Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg forundres stadig over mennesket og dets prioriteringer,
og tenker hva er det som gjør at mennesket handler som det gjør?

Med denne overskriften tenker jeg på flere ting, bl.a.
hvorfor media leverer det de gjør. Vi leser aviser, ser nyheter på tv
og hører det på radio. Jeg har ingen statistikk og vise til men sitter
med ett klart inntrykk av at det i all hovedsak handler om "negative" saker.
Krig, vold, lemlestelse, menneskers ulykke, frottsing og grafsing i
menneskers privatliv.
Det er klart at en del ting er det viktig å sette fokus på,
tenker da på det som finnes av katastrofer, sult og menneskeskapte ødeleggelser i verden.
Men hvorfor prestenterer media nærmest bare "elende"?

Fordi vi mennesker vil ha det?

Jeg tror egentlig ikke det er slik, men da det store flertallet har tredd
samfunnets dress og normer på seg så blir det slik. Media gir folket
det de vil ha.
Eller er det slik at folket tar imot det media gir?
(har vi blitt så selvutslettet at vi lar media styre?)
Som sagt har jeg ingen statistikk på dette, men har ett klart inntrykk
av at prosentdelen positive og hyggelige saker/meldinger i media er
av svært beskjeden karakter. Synes veldig veldig ofte at fordelingen
er 90/10 = 90% elende og 10% gladnyheter.

Eks. hvor mange ganger har f.eks nyhetene avspillt samtalene ifbm Nokas-ranet
som henviser til skytingen under ranet. Med hvilken misjon?
Forøvrig mener jeg at hele den saken er ett eneste
stort sirkus bestående av et spill for advokatene som håver inn fra statskassa.
Hva koster den saken samfunnet?

Eks. hvor mange ganger hører vi ikke spørsmålet om hvor mange drepte,
hvor mange sårede, bilder av blod og gjerningsredskaper.
Får inntrykk av at jo flere døde jo bedre nyheter.
Vil vi virkelig ha det slik?

Vi snakker mye om forandringens tid nå, og vi vet alle at media
har stor makt. Er det da ikke på tide at vi endere vår holdning
ifht. hva vil vil få servert?
Jeg påstår det at hvis media serverte menneskene den motsatte
varianten, med 90% gladnyheter og 10% skit,
så ville det gjøre noen med oss mennesker.
Tenk deg å gå ifra nyhetene en kveld, eller det å legge fra seg avisa,
og gå videre i dagen med et smil om munn, med en god følelse av at
det finnes mye godt i verden (for det gjør det, hvis vi bare velger
å sette fokus på det), med en slik god følelse som vi også
ville formidle videre til de vi møtte på veien.
Tror de aller fleste av oss mer enn en gang har sett hvor utrolig lite
som skal til for å glede andre.
-et lite smil
-en hjelpende hånd
-et hyggelig ord
Det koster oss så lite å spre glede,
og med tanke på hva vi som enkeltmennesker kan gjøre i hverdagen
hva kunne ikke da media gjøre?

Tenk deg en nyhetssending bestående av hyggelige meldinger, blide ansikter,
positive resultater etc.
Hvordan tror du sjøl du ville være etter en slik sending,
kontra en "normal" nyhetssending som viser oss alt elende?

Igjen sier jeg, vi kan ikke skånes for alt vondt, meiner på ingen måte det,
men det er noe med hvor fokus settes og hva som vises og formidles til oss.

Hva er det som gjør at blader og magasiner som viser oss familietragedier(f.eks
hvor et menneske har gjort noe, så skal heile slekta og livshistorien frem i rampelyset),
skandaler, blablabla, selger i enorme opplag?
Hvorfor er dette av interesse for oss mennesker?
Lever de fleste av oss et så kjedelig, uspennende og innholdsløst liv
at vi må frottse oss i andres ulykke for å heve vårt eget livsverd?

