Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
http://messe.no/no/nv/prosjekt/Bok/Beso ... asamannen/

Hamsun-biograf og suksessforfatter Ingar Sletten Kolloen har skrevet en sensasjonell bok om ukjente krefter og en helt spesiell mann. Snåsamannen er en bok full av varme, medmenneskelighet og uforklarlige hendelser.

«Kall meg hva du vil, men ikke healer. Et medmenneske er det jeg forsøker å være.» Joralf Gjerstad.

Maken til livshistorie er knapt blitt fortalt før her i landet. I halvannet år har Ingar Sletten Kolloen ført samtaler med Joralf Gjerstad (f. 1926), en mann som tusener av nordmenn vil sverge på har eksepsjonelle evner. Han gjør syke folk friske med hendene sine. Gjerstad har hatt mer enn 50 000 pasienter, og har aldri tatt betaling for det. Hvordan kan man forklare at en slik mann vinner fram der legevitenskapen har gitt opp?  Kolloen beretter Snåsamannens egen historie, en rekke pasienters utrolige historier og drøfter healing og alternativ medisin i dagens Helse-Norge. Dette er en bemerkelsesverdig bok om vår tids Marcello Haugen.

Møt "Snåsamannen" Joralf Gjerstad og Ingar Sletten Kolloen på Bragescenen lørdag 22. november kl. 14
GjenopprettetMedlem
Det er alltid fint med litt nyanser. Det trenger vi alle sammen.  :)

Denne mannen høres jo helt utrolig ut. Takk for fin lesing Final T! Det var inspirerende på morgenkvisten.

Fagerhjul
AdsBot [Google]
Foressten, denne boken er fantastisk fin! Kjøpte lydboken på bokmessen i helgen..
Les eller Lytt  :wub:
GjenopprettetMedlem
Her omkring har folk valfartet til Snåsakaillen i mange år. Husker min far skulle kjøre noen dit engang. Da pusset han seg og reiste dit med største respekt. Selv hadde han vondt i ryggen, men ville ikke bry Snåsakaillen med det.

Selv har jeg ikke vært der, men de fleste i området har en historie om noen i familien som har søkt hans hjelp.
GjenopprettetMedlem
Les mer i denne tråden:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... topic,3750

Siste oppdatering: Reprise på TV-program fra 2007 i kveld samt 2. juledag 2008.
GjenopprettetMedlem
Takket være boktips og påfølgende innlegg har jeg i mellomtiden kjøpt og lest boken!

Den forklarer en del om NAFKAMS arbeidsmåte. Hva skal til for å være et " sykdomstilfelle med ekstraordinært forløp " ?
Den er inspirerende og oppløftende med tanke på hvordan sykehuset og helbredere kanskje vil kunne jobbe sammen i fremtiden. For meg i alle fall, den utløste fine indre bilder for noe som hadde vært en hvit flekk på det mentale kartet.

Tankevekkende uttalelser fra Joralf.

Interessant hvordan han foretok et  avgjørende valg om hva kreftene hans skulle brukes til, og refleksjonene omkring hvorfor han ikke tar seg betalt for hjelpen han gir. Et emne som har opptatt meg en stund ...

( Nå må jeg back to the buzz and the fuzz )
GjenopprettetMedlem
http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=29993

Snåsamannen prøver seg på Dagbladet

HEALER OG BOKSUKSESS: Snåsamannen , Joralf Gjerstad , er vinner på bokmarkedet.

Se hvordan det går når han skal helbrede Dagbladets journalist.
GjenopprettetMedlem
Fikk nettopp tips om at "Snåsamannen" kommer til Redaksjon EN på NRK TV 1 kl. 20.25 i dag 18. desember 2008.

Reprise på NRK TV 2 kl. 00.30 i natt (til 19. desember 2008).
GjenopprettetMedlem
Fra Dagbladet idag:

50 000 mennesker har han hjulpet og helbredet gjennom sitt liv. Ingen har betalt for tjenesten.

- Skulle jeg ha forlangt penger, hadde jeg mistet evnene mine.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/12/21/559214.html
GjenopprettetMedlem
Sakset fra linken:

- Ikke tenk på penger. Tenk på jula i stedet, er Snåsamannens beste råd i finanskrisen.

- Glem økonomien. Alle tenker på penger. Men penger tapper deg for kraft. Tenk heller på det som er godt, sier Joralf Gjerstad, bedre kjent som Snåsamannen.
GjenopprettetMedlem
http://www.tv2.no/gmn/article2285850.ece

Hørte biskopen i Nidaros snakke om han på radioen i dag.
Ønsker du å skrive til han, er det ingen gateadresse, bare Snåsa med postnummer forran...  :wub:
GjenopprettetMedlem
Nå har det, som vanlig, blitt et spørsmål om beviser og vitenskapelig testing når noen "healere" har stukket hodet fram i offenlighetens lys.

Selvfølgelig måte det bli slik når boken om Joralf kom ut også. Nå er det to vitenskapelige instanser som skal teste ut hans evner for å finne ut om det er sant eller ikke at han har helbredende evner. Mannen er over 80 år.  Jeg lurer på hva han sier om dette....

Kritikerne sier at hvis det er tilfelle at det er sant, så er det til det gode for alle mennesker at det blir forsket ut, slik at det kan bli offentlig godkjent at man kan bli helbredet gjennom alternative metoder. Og hvis det er slik at alle har de evnene, så kan alle helbrede og da er det godt for alle syke mennesker i hele verden.  Derfor vitenskapelig testing..... sier kritikerne.

Jeg tenker, ja og jo... det er jo sant.  Men hvordan kan så mange enda tvile når de sikkert har flere i sin familie som har blitt julpet på en eller annen måte? Har det vært for mange som har tatt seg for mye betalt for lite? Er det noe med måten alternativ behandling blir presentert på?

Hvorfor er det slik?
GjenopprettetMedlem
.... vitenskapen vokste opp sammen med demokratiet. Den ene baserer seg på representativ ledelse, den andre på representativ erfaring. Så kom lillebror byråkrati og vokste seg stor og fet. :) Ikke lett med så mange kokker som har sine subjektive smakstilsetninger hver heller... :)

Kun et kort svar med det allerførste ...
GjenopprettetMedlem
Ingen Snåsaeffekt for mirakelregister
Tromsø (NTB): Kun én av Snåsamannens 50.000 pasienter har til nå registrert sin sykdomshistorie i Registret for eksepsjonelle sykdomsforløp i Tromsø.
Limt inn fra: http://www.forskning.no/artikler/2009/januar/208389
GjenopprettetMedlem
Kanskje nettopp derfor, at de ikke ønsker å trekke frem sin sykdomshistorie for å bli gransket og latterliggjort, enten det er hos medisinsk personale eller andre som i utgangspunktet vil ha vitenskapelige bevis. Når mennesker vet i seg selv at de har blitt hjulpet, så er det godt nok for den enkelte. :)

Hørte på TV'n i går at helseministeren hadde fått hjelp av Snåsakaillen for sin sønn. Flott at han stod frem i allefall. :)  Men noe vitenskapelig bevist at han fikk hjelp var det vel neppe.

La nå folk få tro hva de vil. Den dagen kommer når det blir allment akseptert at ikke synlige, hørbare, ikke vitenskapelig testede metoder også hjelper, selv om vi pr i dag ikke kan bevise hvorfor og hvordan healinger skjer i menneskekropp og sinn. :)

Et annet aspekt i saken, er at når mennesker blir friske på den måten, er det så lett  glemme at man i det hele tatt har vært syk. Bra er det da, for da har hjernen kommet ut av det syke sporet. :)
GjenopprettetMedlem
Jippi!

No er Snåsamannen invitert til å snakke om sitt virke i Nidaros!

:eusa_dance:

Eg tykkjer dette er veldig interessant, og håper det opnar porten for andre, som tidlegare er vortne meir diabolsk oppfatta....

Men så er det desse tankane om kjeldene til krafta, då.....

http://www.dagbladet.no/2009/06/04/nyheter/snasamannen/nidarosdomen/kirken/innenriks/6565013/
GjenopprettetMedlem
intresangt tema

jeg tror han ikke åpner serlig mange porter, vi kan si at vi skal ha respekt for andre medmennesker,

jeg sier jeg har forståelse forde han er gammel og egosenterert

jeg ønsker at alle som har empati, skal åpne opp for å jobbe med å åpne seg for healing energien

forde jeg ønsker moder jord skal leve i harmoni, men kallen har vist sitt ansikt utad, å jeg vil si han lever i sin egen verden, slik jeg ser det i dag er han ikke en som går foran for andre som jobber under samme

utgangspunkt/tanke, til det beste for seg selv og andre,

jeg har lenge sagt, jeg skal ha plass i mjøndalen ved siden av Wildenvey

hvordan det skjer vil tiden vise

ytringsretten å humor er godt å ha

en setning han sa var nok for å skjønne hvem planet han var på sin egen, ingen er slik som meg

jeg er et unikum, måtte alt gå han vel :wub:

klem bast
GjenopprettetMedlem
<t>I programmet som var på TV2 i går kveld om Snåsamannen, vart det mellom anna spurt han om kvar healingkrafta kjem frå.

Og Joralf svarte at den kjem frå naturen og mennesket sjølv.

Kunne ein samanlikna den healande krafta frå Gud med td. den som indianarane snakka om i sin kultur, ville intervjuar vite.

"Det er alt det same", svarte Joralf.

:eusa_dance:</t>
GjenopprettetMedlem
det var positivt :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
<t>Det var et veldig fint program i går. Må innrømme at jeg har stor sans for den mannen.</t>
GjenopprettetMedlem
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6715135

Så har Snåsamannen vore gjest hjå biskopen i Nidaros.

Kan kyrkja sitt aksept for denne typen evner føre til ei større åpning for andre som ikkje kallar seg gudsmenn, men driv i same leia?

Eg er nyskjerrig på mange ting her..