Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Et felles prosjekt å støtte... i Amazonas???       
tirsdag 07. mars 2006 
Tenk om vi kunne funnet ett felles posjekt å støtte og så dratt avsted og besøkt det, etterspør Tina på Debattsonen. Da kommer jeg til å tenke på Don Pedro, plantehelbrederen som jeg nettopp besøkte i peruviansk Amasonas. Don Pedro har et retreatsted eller en klinikk ved Amasonas, to-tre mil oppover elva fra Iquitos. Husene er bygd på en høyde over elvebredden, og består av en samling bygg med rom for å innkvartere 20 personer eller så, og med spisesal, dusjer, seremonirom osv. Dette har han reist med egne hender og  penger. Prosjektet han søker støtte til er å kjøpe opp jungel og dyrke medisinplanter. Skal vi trå til??? Rundt husene har han allerede plantet forskjellige medisinplanter, men plassen er for liten og derfor vil han kjøpe et stykke jungel og utvide "plantasjen"..

Ganske mange mennesker er etter hvert involvert i å drive stedet, som han har bygget det med egne krefter og penger, særlig penger han har tjent på sine healingturneer i Europa.

Han søker støtte til sitt prosjekt. Prosjektet er som følger. Han ønsker å kjøpe et stykke jungel for å dyrke de medisinplanene han bruker.

For medisinplaner er populære blant innbyggerne i Peru, og blant turister som kommer til landet. Dette dreier seg ikke bar om ajahuascha og lignende te, som det så lett kan fokuseres om når det gjelder medisin fra jungelen.

Bildet er større enn som så. Don Peedro arbeider med ca. 200 medisinplanter. Han forvalter en stor og levende arv, en kunnskap fra naturen, en skatt som vi her i Norge kan ha vansker for å forstå betydningen av, advart som vi er blitt mot urtemedisin og tilvendt som vi er blitt til piller som skal gi oss en "quick fix" for enhver plage...

Den som har besøkt urtemarkedet i Iquitos eller andre steder, vet at denne arven er vital og levende.

Don Pedro står for en annen helbredelsesmåte og sunnhetsvei, basert ppå kunnskaper og tradisjoner som finnes der han lever.

Men bildet har en skyggeside.

Han forteller han må stadig lenger inn i jungelen for å finne det som trenges. For de vanligste, virksomme plantene høstes med en gang de vokser opp, trær hugges, blader samles inn fortere enn de spirer.

Når man går omkring i jungelen med ham, og hører han fortelle om plantenes medisinske virkning, og hører de helbredelseshistoriene han kan berette, begynner man å fatte hvilken skattkammer jungelen er.

Det finnes en plante som kan balansere enhver disharmoni og være med på å helbrede omtrent alt som finnes av sykdommer og plager, forteller han.

Og han kjenner plantene. Og han vil redde dem og kunnskapen om dem for ettertiden.

Vi besøkte et jungelområde han gjerne vil kjøpe. Han er tilknyttet akkurat dette stedet gjennom sin far. Og det er til salgs.

Han er en mann med kredibilitet. Og han vet hva han driver på med. Resten står på pengene.

Spør dere meg så er han en person med et prosjekt, som jeg skulle ønske vi kunne støtte.

Jeg vet vi alle kunne komme på besøk om vi vil. Faktisk tenker jeg å arrangere en tur til ham i høst. Jeg tror de fleste ville få noe igjen for besøket, om de er interessert i Amasonas, om de trenger medisin for en sykdom eller om de vil drikke jungelte.

Don Pedro kommer til Europa i sommer, forresten… les mer om ham på  www.schamanenkongress.de

Ailo Gaup
Anonymous
Dette prosjektet har jeg veldig lyst til å støtte.  8) :respect:
Anonymous
Jeg vet vi alle kunne komme på besøk om vi vil. Faktisk tenker jeg å arrangere en tur til ham i høst. Jeg tror de fleste ville få noe igjen for besøket, om de er interessert i Amasonas, om de trenger medisin for en sykdom eller om de vil drikke jungelte.

