Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
…flere ganger.

Men før jeg skrive noen om det vil jeg gjerne spørre dere:

Skal jeg skrive noen? Er det et tema for deg?

Mye gå rundt i hodet og hjertet...
...om man er født tysk...

Jeg vil bare si noen om mine intensjoner (og virkelig ikke taler for "de tyskerne"), hvis tråden slutter her...

Speilnevroner jobber, i kontakt med alle mennesker jeg møter. Men jeg vil valge selv, hvem sine speilninger jeg tar inn i meg og hvem sine jeg ikke la påvirke meg.
Det med å valge betyr for meg å tar ansvar. For det, hva og hvem jeg er.

Jeg ikke ønsker meg fronter, jeg ønsker meg sirkelen.

Og: takk og  :respect: til alle som tolererer meg her inne i et norsk/samisk forum...

MvH ahw.
GjenopprettetMedlem
Sett i gang og skriv! Du har jo allerede beriket oss med dine flotte dikt. Jeg har forresten savna dine dikt - du har kanskje vært borte fra sonen en stund?
Det er jo flere her som er fra Tyskland, som skriver mye bra. Og nå er det kommet flere som skriver på engelsk også.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Hei!  :wub: Klart du skal skrive om det!
Enten du er tysk,norsk eller for den saks skuld gal kannibal frå Papa Ny Guinea!
(kunne forresten likt å høyre din definisjon på denne sirkelen..?)
Anonymous
Klart du kan skrive om det. Jeg bryr meg ikke om hvor du kommer ifra.
Jeg setter veldig stor pris på dine innlegg, som har sånn dybde og visdom.
:wub:
AdsBot [Google]
Jeg er dypt uening med dem som vil gjøre et helt folkeslag til syndebukker.
Jeg er dypt uening med dem som vil ta barnet for den skaden faren har gjort.
Vi er alle av den samme jord og fra det samme univers.
Vi har alle den samme verdi.
GjenopprettetMedlem
Jev vil definitivt høre mer fra deg Ahw..... :wub:

Det spiller da nada, hvem vi er, hvor vi kommer fra. Vi er alle av samme slag, å stammer fra samme sted. Sånn er det bare... :)

Det er jo det som gjør at jeg trives så godt her på sonen. Jeg kan være meg, jeg blir akseptert. Du kan være deg. Her er det fordomsfritt, her er det mange ivrige sjeler, som vil lære, dele, skape og få inspirasjon.

Jeg liker dine dikt Ahw, så........keep it coming.... :wub:
SEO Crawler
Ahw, kjære venn.

Vær stolt av ditt opphav. Jeg har igrunn ikke noen tro på nasjoner, jeg er selv en ufrivillig nordmann som lengter til Afrika og føler det ironisk at jeg er født her ("hvorfor spiller ikke folk trommer??? Hvorfor danser de ikke??!!")
.  :badgrin:  :innocent2:  >:( ..så jeg opplever det litt "dobbelt", det er vel både sunt og naturlig. Et tosidig forhold til sitt hjemland, sine foreldre, sin kropp...ja, til og med til sjamansonen  (  :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X  :eusa_liar:  :razz:  :icon_rolleyes:  :badgrin:  :biggrin:)

Tyskland, da tenker jeg Goethe, Hermann Hesse, Beethoven, Nietzche (han hadde visstnok polske aner også)
...generelt - komponister i fleng. Takk gud for disse menneskene, det kan være begrenset hvor mye joik man orker...av og til må det en fiolinkonsert til  :biggrin:

Ironisk nok må jeg innrømme et snev av anglofobi  :razz:    All dritten på tv, kommersiell massekultur, internasjonal politikk, kolonitiden, auberginene (ops, aboriginene mente jeg). Det er mitt 30-tallsselv som vil forenkle, for jeg har jo en rekke venner og forbilder fra disse stedene...

Aiaiaiaiaiaiaia.

Ich liebe die Deutsche, die hübscher Mädchen!  :wub: :wub: :wub:

Und ich liebe Äpfelstrudel  :respect:

:eusa_dance:

Klem!!!  :biggrin:
Anonymous
"ahw":

Og: takk og  :respect: til alle som tolererer meg her inne i et norsk/samisk forum...

