Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hva er egentlig kvinnekraft i sjamanistisk sammenheng? Er det egentlig forskjell mellom kvinner og menn sin kraft, og hva består den i? Er noen sterkere enn andre?
Er det sant at en mannlig sjaman trenger en kvinnes kraft for å bli født?
Når man henter tilbake årtusener gammel kunnskap i sjamanismen, skal man da ta med seg gamle utdaterte forestillinger om kjønnene, eller er det ikke lurere å ha en sjamanisme som er tilpasset den tiden vi lever i ?
Kan ikke en sjaman bare være en sjaman?
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Jeg kom på akkurat nå.
En sjamankvinnen sa til meg for drøyt par uker siden.
"prøv å observere de manlige sjamner og de kvinnelige ,finn ut hvilken kraft de har mest mannlig eller kvinnelig?"
Jeg hadde ikke tid til det ,siden jeg skulle reise om noen dager,så jeg spurte henne rett ut om hva er det hun mener.
Hun sa: de kvinnelig sjamaner har mye mannlig kraft i seg ,se åssen de oppfører seg ,grovt,taggete,herskende.
Manlige sjamaner har mye kvinnelig kraft i seg ,de er myke ,runde og redd for sja-damer.
Så kansje er det noe i det!
Anonymous
hva med det guddommelige eksteskapet, der vi balanserer det feminine og maskuline i oss selv...når alt kommer til alt, så er vi bare mennesker og det vi ønsker oss er indre harmoni og balanse, fred i oss selv. Det er ihvertfall mitt mål...men vi provoseres av hverandre kjønnene..og det er kanskje sånn vi kan lære? Å bli mykere og snillere og finne balansen i oss selv? Det er det dynamiske som er spennende og læringen, hvordan vi takler nye situasjoner dag for dag og hvordan vi forhåpentligvis lærer mer og mer. Valget mellom å være i hjertet eller å være i forsvarsverket..et forsvarsverk som kanskje har tatt oss mange år å bygge opp, hvordan skal vi våge å ta det bort og bare være ett i hjertet vårt? En spennende reise, og en vågal en:)
GjenopprettetMedlem
La oss håpe Stridshjelp

at verden har kommet så langt at en sjaman bare kan være en sjaman -
uavhengig av kjønn, men jeg tviler desverre...
En sjamanisme tilpasset denne tiden tror jeg er nødvendig. Vi snakker et annet språk nå.
Selv den gamle pinsemenigheten min i Tønsberg rocker mer enn før - og de har "Jimi Henrix"
på gitar & eget punkeband. De ser nødvendigheten av fornyelse kombinert med det gamle kjente.
Ny-sjamanisme er jo et populært ord, men det har mye i seg - og som alt annet her i verden...
Det blir hva den enkelte gjør det til.
"Bak en fremgangsrik mann står en sterk kvinne" er et ordtak jeg har vokst opp med.
Min far drev eget firma og min mor fikk deler av kreditten. Han hadde ikke klart det like suksessfullt
uten henne. Sånn er det vel også med sjamanens ektefelle antagelig...
Og ja - jeg tror det er en forskjell på kvinnekraft og mannskraft.
Guden & Gudinnen. Vi må forene de to også fysisk i et partnerskap/ekteskap.
For å oppnå balanse.
Sammen er vi sterke!
Alle trenger en kvinnes kraft for å bli født - ikke bare sjamaner...
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Det er klart att en sjaman bara kan vara en sjaman. Det er vi selve, som enkeltstående personer som bestemmer over hvordan vilken type sjaman vi vil vara. Dette med kjønnskamp er kun en menneskeskapt deling av virkeligheten. Vi selve velger vilken virkelighet vi vil skape og leve i.
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":
Hva er egentlig kvinnekraft i sjamanistisk sammenheng? Er det egentlig forskjell mellom kvinner og menn sin kraft, og hva består den i? Er noen sterkere enn andre?
Når man henter tilbake årtusener gammel kunnskap i sjamanismen, skal man da ta med seg gamle utdaterte forestillinger om kjønnene, eller er det ikke lurere å ha en sjamanisme som er tilpasset den tiden vi lever i ?
Kan ikke en sjaman bare være en sjaman?
Mvh Stridshjelp
He he, ja ALLE trenger en kvinnes kraft for å bli født

Men vi trenger menns kraft for å bli skapt
Jeg har vært inne på det i en annen tråd, men jeg tror at mye av kvinners transearbeid har vært sterkt knyttet til håndarbeid. Men for all del, det blir bare antagelser og egene teorier..
Personlig er jeg ikke så opptatt av å finne min egen balanse i kvinne og manns kraft. Jeg er trygg på meg selv som kvinne og trenger igrunn ikke noe mer - kraft er kraft eller hva?
GjenopprettetMedlem
Håndarbeid!!??
Du verden...da hadde jeg neimen ikke kommet langt hvis det hadde vært tilfelle...

