Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
NĚhar jeg et spÞrsmÄl som jeg Þnsker svar pÄ ?

Hva er forskjellen ?

Helt Êrlig jeg vet ikke, legg gjÊrne til gammle linker pÄ forumet osv

jeg Þnsker bare Ä vite, den delen jeg ikke skjÞnner noe av  :wub:

klem bast.  :respect:  :respect:  :respect:  :wub:
GjenopprettetMedlem
HÞrte noe for ikke sÄ lenge siden som jeg synes var ganske beskrivende, sikkert provoserende for noen:

Sjamaner tar ansvar for sin egen kraft, mens new-agere bare svever med. Husker ikke om det er riktig helt ordrett, men det var noe i den dur.

For meg er det viktig Ä se pÄ hva som gjorde en til sjaman eller healer i de gamle tradisjonene. Det innebar en eller annen form for lÊrlingtid, enten tett opptil en lÊrer eller isolasjon i skogen. Fullmaya som var her i mai var "alene" i Þdemarken i 7 Är hvis jeg husker rett. SÄ lÊrlingetid, samt at man har en VELDIG god kontakt med Ändene synes jeg hÞrer med. Jeg for min del synes det er altfor lett for new-agere Ä kalle seg sjaman. Jeg synes det er en del ting som hÞrer med, og dette blir tatt veldig lett pÄ. Det er ikke bare Ä legge seg ned pÄ gulvet, sette pÄ en tromme-cd og sÄ vips fÄr man en "beskjed" om at du er sjaman. Dette kan vÊre egoet som viser seg. Dette er alvorlige greier og bÞr respekteres!

SelvfĂžlgelig er det likhetstrekk, men for meg er det et hav av forskjell.
GjenopprettetMedlem
Er det egentlig noe "kontra"? Vi mÄ heller se pÄ hvordan begrepet New Age blir brukt. Det virker for meg som om hver og en individuelt velger hva de vil tillegge det begrepet, hva de vil sette i den bÄsen. Alice Bailey var den fÞrste til Ä bruke begrepet New Age i en artikkel da hun som astrolog og mystiker mente at vi var pÄ vei inn i en ny astrologisk tidsalder; Vanmannens tidsalder.

De som mener at vi er pÄ vei inn i Vannmannens tidsalder, mener at dette viser seg via tendenser i samfunnet. Hvilke tendenser dette er, er da tendenser som kan forbindes med Vannmannens egenskaper; holistisk bevissthet, globalisering, orginalitet, individualisme (at hver og en finner det beste i seg selv som samtidig er det beste for alle), tjene menneskeheten, idealisme, "julenissen" (det beste til alle), nytenkning. Vannmannen fyller alt oppi krukka fÞrst, for sÄ Ä helle det ut til de tÞrstende mennesker etterpÄ.

Det viser seg i samfunnet ved blant annet at Þsten og vesten mÞtes, humanismen kom, internettet kom, mennesker tenker mer Þkologisk og globalt, mennesker reiser rundt og vil forstÄ hverandre mer, gammel holistisk kunnskap kommer tilbake igjen.

Har ogsÄ blitt fortalt at en svakhet ved Vannmann-tendensene, kan vÊre den holdningen at man har skjÞnt noe ikke alle andre har skjÞnt, og at det er en fare for Ä overvurdere seg selv fÞr man har rukket Ä fylle krukka opp til randen. Som oftest har man skjÞnt noe genialt (Vannmannen er geniet), men man mÄ huske at det alltid er mer Ä vite, og at det ogsÄ er en vei Ä gÄ.