Tolererer...  :o

Jag ser fram emot att höra mer från deg, ahw!  :wub:
GjenopprettetMedlem
ahw... du skjønne menneske!
Her er vi et inter- universiellt forum....

Vil gjerne at du deler dine erfaringer fra kurs med Ailo... og masse mer... :eusa_dance:
om du så kommer fra Mercedesland,"Søta bror", Legoland, Venus, Pleiadene eller et ennå uoppdaget solsystem....
( fleiper litt nå da.... eller gjør jeg...?)

:beer:  :biggrin:  :beer:  :P  

Klem til deg! :wub:
Anonymous
Jeg  mener at vi aldri har hadd noen problemer med og tolererer og respektere hverandre  her inne på sonen. Og det er  uansett  bakgrunn. Folk har stått  åpent frem  både  om rusproblemer og andre ting som de sliter/ har slitt med.
Det er jo budskapet som  frembringes her inne som  vi lærer og gleder oss over.
Så har vi Ailo her ..og jeg tror at hadde  noen hentyda  mangel på respekt enten på det ene eller det andre nivået,hadde han vært  veldig klar i sin tale.

Så velkommen til og skrive  hva du måtte ha  på hjertet.. adw..
Alle  vil møte deg med lys,kjærlighet og et åpent sinn her  på sonen. :respect:
Anonymous
Jeg er helt overveldet....(Finne ikke riktig smily for det...)

Stor takk til alle!!! :wub:

Her kommer mitt "hjerteutbruddet" som jeg har skrevet på ettermiddagen/kvelden. Har en bra kveld og natt alle tilsammen... :wub: :respect:

Jeg har trengt litt tid (og mot) for å skrive dette.
Intensjonen min er å åpne dører, kanskje mest mine egne...

Altså:
Grunnen at jeg har tatt opp tråden er det, hva Ailo har skrevet i går om tyskerne og det hva skjer – eller ikke skjer – i sine kurser i tyskland.

Jeg var på mitt første kurs i februar i fjor. Motivasjonen for å gå dit var min kjærlighet til samiland, dennes naturen og åndelig ”luft” der. Og til samener...
Jeg føler der en stillhet, ro og fred som jeg ikke har funnet i sentraleuropa...
Dette kurset har begynnt med hans ord ”I`m happy to be again in this great germany.” Oversetter har oversettet ”I´m happy to be here again.” – Ailo har rettet oversettelsen... Jeg stod der med store ører: Hvordan kan en person, som har opplevet slik mye fra tyskerner, si slike ord???

Neste var sjamankongressen i O/sterrike. 20 sjamaner fra hele verden møtes, kulturer møtes, folker møtes, en stor sirkel med mye åndelighet over alt (ca. 500 deltagere/ 5 dager workshops).
Det er denne sirkelen, jeg drømmer om. Som jeg var barn har jeg hatt en skolebok med et bilde fra barner fra alle kontinenter, som danser i sirkelen og synger ”Vi er alle brødre og søstre.” (Jeg er født i østtyskland; sosialismustiden...). Bildet er inn i meg, som drømm... (Er det et svar til dit spørsmål, Final Tribe?)

I høsten i fjor hadde vi et kurs med mange tyskerner, men også 1 norsk og 2 svensk deltagerer. Norsk språket kom inn. Jeg har opplevet kurset helt harmonisk, mange har følt healing-jobben. Med stor takknemlighet og kjærlighet. På slutet har Ailo fortalt om krigen, har uttalet ordet ”Hitler”. Alltid, om man si dette ord i tyskland, oppstå en skjelving i luften, en tunge tausheten, og kanksje en ”venter til det er forbi”.  Temaet gikk ikke videre.

Men etter det kom kurset i november. Jeg har skrevet et dikt som jeg ikke har klart å sette inn i dette forumet.
Når jeg leser om denne ”kidnapping-motiven” forstår jeg noen bedre. Slik oppstår svarte hjerter, ellers? Og hvorfor har de ikke følt hva skjer? De har sunget slik en ”halleluja til vår Guru” (Sorry Ailo om det er litt emosjonal, men dette kurset var en dyp opplevelse som ikke er helt forbi.) og ikke følt smerter som ligger i luften – og i kroppen. Og bare å være tapper og sterk, som man har lært det fra sine foreldre.