Jeg spør og spør her nå og kjenner nesten tårene komme når jeg tenker på
hvordan samfunnet har blitt:
vi lever i en verden hvor du nærmest mistenkeliggjøres hvis du tilbyr din hjelp
til en ukjent, hvis du smiler til noen har du sikkert baktanker,
mennesker "løper" fort forbi hvis noen ligger på gata (hva om vedkommende er sjuk og
trenger din hjelp?), grådighet og ego velter fram som en tsunami i vår "velstandsnasjon".

Jeg er sikker på at verden ville være bedre å leve i hvis vi alle ble flinkere til
å fokusere på det som er positivt i livet (og det er mye),
det skal faktisk ikke så veldig mye til for å forandre dette. Hvis hver og en av oss
går dypt(kanskje ikke dypt engang) i oss sjøl og tenker etter hva vi ønsker og forsøker
og tørr å formidle det til verden rundt oss,
da tror jeg det vil få en dominoeffekt som kommer til å heve det positive energinivået
betraktelig, og som vil få menneskets øyne opp og våkne fra dvalen.

Utopisk tenker nok mange.
Ja, det vil være det hvis vi ikke er villige til å skape den verden vi egentlig ønsker oss.
Det handler om vilje til å skape en god og positiv verden.
Jeg er overbevisst at hvis du møter 10 smil om dagen i steden for 1, så gjør det noe med deg
ifht. hvordan du møter den øvrige verden.
Møter du mistenksomhet, misunnelse og skeptsisme, er det akkurat det du sjøl også vil formidle.
Det er ikke utopisk hvis vi alle gir vårt bidrag til å forandre verden,
men første betingelse er å ville det.

Ja, nå ble det mye fokus på det negative og kanskje satt litt på spissen
ifht hva media server oss,
MEN et liten tanke,
ta ei uke fremover nå, se på nyheter, les nyheter, les "sladreblad"(som selvsagt ingen kjøper),
følg med og se uten å gjøre noe vesen av det. Tenk over hvordan du reagerer på innslag,
artikkler etc og hvordan du eventuellt formidler dette til andre.
Ta ei ny uke etterpå, fokuser på det positive, hent fram alt det gode i deg
og forsøk å formidle dette til alle rundt deg, uten at det skal virke påtatt,
la det bli en naturlig del av deg og se hva det gjør med deg sjøl og de rundt deg.

Kjære vene for en romantisk dagdrømmer tenker sikkert mange nå,
javel, så er jeg det da, men du verden hvor godt det er å møte en
ny dag med et smil, med å undre seg over naturens fantastiske hendelser,
med å glede andre, med å se at man får i tifold igjen av det man gir.
Hvis det er å være en romantisk dagdrømmer, da vil jeg hvertfall fortsette å være det
og kjenne på alt det gode som finnes. Ved å kjenne på alt det gode som finnes
lærer man seg også å takle det vonde som skjer og få et annet perspektiv på
hva man kan gjøre i forhold til det.

Jeg tror på forandring til en mer positiv og glad verden,
hvis vi sjøl ønsker og virkelig vil. :wub:
GjenopprettetMedlem
Utrolig bra sagt, Wolf!

Jeg har selv kjent på det samme. Jeg blir så opprørt av det jeg ser på nyhter, krimserier og Actionfilmer, at jeg har vært nødt til å kutte det ut. Jeg prøver å være bevisst på hva jeg ser, så det blir mye komedier, dramafilmer, vitenskapsprogrammer, 71 grader nord og animal planet.

Og jeg går ikke glipp av noe som helst - for det viktige blir jeg fortalt av andre eller ser det på teksttv.

I tråd med filmen The secret- så får du det du fokuserer på. Det er utrolig viktig.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Jeg har for lenge siden sluttet å se på nyheter, lese aviser og sladreblader osv. Og det er som Stridshjelp sier, du går ikke glipp av noe.
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

Jeg har for lenge siden sluttet å se på nyheter, lese aviser og sladreblader osv. Og det er som Stridshjelp sier, du går ikke glipp av noe.

