Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Alle  :icon_biggrin:

Er der plads til Shamaner i vores samfund, - hermed mener jeg, - vil samfundet anerkende shamanens rolle?
Kan vi udføre vores gerninger på samfundet præmisser, - eller bør samfundet leve efter vores præmisser??

Skal vi tilpasse os efter samfundets rolle eller skal samfundet tilpasse sig efter shamanens rolle?
Hvad kan vi gøre for at få et mere "shamanistisk" samfund?

Hilsen shamanen  :icon_biggrin:
Francis [Bot]
Ja det vil jeg si at det er. Hvis man lever med respekt for hverandre og med en åpenhet som gir forståelse begge veier, tror jeg man kan komme langt.
Anonymous
Samfunnet har absolutt bruk for mer åndelige krigere a la - sjamaner,animister og lignende :icon_cool:
Ved å forandre i det små så håper en at en kan forandre i det store etterhvert. Vekk med samfunnets firkanthet og inn med mer Crazy optimisme og positivitet! :w00t: :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Jeg får da håpe at det er det plass på jorda og i samfunnet til sjamaner også. Men først så tenker jeg på hvem som er sjaman. Og vet det er lett å si noe galt. Men inntil jeg finner et godt ord så synes jeg det er greit å bruke sjaman og sjamanistisk.
Er det en fargerik eneboer i nabolaget som gjør det meste galt, og er det en med skinnende fasade og blank vogn som har gått sjamanistisk helgekurs som kalles sjaman. Er det klovnen, poeten, musikeren, new-ageren, en som fikser og reparerer og lager ting som kan kalles for sjaman?. Jeg mener jo at det bør være rom for fargerike, og det tror jeg det er i dagens samfunn. Nesten. At sladra går som ild i tørt gress er ingen nyhet for den fargerike. En annen sak er at mange kunne tenke seg litt farge på tilværelsen, men vil ikke ta kostnaden. Vel jeg mener at verken farge eller helgekurs gjør noen til sjaman. For meg eksisterer ikke  sjamaner flest i villaer med blank bil i garasjen. Jeg interesserer meg for teknikkene sjamanene bruker, og røttene våres, men jeg synes utviklingen har kommet så langt at jeg blir forvirret. Fordi jeg opplever avstanden mellom di kreftene som har vært brukt av sjamaner og di kreftene som er blant folk i dag som stor. Jeg føler for å modernisere på sjamanismen for å få den til å passe til det moderne samfunnet vi har i dag.
Ut fra min oppfatning er en av sjamanens oppgaver å kunne helbrede ved å  håndtere energiene, stille diagnose, gi plantemedisin og behandle dårlig energi. Og da  er det  allerede konflikt med en eller annen paragraf. Det er dermed vanskelig å livnære seg  som sjaman i moderne tid. Ellers går det å lage seg en variant som glir mellom paragrafene. Jeg mener det er behov for alle slags sjamaner, hobby-sjamaner, klovner, fargerike, og ikke minst hobby-healere som kan ta vekk hodepine.
Jeg vet at det nytter å kjempe for at moderniseringen på kloden ikke skal ta livet av jorda. Fortiden føler jeg ikke for å kjempe for at moderniseringen på jorda skal bli til det bedre, har heller lyst til å finne en grønn plett og trekke meg vekk.
Anonymous
Har lyst til å bygge videre på et tidligere innelegg: "- jeg tror den tida kommer da de egenskapene og evnene som diskuteres i dette forumet vil bli svært verdsatt overalt. Og at de er faktisk allerede er det. Kloke folk som satser på personlig vekst og å dele kunnskap med andre  er etterspurt, fordi dette gjerne følges av kreativitet, livsglede og skaper et godt miljø både for det å lede og å bli ledet
Så vidt jeg vet er det flere år siden næringslivet så verdien av å sende folk på kurs for å lære tjenelige "shamanmetoder".

Med sjamanmetodene kan man finne seg tilrette i de fleste yrker og gjløre en fantastisk jobb: som lærer, kunstner, i næringsliv, couching (personlig veileder), og ikke minst innenfor naturmedisinen. Jeg ser ikke poenget med å vifte med shaman-tittelen - som framkaller et lass av fordommer og frykt blant mange. Og den frykten er kanskje ikke ubegrunnet.  Det er derfor ikke viktig å føre en kampsak for akkurat dette nå.