GjenopprettetMedlem
Ja, en venninne er studine og var på et seminar om funn av seidstaver. De hadde mye likheter med en vevkam. En stor vev. Det synes jeg høres helt perfekt ut. Selv synes jeg at rissing av runer i bein og horn er transendent arbeid. Jeg er ganske "fysisk" og liker kombinasjonen svært godt.
GjenopprettetMedlem
"Hexedoktor":
La oss håpe Stridshjelp 
at verden har kommet så langt at en sjaman bare kan være en sjaman -
Noe av mitt håp er at vi kan la tvilen komme tiltalte tilgode...
kom til å tenke på Dimi's meget gode uttrykk, tillater meg en kortversjon; sjamaner evner å innta og posisjon
Godt spørsmål Stridshjelp hva er egentlig definisjonene på maskulin og feminin energi/kraft
(disse linkene hadde ingen enkel definisjon, eller er det bare jeg som er overtrøtt...)
http://en.wikipedia.org/wiki/Special:Search/feminin
http://en.wikipedia.org/wiki/Special:Search/MasculinNutch/CVS [Bot]
"Stridshjelp":
"Fagerhjul":
He he, ja ALLE trenger en kvinnes kraft for å bli født
Men vi trenger menns kraft for å bli skapt 
Javisst trenger vi en kvinnes kraft for å bli født. Og det ikke bar en gang. Likevel synes jeg at det skjer noe spesielt om du går på sjamanveien. Jeg vil gi deg et eksempel:
Den kvinnen som fødte meg som sjaman er på vanlig plan 18 år yngre enn jeg. Men siden hun har født meg kaller jeg henne for moren min.
Ha en god dag med mye kvinnelig energi i
Gåååja
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":
eller er det ikke lurere å ha en sjamanisme som er tilpasset den tiden vi lever i ?
Ja men visst är det väl det? Var tid har sin typ av människa och sin typ av strategier.
Vi vet väl tillräckligt mycket om olika folks kulturella seder och bruk genom tiderna, i olika delar av världen, for att veta att det inte ser/har sett likadant ut overalt... Patriarkat/matriarkat... ingenting är statiskt på lång sikt. Se bara hur f.eks. bibelen var skriven i begynnelsen och vilken rolle kvinnorna hade... och hur omskrivningarna skjedd... Bara for å ta ett tydelig bevisbart exempel som hörer samman med en av våre egna tradisjoner.
"dimi":
Hun sa: de kvinnelig sjamaner har mye mannlig kraft i seg ,se åssen de oppfører seg ,grovt,taggete,herskende.
Manlige sjamaner har mye kvinnelig kraft i seg ,de er myke ,runde og redd for sja-damer.
Ha tillgång till alla delar, uansett kjönn... så vill jag se det
"Hexedoktor":
La oss håpe Stridshjelp at verden har kommet så langt at en sjaman bare kan være en sjaman -
Varförtvivla? Låt oss HOPPAS och TRO att det kan bli så... då kommer det også noen gang att bli så.
Vårt eget tvivel, sätter käppar i hjulen for våra önskningar!
Visualisera istället att det faktiskt allerede är så.
"skogul":
Det er klart att en sjaman bara kan vara en sjaman. Det er vi selve, som enkeltstående personer som bestemmer over hvordan vilken type sjaman vi vil vara. Dette med kjønnskamp er kun en menneskeskapt deling av virkeligheten. Vi selve velger vilken virkelighet vi vil skape og leve i.
Ord som tåler å smakas på ...
GjenopprettetMedlem
jeg er lei av denne diskusjonen
og jeg er bare 25 år
jeg er redd jeg må høre den om og om igjen
jeg er lei av redsel også
redd for sa-damer? redd for sja-manner
nei, la meg leve som meg, elske som meg, og være som meg
så håper jeg du gjør hva ditt hjerte lever og synger av
GjenopprettetMedlem
"Hjortedanser":
og jeg er bare 25 år
You're the future, man
Raise your voice!
Louder... Louder...
I said
LOUDER!