Helt enig Inger Lise, men hva kan vi gjøre for å forandre det nyhetsbildet som daglig serveres oss?
Hvordan kan vi påvirke?
For hvis vi kun velger å ikke se, ikke lese, ikke høre,
ja tillater vi ikke da at nyhetsbildet skal være slik det er.
Er det det vi vil?
Anonymous
Helt enig i dette!
Synes ikke du satte noe på spissen...for slik er det virkelig. Man må nærmest være både døv og blind, hvis man ikke legger merke til at det er slik det er...selv da blir man vel ikke skånet for alt det negative.
For et mye bedre sted verden hadde vært om bare en brøkdel av alt det negative hadde vært borte.
Når det gjelder media...Du er herre over det ord som ikke er sagt.
                              Det talte ord er herre over deg.
Anonymous
Vi får plassere noen "muldvarper" rundt om i de forskjellige media-stasjonene...! :razz:
Anonymous
"Wolf":

ja da tillater vi faktisk at nyhetsbildet skal være slik det er.
Er det det vi vil?

Prøv å ikke se for deg en rosa elefant!
Jeg tror ikke media og nyhetssendingene blir det spøtt bedre av at vi fokuserer på deres feil og mangler. Jeg tror på Inger Lises metode. Kast ut TVn, eller vær mer sellektiv og se det du liker å se! Først når seerne skifter kanal hver gang midtøsten eller noe annet mørkt nevnes, vil journalistene begynne å informere om noe annet. Sist jeg så på tv så dekket midtøsten ca 70% av globusen, sportsarenaene ca 20%, alt det andre kjempet om de resterede 10%. Men, det plager meg ikke lenger. Hjemme i stua fylles tiden med musikk, bøker (som jeg har lyst til å lese), joik og annet. Deilig.

Gormii
GjenopprettetMedlem
"Gormii":

"Wolf":

Er det det vi vil?

Prøv å ikke se for deg en rosa elefant!
Jeg tror ikke media og nyhetssendingene blir det spøtt bedre av at vi fokuserer på deres feil og mangler. Jeg tror på Inger Lises metode. Kast ut TVn, eller vær mer sellektiv og se det du liker å se! Først når seerne skifter kanal hver gang midtøsten eller noe annet mørkt nevnes, vil journalistene begynne å informere om noe annet. Sist jeg så på tv så dekket midtøsten ca 70% av globusen, sportsarenaene ca 20%, alt det andre kjempet om de resterede 10%. Men, det plager meg ikke lenger. Hjemme i stua fylles tiden med musikk, bøker (som jeg har lyst til å lese), joik og annet. Deilig.

Gormii

Skal ikke si meg uenig i det og som jeg sa er jeg enig med Inger Lise , for jeg også bruker minimalt med tid på tv/media og velger det jeg vil se, og heime i stua mi er det også slik at bøker, musikk, kunst og lignende fyller tida, eller så tilbringes mye tid ute i naturen. Og kanskje nettop det er måten å påvirke på?

Ser nå at det har sneket seg en feil inn i innlegget,

"ja da tillater vi faktisk at nyhetsbildet skal være slik det er"

for slik det står skrevet ser det ut som en påstand, det var meint som et spørmål, retter opp den nå
GjenopprettetMedlem
"Wolf":

"Inger Lise":

Helt enig Inger Lise, men hva kan vi gjøre for å forandre det nyhetsbildet som daglig serveres oss?
Hvordan kan vi påvirke?
Er det det vi vil?

Jeg velger å ikke se, lese og høre nettopp fordi da slipper jeg at min energi trekkes ned av all driten de serverer på nyhetene og ellers. Når ikke energien trekkes ned, men holdes på et høyere nivå er det enklere å komme enda høyere. Jeg tror at hvis mange flere hadde gjort det samme, ville energinivået totalt sett økt og DA kan vi påvirke!  :w00t:

Det å holde oppe og øke energifrekvensen er et viktig arbeid. Og når det visst antall mennesker har kommet opp på et bestemt nivå, vil det automatisk føre til at enda flere øker sin frekvens. Dette blir det samme som å jobbe med å øke bevissthetsnivået.. Alt henger i hop. En av de tingene som faktisk blir gjort nettopp nå for å øke folks bevissthet og energi, er jo nettopp prosjektet med verdenstromme for fred  :w00t:

Det å fjerne fokuset fra alt det negative som skjer i verden, betyr ikke at man gir blaffen. Tvert imot, det at man heller har fokus på positive ting har ringvirkninger. Vi er alle forbundet med alt som er. Jo fler som fokuserer på det positive, jo fler vil bli påvirket til å skifte sitt fokus, fra negativt til positivt.