Gamle profetier forteller ogsÄ at det skal komme en stor overgang snart. SeriÞs sjaman eller sjarlatan......vel...det kommer alltid en ny tidsalder, og oppblomstringen for tiden av alle mulige retninger, sjamanisme inkludert er vel en del av disse tendensene.
Da jeg var pÄ forelsninger om New Age, ble det sagt at ingen egentlig definerer seg som new-agere, og at ikke egentlig er en bestemt retning, men at det er samfunnstendenser. Optimistisk syn pÄ fremtiden, Þkologisk og holistisk tenkning og at forandringene skjer ved at hver og en forandrer seg selv innvendig. En slags neo-humanisme.

SÄ...er jeg new-ager? Jeg er et barn av min tid jeg ogsÄ. Etter mitt syn, og hva jeg har lest om temaet, sÄ finnes det ingen New Age-religion. Det finnes ingen retning ideologisk sett som kan kalles New Age. Det er en misforstÄelse.
GjenopprettetMedlem
Hi Bast,

Here is a link for you.

http://sjaman.com/component/option,com_ ... 2#msg96382

Peace and love.
GjenopprettetMedlem
Hi again Bast,

Many souls in the new age movemet believe in something they have defined as Oneness.

http://sjaman.com/component/option,com_ ... ic,10555.0

Peace and love.

Ps. I think you are unique Bast.
GjenopprettetMedlem
PÄ norska Wikipedia stÄr:

Tanken om en ny tid er selvsagt til stede i enhver bevegelse som arbeider for grunnleggende samfunnsmessige endringer, men i new age bevegelsen har dette begrepet fÄtt en spesiell betydning knyttet til forestillingen om at vi er pÄ vei inn i en ny astrologisk periode, Vannmannens tidsalder eller «The Age of Aquarius».
Dette begrepet viser til den astrologiske forestillingen om Det Store Året. Det er et astronomisk faktum at solas plass ved vĂ„rjevndĂžgn i lĂžpet av vel 24 000 Ă„r forflytter seg gjennom de tolv stjernetegn som utgjĂžr Dyrekretsen. I sin moderne form er begrepet lansert gjennom teosofien, og sĂŠrlig gjennom Alice Baileys esoteriske astrologi

Knyttet til disse formene for alternativ behandling finner vi gjerne et sterkt fokus pÄ personlig utvikling. Dette kommer klart til uttrykk i new age-utforminger av tradisjonelle okkulte kunster som astrologi, tarotlesing og rituell magi

PÄ svenska Wikipedia  stÄr
New Age och de mÀnniskor som influeras av dess tankesystem Àr ytterst heterogent (synkretiskt), det finns inget sammanhÀngande och logiskt paradigm som anammas av alla dess anhÀngare. Av anhÀngarna ses detta oftast som en styrka. Emellertid tror de flesta som Àr nyandliga med New Age-inriktning pÄ nÄgon eller nÄgra av dessa saker:

-Astrologi, speciellt Vattumannens tidsÄlder
-SjÀlavandring
-Auror och astralkroppar

New Age-anhÀngare menar ofta att vetenskap inte Àr en tillrÀcklig kÀlla till kunskap, utan att de personliga erfarenheterna bör komma före vetenskapliga rön

NÄgra saker New Age ofta associeras med:
Meditation Àr ofta en del av new age, Kanalisering (chaneling) , Swedenborgianism , Alternativmedicin , Magi , Healing (Helande), JordstrÄlning , Scientologi , UFO:n , Konspirationsteorier , Asatro , Mayansk mytologi , C.G. Jung , Satanism, Transhumanism, Schamanism , Transcendental meditation ,

Och dÀr kom shamanism in  ;)
Författaren till denna artikel, tycker alltsÄ att det hör under begreppet New Age, men de flesta shamanismintresserade mÀnniskor jag kÀnner, avsÀger sig New-age epitetet Ä det starkaste och menar att det verkligen Àr Old age... medan andra menar att all "Old age" som inte har en rak linjÀr tradition i vÄr kultur, utan Äterupptas i en modern version... Àr New age...