GjenopprettetMedlem
Kvinnekraften får menn til å løpe ærend og si og gjøre ting som bare en kvinne ville gjort det.
Dette ser kvinnen på med stor humor,og er samtidig en god bekreftelse for henne
at kvinnekraften den er mektig og har en altoppslukende effekt på menn som
savner sin mor.
Kvinnekraften kan spille på mange strenger om den det trenger.
Jeg vet at alt jeg sier blir analysert av kvinnekraften og siden nøytralisert eller ufarliggort
som nok et forsøk på å være for utagerende i mitt rollespill som soldat
i en enmannshær.
Kvinnekraften er intuisjonen
den som vet og får å vite
ved bare å være intuitiv
og mjuk.
kvinnekraften kan være som et panser
eller motsatt et vakkert vev
som fanger byttet i fritt svev.
Kvinnens kraft er opium for mann-folket
se narvesen kiosken øverste hylla
se pronokanaler på satalitten
se gatene i hamburg (reperbahn)
se Erna Solberg
Se Wenche Foss
se Nadja Hasjnoui
se alle sjaman damene
se alle konene
alle fruene
bedåret og dyrket av sine menn
se blomstene på enga
der de elsker uten
å tenke på senga
se fuglene
som mater hverandre med nebbet.
Kvinnekraften er overalt,inni meg har jeg alt (im every woman,its all in me)
se som alle puler
det er kvinnekraften sin det
og mannekraften som vil det.
kvinnekraften kan kjennes på lavendelen
gå inn i en sky av lavendel parfyme
og du er der
kvinnen bor i sin essens.
GjenopprettetMedlem
En kvinnes kraft ligger i det moderlige, det omsorgsfulle. En mannskraft ligger i handlekraften. I følge det vi har vært inne på her flere ganger. Den maskuline kraften og den feminine kraften.
Vi fokuserer på hvem som har den sterkeste kraften! Har vi virkelig ikke kommet lenger??
Det er når vi klarer å finne balansen mellom den feminie og den maskuline kraften vi virkelig har *Kraften* og da spiller det nada rolle om man er en kvinnelig sjaman eller en mannlig sjaman!
Er nå min mening!

GjenopprettetMedlem
"teleterkji":
Kvinnekraften er overalt,inni meg har jeg alt (im every woman,its all in me)
http://www.youtube.com/watch?v=YnXRI1Ce19Q&feature=related

GjenopprettetMedlem
"Silva":
En kvinnes kraft ligger i det moderlige, det omsorgsfulle. En mannskraft ligger i handlekraften. I følge det vi har vært inne på her flere ganger. Den maskuline kraften og den feminine kraften.
Ja det har några varit inne på flera gånger här... men det är ju
inte alla, som tänker i de termerna.
Alltså ÄR det inte så... det är vel mer ett kulturellt betingat tänk,
tror jag...
Men... jag tänker vel inte debattera om det igen, här på sonen.

GjenopprettetMedlem
Takk for den lille forskjellen....
Uten den hadde vi ikke eksistert....

GjenopprettetMedlem
Mann-kvinne
Sol-måne
Død-fødsel
Lys-mørke
Dyr-menneske
Kult-kvardag
osv. osv.
Ein sjaman beveger seg fritt mellom dualitetane,forstår dei og kan vere den utøvande bindestreken.
?

eller var det planken??
(Med tanke på lystig leik i snabelstankelsporven sitt rike.)