Driver han også med Ayahuasca-seremonier? En tur jeg gjerne vil være med på og se hvordan han vil reagere når han mottar endel dollars for sitt prosjekt. 8)

Don Pedro kommer til Europa i sommer, forresten… les mer om ham på  www.schamanenkongress.de

Kommer han til Norge?
GjenopprettetMedlem
Don Pedro sitt arbeid er viktig. Og kanskje ikke bare for den lokale befolkningen. Som Ailo sier i denne artikkelen, finnes det mange viktige medisinplanter i Amazonas`jungel som er i ferd med å forsvinne i samme takt som avskogingen. Å kjøpe opp jord for å kunne dyrke dem, er derfor ett viktig arbeid. Og hvem vet....kanskje kan vi være med på å redde planter som er viktige i kampen mot bl a AIDS og kreft. 

Jeg blir gjerne med på å støtte dette arbeidet. 
Anonymous
Jeg er villig til å gi han flere 100 dollars,-. Han fortjener hver eneste dollars/krone for sin innsats for å bevare medisinplanter i Amazonas.  :respect:
GjenopprettetMedlem
Prosjekt Amazonas er unnfanget

Min ide om å støtte et felles prosjekt er en glimrende ide for å fronte det vi tror på og det vi står inne for...
Det vil i tilegg gi oss litt pressedekning og omtale og det er ingen negativ ting, da serlig med tanke på et sjamanistisk senter i norge.
Jeg ser det slik at vi kunne fått et samarbeid med mellom disse to sentrene, hvor man hadde lagt opp til gjensidige besøk bl. mye annet

Dette forslaget som Ailo her kommer med er supert... Prosjekt Amazonas er unnfanget

Så gjenstår di praktiske detaljer, jeg fåreslår at vi som er interessert i dette kan "samle" oss og lage en arbeidsgruppe som kan ta tak i dette slik at vi kommer igang jo før jo heller.

Jeg sitter her med mange ideer og forslag til hvordan dette kan realiseres, la snøballen begynne og rulle

Tina
GjenopprettetMedlem
Jeg vil gjerne være med på å støtte prosjektet til Don Pedro.
Don Augustin hadde et lignende prosjekt i gang og i videreutvikling i Tamshiyacu.
Han har bygd en skole der det går  femhundrede elever fra seks år og helt opp på universitets nivå.
Da vi var der skulle tre linjer på universitets nivå åpnes ,til og med utdanningsministeren fra Lima hadde tatt turen inn i jungelen.
Det var stor fest i skolens nye gymsal, og vi fikk lov til å være med.
Don Augustin var stolt og glad på vegne av sitt folk og for det hans arbeid hadde ført til.

Don Augustin var også veldig opptatt av å bevare miljøet i jungelen, slåss mot ned huggingen ved å kjøpe opp områder, plante nytt der uttaket hadde vært større en tilveksten.
På skoleområdet var det en liten bekk han hadde benyttet til å-lage et lite vann av.
I området rundt hadde han og hans arbeidere laget et våtmarksområde. Dette feltet var beregnet til en av universitets linje. Det var oppdrett av fiskeyngel og sumpplanter som var temaet.
Don Augustin fortalte om fiskesorter som nesten var utryddet i Amazonas og i side elvene pga overfiske.
Våtmarksområdene var til nydyrking av truede plante arter pga fellingen av store trær hadde gjort at jordsmonnet tørket og planter som var avhengig av fuktigheten  skyggen ga,tørket ut.
Don Augustin tok oss med på vandring inn i jungelen, han ville vise oss et av de store trærne han hadde et spesielt forhold til. Vi stod elleve stykker med utstrakte armer hand i hand for å holde rundt det enorme flotte treet.
På “hans” område var det kun få slike trær igjen. Dette treet inneholdt den feminine kraft, og han hadde et ønske om at vi skulle ta den inn og formidle den videre.
Don Augustin var opptatt av å få befolkningen i området til å ta vare på sine ressurser på en måte som ga mat og rom for å være stolt og ansvarlig for sin gamle kultur og sitt opphav.
Gjennom skolen ville han at folk skulle få utvikle sine evner slik at de følte de kunne ha verdi for seg selv og andre i takt med globaliseringen.
Som han sa så hadde samfunnet der også vært i forandring og blitt påvirket av det økonomiske systemet, og de var blitt pådyttet at deres opphav og kultur var mindreverdig slik at deres kultur og verdier var i ferd med å bli borte. De var også kommet dit at de valgte å bruke piller fremfor planter/urter til medisinsk bruk.
Don Augustin var opptatt av å gi opplysning gjennom å skape muligheter for befolkningen.
Han var opptatt av å bygge videre på den gamle kulturen. Ta vare på kulturen og bruke de rikdommene de var i besettelse av på en helhetlig og ansvarlig måte.
Det kunstneriske uttrykket og spesielt treskjæring er en viktig linje på skolen.
Don Augustin er en dyktig kunstner, og har solgt mange av sine arbeider til Europa og USA.
Det var først når han skadet seg under et av sine kunstneriske uttrykk i treskjæring at han for alvor begynte å gi av seg selv som sjaman og healer til oss i vesten.