Spelar det nÄn roll egentligen?
Är det inte resultatet av arbetet och personens intention med sitt arbete, som Ă€r viktigt i sammanhanget?
Sjamaner tar ansvar for sin egen kraft, mens new-agere bare svever med

Kanske jag ocksÄ tycker sÄ i en första tanke? Men det Àr ÀndÄ beroende av personen som utövare. En titel ger inga garantier för att den ena tar mer ansvar Àn den andra. Det finns dÄliga shamaner som Àr och ansvarslösa mÀnniskor och det finns "RegnbÄgsdelfinshealers"  ;D som Àr vÀldigt ansvarstagande o.s.v.
GjenopprettetMedlem
"SmÄborre":

PÄ svenska Wikipedia  stÄr
[....] NÄgra saker New Age ofta associeras med:
Meditation Àr ofta en del av new age, Kanalisering (chaneling) , Swedenborgianism , Alternativmedicin , Magi , Healing (Helande), JordstrÄlning , Scientologi , UFO:n , Konspirationsteorier , Asatro , Mayansk mytologi , C.G. Jung , Satanism, Transhumanism, Schamanism , Transcendental meditation ,

Och dÀr kom shamanism in  ;)
Författaren till denna artikel, tycker alltsÄ att det hör under begreppet New Age, men de flesta shamanismintresserade mÀnniskor jag kÀnner, avsÀger sig New-age epitetet Ä det starkaste och menar att det verkligen Àr Old age... medan andra menar att all "Old age" som inte har en rak linjÀr tradition i vÄr kultur, utan Äterupptas i en modern version... Àr New age...

For det fÞrste sÄ har denne som mange andre Wikipedia-artikler mange forfattere, det kan du se ved Ä klikke pÄ linkene "diskussion" og "historik" Þverst pÄ siden. Du kan ogsÄ registrere deg og gÄ inn og redigere, om du vil.

For det andre sÄ er sjamanisme regnet opp blant "NÄgra saker New Age ofta associeras med". Det er jo noe helt annet enn Ä pÄstÄ at sjamanisme hÞrer inn under begrepet "New Age" (underforstÄtt: ingen andre steder).

Men nÄr man f. eks. ser hvor utrolig mange typiske New Age-fenomener som stadig pumpes inn i dette forumet her, f. eks. "Maya-kalenderen" og 2012-hysteriet, sÄ er det sannelig ikke noe rart at ogsÄ sjamanisme forbindes med New Age.
GjenopprettetMedlem
Ja, kan vi for Guds skyld holde 2012 greia utenfor sjamanismen?

I regnskogen snakket guiden min om 7 Ärs sykluser.
I skogen i Polen/Hviterussland snakket de om 6-9Ärs sykluser. (Nathional Geographic 07 engang)
Natur har ingen slikt sykel.

2012 er en konstrukt i min mening.
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

For det andre sÄ er sjamanisme regnet opp blant "NÄgra saker New Age ofta associeras med". Det er jo noe helt annet enn Ä pÄstÄ at sjamanisme hÞrer inn under begrepet "New Age" (underforstÄtt: ingen andre steder).

Om du antar och tror att jag har skrivit det, sÄ har du missförsÄtt.
Jag har inte skrivit att JAG menar att sjamanisme hĂžrer inn under begrepet "New Age"

Jag skrivit min personliga Äsikt, lÀngst ner i inlÀgget.

Kanske jag borde Àndra till Författarna till denna artikel... men... skit samma. FjÀrt i rymden!  ;D  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
"SmÄborre":

Jag har inte skrivit att JAG menar att sjamanisme hĂžrer inn under begrepet "New Age"

Nei, det har jeg da heller ikke sagt at du har skrevet, men du skrev dette:

"SmÄborre":

Författaren till denna artikel, tycker alltsÄ att det hör under begreppet New Age, ...

Og da mener jeg at det er ikke dekning i den aktuelle Wikipedia-artikkelen for Ä tillegge forfatteren, eller rettere sagt forfatterne, den oppfatning at sjamanisme "hör under begreppet New Age".