GjenopprettetMedlem
Det er ein diskusjon me kjenner godt og er kanskje lei av, men likevel eg trur absolutt det er viktig å fortsette å tenke og fundere på dette tema.
Mysteriet om det feminine og det maskuline.
Då Fulmaya blei spurt om korleis framtida ville bli, svara ho at den såg ljos ut. At det er ein overgang der me må gjeva slepp på det gamle og opne for at gudinna vaknar opp på ny (fritt tolka... ) (guden er jo forholdsvis vaken og sett allerede) Eg blei så glad for å høyre dette. For meg betyr dette kanskje fyrst og fremst at eg i mitt liv arbeider for å renske opp i min indre maskulinitet og femininitet. At dei negative aspekta skal bli sett og gitt kjærleik og slik transformert til ei form som kan bera det nye i seg. Eg må søkje den gode balansen i meg. Helbrede ubalansen. For meg er dette noko av essensen i sjamanarbeidet også, eller kanskje i alt spirituelt arbeid.
Isla
GjenopprettetMedlem
Jeg dyrker ikke forskjeller - jeg dyrker foreningen av den mannlige og kvinnelige kraften.
Den som skaper eksplosiv kreativitet, sensualitet, handlekraft nok og en spiritualiet som trekker
begge kjønn mot det guddommelige med enorm healing, og gir mot til å utforske alle verdner....
Hver for seg er mannlig og kvinnelig kraft en halvdel - ført sammen er er den helheten med alle muligheter
til fullendelse og opplysthet.
mvh kariw
GjenopprettetMedlem
"kariwe":
Jeg dyrker ikke forskjeller - jeg dyrker foreningen av den mannlige og kvinnelige kraften.
Den som skaper eksplosiv kreativitet, sensualitet, handlekraft nok og en spiritualiet som trekker
begge kjønn mot det guddommelige med enorm healing, og gir mot til å utforske alle verdner....
Hver for seg er mannlig og kvinnelig kraft en halvdel - ført sammen er er den helheten med alle muligheter
til fullendelse og opplysthet.
mvh kariw
AMEN!

GjenopprettetMedlem
Takk Kariw
la meg følge opp litt...
for det er i møtepunktet mellom to forskjeller at det er magi og kraft som skapes
kreativiteten svulmer, begjæret løper og liv skapes
menn rundt et bål med bare menn skaper lite
kvinner rundt et bål med bare kvinner har jeg ingen mulighet til å erfare
Jeg vil hylle en forening!
Skit i forskjeller! Hvor kan vi møtes? hvor kan vi vokse? Hvor kan vi gro?
GjenopprettetMedlem
For å kunne dyrke det ene eller det andre....eller for å forene det (som jeg er enig i er det ideelle),
må man kjenne det, vite hva det er
eller i hvertfall ha et begrep om det
Derfor synes jeg spørsmålet i overskriften er betimelig.
Så derfor er det fint om de som vet forskjellene, og behersker teknikker til å forene, deler av sine erfaringer
Selv har jeg hele livet undertrykt det kvinnelige og vært veldig mye i det maskuline. For å kunne balansere dette har det vært viktig for meg å utforske og gjøre meg kjent med det feminine i meg selv, da særlig den kvinnelige kraften.
Og derfor vil alle svar i denne tråden være med på å hjelpe meg på veien til større balanse, og ganske sikkert mange andre her inne også.

GjenopprettetMedlem
Feminitet: mottakende, passiv, intuitiv...?
maskulinitet: handlende,aktiv, logisk..?
Det er omtrent den inndelingen jeg har oppfattet fra her og der. Jeg tror ikke det finnes mennesker som ikke har begge deler inni seg. Så spørsmålet er vel hva som er hensiktsmessig å bruke når.
Religion oppfatter jeg som mer feminint enn vitenskapen. Den mannlige Gud gir en type trygghet som en kan lene seg mot, hvor en ikke lenger behøver å ha full kontroll for det ligger i en høyere makts hender. Derfor større rom for budskap uten logisk frambringelse. Mens vitenskapen har gitt menneskene styringa i større grad, det er ikke noe mer der oppe som holder oversikt, så vi må passe på selv. Kontroll er viktig og beholde styringa, man kan ikke stole på noe man ikke forstår selv.
Balanse mellom maskulinitet og feminitet, ser jeg for meg handler om tillit som ikke er naiv, handlekraft som tar hensyn. Kontroll erstattes med årvåkenhet, sannheter må resonnere med hjertet. Og helheten blir det viktigste. Rendyrking av det ene eller det andre tror jeg ikke er mulig, litt som om man bare skulle gå med det ene beinet, det er begrensa hvor lenge en greier å hinke.
Personlig har jeg hatt issues både med feminine og maskuline kvaliteter. En utfordring jeg har hatt har vært å ikke identifisere maskulinitet med tyrrani, slik at jeg støtet det fra meg hver gang jeg gjenkjente det i meg selv (maskuliniteten, ikke tyrraniet). Jeg tror et poeng er å forstå hvor den typen frykt eller avsmak kommer fra.