Og det er ikke sånn at jeg ikke følger med, men jeg trenger ikke se på nyhetene og lese sladderblader/aviser for å få med meg det som skjer i verden  ;D  Hrmm... jeg leser nettaviser da... :redface: 
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

"Wolf":

"Inger Lise":

Hvordan kan vi påvirke?
ja tillater vi ikke da at nyhetsbildet skal være slik det er.
Er det det vi vil?

Jeg velger å ikke se, lese og høre nettopp fordi da slipper jeg at min energi trekkes ned av all driten de serverer på nyhetene og ellers. Når ikke energien trekkes ned, men holdes på et høyere nivå er det enklere å komme enda høyere. Jeg tror at hvis mange flere hadde gjort det samme, ville energinivået totalt sett økt og DA kan vi påvirke!  :w00t:

Det å holde oppe og øke energifrekvensen er et viktig arbeid. Og når det visst antall mennesker har kommet opp på et bestemt nivå, vil det automatisk føre til at enda flere øker sin frekvens. Dette blir det samme som å jobbe med å øke bevissthetsnivået.. Alt henger i hop. En av de tingene som faktisk blir gjort nettopp nå for å øke folks bevissthet og energi, er jo nettopp prosjektet med verdenstromme for fred  :w00t:

Det å fjerne fokuset fra alt det negative som skjer i verden, betyr ikke at man gir blaffen. Tvert imot, det at man heller har fokus på positive ting har ringvirkninger. Vi er alle forbundet med alt som er. Jo fler som fokuserer på det positive, jo fler vil bli påvirket til å skifte sitt fokus, fra negativt til positivt.

Og det er ikke sånn at jeg ikke følger med, men jeg trenger ikke se på nyhetene og lese sladderblader/aviser for å få med meg det som skjer i verden  ;D  Hrmm... jeg leser nettaviser da... :redface: 

Nå er jeg enda mer enig med deg Inger Lise :eusa_clap:

"Jeg er sikker på at verden ville være bedre å leve i hvis vi alle ble flinkere til
å fokusere på det som er positivt i livet (og det er mye),
det skal faktisk ikke så veldig mye til for å forandre dette. Hvis hver og en av oss
går dypt(kanskje ikke dypt engang) i oss sjøl og tenker etter hva vi ønsker og forsøker
og tørr å formidle det til verden rundt oss,
da tror jeg det vil få en dominoeffekt som kommer til å heve det positive energinivået
betraktelig, og som vil få menneskets øyne opp og våkne fra dvalen."

som jeg skrev, men du fikk budskapet om energiheving fram bedre, takk :wub:
Anonymous
Dessverre er verden full av faenskap. med vårt nyerhvervede instante kommuniksajonsnett over hele kloden, blir vi pinlig klar over jævelskapen som foregår i hver krik og krok, ofte før røyken har lagt seg.

Man kunne naturligvis sende 90% gladnyheter og 10% med "dritt", men det ville være det samme som å stikke hodet i sanda , og late som om verden var lyserød. Dessverre, i virkeligheten er den blodrød, og det må vi forholde oss til. Våkne opp, og se fakta i øynene.

Og kunnskap om folkemord, naturkatastrofer og overgrep mot folk og nasjoner er mer substant og kritisk nødvendig informasjon enn eventuelle gladnyheter som Kristin Halvorsens nye ministerkjole. Kanskje litt nytt om kongehuset kunne falle bedre i smak? Eller mere sport? Alt som gjør at vi slipper å se jævelskapen i øynene, og kan fortsette å drømme oss behagelig bort.