"SmÄborre":

... skit samma. FjÀrt i rymden!  ;D  :biggrin:

Ikke bare Ă„ spĂžke med:

http://daft.punk.no/News/article/sid=269.html

Kan ekslodere!
Tarmgassen er en blanding av ulike typer gass: karbondioksid (CO2), hydrogen (H2), metan (CH3) og hydrogensulfid (H2S). I underkant av 40% av befolkningen produserer metangass; en gass som ikke lukter sÄ mye, og den er heller ikke giftig. Det er derimot hydrogensulfid, som bÄde lukter ille og kan vÊre giftig. De som produserer metangass har som regel lite hydrogensulfid, fordi disse to gassene konkurrerer om Ä omdanne hydrogen. Det er med andre ord ikke alle som kan vÊre ansvarlig for den dÄrlige lukten i heisen!
I tillegg er nitrogengass en viktig bestanddel av tarmgassen – denne kommer fra luften man har fĂ„tt i seg via spiserĂžret. Tarmgassene hydrogen og metan kan vĂŠre brennbare – noe man mĂ„ passe pĂ„ nĂ„r man opererer i tarmen. Antenning og eksplosjon kan faktisk skje!
GjenopprettetMedlem
:lol:  Ok bÀst jag aktar mig  :biggrin:
Anonymous
ja SmÄborre jeg fÄr trÄ litt forsiktig jeg ogsÄ  :biggrin:

etter mange flotte svar, som fÄr tankene pÄ gli  ;)

det som startet dette her var, det er flere som kan fÄ seg til Ä si, ikke svar med New age svar !

men er det noe som heter New age er er jeg en av dem, som samtidig bruker mange shaman teknikker

Ä etter innlegget er jeg storfornÞyd med meg selv, jeg bled ikke provisert  :biggrin:

samtidig har vi hÞrt mye positivt om Fullmaya, 7 Är alene i skogen, ja det var litt av en lÊringstid

jeg har barn sÄ jeg brukte en annen metode slo av radio tv aviser i flere Är dette var for min data tid  :biggrin:

samtidig tar jeg ansvar for min kraft, slik jeg ser det alikevel svever jeg med min overvekt  :lol:

Ä selvsagt Kristin er jeg en Vannmann i Vannmannens Tidsalder  :wub:

Ä for meg SmÄborre blir vist New age og Old age smelta sammen slik jeg ser det, men jeg har ingen shaman kurs

derfor blir det vel slik for meg, men det hadde vel vert pÄ sin plass Ä slutte med, Ä bruke New age som noe negativt

nÄr det smelter sammen sÄ godt som det gjÞr, bortsett fra at New age om det er noe som heter det,

tar for seg mer innenn helheten moder jord Ä universets rikdommer og fy flate kor det virker  ;)

Fullmaya et flott energi navn  :respect: lyder som mayansk mytologi, jeg har ingen guru i mitt liv,

men skulle det ha en mening, sÄ fÄr jeg sikkert mÞte henne Ä diskutere levitasjon, det finnes jo sÄ mange mÄter

Ä levitere pÄ bÄde med Ä uten kropp veldig spennende tema , yes I like it  :eusa_dance:

det er lov Ä vÊre blid du kan si hva du vil si  :eusa_dance:

jeg fandt til og med i en link at jeg hadde svart pÄ evne New age fÞr, Ä jeg som trodde jeg hadde styrt unna

helt til nÄ for jeg sÄ det som energi arbeidet alt sammen sÄ takk til deg for linken Vakker forvandling

ja hjortedanser selvsagt kan vi holde maya kalenderen utenfor shamanismen, det som er sÄ fint at etter 2012

slutter de spÄdommer sÄ da kan vi lage vÄre egne, eller blir det feil ogsÄ, jeg lurer pÄ er det egentlig noe som er riktig.

