Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
AdsBot [Google]
Mange av oss her inne i soneområdet, oppleves av verden utenfor som rimelig gale. Det ligger en frihet i å skrive om sine opplevelser her, nettopp av den grunn. Nærmest en frisone for den blomstrende galskapen, med ånder og spøkelser og allskens rariteter. Det er nesten som man faktisk er helt n o r m a l ...
Jeg synes det er interessant å se på hvem som
egentlig er gal? Og hvem som setter grensene for galskapen? Det er gjerne slik at de som er i flertall, dvs innretter seg etter de satte reglene, er de "normale".
Hvis vi ser på samfunnsstrukturen pr. i dag, kan mange likevel være enig i at det er fullstendig galskap. Vi bruker opp naturressursene og graver vår egen sikre grav. Likevel fortsetter vi å innordne oss i samme strukturen, overprodusere og være helt normale «samfunnsborgere». En god (gal) venn av meg sa her om dagen at han bidrar
mer til samfunnet, fordi han
ikke jobber, og dermed ikke produserer noe. Det gavner samfunnet mer, enn bidraget til den normale borgeren, som jobber til alle døgnets tider.
Det finnes likevel noen få områder der galskapen kan blomstre, også i den såkalte normale verden. Nemelig de som jobber i såkalte kreative yrker eller er kunstnere av ymse slag. Da har man liksom lov til å være litt gal. Til en viss grad, kan vedkommende få være litt i varmen, til tross for alle merksnodighetene ... Men helst ikke jobbe i fellesskap med andre. Det får da være grenser ...
Hvis vi ser på tidligere samfunn, f.eks det samiske eller annen urbefolkning. Hvordan tok/tar de vare på sine såkalte gale? Det var gjerne de som ble innviet til sjamangjerningen. Ofte fordi de kunne leve i omsnuddverden. Kanskje kan de sammenlignes med de vi i vår del av verden kaller for schizofrene?
Vil det etterhvert framtvinge seg en omsnuddhet, når krisene i verden maksimaliserer seg? Vil de gale etterhvert bli i flertall?

GjenopprettetMedlem
Ja,nå kan ikke jeg kjenne meg igjen i dette akkurat.
Som nyhetsreporter i midt-østen må jeg ha kontrollen
og den har jeg bevart til dags dato,som de sier.
Å være gal,må være for de frie,de som ingen ansvar har.
Jeg kan se at dette er en skjønn tanke,og tenker den gjerne med deg.
Skjønn galskap i skjønn harmoni,som Hans Petter synger,den kjenner du,LIljee?
Du healer med dine ord Liljee,en nydelig lesestund.
takk skal du ha.
O.K.T:

GjenopprettetMedlem
Vi strever igjennom livet
Som tilslørte bondepiker
Ser ikke det over
Ser ikke virkeligheten
For naturen i oss sover
Framgang er penger
Vi er ikke kommet lenger
SEO Crawler
skap gal galskap
(de gærne har det godt)
av og til ser livet mørkt ut
ting ser vanskelig ut
verdens grunnleggende sykhet er for overveldende
og opprettholdes av denne dårlige teaterfarsens førstefiolinister
der de haster rundt i sine velfriserte personaer
da berges man av sin iboende galskap
som er det friske i oss
det kommer oss til unnsetning
når programvaren i hjernen har koblet feil
og vi faller inn i gml tillært modus
man trosser sin sjel og prøver - blind for øyeblikket -
å tenke og føle og leve på et vis som
sier at hverdagens samfunnssurr er en helt normal
bakgrunnsmelodi i en vanlig søt drøm
men det ekstraatomet som er kraften i sjelen
tar til å sparke og spinne
og man oppdager hvor dårlig man passer
inn i denne fargeløse tegningen
og hvor hule figurene øverst på arket virker
da kommer galskapen, latteren, omsnuddheten, ta-meg-faenheten
og alt blir sørgelig godt igjen
når man ikke lenger
tror på
kan man se friheten blunke lekent og lurt
og naturen er på lag med de gale
naturen legger sine vernende fjær rundt de som
- lik barn og gærninger - snakker til den
og lytter etter dens svar
galskap er universalmedisinen
tilgjengelig for alle
den kommer oss leende i møte
når ting ikke går som smørt
etter en stund lærer man å befri
sine idèer om hvordan det bør være
og man kan følge sitt hjerte
- smeltedigelen til alle gode og rare egenskaper
AdsBot [Google]
I'm crazy for you
http://www.youtube.com/watch?v=yRmqZRPgK1w
Still crazy after all these years ...
GjenopprettetMedlem
Gal nok til å være fri
eller fri nok til å være gal?
Er det spørsmålet?