Av en million blinde som går over veien, blir kun en påkjørt. Vi hører kun om den ene, ganske enkelt fordi at det som ikke stikker seg ut, har ingen interesse. Man forholder seg til unntakene. Slik kan media risikere å bidra til å danne bilde av at blinde kjøres ned i forgjengerfelter daglig.

Og ærlig talt, jeg foretrekker innsyn i verdens jævelskap, hva som egentlig foregår her nede, utbyttingen, forfølgelsene, uttryddingene, hungeren, epidemiene og lidelsene, enn absurde "gladnyheter" uten betydning.

Vi behøver usminket kunnskap om verdens egentlige forfatning og tilstand for å kunne gjøre noe med det.

Men jeg forstår de innleggene ovenfor her veldig godt og er på et idelistisk grunnlag enig i det gode ønske, men i virkeligheten er det en avgrunn mellom det ideelle og det reelle.

I samme ånd skulle jeg ønske at det ikke fantes insekter som stikker, og at været var bedre her. Men det er altså som det er.

Det betyr ikke at vi ikke skal være kritisk til media. Det er ei hore uten egen karakter, som bare formidler det den tror som lønner seg å formidle, uten noen egentlig egen profil, moral eller i utgangspunktet noen intensjon utover det å formidle.

Media og deres lakeier trenger uansett et grundig spark bak med jevne mellomrom, for å krype seg inn på veier som folk regner som akseptabelt.

Om media sluttet å formidle fra Israels brutale og pågående folkemord i Palestina, Libanon og Irak, ville det gi disse massemorderne frie hender. Tenk litt over hvem dere er villige til å løpe ærende for, ved å nekte å vite.

De perfekte forbrytelser blir aldri oppdaget, etterforsket eller påtalt. Ja, la oss lukke øynene og la dem holde på. Så kan vi heller kjøpe oss samvittighet ved å gi litt småpenger til en av de emusjonelle pengeutpressingene de kaller TV-aksjoner.
GjenopprettetMedlem
Pressen er den 4 statsmakt,de kan starte krig ut i fra hvordan de legger frem en sak i media.Folk som kommer i media for noe kriminelt blir dømt av dem der og da,lenge før rettsaken er startet.Se på det som har skjedd i Sverige,med den nye regeringen,er det noen de ikke liker lager de en negativ sak for å bli kvitt dem.
Elendighet selger godt,se og hør og her og nå,boltrer seg i kjendisenes feil og det elsker ola normann.Når man treffer folk ute,får du til stadighet høre "Har du hørt hva den og den har gjort,er det ikke forferdelig"De har ikke selv vært vitne til det,men den og den har sagt det.
Det sitter folk overalt og pønsker ut jævelskap om andre,det er blitt en livsstil.men problemet er at de meneskene har så dårlig selvbilde at de må finne på noe pm andre, så de kan føle seg ovenpå og få anerkjenelse for sin(idiotiske)dessinformasjon om andre menesker. :exclaim:
Anonymous
"ørnen":

.Se på det som har skjedd i Sverige,med den nye regeringen,er det noen de ikke liker lager de en negativ sak for å bli kvitt dem.

Akkurat slik fungere media. Også evnen til å blåse opp ubetydeligheter til gigantisk anliggender er noe av medias evig tilbakevendende lidelse.

Angående de råtne eplene i Sveriges regjering, er det veldig bra at slik hyklere blir hengt ut. Ærlig talt, for meg spiller det overhode ingen rolle hva som skjer med disse maktglade og uærlige snylterne.

Nå viser det seg også at på det Norske Stortinget, innrømmer halvparten av representantene å være slike råtne epler. Problemet med Norge , er at her er korrupsjonen så grunnfestet, at det knapt er mulig å gjøre noe med det. Man måtte eventuelt hive alle asosiale eksistenser, snyltere og bedragere fut av Stortinget, og få ærlige folk inn i stedet.

Men i stedet får disse råtne eplene fortsette. I stedet for å gjøre noe med korrupsjon  og råttenskap i Norge, signaliserer våre uverdige stortingsrepresentanter at det er helt  " ok å jukse litt."

