Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg vil gjerne rette lys på fenomenet hjernevasking. Hjernevasking er ofte noe vi er redd for fordi det er noe som styrer hvordan vi oppfatter virkeligheten eller dvs noen som styrer informasjonen vi tar inn og oppfatter som virkelighet og det liker vi ikke. vi vil velge sjøl, ikke sant?
F.eks En buddhist som sier du er syk, ignorant og må rense deg selv ved å nynne Om mani padme hum 20 ganger om dagen slik at du kan bli en buddha
her må du først og fremst kjøpe ideen om at du er syk og ignorant, skjønner dere?
f.eks en pastor som sier vi er syndige og at vi trenger frelse, her må du kjøpe ide'en og jeg legger trykk på IDE'EN om at du er syndig før du blir gitt frelse
f.eks så sier Jehovas vitne ditt og datt og at bare så så mange kommer til himmelen og resten blir igjen utenfor, her må du TRO på IDE'EN om dette
f.eks en hindu som sier du har dårlig karma men gjør litt shiva pooja og nynn Om namah shivaya 100 ganger daglig så vil du få renset din karma, her må du også tro og kjøpe hele ide'en om at du er er FEIL i utgangspunktet, ikke sant? du er feil nå og kommer en gang til å bli rett HVIS du kjøper ide'n ,som innebærer at du fra den stund er under vedkommendes kontroll. Det samme gjelder alskens new age sjamanpakk som forteller deg at sjela må hentes ifra der og her og chakraet ditt er sånn og sånn og vi må jordes mer og jordes mer og heales og heales og heales og energien går hit og dit og den må sentreres osv. kjøp det og du er avhengig av ord og tro.
det samme gjelder vitenskapen og logikken og normen. det er bare en ide som vi kan velge å tro eller ikke tro på.
og av min erfaring så kom jeg dithen at jeg følte at sinnet mitt er full av crap som jeg ikke har bruk for, det samme så jeg i samfunnet rundt meg så min konklusjon var til syvende og sist å oppsøke noen som kunne hjernevaske meg. putte hjernen min i en vaskemaskin og gi den tilbake ren og fin. det siste jeg behøvde var en person som fortalte meg hvordan ting er men en person jeg kan være stille med, og la stillheten tre inn i hjernebarken. så min vei var å finne en person som kan peke mens jeg ser. ingen informasjon er kjøpt og mange realisasjoner er opplevd. nå kan jeg tilogmed peke sjøl.
så hjernevasking behøver ikke å være så dumt så lenge man holder seg unna Pastor Mørk, Llama luring VII og Paramahansa Puttpåpenger
GjenopprettetMedlem
Ja, Cocopelli... Du bruker ordet hjernevasking i dets bokstavelige mening!

Det negative utrykket for hjernevasking skulle kunne blitt kalt for svartvasking av hjernen,
mens den positive ( rensningen) skulle kalles hvitvasking...

Anonymous
hehe, jeg er ikke tilhenger av konseptet svart er ondt, hvit er godt men jeg skjønner hva du mener.
når vi drar på et kurs i chakrahealing med påfølgende finn din indre sjeleoter så drar vi for å villig la oss hjernevaske av noen andre enn samfunnsnormalen.
Anonymous
Cocopelli sier:
Jeg vil gjerne rette lys på fenomenet hjernevasking. Hjernevasking er ofte noe vi er redd for fordi det er noe som styrer hvordan vi oppfatter virkeligheten eller dvs noen som styrer informasjonen vi tar inn og oppfatter som virkelighet og det liker vi ikke. vi vil velge sjøl, ikke sant?
Dette er et interessant tema - hjernevasking. Den som utøver hjernevasking, eller forsøker på det utøver svart magi! (Dette fordi den som hjernevasker innprenter eget tankegods på en annen). Svart magi har alltid sitt opphav i den som sender det ut, og rammer avsenderen i ryggen før eller senere. Derfor må en være bevisst ens egen moral, og etikk i tanker, ord og gjerninger. Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg! Da vil du ikke være redd for hjernevasking Cocopelli, eller andre!
GjenopprettetMedlem
Hei på deg

En ting jeg ikke helt skjønner her.
Var det derfor du kom inn hit?, for å snakke om hjernevasking?

