av et mislykket abortsforsøk, da min mor prøvde å drive meg ut med kinin.
Bluestorm - jeg husker at vi skrev om opplevelser i forhold til barnas sjel tildigere her på sonen, der vi skrev om kontakten med det ufødte barnet. Jeg husker at det skjedde noe rundt månedsskifte mellom andre og tredje måned i svangerskapet.
Men fastsettelsen av tidspunktet er mindre viktig for meg. Fra befruktelsen er muligheten lansert.
"Final Tribe":
Her er en link fra et hindusistisk perspektiv:
http://www.fnsa.org/fall98/murti.html
Og her et hedensk perspektiv:
http://abortionclinicdays.blogs.com/abo ... rtion.htmlGjenopprettetMedlem
Takk for link Sandel! Har nyleg gjort ein oppdagelse som gjer dette temaet uhyre aktuellt.