Husker noe fusket med medlemslister for å urettmessig tilsnike seg penger? Det var svært utbredt til det ble oppdaget, og AUF var verstingenes versting. En av dem tok smellen for dem alle, de andre påsto glatt at de
" ikke visste noe". Disse råtne politikerne slapp således å konfronteres, og sitter idag i regjeringen, og ser på overflaten ut som hederlige mennesker.

Ja, kjære presse, heng disse ut i all sin nakenhet, la oss får fryde oss over disse ynkelige, men maktglade parasittenes svakheter, feil og mangler, riv dem ned fra sine pidestaller. Kort sagt, til Bastillen!
Anonymous
"susamel":

Og ærlig talt, jeg foretrekker innsyn i verdens jævelskap, hva som egentlig foregår her nede, utbyttingen, forfølgelsene, uttryddingene, hungeren, epidemiene og lidelsene, enn absurde "gladnyheter" uten betydning.

Vi behøver usminket kunnskap om verdens egentlige forfatning og tilstand for å kunne gjøre noe med det.

Men jeg forstår de innleggene ovenfor her veldig godt og er på et idelistisk grunnlag enig i det gode ønske, men i virkeligheten er det en avgrunn mellom det ideelle og det reelle.

Om jeg nå var i stand til å formidle all verdens dævelskap til deg eg resten av menneskeheten, slik at en eller annen vil gjøre noe med det. Hva ville du gjøre da? Hva foretok du deg forrige gang du hørte om en selvmordsbomber, et torturoffer, folkemord, steinkasting, flaggbrenning, lemlestelse av kvinner. Kan du ramse opp hvor mange kallorier du har benyttet posistivt i disse sammenhengene?

For en tid tilbake rettet mediene oppmerksomheten mot Saddam Hussein, torturist, folkemorder, undertrykker etc Hva kunne vi gjøre med dette? Uansett, USA og Storbritania tok saken. Resten er historie.

I midtøsten er det mye rabalder. Spennende for mediene. Det er morsommere å filme steinkasting og flaggbrenning enn å filme en stakkars kineser som ikke tør åpne kjeften. Såvidt jeg forstår blir man kort og enkelt henrettet om man kommer med kritikk. Kina står kanskje for den største undertrykkelsen av mennesker siden Sovjetunionen under Stalin. Det blir ingen spennende reportasjer av slikt.

Moderne konfliktjournalisme er underholdning. Den er basert på praktiske forutsetninger som; hva skaper oppmerksomhet, hvor skjer det spektakulære ting som gjør seg på tv, hvor finnes det hoteller og annet vestlig med tilstrekkelig komfort for en blasert journalist. Jeg ser det for meg, Steinfelt forran kameraet, lager teater og drama av hele hendelsen, og Steinfelt blir det naturlige nav som alt dreier seg om. Steinfelt i sentrum av begivenhetene. Etter sendingen nytes en GT i hotellbaren og gutta babler om hvor nytteløst det er. Slik går butikken videre.

Hvor stor er avgrunnen mellom dine idealer og din realitet?
Anonymous
"Gormii":

"susamel":

For en tid tilbake rettet mediene oppmerksomheten mot Saddam Hussein, torturist, folkemorder, undertrykker etc Hva kunne vi gjøre med dette? Uansett, USA og Storbritania tok saken. Resten er historie.

At disse to aggressive krigsmaktene invaderte Irak etter press fra Israel og egen tørst etter olje og makt er slett ikke historie, annet enn for selvgode fete jødiske/muslimske våpenhandlere og barnemordere.

Overgrepene, drapene og lemlestelsene av uskyldige foregår daglig i regi av USA/ UK, men du må gjerne late som om " det er historie." For dem som kjenner smerten og lidelsene på kroppen daglig er det imidlertid alt annet enn
" historie".

Min forskjell på det ideelle og det reelle er omtrent som forskjellen mellom himmel og helvete. Så blir det å stå med bena i Helvete, og hodet i Himmelen...
GjenopprettetMedlem
:exclaim:
Anonymous
Den perfekte forbrytelse blir aldri oppdaget, og derfor heller aldri etterforsket, påtalt eller fordømt.