Bare lurer
Klem Liz
GjenopprettetMedlem
Hei
Morsomt vinkling Cocopelli

GjenopprettetMedlem
Ord kan være så mangt - alt ettersom hvilken forståelse vi har for det og i hvilken sammenheng det blir brukt. Og det kan - og blir - brukt på mange måter - og det er mange tolkninger utifra ståsted og forståelse.
Vi bruker ord til alvor og til fest i forbannelse og humoristisk

og det er ikke alltid vi er så flinke til å ordlegge oss.
Min gamle tante f.eks. synes at meldinger på mobilen er no' stort tøys. Hun sier det er "halve setninger". På samme måte er vel dette - og alle andre - forum også et forum for "halve setninger".
Hjernevask betyr iflg. ordboka : "en metode som går ut på å bryte ned den psykiske motstandskraften hos et menneske og gjøre det motagelig for ideer og meninger det før var motstander av." Bevisst bruk av manipulasjon.
Tro er et av de ordene som i likhet med hjernevask har nesten like mange tolkninger som det er mennesker her i verden -
og ideer er det mange av - hvertfall i mitt hode
Jeg brukte selv ordet hjernevask her i en annen tråd - i.f.t. at jeg fikk vasket hjernen min for traumatiske år.

det var jo ikke egentlig det riktige ordet å bruke, men det føltes i etterkant som om jeg hadde blitt "hjernevasket" -
og denne gangen skriver jeg ordet i gåseøyne fordi det som egentlig skjedde var en mirakuløs healing
Og før den healingen trengte ikke jeg å kjøpe ideen om at jeg var syk, ignorant, syndig eller trengte frelse -
for det visste jeg jo - etter å ha vært utsatt for "hjernevask" ved en tidligere anledning -
sinnet mitt var fullt av "crap"
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
jah. for å bygge på det som ble sagt av trådstarter, og av hexedoktor, så er det som man skriver mange typer av hjernevask. En type er den som foreldrene våre bruker når de skal oppdra oss. Neste metode treffer oss gjennom skolegang. Videre korrumperes og forgrimmes tankene våre via media og spes. tv og reklame. Overalt i samfunnet finner vi folk og foreninger som ønsker at vi skal tro på deres sannhet, slik at vi tjener dems økonomiske eller egoistiske intereser. Verden er altfor stor. Mange blir forvirret og utkjørt av mas og jag. Poenget er at vi må velge selv hvilken hjernevask vi skal godta. Hvem vil vi skal være våre nærmeste venner. Hvem kan vi stole på? Hva skal vi lese, og hva skal vi tro på? Det virkelig voksne individet lar ikke miljøet velge for seg, men det selekterer alt nøye selv. På denne måten kan en periode med avstand til informasjonssamfunnet/ familien/ annet være som en healingprosess hvor man renser og fyller opp de positive reservoarene som gir overskudd til personligheten. Etter en slik periode, er man sterkere. Man kan dermed begynne med å pøse ut positiv energi som en motvekt til alt mudderet som samfunnet renner over av. Da mener jeg ikke at alle skal starte sin egen sjamanskole, men mer at hver og en kan være en ressurs i sitt nærmiljø. En som støtter de gode, og holder psykoene på avstand. Hver i sitt nabolag, på arbeidsplassen, i familyen osv...
GjenopprettetMedlem
Jeg er helt enig i at hjernevasking er et viktig tema,cocopelli,-men sånn som du legger det fram synes jeg faktisk litt synd på deg,jeg
Du ramser opp: buddhisme,kristendom,hinduisme,sjamanisme, Jehovas vitner osv som hjernevaskere. Noen kan jeg nok være enig (f.eks JV),men tror du ikke på noe du,da?
Det virker ikke som du tror på vitenskapen heller?
Du skriver at du føler du har hodet fullt av "crap",høres ut for meg som du har hatt noen opplevelser som ikke har vært hverken gode eller sunne.
Jeg håper du får hjelp,-men vær så snill

