Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Noen som har sett dokumentaren earthlings?..grotesk virkelighet om hvordan mennesker behandler dyr her i verden..også våre såkalte "nyttedyr"...Klart den er laget for å vise det værste også..og i noen tilfeller er det ikke like ille i norge, men i andre tilfeller er det det..

Så man kan spørre seg hvor medfølende gode og vise vi er som rase...ble helt syk av å se den selv..vondt i hele hele meg, men nekter å la meg selv ignorere virkeligheten jeg er med på å påvirke..

Den finnes gratis å se på på nett,www.freedocumentaries.org for den som ikke beskytter seg selv fra å se..er lett å forsette som man gjør så lenge man ikke trenger vite..
Har noen som ønsker å vite virkeligheten om verden på alle nivåer mulighet til å putte skylapper på?..
GjenopprettetMedlem
Det er temmelig groteskt hvordan vi behandler hverandre òg. Jeg har skjermet meg fra å se slike ting både når det gjelder dyr og mennesker, fordi jeg mår så dårlegt av det og jeg føler kun avmakt. Jeg prøver hellre å oppføre meg mot andre, både dyr og mennesker enligt mine egne moralske prinsipper og håper at jeg på så sett ihverfall kan påvirke noen til å endre sitt standpunkt i hverdagen.
GjenopprettetMedlem
Jeg trengte det sjokket, og det å føle meg så dårlig..skulle ønske jeg hadde fått det rett i fjeset for lenge siden..
Det er synd at dyrevernet går så stille i gangene som de gjør..

Jeg har brukt kvelden på å sjekke norske bønders behandling av dyr, også melkekyr..om hvordan kalven blir tatt fra moren rett etter den har fått i seg litt råmelk...der de skriker etter hverandre i dagesvis..dette er sosiale flokk dyr..men melka skal mennesker ha....så da får det bli soya melk eller slikt på meg fra nå av.
I tillegg tenker jeg med gru på alle liter med melk vi kaster i året...en slik ansvarsløshet kan jeg ikke akseptere av meg selv...Jeg skjemmes...

Men i tine melk reklamer..så står kua ute i det grønne å koser seg....mens i virkeligheten står de fleste på en bås som de kan ta ett skritt fram og ett skritt tilbake på i 10 måneder av året..
Vi fråtser i matprodukter...er ikke som om vi lider noen nød ved å ta hensyn...Det får føles akkurat så ille som vi fortjener til vi gjør en positiv endring.

http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/71
GjenopprettetMedlem
Ja, det er disse storgårdene som tar over for småbruket i Norge også. Dette er det forbrukerne vil ha desverre...vi driter i kua så lenge vi får billige varer på Rema 1000.
Jeg kommer fra småbruk hvor kua er ute halve året, har navn og blir behandlet godt. Dette lønner seg ikke lengre. Tine er en leverandør som faktisk reiser langt for å hente melk fra småbrukene, det gjør ikke de andre leverandørene. Hva med subsidier? At staten går inn med penger til bønder i grisgrente strøk? Dette er en ordning som mange ikke liker. 

Det går mot stor-bruk. Hvor dyrene er en del av en fabrikk. Det er vi som forbrukere som kan styre hva vi faktisk får i butikken - men hvor mye er vi som forbrukere villig til å betale for god samvittighet?
GjenopprettetMedlem
Joaquin Phoenix, mannen bak stemmen i dokumentaren, er mest kjent for rollen som Johnny Cash i filmen ”Walk the Line”: http://www.youtube.com/watch?v=GsvZGwd8vrI

Han har også deltatt i flere kampanjer for organisasjonen PETA (People for the Ethical Treatment of Animals): http://www.youtube.com/watch?v=DTwkQ-l0Hmo
GjenopprettetMedlem
Er utrulig glad for å se at noen av disse småbrukene fortsatt eksisterer og til og med begynner å komme tilbake litt..med økovarer etc...? Men har sett moderne kyllingfarmer fra england..og det er rett og slett krimminelt..vi har ikke rett til å leve å gjøre slikt..

Kjøper selv egg fra frittgående høns men er litt skeptisk til dette også nå.....mange vet rett og slett ikke hva som foregår...hvis man vet så må man jo forholde seg til det..

Skjønner ikke konseptet at mennesker skal beskyttes mot sin egen virkelighet..få beholde skylappene sine...jeg hadde fortjent en smekk av dette for lenge siden..for å få åpnet øynene..

Folk tar for mye hensyn til folk..uansett hva det gjelder..til og med når vi er fullstendig hensynsløse...om vi liker det eller ei, så har vi ett ansvar alle sammen..og vi fortjener å få se det.
Nei sett bildet på innpakningen av hva som virkelig forgår en stund..så folk får se!
GjenopprettetMedlem
I tillegg...all mat som blir kastet..hvor mange tonn i året er dette?..melk, frukt kjøtt...mennesker har behov for å se slik at vi kan alle justere våre handliger og vise mer respekt for alt liv..
Det er for lett å ikke ta ansvar når man ikke trenger å vite...
Som du sier på småbruk og før i tia, så skulle dyrene ha det godt..tror mange av den eldre generasjon også har ingen aning om hva som foregår i dag.
GjenopprettetMedlem
"ancelica":

Kjøper selv egg fra frittgående høns men er litt skeptisk til dette også nå.....mange vet rett og slett ikke hva som foregår...hvis man vet så må man jo forholde seg til det..