Sitat fra artikkelen fra forsiden:
"Speilnevronene er den nevrologiske linken. Og den gir synskheten. Det er kanskje en fruktbar hypotese å undersøke om det er gjennom dem av vi får med oss en lærers virkelige visdom, at de åpner deg for veien vedkommende har gått så du kan se den på den måten du kan forstå den, så du kan gå den.

Speilnevronene skaper som sagt det vi kaller ”kjemi” mellom mennesker. Kanskje også mellom mennesker og dyr? De overfører "arv" fra foreldre til barn, arv som beveglse, mimikk og språk, det samme fra forbilder til beundrere, fra stjerner til fans, Guruer til etterfølgere."

Poenget mitt er dette:
Hvem lærer man fra? For meg er det det ansvaret, man har for seg selv. Ikke om man er født som den eller den, i den eller en annen land. Vi alle skal elske våre forfedre, men det er ikke alltid enkelt. Vi kan ikke slik enkelt valge dem... Men vi kan valge hvem vi vil er. Med hvilken pass heller alltid.

Og hvorfor speiler ikke alle speilnevroner hva skjer i en annen person?
Hvorfor sitter alle rund deg og ”varter deg opp på alle gale måter”, mens du ”si til dere hva du vil”?
Da jeg var på dame-toalettet (i pausen før siste avgjørende trommereise) har jeg hørt de: ”Oh flott hva han vil gjør nå ...” som et show, og man er slik lykkelig å få et ticket for det (Det var riktig plass for å kaste ut, forresten...). Slik forstår jeg helt bra, hva du har skrevet om tyskerner i dine kurser... (Har gråtet mye etter det...). 
For ”showet” var det (for meg):

Etter slaget

Etter slaget
blir stemmen av døden,
tausheten

På begravelsen
taler presten.

Det blir
applausen
fra de, som holde seg for seierherrene,
fra de, som tro å er død
i tapperhet og heltdom
for fedrelandet…

Hvem er her egentlig tapper?

Blodrøde tårer
ut svarte hjerter

Vår drømmer brenne opp til aske
i sentrum
hvor
fred skulle være

Røyken
stige opp til himmelen
blander seg med skyer
fra kjernekraftverket
og andre skyer
av mørke energier og byggeplassstøvet.

Tålmodighet og kjærlighet –
til det komme tilbake
som healing og nyfødsel.

Vi ville kjærlighet, fred og harmoni.
Det ble en slagfeldet.
Vi har blitt kjemper i navnet av kjærligheten.
Og det er så god å kjempe!

(27.11.2006)
GjenopprettetMedlem
:'( Du griper om hjertet mitt du Ahw....Du har en stor kjærlighet i deg, som du formidler på en fantastisk og inspirerende måte.  :wub:

Sin fortids historie, skal man ikke skamme seg over. Hva våre forfedre gjorde, kan ikke belemres oss. Mange ble undertrykt sitt eget behov om makt. Som igjen førte til hat. En evig runddans. Uansett hvor mye grusomheter....mange erfaringer kom ut av det. Mye lærdom. Som vi ikke vil gjenta, forhåpentlig vis.

Så åpne ditt hjerte Ahw, slik jeg å vil...etterhvert. Å mange med oss.

Sammen....kan vi formidle VÅR sannhet...VÅR kjærlighet.....å VÅR inspirasjon. Sammen gjør vi den tidobbel så sterk.  :wub:
GjenopprettetMedlem
Takk for at du deler, ahw  :wub:

Jeg har forstått at det er mange tyskere som føler på samme måte som deg. Dette er et kollektivt sår. Det påvirker hele Europa. Det må heales. Derfor må det bli sett, nevnt, uttrykt. Ellers vil det aldri gro.

Dette er noe vi alle har felles, sammen kan vi hjelpe hverandre å heale det, ved å være åpne, ved å gi det kjærlighet og ved å gi slipp.