sÄ takker jeg deg passopp som har blitt litt rundere i kantene ettervert som jeg har fulgt med deg  ;)
er veldig glad for at du er her for Ä opprettholde at vi holder oss til shamanisme nÄr vi er pÄ sjamansonen  :wub:

jeg har nÄ benyttet meg av ytringsfriheten  :wub:

samtidig sier jeg spytt ut de som vet hva shamanisme er sÄ slipper jeg Ä gÄ kurs Ä lese bÞker

jeg liker Ä vÊre endel av shamansonen og elsker at dere deler deres erfaringer, sÄ slipper jeg Ä tro jeg er gal
det ska nÄ litt for Ä overtale meg for Ä fÄ meg til Ä kalle meg vettug men husk alt kan diskuteres  :lol:

Glad i dere alle Ä sonen  :wub: Ä dens utvikling  :wub:  :respect:  :respect:  :respect:
GjenopprettetMedlem
Ja...  :) och ju mer jag tÀnker, sÄ kÀnner jag för och upprepar det jag det jag skrev tidigare:

Spelar det nÄn roll egentligen?
Är det inte resultatet av arbetet och personens intention med sitt arbete, som Ă€r viktigt i sammanhanget?

Nej jag tycker nog inte benevnelsen Ă€r det viktiga, pĂ„ ett sĂ€tt, MEN om en person eftersöker en viss slags metod och vill att den ska utföras, som den metoden har som signum... DÅ Ă€r benevnelse viktig
Och dÄ tÀnker jag pÄ ett inlÀgg som Merituulia skrev om att:

"Merituulia":

att han inte kan rekommendera mig lÀngre till behövande dÄ han inte lÀngre Àr sÀker pÄ om vi hÄller pÄ med samma sak
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 9#msg98039

Ibland kan det vara bra att veta vad man talar om... att man talar samma sprÄk...
Jag kĂ€nner nĂ€r jag trĂ€ffar folk som gĂ„tt kurser för samma lĂ€rare som jag, eller trĂ€ffar lĂ€rarens lĂ€rare... att vi jobbar lika, vi nehöver inte fundera över vad som gĂ€ller och det mesta fyter pĂ„ vĂ€ldigt smidigt. DĂ„ Ă„tgĂ„r ingen energi till att lĂ€gga upp arbetet, nĂ€r vi ska jobba tillsammans... Vi  kanlĂ€gga all energi pĂ„ sjĂ€lva arbetet och DÅ Ă€r det en vinst med "varufakta"... likasĂ„ om man som kund vill köpa en viss sorts vara/metod... men om man tystas för att man utvecklar grundteserna, eller ser saker pĂ„ ett annat sĂ€tt... dĂ„ kan det bli lite insnöat och dött.
GjenopprettetMedlem
"Bast":

NĚhar jeg et spÞrsmÄl som jeg Þnsker svar pÄ ?

Hva er forskjellen ?

Helt Êrlig jeg vet ikke, legg gjÊrne til gammle linker pÄ forumet osv

jeg Þnsker bare Ä vite, den delen jeg ikke skjÞnner noe av  :wub:

klem bast.  :respect:  :respect:  :respect:  :wub:

new age er en ung greie,mens sjamanismen er gammelt og har vĂŠrt siden mennesker ble til. det er forskjellen.

sjamanismen er far til alle religioner og ikke minst new age.
GjenopprettetMedlem
Helt enig med Dimi/Hemer-ool.
Sjamanismen er det grunnleggende, det fantes fĂžr relegionene, og er grunn stein i det meste.
Jeg har hatt kontakt med noen New Age, sÄ plukker de litt her og litt der, og gÄr nÞdvendigvis ikke sÄ dypt ned i seg selv etter leten etter Ä bli kjent med sine egne traumer..
I hvertfall er det min personlige erfaring :wub:
GjenopprettetMedlem
Whannabe connected var det en som sa... 8)