GjenopprettetMedlem
"bluestorm":
Gal nok til å være fri
Er det spørsmålet?

Jatakk, begge deler!!
Brummm brummm

AdsBot [Google]
"bluestorm":
Gal nok til å være fri
Visdomsord fra nord

AdsBot [Google]
Galskap er det som ikke er fornuftig, ufornuft. Hva som defineres som galskap i et samfunn, avhenger av samfunnets oppfatning av hva som er fornuft. Hvordan et samfunn behandler de gale, avhenger av toleransen for det ufornuftige og irrasjonelle.
Hvis Gud snakker til en kvinne her, ville hun i vårt samfunn blitt stemplet som sinnsyk, i middelalderen ville hendingen sannsynligvis bli forstått som en åpenbaring. I India kunne hun ha vært besatt av en ånd som hele stammen var nødt til å lytte til. Vårt samfunn erfarer galskapen som sykdom, men som den franske filosofen Michel Foucault viser, er dette bare en mulig erfaring av den gale. I boka ”Galskapens historie” viser han hvilken plass den gale har halt i vår kultur fra middelalderen og fram til vår tid.
Det å være sjaman, dus. religiøs leder og medisinmann i en stamme, innebærer å ha kontakt med bevissthetstilstander, blant annet av ekstatisk natur, som i vårt samfunn ville blitt karakterisert som psykopatologiske sinnssyke. Sjamanen er hellig, gjennom ham har stammen kontakt med en hinsidig virkelighet. Åndene snakker gjennom ham, og han kan derfor bli religiøs leder. På liknende vis forstår voodoo-kulturen (Haiti) og zar-kulten (Etiopia) galskapen som åndebesettelse. I disse samfunnene er det å ha vært besatt, gal, en forutsetning for å kunne helbrede.
I mange stammesamfunn er det særlig kvinnene som blir besatt av ånder. Gjennom åndene kan de gi uttrykk for dype psykiske behov som de ellers ikke har mulighet for å uttrykke: i en åndebesettelse er det ikke de ”selv” som snakker, og de behøver derfor ikke ta ansvar for det som sies. Stammen er forpliktet til å høre på åndenes tale, og kvinnene får sine ønsker oppfylt. På denne måten oppveier og balanserer disse stammene en ekstrem kvinneundertrykking.
Mer galskap å hente her:
http://www.norgeslexi.com/paxlex/alfabetet/g/g01.htmlGjenopprettetMedlem
Inger Lise, Brumm brummmmm!
Mye fint om gakslap, nei galskap her.

Min galskap er av den mer stille sorten. og jeg er ikke alene tror jeg.
Liljee skrev,Sitat:
"En god (gal) venn av meg sa her om dagen at han bidrar mer til samfunnet, fordi han ikke jobber, og dermed ikke produserer noe. Det gavner samfunnet mer, enn bidraget til den normale borgeren, som jobber til alle døgnets tider."
Den likte jeg og tar til meg. Det ligger kanskje en bit sunn 'galskap' bare i det.
I tilleg er jeg så gal og fri!? -at jeg våger å tro at den rensing av sjelen, av tanker og følelser som pågår i min ikke-belastende tilstand, også er bra for helheten, samfunnet. Og ikke bare for meg selv.
(Jeg gjør en usynlig jobb. I så måte har jeg ærlig tjent de skarve kronene staten bidrar med til livsopphold.)