kke generaliser sånn som du gjør! Som buddhist får jeg helt vondt,både på vegne av andre buddhister,men også på vegne av alle andre som har sin tro.
Ingen kan si at jeg er hjernevasket i hvert fall. Da jeg ble buddhist kjente jeg ingen som var det,det kom helt av seg selv
Jeg får lyst til å sende deg noen gode følelser,men lar det være av respekt for det du tror på

GjenopprettetMedlem
Jeg har hjernevasket en pasient ikke for så lenge siden.
Jeg gjorde dette med hensikt av hjernevasking.
Jeg har sagt til ham :jeg skal vaske hjerne ditt og du skal være behjelpelig.
Pasienten hadde en sykdom og etter fjerning av sykdommen kunne den dukke opp gjenn om han var ikke hjernevasket .
Det var en av de vanskeligste oppgaver jeg har utført hittil,pasienten var overbevist om ,at livsstillen hans var riktig.
GjenopprettetMedlem
Hm..
Hjernevasking og andre husoppgaver...
ville bare legge inn en flipp her..
Vi vasker klaer aa vi vasaker oss selv..
Hvorfor ikke ta en hjernevask en gang i blandt?
Naar var sist gang du tokk en hjernevask kanskje?
mvh jim
GjenopprettetMedlem
Hjernevasking!
Enig i noe av det du sier Coco!
Men...her er mine synspunkter på hjernevasking.
Hjernevasking ser jeg på som et forsøk på å påtvinge folk sine meninger/synspunkter/livssyn/religion. De som hjernevasker går helst etter folk som er i sitt svakeste punkt/sted i livet. De som kanskje plutselig står uten egne meninger/tanker om ting/tro. De er lettere å få over på sin side. Hjernevasking ser jeg på som en ond/negativ handling. Her handler det om å på død og liv få makt over et mennekse...gjennom først å opptre som vennlige,forståelsesfulle...og hvor de sakte men sikkert får grepet på deg, dine tanker og meninger. Mange slags sekter har vist dette gang på gang.
Jeg kan kun fortelle om min egen erfaringer her. Jeg har vært lenge innen kristendommen. Bare hør på ordet...kristen
DOM Der fikk jeg servert mye som kan kalles hjernevasking. *Hvis du ikke tror på blablaba...så kommer du til blablabal* *Vi kan desverre ikke døpe deg, du er samboer...gift deg først*...her kan man altså ikke bare komme å få tilgang til kirkens/menighetenes ritualer...uten å måtte følge deres regler. Heldigvis lot jeg meg ikke kjøpe det der.
I sjamanismen som jeg ser på som min vei i livet...har jeg ennå ikke sett tendenser til hjernevasking. Her deler man erfaringer. Man plukker ut det som kjenns riktig ut og forkaster resten.
For å kunne bli hjernevasket, tror jeg at man må være i en livssituasjon hvor man har en skikkelig identitetskrise...null tro på seg selv, ingen egne meninger. Jeg har vært der selv. Og jeg ble lettere hjernevasket...fikk meninger som ikke var mine, tanker jeg aldri selv ville tenkt. Dette var ikke innen noen religiøse sammenheng eller innen livssyn. Men i et personlig forhold.
Dette pågikk frem til den dagen jeg fikk en indre oppvåkning, i hjertet som fortalte at dette var helt helt feil! Den dagen begynte veien mot den jeg er i dag.
Kom gjerne til meg og fortell om dine erfaringer. Du kan prøve å dytte dem på meg, men vil ganske rakst finne ut at de preller av meg som vann på gåsa.
Kom gjerne til meg og fortell om dine erfaringer. Du kan dele din visdom/kunnskap med meg...å jeg vil ta til meg det jeg kjenner som riktig i mitt indre. Noe kan jeg se nærmere på...annet forkaster jeg fullstendig.
Det er stor forskjell på hjernevasking. Man må også se forskjellen på hjernevasking og lærdom!
Igjen! Vi er alle lærere og elever!
GjenopprettetMedlem
Takk!
Hexedoktor'n