Ja, dette leste jeg var litt misvisende. Det er jo ikke lett å vite hva som er hva noen ganger.
Og helt enig med at vi må støtte de som velger økologiske småbruk. Jeg tror og håper at dette blir en stor og viktig del av dyrehold fremmover. (Jeg tror det kanskje kommer til å bli mer og mer sykdommer blant dyra som lever under slike uverdige forhold...)

Jeg har drømt en stund om et lite hønsehus i hagen min  :biggrin: Håper jeg kan få fikset dette i år og kanskje ønsket meg et par høner i bursdaggaver i år. Egg fra "hjemmehøner" smaker så utrolig mye bedre enn "fabrikkhøneeggene". Jeg får se om det blir tid i sommer..
GjenopprettetMedlem
Det er egentlig en super ide, kjenner ett par som har høns selv..har man plass og mulighet hvorfor ikke.

Lurer på...kyr på småbruk..blir kalvene tatt fra moren på samme måte?, og blir kyrne utslitt og får kort levetid av melkingen der også?

Kunne vel merket melkepakkene også..melk fra frittgående kyr...eller humant dyrehold...
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":

Egg fra "hjemmehøner" smaker så utrolig mye bedre enn "fabrikkhøneeggene". Jeg får se om det blir tid i sommer..

Dyrerettighetsorganisasjonen Noah redder verpehøns fra burlivet når snille mennesker kan gi dem et godt hjem. Noe for deg?
http://www.dyrsrettigheter.no/?module=Articles&action=ArticleFolder.publicOpenFolder&ID=419
GjenopprettetMedlem
Det tror jeg er veldig forskjellig. De har alltid hatt kalvene ved siden av moren. Da blir de begge rolige og kalven blir ei rolig og fin ku. I tillegg får de mye klapp og kos av mine foreldre, og det er stor forskjell på de kalvene de har tatt imot selv og de de har kjøpt.
Problemet når man driver smått er når kua skal sendes. Jeg husker fra jeg var mindre at mange ikke ble sendt fordi man får et forhold til dem. Hjemmeslakt har vi bare tradisjon med små dyr. Det kan jeg tenke meg er helt grusomt for de bøndene som er glade i dyra sine. Og igjen har vi hatt både gjess og kalkuner som til slutt har død av alderdom pga min far  ;) Det er nok tøft å drive med slakt..

Men vi har hatt nabo som har drevet med okser som til tider har vært svært deprimert og slitt med å spørre om hjelp. Resultatet har vært helt forferdelig, og sist kom de inn i fjøset og oksene sto avmagret med skit opp til knærene.. Så det er nok litt forskjellig der også.

Ofela: det var faktisk et kjempetips!!! :biggrin: Det har jeg notert meg og skal snakke med Noah om dette. Takker og bukker!
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for noa tipset leser der nå...og utrulig viktig...denne siden...og diktet til slutt om kjærligheten...wow..ordløs...

http://www.dyrsrettigheter.no/?module=A ... ow;ID=1118

Har hørt fortellingene om hvor fælt det var ved slakting, og at bønder brukte å ta det på omgang..så man slapp å gjøre det med sine egne. Å disse dyretragediene er skrekkelige..: (
Men i dag trenger vi ikke kjøtt..vi har en overflod av matvarer..i tillegg har man vegetar kjøttdeig som ser helt ut som vanlig kjøttdeig..vegetar pølser snitzler..på ica og rema..lett og billig..

Noen sa til meg    " verden er en hage, trø forsiktig"  vakkert.. :wub:
GjenopprettetMedlem
"ancelica":

" verden er en hage, trø forsiktig"   vakkert.. :wub:

Godt sagt!  :wub:
GjenopprettetMedlem
Jeg er enig i det som snakkes om her. Vi MÅ behandle dyrene med verdighet. Hvordan skulle vi kunne leve verdige liv uten en slik ting? Jeg må innrømme at jeg har problemer med mat, går i vanlige butikker og har ikke lyst til å kjøpe nærmest noen ting. Prøver å spise enkelt og med produkter som er mer OK enn andre. Jeg tror også at man kan heale maten på en måte.....ved å se dens opprinnelige mening og takke for det. Det hjelper det.

Å fråtse i kjøtt er hvertfall ikke nødvendig synes jeg. Var veggis i mange år, men spiser litt noen ganger for å jorde meg.....er jo tross alt en Ulv  :P
GjenopprettetMedlem
465 000 tonn mat kastes årlig i norge, artikkel i bladet tromsø i dag...

sorry men du er ingen ulv..du har ett fordøyelses system som kan fordøye både kjøtt og grønt..men tror nok at kjøtt fordøyingen er for når vi trenger det for å overleve, ikke for vanlig forbruk..

Jeg har selv gått fram og tilbake med å være vegitarianer..så er slettes ikke uskyldig selv, men har ikke tenkt å rettferdigjøre det på noe vis..fordi det kan jeg ikke..verken for meg selv eller for deg.

Har selv samme problemet med matbutikker, alt er innpakket i papp og plast, er ingenting i meg som forteller meg hva jeg vil ha eller trenger, så ender opp med vanekjøp..er lite interesert i mat..spiser for å leve, ikke for å oppleve.

Er ingen av oss som trenger ditt eller datt..vi trenger karbohydrater, proteiner,fett vitaminer og mineraler..så enkelt er det.