Anonymous
Galskap i gåseøyne kan gi mye glede :w00t:
det å slå seg litt laus i seg selv,ikke ta seg selv for seriøs hyle skrike danse tromme transe
selvutvikling i å bli friiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
hvis noen synes jeg er gal hvor er deres fasit
jeg kjenner en shaman han er virkelig sprø :)
han er trygdet diagnose som gal
han har elsket å spille på alle strengene i samfunnet
det er jo endel shamaner som elsker å provesere litt
han er en av de mest vettuge jeg har kjenskap til, latteren sitter løst i hans selskap.
en setning han kom med her om dagen :
jeg har vært hos 4 psykologer, det var kun en jeg kunne hjelpe :lol:
jeg sier ja takk til galskap så lenge det ikke går utover andre, hva jeg gjør persjonelig er min frihet som menneske :eusa_dance:
ja Torstein di gærne har det godt.
bast
AdsBot [Google]
"Bast":
jeg sier ja takk til galskap så lenge det ikke går utover andre
Det er ofte der problemet ligger. Det er
alltid noen som hevder at det går utover dem

GjenopprettetMedlem
"jeg har vært hos 4 psykologer, det var kun en jeg kunne hjelpe "
Unnskyld maset mitt, jeg er i humør!
Jeg har (bl.a.) gått til både astrolog og psykolog. Angående den siste sa den første (astrologen) til meg:
Det er ikke han som hjelper deg, det er du som hjelper han!

Tror dere det styrket selvfølelsen? ja det gjorde det.
Jeg har hatt noen kloke psykologer, for de har gitt meg direkte tilbakemeldinger på at de har lært noe nytt av meg.
Life is gooood in this perspective!

GjenopprettetMedlem
Benytter anledningen til det jeg kan, nemlig å anbefale en god bok:
Wenche Blomberg: Galskapens hus: utskilling og internering i Norge 1550-1850. Oslo: Universitetsforlaget, 2002.
Boken tar for seg utviklingen av særinstitusjoner for gale i Norge i perioden 1550 - 1850. Fra utskilling av dårekista fra arresten, til moderniteten og medisinens overtakelse av ansvaret for sinnslidende. Dette er en hittil ganske udokumentert side av norsk institusjonshistorie, illustrert med tidligere tiders tegninger og illustrasjoner. Forfatterens utgangspunkt er kriminologien, avvik, sosial kontroll og kontrollens institusjoner. Boken henvender seg til studenter og fagfolk som er opptatt av norsk sosialhistorie. Har bibliografi, litteraturliste, og register.
Fra:
http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8215001769GjenopprettetMedlem
Galskap eller Det glade vanvidd
Måtte hente frem en liten historie fra dagboken:
Det banket på døren, et hest halooo sprakk i en serie med hosting og harking…
Vi får vel avslutte kortspillet for i dag, nå som hun hjelpedama fra kommunen er kommet, kanskje du kan gå ut å leke litt og heller komme tilbake en snartur før middag.
Han ser litt småfornærmet på meg men forstår at det er viktig for meg å ikke bli forstyrret når jeg skal ha samtale med damen fra psykiatritjenesten.
Damen kommer inn i stuen, slepende skritt og med handveske, røykpakka, mobiltelefonen i ene hånden og andre hånden til pannen.
E du dårlig? Spør æ.
Nei ikke akkurat, men det er ikke alle besøkene mine som er like enkle…
Hun fortsetter å legge ut om utfordringene i jobben sin med stønning, akk og ve, slenger seg tungt ned i lenestolen med et slitent uttrykk i fjeset.
Se her, så skal du få en fotskammel å ha bena på!
Jeg drar frem krakken, skifter spilleliste på maskinen og tar det gamle hekla-pleddet jeg fikk fra bestemor og legger det delvis over bena og fanget hennes.
Sånn, nå kan du slappe av litt til en rolig ballade, imens jeg setter over kaffe og tar farvel med guttungen.
Gjennom behagelige toner fra musikkanlegget hører jeg i et langtrukket sukk fra stuen: Åhhh hva sier du ”gutt”, en sånn mann skulle man ha hatt! Jeg kunne høre tennene hennes smelle sammen idet det sannsynligvis gikk opp for henne hva hun hadde sagt, tok med meg gutten ut i gangen og hjalp han med skoene og fikk en klem.
Gikk så inn på kjøkkenet og ordnet med krus, helte kaffe på kannen og gikk inn i stuen, da jeg skjenket kaffe kunne jeg ikke dy meg og spurte høflig med et fortrengt lite glis; Vil du ha sukker og fløte, kjære?
Aunt agony
http://youtube.com/watch?v=OAZsDqvHlw0Anonymous
Den var god Cenobit
det er godt å kunne hjelpe et medmenneske
vil du ha sukker å fløte kjære