Jeg deler forøvrig Torsteins oppfatning om nasjoner. Det å dele oss inn i land, med tilhørende grenser, er noe jeg ikke helt ser logikken i lenger...vi er jo alle ett, hvorfor dele oss opp da  :o

Igjen, takk ahw. Du er med på å åpne våre hjerter :wub:
Anonymous
Jag forstod Ahw, när du satte in din länk under "Fader vår"... (jeg skrev klem, da) och jag skrev också om det i mitt inlägg här, men så tog jag bort orden... för jag ville icke "sätta ut hakan (chin)". Jag är ju svensk og vet egentligt icke noe om dette. Men...

Orden jeg tog bort var: Det är nu 2007!
og några rader om att vara ett VI i universet...

Klem igjen!  :wub:
GjenopprettetMedlem
Kjære ahw;

Mitt spørsmål om kva sirkelen betyr for deg,fekk eit svar som var godt nok for meg.
Eg tenkte kanskje mest i retning av en sjamansirkel, slik Ailo beskriv den,med at når sirkelen blir større,blir til og med skuggar inkludert....(og bearbeida)
Men ditt bilde var jo endå finare! :)
Anonymous
Kjære Ahw
Som ingen andre støter din kraft meg rett inn i hjertet.
Selv om jeg ikke forstår alt du skriver, eller kanskje nettopp derfor, så beveger ordene dine meg ekstra sterkt.
Jeg kan ikke føye noe til hva de andre har sagt her. Sår må erkjennes for å heales. Du gjør en kjempejobb.
Personlig lærer jeg mye her på sonen, og det er så bra og så viktig at vi åpner for dette og omfavner det nå.

Vi er alle ett. :wub:
GjenopprettetMedlem
Dessuten er du jo med inne her på Sjamansonen allerede og vi er en "sirkel med barn fra mange nasjoner" så på en måte lever du allerede i din drøm..

Stå på og Velkommen  :wub:

Elin
Anonymous
Hei Antje, og takk for sist.
Det å være tysk er kanskje ikke alltid lett, særlig om du ønsker kontakt med folk av annen europeisk opprinnelse. Jeg antar at det kan oppleves urettferdig når vår forutinntatthet ligger som et filter i kontakten mellom deg som tysker og oss ikketyskere. Noen i denne tråden hevder at du ikke kan klandres for dine forfedres handlinger, hvilket er riktig. Jeg synes imidlertid det er for enkelt å stoppe der. Du, som oss andre, er et produkt av din kultur. Enten vi liker det eller ikke, vi er bærere av en del arvegods. Arvegodset heter handlingsmønster, tankemønster eller karma. Arven er der, enten man fortier den, eller man velger å arbeide med den. I gammel norsk mytologi blir trollene til sten når de kommer ut i solen (dagen). Oversatt: når man slutter å fortie det hemmelige, vonde og mørke, så kan det løses opp og forsvinne. Lyset og klarheten er virkemidlene her. Vi er alle bærere av myter, drømmer og fortellinger. Tyskere er slik, svensker sånn og franskmenn..... I møte med lyset kan de forsvinne eller omdannes. Jeg vet ikke hva Ailo skriver om tyskere, eller hva han har opplevd. Men jeg går ut fra at den brendte jords taktikk ikke er helt glemt bland folk fra Finnmark. Eller er det de mellommenneskelige erfaringene som veier tyngst? Som "kidnappingen" i California. Selv opplever jeg tyskere som annerledes, jeg kjenner dere igjen på denne måten. I humor, allvor, temperament, positivt og negativt. Kanskje Ailos prosjekt i Tyskland fra hans side handler om å løse opp i hans egen arv?
Sensis [Crawler]
"Gormii":

Kanskje Ailos prosjekt i Tyskland fra hans side handler om å løse opp i hans egen arv?

Kjære kverulant.

Her skal du få et lysende klart svar på spørsmålet.

Nei, ikke det.

Ja, også det.

Selvfølgelig.

Tvertimot.

Ailo
Anonymous
Hei til alle dere og takk for gi så mye varme og kjærlighet!  :wub:

Ja, man må lære å ta imot... Jeg har tenkt på deg, Sjelevenn, når du har opplevd healingsirkelen og -kraften i fjor og etter det skrevet om "å lære å ta imot".
Jeg har stjernetegn kreps. Slik er det et skritt for meg som stå fram (i dag) og ikke gå et skritt fram og to tilbake... :lol:

Takk Elin for den tankevekker med denne sirkelen vi har her.
Og Perle, forstå du ikke alt på grunn av språket? Håper ikke at det er slik. Jeg er takknemlig for alle rettelsen; er autodidakt...

