Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Eller hva?....
GjenopprettetMedlem
Hva er et vidt begrep :confused:
GjenopprettetMedlem
Ørnen og Wolf:

Hva menes med så intetsigende kommentarer som dette? :

-Hva er et vidt begrep?  (hvor henter du dette fra? kan du norsk?)
-Hvem er djevelen?      (ikke hørt om han kansje?)
-Eller hva?....                (snakker du med deg selv eller?) 
GjenopprettetMedlem
"Biernna":

Ørnen og Wolf:

Hva menes med så intetsigende kommentarer som dette? :

-Hva er et vidt begrep?  (hvor henter du dette fra? kan du norsk?)
-Hvem er djevelen?       (ikke hørt om han kansje?)
-Eller hva?....                (snakker du med deg selv eller?)   

Jeg får svare for meg selv Biernna:

-Eller hva?...  er å betrakte som et motspørsmål til ørnens hvem?

Du skrev Biernna:
"Djevelen er "han som tar håp og sår tvil".

Han har sitt personifiserte arbeidsrom mellom de liv vi lever.
Og han jobber på sjelsplan.
Han skaper ikke ondskap - bare tomhet."

Hva er han? Er det enselv og ens indre og noe som foregår i vår psyke?
Er det en person/vesen/ånd på et annet plan?
Jeg aner ikke,derfor spør jeg:
Hva er djevelen?

Og ps! Det hender rett som det er jeg snakker med meg sjøl
:P
GjenopprettetMedlem
Samme her snakker med meg selv avog til. 8)
Anonymous
Jeg synes Biernna har en  flott  filosofi og opp levelse  av svart magi.
Svart magi for meg er den  mørke  siden i sjela mi. Og desverre  har den altfor lett for og  ta overhand  om man ikke er  bevist på enkelte  situasjoner  som  en  opplever i livet sitt.

Jeg har selv opplevd mye av det  du skriver Biernna  i forbindelse med  min utvikling på veien  og  dit jeg er kommet nå. Tanker ord og handlinger  har så lett  for og  bli negative  uten av  du  forstår eller  spør deg  selv horfor??
For meg  handlet  det om og være litt  nysjerrig og  bli bevist  på  det  negative som hadde  slått rot  gjennom et liv med  tøffe opplevelser.

Igjen  slipp  varme sol og kjærlighet inni  sjela, da trives ikke den sorte magien der 
lenger.
For vi har alle en  svart magi i oss, men  vi har  lett for og  fortrenge den  gjemme den  bort.
GjenopprettetMedlem
Jeg er enig med deg Skapheksa, og fra min side var det ikke noe negativt eller flåsete ment med det Biernna skrev.
Som dere har også jeg vært gjennom og opplevd mye av den "mørke sida" og har lært meg å håndtere dette.
Det siste året nå har derimot vært preget av masse lys og kjærlighet, og det mørke har hatt svært så liten plass.
Så Biernna, hvis du følte mitt spørsmål som flåset og intetsigende var det din opplevelse, for meg var det bare et spørsmål . :)
GjenopprettetMedlem
Jeg synes kommentarer bør bestå av konkrete meninger eller spørsmål om de er ment å bli forstått og tatt seriøst..

Men jeg er klar over at den viten jeg prøver å videreformidle (det er ikke lett -og jeg vet det krever en del av den som leser) og forklare er både vanskelig å forstå -og å godta.

Wolf spør:
Hva er han? Er det enselv og ens indre og noe som foregår i vår psyke?
Er det en person/vesen/ånd på et annet plan?

Svaret er at "Han" er begge deler.
-For å møte "Ham" personifisert må man oppsøke ham på et åndelig plan der han jobber mellom verdenene.

-I vår fysiske virkelighet er "Han" som en hviskende stemme i vår underbevissthet.
GjenopprettetMedlem
Jeg tar det til etterrettning Biernna og er egentlig helt enig, noen ganger plumper man(jeg hvertfall) ut med noen uklare/ufullstendige spørsmål/kommentarer som blir hengende.
Fingrene flyr raskere over tastaturet enn hodet rekker å henge med.

øvrig takker jeg for svarene du ga nettopp. :respect:
GjenopprettetMedlem
Før jeg ble klar over min høyere bevissthets kunnskaper, "mine" evner,
vandret jeg også på stier som ikke var bare av det gode...
Jeg visste ikke bedre -eller hva jeg forårsaket.
Jeg hadde ingen veiviser og den kunnskap jeg fikk måtte jeg hente selv,
da kan man av og til havne på villspor..

Det jeg sitter igjen med er å være uten frykt for den mørke siden,
men slikt har sin pris, jeg måtte virkelig gjøre opp for meg og er glad dette for min del er et tilbakelagt stadium.

Likevel, jeg visste ikke bedre.. men for "den som vet" finnes ingen unnskyldning...

Alt jeg i utgangspunktet trengte å vite er at mørket bare er mangel på lys.

Men temaet er interressant på så mange vis, blant annet fordi det appellerer til vår iboende nysgjerrighet, frykt og facinasjon for det ukjente.
Nysgjerrighet er et overlevelsesinnstinkt, det får oss til å oppsøke for å lære..
-og innstinktivt vet vi at frykten ofte forsvinner ved å søke kjernen av det vi frykter.
GjenopprettetMedlem
Mørket er en fortrengt side i oss
et lokk har blitt lagt på den.
              for vi skal alltid være hyggelige overfor hverandre.