humoren er god å ha samtidig som det sier mye om deg som mannfolk

solbergtoddy
bast
GjenopprettetMedlem
Cenobit du cenobit, du har skjønt galskapen , din venn i fra vest

GjenopprettetMedlem
takk!
Det er ikke alltid like lett å se galskapen eller det glade vannvidd, men i etterpå-klokskapens navn har jeg ikke funnet det formålstjenlig å følge opp psykiatritjenestens representant da hun uteble fra timene i fjor engang...

GjenopprettetMedlem
Glade vanvidd spør du meg - av psykiatritjenestens representant å utebli fra bestemors lureteppe og kaffeservering
Hvorfor ordet gal forresten? Foretrekker eksentrisk - er jo dame for faen - så jeg kan være så eksentrisk
jeg vil. Galgenhumor og selvironi er også en form for galskap - samt det å tørre og være anderledes.
Galskap har vel også flere plan - det er forskjell på å fise og bedrite seg

Også kommer det an på øynene som ser.
Det som er deilig da - her inne - er at jeg noen ganger kan få samme følelsen som jeg gjør når min venninne og jeg
blir enige om at vi kanskje må flytte inn på psykiatrisk avdeling - også ler vi rått! Eller når jeg virkelig føler meg på "tur i hodet mitt" - ringer til en læremester og han normaliserer det hele - jeg får bakkekontakt igjen - og føler meg plutselig normal
It's a good life...
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Litt musikalsk galskap (gogol bordello generelt er fine å gå litt bananas til...men denne har teksten på plass)
http://www.youtube.com/watch?v=NTJuDEKF ... re=relatedGjenopprettetMedlem
? Sukker & fløte kjære ?
Kom over denne igjen idag - fornøyelig lesning

Må ta den opp igjen fordi jeg hadde et crazy møte
- med "en av de beste" - en spåmann, forrige dagen. 15 min. i bilen foran Plaza Hotell i Oslo - Galskap!
Han satt med "det ene benet i lufta" da jeg sa : "skal bli hex når jeg blir stor"...

Han svarte : "du må slutte å drøye ting - du er for ydmyk"
I ettertid har jeg fått lyst til å ringe tilbake til han for å advare mot slag & hjertestans
Gjest

du spurte : " Vil de gale etterhvert bli i flertall?" Mitt svar : JA
Torstein sa : "man berges av sin iboende galskap & galskap er universalmedisin"...

"Jeg har vært hos 4 psykologer - det var kun en jeg kunne hjelpe"

Hvor mange psykologer må til for å skru i en lyspære?

Kun en, men lyspæra må ville det selv!

trorjegmådrikkelittmerekaffe
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Jeg jobbet en gang i tiden med en som var "zizofren", han sa så greit: " Eg har papir på at eg er gal- MEN dokker har fan ikkje papir på at dokker e normal"
Sånn kan det også sies