GjenopprettetMedlem
Dimi: nå skremmer du meg

Mener du det helt seriøst? At du hjernevasket en person som var fornøyd med sin livsstil?? Det er jo overgrep eter min mening.
Jeg håper virkelig dette innlegget ditt var en fleip? At det var sarkastiskt?
GjenopprettetMedlem
...det kommer vel an på hva livsstilen til denne pasienten var
og så kan det hende at dimi har taushetsplikt overfor pasientene...
så det er mulig at vi aldri får vite om denne pasienten ble renset for en alkoholisme- livsstil
eller om det var urtedyrking han drev med, og at det var dette trekket Dimi så kløktig fjernet ::)
GjenopprettetMedlem
"arkadia":
Dimi: nå skremmer du meg
Mener du det helt seriøst? At du hjernevasket en person som var fornøyd med sin livsstil?? Det er jo overgrep eter min mening.
Jeg håper virkelig dette innlegget ditt var en fleip? At det var sarkastiskt?
Mange sjamaner etter ,at de har fjernet sykdommen hos en,ber ham anstendig for å bytte på livsstillen sin eller livssynet for at ikke sykdommen skal dukke opp gjenn i samme form eller en annen form.
I denne tilfellen som jeg nevnte opp før, viste jeg ,at denne personen skal ikke forandre seg.
Jeg viste ,at så fort han går ut av døra frisk og rask,kommer han til å glemme alt jeg har sagt til ham og på hvor syk han var.
Og ,at han ikke kommer til å bli syk gjenn bestemmte jeg for å hjernevaske han.
Det viste seg å være ikke så lett ,selv om jeg hadde full makt over hans liv.
Jeg håper ,han har blitt til et bedre person å gleder seg over den veien jeg har åpnet får han.
En av de grunnene til sykdommen hans var i ,at han valgte feil vei i livet.
personen hadde verken akohol eller andre narkotiske problemer.
GjenopprettetMedlem
Jeg synes fortsatt det høres galt ut.
Hvem er vi som kan si at en annens livsstil er god eller dårlig? Det er vel vedkommendes valg om han/hun vil endre det eller ikke?
Jeg tror også at sykdom dukker opp hos oss fordi vi skal lære noe av den,-da blir det feil om en healer fjerner sykdommen uten at vedkommende har godkjent det. Læremuligheten blir tatt fra vedkommende.
GjenopprettetMedlem
"arkadia":
Jeg synes fortsatt det høres galt ut.
Hvem er vi som kan si at en annens livsstil er god eller dårlig? Det er vel vedkommendes valg om han/hun vil endre det eller ikke?
Jeg tror også at sykdom dukker opp hos oss fordi vi skal lære noe av den,-da blir det feil om en healer fjerner sykdommen uten at vedkommende har godkjent det. Læremuligheten blir tatt fra vedkommende.
Læremuligheten har vært i kontakt med meg og åndene som deltok i arbeidet.
Sjamaner kan si det, at en annens livsstil er god eller dårlig,fordi de snakker med ånder.
Buddister sier det jo hele tiden,hvorfor sjamaner kan ikke si det.
kristne gjør det samme.
Psykiatere gjør det.,
Alle.
GjenopprettetMedlem
Jeg synes det er en lang vei fra å
si at en livsstil er dårlig,til å gjøre noe for å endre den uten vedkommedes godkjenning.
Jfr en annen tråd om respekt