Å unngå oppmerksomhet er alle kriminelles drøm, også når det gjeder notorisk kriminelle nasjoner.

Å få publisert sine forbrytelser for all verden er disse mareritt, de ønsker å framstå som "fredselskende" makter. Å snu seg bort fra deres kampanjer, og "ikke se", kan fort tolkes som å indirekte godta det av det som kan ansees som forbrytelser.

Derfor håper jeg media fortsetter med å henge ut svina i all sin elendighet, til spott og spe for Gud og hvermann.
Hadde selvfølgelig heller ønsket meg 24 timers barneTV, men dessverre er det for mange barn som lider under disse krigsmaktenes jernhæl, til at det kunne ha gitt noen god følelse.

For en gangs skyld er jeg helt på linje med Blitz.  :respect: Leve Blitz!
GjenopprettetMedlem
La oss se det slik at media er med på å holde fokuset på "mellomverden", med virkeligheten fanget i objektiv handlingslammelse. Er det ikke da bedre å vende seg mot den øvrfe sfæren, heve blikket over edderkoppens ( les:medias) nett, og virke gjennom det media som egner seg best: Astral energibalansering, universell kjærlighet er ikke frekvensert til å sendes i faste sendetider, kollektiv tvangstrøye er skapt for å brytes, vri deg løs, menneske.Bruk tiden konstruktivt og kreativt, for disse dager som kommer og går er selve Livet. Lær dine barn at gode tegneserier som Pinnoccio og Løvenes konge er like virkelige som Dagsrevyen klokka nitten. I mine øyne er media og nyhetsbildene fortellinger fra jordas indre, hvor krig og religion river øynene opp til blod til man kommer til et punkt hvor man skrur av og går ut og ser hva man kan gjøre med det. Opp fra sofaen. :wub:
Anonymous
Saft suse!
Susamel, i blå tettsittende trikot, redder verden.

Stå på Susamel! Barrikadene venter.

Gormii
Anonymous
"Gormii":

Saft suse!
Susamel, i blå tettsittende trikot, redder verden.

Stå på Susamel! Barrikadene venter.

Gormii

Unnskyld meg Gormii, jeg ble noe provosert av din påstand om at slakeriene i Irak er "historie". Har redigert mitt tilsvar noe nå.

Det er vel ingen motsetning i å virke både på et åndelig plan og på et jordisk sosialt plan. Såvidt jeg kan skjønne behøver vi begge, minst.

Vi behøver ånder som kan øse kjærlighet og helbredelse utover menneskeheten og Jorda, men vi behøver også de makter som konfronterer svina her på jorda.

Det kan være så at " mitt rike er ikke av denne verden", men sålenge man befinner seg inkarnert, er man enten man vil eller ikke, implisert og berørt av jævelskapen.

Og friheten til å være åndelig, og tro på, og forfekte hva man vil, kom ei heller av seg selv. Det kostet blod, og det kostet kamp. Om denne stadige kampen oppgis, og svina ikke konfronteres, tar det ikke lang tid før noen igjen makter å senke ei ny tusenårsnatt over riket igjen, og fritenkere igjen lyser opp kirkebakkene, denne gang på staken, som sist.

Alfor mange spirituelle flykter hen til de himmelske sfærer, når de istedet kunne la sin ånd lyse i kamp mot undertrykkelse, urettferdighet og unødige lidelser her på jorda.

Husk Arjuna, han kviet seg vel for å ta opp kampen på et jordisk plan. Hans forsøk på en overjordisk moral imponerte på ingen måte Krishna, som omsider fikk Arjuna til å våkne, ta opp kampen og gjøre sin jordiske plikt.

I det slaget var det heller ikke engang snakk om å bekjempe urettferdighet og overgrep, men armeene besto av likeverdige krefter moralsk sett.

Mitt kostyme? 