Det viktigste er de personlige egenskapene man besitter som gjør at enkeltmennesker og samfunn verdsetter og etterspør deg, og slike mennesker er det alltid plass til. Samfunnsendringer tar tid, men behovet for sjamanmetodene har kanskje aldri vært større enn nå. "Innpakningen" er av mindre betydning ...
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Kariw  :icon_biggrin:

jeg tror du har ganske ret i formodninger.. Mange har fundet ud af at tænke kreativt og være en problemløser er tidens trent... Jeg siger at uvidenhed udløser fordomme...Så jo mere man er åben og fortæller om shamanismen, jo mere vil mennersker finde det narturligt. Vi er ikke et hemmeligt kulturfænomen, som bør skjules eller gemmes væk.
Eller er VI selv bange for at andre skal have fordomme imod os, og derfor ikke TØR at sige vi er shamaner?

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Sensis [Crawler]
Om vi svarer direkte og med autentisk kunnskap på "dumme" spørsmål, kan det skje at den største skeptiker blir interessert.

Det er plass for sjamanen.

Og stadig flere sjamaner lander på jorda.

Enhver er på sin måte og etter sin forståelse interessert i å få det bedre her og nå, få et bedre forhold til medmennesker og ikke minst til seg selv, de indre drivkreftene og kreativiteten. Derfor er det plass for sjamanen.

Har vi hver for oss plass for den indre sjamanen? Får den indre sjamanen sin mulighet til å komme til uttrykk?

Beste hilsen Ailo
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Ailo  :icon_biggrin:

Lad endelig den rigtige ærlige shaman bryde ud af vores bryst, og vise verden at vi bliver flere og flere og at vi udtrykker os via en evige kærlighed.
På den måde kan vi overbevise selv den hårdeste skeptiker...Ved kommunikations våben.... ved at kommuniker bløder vi ikke ved et stik...

GjenopprettetMedlem
hvis man tenker på hvilken innflytelse sjamanen hadde før og hennes oppgave med å skape 'balanse' i samfunnet,
og så tenker over hvem som har tilsvarende kraft i dagens samfunn, så er det vel ikke lenger sjamanen som er sjaman, men rockere og kunstnere (selv om de ikke kaller seg sjamaner). bare tenk på elvis eller sex-pistols eller liknende eksplosjoner.. da snakker vi interplanetarisk løs-ristning av stive hofter og snevrede horisonter, healing og forløsning på høyt plan spør du meg  :wink:
(den tradisjonelle sjaman-sjamanen blir jo bare en pingle i forhold? :innocent2: Selv om verden nok lengter etter flere av dem også)

men jeg mener altså at det er like mye snakk om å få øye på sjamanen i dagens form, enn om han faktisk har en plass.. for han er der allerede. 

:p
Francis [Bot]
hvis man tenker på hvilken innflytelse sjamanen hadde før og hennes oppgave med å skape 'balanse' i samfunnet,
og så tenker over hvem som har tilsvarende kraft i dagens samfunn, så er det vel ikke lenger sjamanen som er sjaman, men rockere og kunstnere (selv om de ikke kaller seg sjamaner). bare tenk på elvis eller sex-pistols eller liknende eksplosjoner.. da snakker vi interplanetarisk løs-ristning av stive hofter og snevrede horisonter, healing og forløsning på høyt plan spør du meg  icon_wink
(den tradisjonelle sjaman-sjamanen blir jo bare en pingle i forhold? innocent2 Selv om verden nok lengter etter flere av dem også)

men jeg mener altså at det er like mye snakk om å få øye på sjamanen i dagens form, enn om han faktisk har en plass.. for han er der allerede.