"Gormii":

Noen i denne tråden hevder at du ikke kan klandres for dine forfedres handlinger, hvilket er riktig. Jeg synes imidlertid det er for enkelt å stoppe der. Du, som oss andre, er et produkt av din kultur. Enten vi liker det eller ikke, vi er bærere av en del arvegods. Arvegodset heter handlingsmønster, tankemønster eller karma. Arven er der, enten man fortier den, eller man velger å arbeide med den.

Hei Gormii og flott å høre fra deg igjen!!!
Jeg er helt enig med deg i det hva du skriver. Jeg tenker at det har ikke noen å gjore med å deler i svart/hvit eller godt/vond. Det er for enkelt.
Kanksje det dreier seg mer om å blir bevisst om seg selv. Om det hva man er, hvordan og fra hvilken intensjoner man handler. Da er utgangspunktet til dette behov ikke slik mye i sentrum. Oppmerksomheten kan blir rettet mer til framtiden og utviklingen, ikke forblir i fortiden. Men samme tider kommer noen tilbake. Og på en siden : takk for det! Stor takk for det! Fordi det er noen med å gi og ta imot...

Jeg se min sjanse for "å blir bevisst av sin arvegods" i møter og speilning med andre mennesker, fra andre "arvegods". Slik takker jeg for å få leve i Sveits (Gåååja  :wub: ;D9), ikke i det kjent tyskland. Hvis man åpner seg for en annen mentaliteten, forsøker som føler seg inn i det, så fikk man mange viktige speilninger. Da kommer valg, hva man tar inn, hva man ikke tar inn. Og det betyr ikke å nekte sin egen opphav, også ikke å "fikk et lettere nasjonalitet". Kanskje bare å gå sin vei til "seg selv". (Jeg har først i fjor "forsond meg" med å er født som tysk, fordi jeg har forstod noen rundt det.)
Slik vil jeg en gang til takker alle dere, fordi å lese, dele og skrive her inn i sonen er også slik en mulighet for å føle seg inn...Og jeg har lært mye fra dere - takk!!!

Kanskje jeg "plager" dere med flere dikt som jeg har skrevet i dvalen... :wub:
Anonymous
Jeg håper du beriker oss med mange dikt i fremtiden. Og jeg ønsker overhodet ikke noe rettelser på språket! :biggrin: Ditt autodidaktiske norsk gir en egen dimensjon til diktene. De setter meg i kontakt med andre kanaler i meg selv, istedetfor den analytiske språklige delen. jeg forstår med følelsene mer enn med tankene da. Og det synes jeg er veldig bra. Jeg har lært meg å sette stor pris på din særegne måte å uttrykke deg på. :wub:

So keep going... :respect:
Nutch/CVS [Bot]
"antje":

Etter slaget
blir stemmen av døden,
tausheten

Når alt er forbi
høres ingenting lenger
ingenting

og det høres

Nils Aslak Valkeapää
Anonymous
EPILOG
Ihr aber lernet, wie man sieht statt stiert
Und handelt, statt zu reden noch und noch.
So was hätt einmal fast die Welt regiert!
Die Völker wurden seiner Herr, jedoch
Dass keiner uns zu früh da triumphiert -
Der Schoss ist fruchtbar noch, aus dem das kroch.

Bertolt Brecht

Oversettelse:
Epilog
Men dere, slutt å glane, lær å se
Og gjør for alldel noe, ikke bare prat og atter prat
Noe sånt hadde nesten fått styre verden!
Selv om folkene gjenvant sitt herredømme,
se til at ingen triumferer alt for tidlig nå
for skjødet som var opphav til krypet er fortsatt fruktbart

(Sonja Samuda)
Nutch/CVS [Bot]
"Masha":

Dass keiner uns zu früh da triumphiert -
Der Schoss ist fruchtbar noch, aus dem das kroch.

se til at ingen triumferer alt for tidlig nå
for skjødet som var opphav til krypet er fortsatt fruktbar

Ja! Akkurat!
Pass på
Gåååja