Mørkblå kofte med stjerner på. Sort pilleeskehatt med et gullemblem med et lyn som snor seg om et sverd, ( på dagtid). Dessuten Engelsk dolk og Tysk pistol. Sort bukse, og sorte snabelsko.  Åndene elsker snabelsko.  :lol:

Petter Dass:
" - Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder, da er livet ei så svært, døden ikke heller."
GjenopprettetMedlem
Under en krig,er det de interlektuele som først blir tatt av dage :exclaim:
GjenopprettetMedlem
Kom over et sted de bevingede ord at vi er her som mennesker i denne inkarnasjonen for å lære oss TOLERANSE :w00t:
Anonymous
"susamel":

Unnskyld meg Gormii, jeg ble noe provosert av din påstand om at slakeriene i Irak er "historie". Har redigert mitt tilsvar noe nå.

" - Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder, da er livet ei så svært, døden ikke heller."[/b]

He he. Ingen problem. Jeg formulerte meg klosset. Jeg orket ikke dra hele situasjonen der nede. Folk kjenner ståa l'ell.

Åndelige eller ikke, jeg tror de fleste av oss opplever store og små kamper midt i dramaet vi har rundt oss. Jeg foretrekker å velge hva jeg vil kjempe for selv. Tross alt, skal jeg dø for en sak, så må det være en god en. En klok mann (var det Kalil Gibran?) hevdet en gang følgende: "Før du styrter tyrranen ned fra tronen må du rive ned den tronen han har skapt i ditt sinn!" (fritt etter hukommelsen). Verden rundt oss og de verdiene og betraktningene vi bærer i oss er ikke uatskillelige enheter. Store forandringer begynner ikke nødvendigvis på barrikadene. Å hevde og arbeide for det man positivt ønsker har mye sterkere kraft enn det å kjempe for å elliminere det man missliker. Det siste blir det konflikter av.

Gormii
Anonymous
Du er åpenbart ikke født bak en haug, du heller, Gormii... :respect:

Og du...er du i Oslo, så vet jeg også hvor man får byens beste kaffe ...  :lol: :lol:

Pling?
GjenopprettetMedlem
Store forandringer begynner ikke nødvendigvis på barrikadene. Å hevde og arbeide for det man positivt ønsker har mye sterkere kraft enn det å kjempe for å elliminere det man missliker. Det siste blir det konflikter av.

Gormii
[/quote]

Virker som om denne tråden satte igang mangt og mye og det er veldig bra.
Som Susamel skriver:
"Dessverre er verden full av faenskap. med vårt nyerhvervede instante kommuniksajonsnett over hele kloden, blir vi pinlig klar over jævelskapen som foregår i hver krik og krok, ofte før røyken har lagt seg.

Man kunne naturligvis sende 90% gladnyheter og 10% med "dritt", men det ville være det samme som å stikke hodet i sanda , og late som om verden var lyserød. Dessverre, i virkeligheten er den blodrød, og det må vi forholde oss til. Våkne opp, og se fakta i øynene."

Jeg snakker ikke om å stikke hue i sanda og late som om faanskapet ikke eksisterer, heller ikke om Kristin Halvorsens nye kjole( :lol:), men meiner oppriktig det at hvis man fokuserer på det gode/positive så tror jeg på en langsiktig holdningsendring, derav applauderer jeg Gormii`s sitat på toppen.
Men jeg er også enig med deg Susamel om at man kan ikke lukke øynene for all faanskap og drit som skjer i verden,
for det skjer overalt hver dag, og det er viktig at man holder blikket rettet mot de store overgrep som skjer.

Men trur derav ikke at det å stå på toppen av barrikadene med våpen i hånd heller er noen langsiktig løsning, men kanskje en nødvendig del for å få fokus for deretter å la våpenet bli de gode tanker og kjærlighet.
Som Inger Lise skrev, man kan velge bort og ikke la seg dra ned i den negative energien, og hvis mange nok gjør det
vil fokus komme mer og mer på det som kan løfte den positive energien opp, og derav oss opp på ett høyere nivå.
Hvem vet egentlig hva som er riktig løsning?
Uansett løsning er mitt standpunkt at man kommer lengst med det gode.