På denne måten har en side av oss
                blitt sykeliggjort og demonisert.
              så vi ender opp som hyggelige men syke mennesker.

I mørket finnes sjelebiter
                så man bør ta fram mørket av og til
                og børste englestøvet av det,så vi kan være friske og ved kraft.

Jeg har venner i mørket som av og til ber meg komme inn
              og innse hvor ond verden kan være
    og hva jeg kan gjøre med all opphopet smerte.

Sannheten om oss selv ligger i mørket
                dit må vi dra for å oppleve
                              at det ikke finnes noe vondt i å være ærlig.
GjenopprettetMedlem
:respect: :eusa_clap: :respect:
Intet mindre
Anonymous
"teleterkji":

I mørket finnes sjelebiter
                så man bør ta fram mørket av og til
                 og børste englestøvet av det,så vi kan være friske og ved kraft.

Jeg har venner i mørket som av og til ber meg komme inn
              og innse hvor ond verden kan være
    og hva jeg kan gjøre med all opphopet smerte.

Sannheten om oss selv ligger i mørket
                dit må vi dra for å oppleve
                              at det ikke finnes noe vondt i å være ærlig.

Jeg bare elsker dette her. :respect: :wub:
GjenopprettetMedlem
Slutter meg til Sister Drums ord
-og føyer til at
T-rex av å til er helt konge :respect:
GjenopprettetMedlem
You  lift me up butter-cup!!
GjenopprettetMedlem
Ja, her var det mye bra å lese! Det er mye hjelp og visdom å hente i hverandres erfaringer. Takk!

Teleterkjis siste innlegg burde settes under "dine dikt" i tillegg til her.

:respect:

Korreksjon: Det innlegget før ...
Anonymous
Er mørket bare noe som stjeler energi? Hva med det gode mørket?
GjenopprettetMedlem
Mange ganger når man sitter i mørket,kan man drømme seg bort og filosofere.Men spørs hva som menes med mørket.Alle har vi mørke tanker av og til,men lar det vaære med det,da lyset vokter over oss. :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Ja, alt en gjør i hverdagen har nok tilbakevirkende kraft. Er vi mennesker istand til å bedømme hva som er ondt eller godt? Det er jo en viss forskjell på krig og kjærlighet, men for å forså alle hendelser og situasjoner fra alle synspunkter må en kunne SE helheten. For å oppnå denne kraften må en også være fyllt av kjærlighetskraften, tror nå jeg. Alle mennesker på jorden har et stykke å gå på den veien, det er vel derfor vi er her, på livets skole? Det gode vinner alltid over det onde - akkurat som i eventyrene. Eventyr og mytologiske fortellinger er gamle de...
WiseNut [Bot]
Om "hverdags-svart magi".
Jeg snakket en gang med en mann om svart magi.
Jeg fortalte ham om at jeg hadde vært ganske så sur på naboen, enda jeg visste at rekkevidden av stygge tanker om andre kan være ganske stor...
Han sa: du må tenke på at sort magi, det er stort sett noe vi gjør mot oss selv. Hvor mange ganger om dagen sier vi ikke "jeg kan ikke, er ikke bra nok, osv osv osv..." hver dag bekrefter vi for oss selv gang på gang vår egen middelmådighet og benekter vår storhet.
Det satte ting litt i perspektiv for meg.

Jeg klarer liksom ikke helt å relatere til heksedoktorer som Torstein forteller om, det finnes så mange stygge historier, men jeg innbiller meg at mange av dem hører sammen med kaoset i fattigdom, krig og nød.

Kuult innlegg forresten, Torstein.
GjenopprettetMedlem
Svart magi betyr for meg manipulering av andre mennesker, å beskytte seg er en hvit kunst som balanserer mot trangen i sitt ego til å få igjennom sitt eget syn på verden. Frihet har ikke noe med sort/hvit magi å gjøre, sjamanisme og heksekunst består dessverre også av mennesker som har behov for makt over andres trosforestillinger. FØrst når vi kan bygge broer mellom hverandre kan kommunikasjon oppstå, manipulering vil ikke lengre nå frem eller ha noen hensikt, men der er vel noen skritt igjen?? :wub: Svart magi hindrer at dette vil skje, mens hvit magi arbeider for. Det handler kanskje om å bli bevisst og velge :wub:
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":

:)

Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Sort magi? Jeg manipulerer med min egen hverdag rett som det er - og med dette manipulerer jeg også andres. Men jeg gjør ikke dette for å skade noen, men for å hjelpe. Er det sort magi? Jeg har nevnt litt historie litt over for de som har lyst å reflektere over magien og magikerens historie. Sjamaner: la andre definere sort/hvit magi. Stå i sirkelens kjerne og føl din egen balanse og kraften denne balansen innebærer.

Fagerhjul
[/quote]
enig, egemtlig :wub:takk for påminnelsen, så lett å havne i kategoriseringsfella. :wub:
GjenopprettetMedlem
:respect: :wub:
AdsBot [Google]
Kloke ord Fagerhjul! og teleterkji! Som jeg skulle skrevet det selv - hvis jeg hadde kommet på det, he he
Tror svart magi kan sendes via sinne og baksnakking, og det kommer som regel innenfra seg selv og ingen "utenom-kraft". Tror alle har Den Gode og Den Onde boende i kroppen sin, så kan man søke til den universelle kjernen for å se hvem av dem en vil utvikle mest.