Etter mitt syn så står nok en Sjaman mye sterkere og med mye større kraft enn rockere eller kunstnere. Men folk flest tenker kanskje ikke slik, siden rockere og andre er mye mer offentlig representert enn en sjaman. En sjaman er jo en kunstner også...
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Pio  :icon_biggrin:

Vi vælger selv, hvem vi ønsker der skal have indflydelse: er det rocker, kunstener, shamaner eller andre vi ønsker der skal være forbillede for vores samfund. Husk vi er selv samfundet, så er det ikke os der bestemmer, hvilken indflydelse der skal være i vores eget samfund.  :respect:
Du må selv være den forandring du ønsker at se i verden!  :wub:

Francis [Bot]

Vi vælger selv, hvem vi ønsker der skal have indflydelse: er det rocker, kunstener, shamaner eller andre vi ønsker der skal være forbillede for vores samfund. Husk vi er selv samfundet, så er det ikke os der bestemmer, hvilken indflydelse der skal være i vores eget samfund.  respect
Du må selv være den forandring du ønsker at se i verden!  wub

Jo du har et poeng der Shamanen! Ønsker vi en forandring, så må man ta tak i seg selv først og fremst og endre evt ting med seg selv, forderetter å kunne spre budskapet sitt og gå forran som et "forbilde" for andre. Et forbilde for samfunnet er ikke nødvendigvis en kjent person, men kan likesåvel være bestemor eller naboen.
GjenopprettetMedlem
Craftwolf sier:
Jeg mener det er behov for alle slags sjamaner, hobby-sjamaner, klovner, fargerike, og ikke minst hobby-healere som kan ta vekk hodepine.

Det synes jeg var utrolig fint sagt, ingen fordømmelser av de som ikke er like "langt" - her er det rom for alle som ikke er riktig vel bevart  ;D  :eusa_dance:

Jeg tror også at det i tida fremover vil bli mer og mer bevisthet rundt de enerigene som shamanismen jobber med, og at dette kan ta uendelige mange former. Så klart, noen mestere vil det alltid være, takk for det, da har vi noe å strekke oss etter også. Men samtidig er vi jo alle mestere i vårt eget liv.

Pio:
At rock/moderne musikk har enorm påvirkning på samfunnet og oppvoksende generasjoner er jeg veldig enig i. Mener selv at uten musikk hadde jeg vært en helt annen. (til det bedre vil sikkert mange mene, men det tror ikke jeg  :w00t:)

Lille Ulv
GjenopprettetMedlem
Sjamanene var i bruk før i tiden , husker jeg min bestemor fortalte :)
Så jeg mener definitivt at denne verden trenger sjamanene for å hjelpe andre , det kan være mangt...Så jeg vil ikke hatt stilt slike spørsmål vedr.sjamaner og noaidde ting...jeg respektere dem..Dette er alvorlige ting , ikke noe å spøke med!

-The world is a mirror of your heart-
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Barnet  :icon_biggrin:

Jeg kan kun give dig ret i at hele verden trænger til en forandring, så hvorfor ikke bare mennesker der virkelig har hjertet med sig, når de siger noget, som kun vil det godt for andre, uden kun at tænke i profit eller mele deres egnen kage.... på en shamansk måde  :wub:

GjenopprettetMedlem
:P :o
GjenopprettetMedlem
Hej !

Jag har inte skrivit något här innan och hoppas att ni kan förstå det jag skriverfast det är på svenska.

Finns det plats till shamaner i vårt samhälle?

JA

Spörsmålet om vad är en sjaman idag och platsen i samfundet är av större vikt tycker jag. Dessutom vem är sjaman idag och vad ínnebär det när någon inte är det? Som till exempel skillnaden på madium och sjaman.

Egentligen tror jag att det nästan är viktigare med många shamanist utövar i samhället än just shamaner i sig. Detta grundar sig på min erfarenhet om vad det kan innebära att vara shaman idagens samhälle.

*Vad jag menar är att det är viktigare att ha en stor mängd männiksor i samhället som lever balanserat men kanske inte utövar shamanismen

som yrke än att det finns en mindre mängd människor som lever balanserat med Natur och alla Väsen som finns men har ett annat yrke. *

Må väl

¤¤
SkallePer

Per Lundberg
http://www.idavallen.org
Anonymous
Hvem er det ikke plass for ??

Er man sjaman så er man sjaman.  Er man noe annet enn en sjaman ja så da er man vel det.
Respekt og aksept..    Samme Jordklode går vi ALLE på selv om verdenen til naboen er en helt annen virkelighet enn min.

Tilslutt har man bare seg Selv å takke.
GjenopprettetMedlem
Vi skal løfte jordens åndelige nivå
Helbrede gamle stumme sår
Inspirere jordens mange ånder
til å arbeide for oss
slik vi alltid har gjort.

Om det ikke er plads til shamanen i vores samfund
så lager han eller hun selv en plads
og arbeider
kjempebra
derifra