GjenopprettetMedlem
Jeg likte ikke den jobben med hjernevasking,fordi for det første det krever mye energi,for det andre har jeg blitt skjeftet på av vedkommende og ble utsatt for bobandering av negativt energi som jeg kunne ikke sende i retur,men kjøre den negative energien opp i oppløsning ,hvis du kjønner hva jeg mener.
Men når jeg først tok på meg den oppgaven med å gjøre ham frisk,så skal jeg gjøre den ordentlig,er ikke du enig?
Når jeg begynnte med healing ,så lagt jeg merke til ,at healere behandler sine pasienter gjennom flere år.
Hva er dette for nå slags healing?:De utfører healing på samme menneske i over lang tid med kansje tre -to ukers mellom rom og personen betaler og betaler for hver healing seansen.Til slutt personen enten har ikke råd eller får beskjed om ,at resten av healinga kommer av seg selv og hvis ikke, så det er kun vedkommendes skyld.
I denne bestemte healinga som var nevn øverst,ville jeg ikke ,at denne personen kommer til meg gjenn med lignende sykdom.
Det kunne bare bety ,at jeg gjorde halv jobb.

GjenopprettetMedlem
Og det rettferdiggjør at du setter deg til herre over denne personens frie vilje?
GjenopprettetMedlem
"dimi":
Jeg likte ikke den jobben med hjernevasking,fordi for det første det krever mye energi,for det andre har jeg blitt skjeftet på av vedkommende og ble utsatt for bobandering av negativt energi som jeg kunne ikke sende i retur,men kjøre den negative energien opp i oppløsning ,hvis du kjønner hva jeg mener.
Men når jeg først tok på meg den oppgaven med å gjøre ham frisk,så skal jeg gjøre den ordentlig,er ikke du enig?
Når jeg begynnte med healing ,så lagt jeg merke til ,at healere behandler sine pasienter gjennom flere år.
Hva er dette for nå slags healing?:De utfører healing på samme menneske i over lang tid med kansje tre -to ukers mellom rom og personen betaler og betaler for hver healing seansen.Til slutt personen enten har ikke råd eller får beskjed om ,at resten av healinga kommer av seg selv og hvis ikke, så det er kun vedkommendes skyld.
I denne bestemte healinga som var nevn øverst,ville jeg ikke ,at denne personen kommer til meg gjenn med lignende sykdom.

Tror du at du er Gud?????
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":
Og det rettferdiggjør at du setter deg til herre over denne personens frie vilje?
uff... Forklarer jeg kansje klønete.
Jeg har sagt til han:"jeg skal vaske hjerne ditt og du skal hjelpe meg med det"
Det vil si,at jeg har advart ham om mine hensikter.
Han kunne gå og finne en annen sjaman eller healer.
Jeg er sjaman og kan bruke slike metoder,fordi jeg gjør ikke dette for min egen vinning eller for å tilfredstille egoet mitt.
Jeg har ikke tatt betalt for dette en gang.
Dessuten har åndene deltatt i arbeidet hver gang.
Sjamaner er ikke vanlige folk og holder ikke til vanlige moralske holdninger.De er ikke lamaer eller prester.
Jeg har allrede gjort en del healings ritualer hvor jeg ble beskyld for tråkking og ydmykelse på det verste måten.
Pasienter klaget til og med til nære slektningene sine i håp om å få støtte fra dem,men når sykdommen strammet taket på dem,så glemte de fort sin ego som fortallte dem ,at mine metoder er sprø og nedverdigende.
De alle er friske nå og kysser mine føtter

...det med å kysse føtter er en spøk selfølgelig
GjenopprettetMedlem
"arkadia":
"dimi":

Tror du at du er Gud?????
nei! dessverre!
Men jeg vet ,at jeg er sjaman.
Jeg har gjort "deal or no deal" lurer på om den tråden er fortsatt.