Takket være hans og andre sjamaners visdom og kunnskap som vi oppsøker og trenger, der byttemidlet er penger, som han/ de tilbakefører det aller meste av til lokal befolkningen, og til oss ved bl.a. å ta vare på den verdifulle jungelen. Jordens lunge.

Så jeg håper virkelig at det kan bli noe av at vi som ønsker det kan være med på å støtte prosjektet til Don Pedro!
Tror de fleste sjamaner som tilbyr sin hjelpende hand er bevisst sin rolle og sitt ansvar, og at de ser hva de kan gi oss åndelige tørste, samtidig som de elsker sitt folk og sin natur ,i vid betydning, som de er en del av, vi en del av og alle er avhengi av.

Marie
Anonymous
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 4&Itemid=2

Nå kan vi dra til Peru - de som ønsker det og se på dette prosjektet og mye annet 8)
Jeg ønsker å være med!!! :respect: :w00t: 8)
Anonymous
Sjamansonen arrangerer en reise til Peru for å få en smakebit av hva søramerikanske sjamantradisjoner kan lære oss i Norden.Turen er ment som et møte med de to store sjamantradisjonene i Sør-Amerika, nemlig den andinske og den amazoniske tradisjonen. Begge er basert på en intim kontakt med naturen og de levende vesenene og åndene som er en del av den.
Vi kommer til å oppleve både jungel og fjell og møte lærere i mange former. I Iquitos holder Don Pedro Guerra Gonzales 3 rensende seremonier med oss langt inne i skogen ved Amazonas bredder, og i fjellene blir det et møte med Inkarikets gamle hovedstad, Cuzco og den hellige dalen blant de mektige fjellene innenfor. Her utforsker vi Inkaenes kultur og gjør en seremoni med lokale sjamaner.

Mye fine erfaringer å få med seg her. Verdt hver eneste krone etter min mening.  8)
Anonymous
Det blir liksom ikke en vanlig ferietur, men en slags åndelig tur til Peru - personlig utviklingstur 8)
GjenopprettetMedlem
:respect:
Jeg bøyer meg for Don Pedro og likesinnede som gjør et utrolig viktig arbeid i det å forvalte og bevare den verdifulle kunnskapsarv naturen selv råder over.
Om jeg ikke har mulighet til å reise til Peru på gjeldende tidspunkt, ønsker jeg ihvertfall å støtte prosjektet økonomisk.
Anonymous
Da er det vel på tide å opprette en støttekonto og kanskje sette igang med en offentlig innsamlingsaksjon.
Anonymous
Var det noen som fanget opp kontonr til Don Pedro Guerra Gonzales? Jeg er i det gavmilde hjørnet og ønsker å gi litt til det prosjektet hans som er så livsviktig! :respect:
GjenopprettetMedlem
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_dance: :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Få kontonummeret ut på sonen,
så kan vi endelig komme igang med et felles prosjekt :eusa_clap:
Anonymous
Jeg tror det var snakk om at han ikke har kontonr, men at vi må sende via Western Union bank eller hva det var. Og det var noen som skrev det ned når vi var i Peru i september. Og kanskje Ailo vet noe om det?
GjenopprettetMedlem
...et flott og viktig tiltak. Vil gjerne være med å bidra... :innocent2: