Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Fint å läsa om Joralf

men det kan ikke va lätt å vara så ettertraktet
GjenopprettetMedlem
Nei,det er godt han er gammal og erfaren...
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/11/17/554315.html
Se også:
http://www.aftenposten.no/kul_und/article2777783.ece
Mellom kl. 18.00 og 18.55 torsdag 13. november 2008 var jeg i Tanums bokhandel på Karl Johan i Oslo, hvor boka (
Snåsamannen. Kraften som helbreder) ble presentert av forfatter Ingar Sletten Kolloen, bistått av advokat Cato Schiøtz. Advokaten avla vitneprov på at Snåsamannen er synsk, hinsides enhver rimelig tvil, slik begrepet praktiseres i våre rettssaler. Dette var basert på at hr. Schiøtz hadde hatt med seg til Snåsa et for ham ukjent kort fra en hjemmeværende kortstokk, og etter at kortet var lagt på bordet (med smørsiden ned) hadde Snåsamannen funnet ut at det var spar 5.
Også forfatter Kolloen hadde hele to ganger lagt et kort på bordet, og begge ganger fått opplyst nøyaktig hvilket kort det var. (Hvems kortstokk, og om forfatteren på forhånd kjente kortenes identitet, oppfattet jeg ikke.)
For meg var nå dette utrolig banale verifikasjoner på så landskjente evner. Å trylle med kort er jo anerkjent som de aller enkleste triks å lære. Jeg holdt på å henvise til en boks på et bord i nærheten, med den lokkende tittel "Tore Torells Trylletriks", men jeg er jo en slags humanist, i tillegg til skeptiker, så jeg lot det være.
På direkte spørsmål fra meg bekreftet Kolloen sin uttalelse til en avis om at 99 av 100 healere, astrologer og spåmenn er sjarlataner. Han henviste særlig til den daglige helsides annonsen i Dagbladet. Snåsamannen er unnataket.
Mer om Snåsamannen:
http://no.wikipedia.org/wiki/Joralf_Gjerstad
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/194615
http://www.nrk.no/programmer/radio/mell ... 74892.html
Om boka, samt om de 99 sjarlataner:
http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=2577
http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... .ece (Lege Audun Myskja svarer.)
GjenopprettetMedlem
takk for en spennende lesestund.

SEO Crawler
"Passopp":
På direkte spørsmål fra meg bekreftet Kolloen sin uttalelse til en avis om at 99 av 100 healere, astrologer og spåmenn er sjarlataner. Han henviste særlig til den daglige helsides annonsen i Dagbladet. Snåsamannen er unnataket.
Kolloen er en dyktig forfatter, og denne boka er svært lesverdig, men strengt tatt...
Kolloen er en som ikke vet
Jeg vil forøvrig foreslå definisjonen på "en som ikke vet" som
en som tror ånd/sjel/bevissthet er en konsekvens av materien, og ikke har sett at det er motsatt
Da blir alle åndelige fenomener enten latterliggjort, fortiet, eller relatert til et spesielt menneske. Det spesielle fremheves, ikke minst for at fortielsen og ignoransen kan fortsette
Således er Snåsamannen perfekt, også for disse, for han er uten tvil endel hakk vassere enn de fleste. Han er sjelden vare. Han gir ordet "synsk" en dimensjon de færreste kan nå
Likevel, det som ligger bak Kolloens utsagn er Uvitenhet. Dyp, oppriktig uvitenhet. Utilslørt ignoranse. Sånn sett er det en ærlig sak, hvis man ikke vet er man forsåvidt uskyldig
Kolloen fikk i oppdrag å skrive denne boka av forlaget, og gir ikke inntrykk av noen gang å ha vært interessert i slikt
Denne motviljen (som jeg leste mellom linjene fremst i boka), eller ihvertfall
reservasjonen mot å "lefle med slikt" ligger nok under
det idiotisk generaliserende utsagnet
Jeg leste også det intervjuet i Byavisa Tr.heim, hvor han sa at 99 av 100 er sjarlataner.
Flirte litt og tenkte ikke mer over det. Da.
Det er jo slik vi er vant med å høre og tenke (og banditter og juksemakere fins det jo...i alle bransjer og samfunnslag)
Så ramlet jeg over et brev til Aftenposten av lege og naturmedisiner Audun Myskja, som nettopp har gitt ut en bok som heter "På vei mot en integrert medisin"
Han krever dokumentasjon fra Kolloen på dette utsagnet, og sier med rene ord at hans erfaring med dette er stikk motsatt
En interessant parallell han trekker er stigmatiseringen av homofile og mørkhudede.
Slikt er heldigvis på vikende front i vårt moderne samfunn. De fleste (oppegående) mennesker vil
umiddelbart ta avstand fra slikt.
Derimot er stigmatisering av healere fortsatt akseptabel, og "verd en god latter"
Se her:
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2711706.ece
om bok:
http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article2758704.ece
Hva gjelder teletorgtjenester er det en annen verden.
Men det opprinnelige utsagnet hans i Byavisa gjelder healere
GjenopprettetMedlem
Takk for kjappe og observante kommentarer frå dykk karar, om ei bok eg berre såvidt har skumma sjølv.
Men eg har også fått med meg noko av forfattar sitt syn på healarar generellt som sjarlatanar og liknande.
Det er jo synd at ikkje
nokon som veit,kan intervjue slike personar før det er for seint og berre mytene
er att(sjølv om det ikkje er lite,det heller).
Og det fins mange fleire,som lydlaust går inn i historiens gløymsel,fordi tabuet lever.
Likevel er det også noko forfriskande ved ein absolutt tvilar sin synsvinkel,og den bør vere med,den og.
Elisabeth Westerlund utfordra jo sjølv vitenskapen og tvilarar i si tid,og kanskje bør biografiar om slike menneske i framtida skrivast av eit meir
samansett laug av vitarar/kjennarar/følarar/hevdarar uten julekommers som
fremste? mål?
Men eg må seie at tilsynelatande kvardagspersonar med uvanlege evner som stilltiande vert tekne i bruk,
appellerer til meg

SEO Crawler
Jau, F.T, det er sikkert bra som du skriver, at tvilere og skeptikere får slike jobber.
Ser etter mitt svar at temperaturen steg noen hakk her, og at det like gjerne kan skyldes
Passopp sitt repetisjonsmodus ("Vrøvl, juks, bedrag" etc) mer enn Kolloen som tross alt har levert
en svært lesverdig bok
Av de kanskje 20 + healerne jeg har vært borti har jeg bare opplevd en sjarlatan.
Det var faktisk en relativt sympatisk mann, en eldre indisk herre som oppholdt seg på
nordlandsøya Vega samtidig som jeg var der en sommer. Under den relativt kjappe
konsultasjonen viste han meg noen yogaøvelser og ga meg et mantra.
Når han merket min reservasjon ba han meg kjenne på hendene hans, om de var
varme eller kalde. Joda, de var - per definisjon - varme, folk flest har gjerne en viss kroppsvarme
i hendene. Denne mannen kalte seg healer, men det han egentlig gjorde hadde ingenting
med healing å gjøre. I høyden var han en slags naturterapeut.
I tillegg maste han om å få komme å bo hjemme hos min familie, og at jeg måtte annonsere for ham, og
så videre...
En lærerik erfaring, forsåvidt.
Noe senere så jeg han intervjuet i lokalavisa. Smilende, vennlig og hvithåret. I slutten av intervjuet sammenlignes
han indirekte med Jesus, idet journalisten skriver "Kanskje var Jesus en mann med varme hender"
(Kan han ha hjulpet noen? Utvilsomt. Men neppe med det vi vanligvis kaller "healing")
GjenopprettetMedlem
Torstein,har du putta ost i øyrene eller augene?
Vis du kan lese mellom og i linjene,vil du forstå at eg ynskjer eit
sammensatt team til å skrive om slike personar som Snåsamannen!
Det står eg for,for berre slik får ein fram ulike fasettar av eit sammensatt fenomen.

Hizz dykk ned!
SEO Crawler
"Final Tribe":
Torstein,har du putta ost i øyrene eller augene?
Ja, norvegia, men kun lettvarianten.
"Final Tribe":
Vis du kan lese mellom og i linjene,vil du forstå at eg ynskjer eit sammensatt team til å skrive om slike personar som Snåsamannen!
Det står eg for,for berre slik får ein fram ulike fasettar av eit sammensatt fenomen. 
Ja eg e jo enig, trur eg, skjønt man drives jo frem av mer enn man ser i øyeblikket (spes med øynene fulle av ost)
Siste setning vil jeg forøvrig be vår elskede Vrøvleprofet (eller vrøvlets profet) lese en ekstra gang
"Final Tribe":
Hizz dykk ned!
Peace and love, som de sier det i Californien
Jeg liker forresten Snåsamannen. Og hans biograf (som ikke
vet, men skriver godt). Og Passopp (mest av gammel vane

)
and You, åff kårs, Final Countdown
(bare se her)

GjenopprettetMedlem
Næmmen,det var peeent av deg! Alle er jo eigentleg ganske ok.

Og eg oppfatta på
intet tidspunkt Passopps kommentar frå bokslepp og diverse signingsferder som skepsis til fenomenet Snåsamannen.

Angåande den kvithåra,indiske herremannen på besøk på Vega,so lyt det seiast at det ligg mykje god healing i sympati.

SEO Crawler
Skepsis til Snåsamannen er jo nærmest en umulighet. Han er jo fortjent stempla og godkjent, endog av kongen med medalje og alt
Det va heller "de derran 99". Vi stakkars vanlige kvakksalvera som e ekte og hederlig, men ikkje i besittelse av absolutt og total klarsyn
men kan kjenne igjen en full mann på gangen
(Trur eg snik meg tebake i skapet igjen)

(Love-smiley til 29,90 minuttet. 0,4 % av inntektene går til veldedig formål)
GjenopprettetMedlem
Takk og takk :wub:
Hmmm. stigma er komplekse greier...
Og kanskje er det håp for oss alle til å være ok eller mer, - oftere...
http://www.youtube.com/watch?v=LuA_upSe1ts
åff kårs
si meg hr.Torsteinsen heter det ikke; of bloody corps!? også vest i callefornien?
GjenopprettetMedlem
Personleg trur eg det fins eit visst antal healarar og klårsynte for eit visst antal klientar.
Og at det går på td.biokjemi,kultur og andre enno ubeskrivne komponentar.
Så det skulle vere eit realiseringspotensiale for oss alle.
For det me veit,kan jo volven i Kaupang vere begravd sammen med dei døde i båten fordi ho ikkje gjorde jobben sin..?
Publikum var nok like nådelause med
dei som veit i Old Age som no.
GjenopprettetMedlem
"torstein":
"Passopp":
[....]
Jeg leste også det intervjuet i Byavisa Tr.heim, hvor han sa at 99 av 100 er sjarlataner.
Flirte litt og tenkte ikke mer over det. Da.
Det er jo slik vi er vant med å høre og tenke (og banditter og juksemakere fins det jo...i alle bransjer og samfunnslag)
Så ramlet jeg over et brev til Aftenposten av lege og naturmedisiner Audun Myskja, som nettopp har gitt ut en bok som heter "På vei mot en integrert medisin"
Han krever dokumentasjon fra Kolloen på dette utsagnet, og sier med rene ord at hans erfaring med dette er stikk motsatt
En interessant parallell han trekker er stigmatiseringen av homofile og mørkhudede.
Slikt er heldigvis på vikende front i vårt moderne samfunn. De fleste (oppegående) mennesker vil
umiddelbart ta avstand fra slikt.
Derimot er stigmatisering av healere fortsatt akseptabel, og "verd en god latter"
Se her: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2711706.ece
om bok: http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article2758704.ece
Hvis du leser så langt som til nederste linje i mitt innlegg så har jeg faktisk samme lenke som deg til Myskjas artikkel i Aftenposten. Jeg skriver til og med i en parentes: "(Lege Audun Myskja svarer.)" Det var min måte å balansere Kolloens sjarlatan-utsagn på. Så får leserne sjøl vurdere for og imot ...
Her er for øvrig mer om Myskjas bok:
http://www.fagbokforlaget.no/?isbn=978- ... 40-9 (Forlagets omtale.)
http://www.fagbokforlaget.no/myskja (Herfra kan deler av boka lastes ned.)
http://www.livshjelp.no/index.htm (Ekteparet Myskja sitt eget nettsted.)
GjenopprettetMedlem
"torstein":
"Passopp":
Kolloen fikk i oppdrag å skrive denne boka av forlaget, og gir ikke inntrykk av noen gang å ha vært interessert i slikt
Denne motviljen (som jeg leste mellom linjene fremst i boka), eller ihvertfall reservasjonen mot å "lefle med slikt" ligger nok under
det idiotisk generaliserende utsagnet
[....]
Hva gjelder teletorgtjenester er det en annen verden.
Men det opprinnelige utsagnet hans i Byavisa gjelder healere
Om de 99 sjarlataner:
http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=2577
– 99 av 100 som hevder de har slike evner, er sjarlataner. Gjerstad er ekte vare! Jeg er selv vokst opp med historier om klarsynte Marcello Haugen (1878-1967), og har alltid vært fascinert av slike karer.
Ut fra dette spurte jeg Kolloen om han kunne bekrefte hva han skal ha sagt til en avis, nemlig at 99 prosent av alle som kaller seg healere (eller brukte jeg betegnelsen 'helbredere'?) er sjarlataner. Han rettet på meg og sa at han ikke hadde snakket om prosenter, men at han ganske riktig mener at "99 av 100 healere, astrologer og spåmenn er sjarlataner". Dette var altså Kolloens egen oppramsing av betegnelser. Og med henvisning til de som averterer i Dagbladet. Så langt jeg husker hva som ble sagt.
GjenopprettetMedlem
"torstein":
Ser etter mitt svar at temperaturen steg noen hakk her, og at det like gjerne kan skyldes Passopp sitt repetisjonsmodus ("Vrøvl, juks, bedrag" etc) mer enn Kolloen som tross alt har levert en svært lesverdig bok
Vrøvl, juks, bedrag, samt bløff, lureri, løgn, svindel, tøv, tøys, tull, vas, vås, dumsnakk, sludder, svik, snyteri, narring ...
Repetisjonsmodus? Jeg har da ikke brukt et eneste sådant ord her! Jeg brukte ordet "banal" om måten herrene Schiøtz og Kolloen begynte sin omtale av Snåsamannen da de presenterte boka om ham. Og det står jeg fast ved. Jeg synes det var latterlig og vulgært (nesten blasfemisk?

) av dem å begynne med å henvise til kortkunstner som bevis for Snåsamannens evner. Det står da en del annet i boka, så jeg. De kom også med bedre saker, etter hvert.
Og etter hvert skal jeg forsøke å skaffe meg alle bøkene om (og av) Snåsamannen, og forsøke å komme til en slags konklusjon. Det blir ikke på denne siden av jul. Jeg har ennå ikke sagt et eneste ord om ham her, eller andre steder.
GjenopprettetMedlem
Hei Passopp. Jeg flytter mitt innlegg fra "volve-tråden", selv om jeg ser at mine spørsmål tildels er besvart allerede....
Jeg har lest boka om Snåsamannen, og ja, jeg lot meg overbevise. Han virker som en hedersmann, riktignok med en velutviklet aversjon mot "sjarlataner" og "healere" ( 99 av 100 er som kjent lystløgnere, , jfr. Kolloen) , og med en like solid lojalitet til dagens skolemedisin...
(Har for øvrig lest Kolloens biografier om Hamsun også, og ble ganske imponert over det grundige arbeidet han har gjort).
Tilbake til Snåsamannen: 50 000 mennesker sier altså at de er blitt hjulpet av den gode Joralf. Han forteller mellom mye annet at et blått lys blir synlig for han når han er i stand til å hjelpe folk. Jeg skulle mene at 50 000 mennesker danner et brukbart bakgrunnsmateriale for å kunne komme med kvalifiserte teorier. Alle beretningene fra folk som er blitt hjulpet vederlagsfritt av mannen har en nokså overbevisende effekt på min eventuelle skepsis.
Mitt spørsmål til deg , Passopp, er følgende: Hvorfor drar du på disse lanseringsmøtene?
Er det fordi * Noen må jo påta seg å være djevelens advokat
* Du tror mannen er en svindler
* Du liker oppmerksomheten du får
Eller er det noe helt annet?
Jeg skal være enig i at det lukter kommers lang vei av slike møter, samtidig synes jeg mannen virker oppriktig interessert i å få belyst hva som faktisk skjer når han hjelper folk. Tanken på å plage en 83-årig hedersmann med beskyldninger om løgn (hvis det er du gjør), evt. påpeke det uholdbare i å anføre historien om kortene som noe annet enn nettopp en god historie ( hvilket er flisespikkeri) gjør meg litt spent på dine intensjoner....
Jeg er dypt imponert over dine evner som kildekritiker, nettbiblotekar mm, men det er ikke tema her Grin
Til slutt vil jeg ønske deg god tur på lanseringsmøte!
Mvh Jacobsen
SEO Crawler
"Passopp":
Ut fra dette spurte jeg Kolloen om han kunne bekrefte hva han skal ha sagt til en avis, nemlig at 99 prosent av alle som kaller seg healere (eller brukte jeg betegnelsen 'helbredere'?) er sjarlataner. Han rettet på meg og sa at han ikke hadde snakket om prosenter, men at han ganske riktig mener at "99 av 100 healere, astrologer og spåmenn er sjarlataner". Dette var altså Kolloens egen oppramsing av betegnelser. Og med henvisning til de som averterer i Dagbladet. Så langt jeg husker hva som ble sagt.
Som nevnt tidligere så reagerte jeg heller ikke større på utsagnet om de 99 av 100, og tenkte ikke mer over det før jeg leste Myskjas brev til Aftenposten
Det slår meg i ettertid som litt urovekkende, tatt i betraktning egne erfaringer både med å gi og motta healing. Samt motvilje mot å "komme ut"
Derfor slår det meg at sammenligningen med andre negative stereotypier som diskriminerer er på sin plass.
Det sitter antakeligvis nokså dypt, dette med at healing er juks og fanteri. Samfunnet kan neppe være tjent med et så ensartet syn,
når stadig flere mennesker søker slike tjenester og opplever behov og nytte for mer enn kun skolemedisinen
Jeg kunne også tenkt meg et mer nyansert syn fra din side, og ser fram til å oppleve det
Det slår meg at motvekten fra "det normale" til dette kanskje har en nødvendig funksjon, og at en balansert og jordnær healer er mer ønskelig
enn en som tidvis formidler kjempekrefter, men er fullstendig ute av vater. Samfunnet har et kollektivt behov for at det menneskelige
i hvert individ skal bestå.
Problematikken er kjent fra antropologien i forholdet mellom en stamme og overgangsriter/initieringer. Kort sagt vil de som har en fot utenfor
det hverdagslige ("kontakt med kreftene") alltid til en viss grad representere fare. Både fordi de kan forstyrre den orden som er akseptert i samfunnet,
og fordi faren for at kreftene skal virke negativt på initianden og gjøre vedkommende utilregnelig er til stede
AdsBot [Google]
Så søt du er.. når du er sint

er en kjent hersketeknikk.
Å skrive udokumenterte beskyldninger i bøker er en annen.
For sant å si, så tar jeg det for god fisk at ikke Kolloen har sjekket ut alle
healere i dette landet? I tilfelle har han hatt en møysommelig jobb..
Hvorfor legge slik vekt på hva en forfatter mener om ditt eller datt?
Hvorfor skal han ha et bedre grunnlag for å uttale seg, fordi om han
er flink å skrive bøker? Jeg synes dette er en smule komisk..
Healing kommer vel fra Gud/kilden/whatever.
Er vi selv redde for at den ikke finnes?
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
Og etter hvert skal jeg forsøke å skaffe meg alle bøkene om (og av) Snåsamannen, og forsøke å komme til en slags konklusjon.
Kva slags konklusjon?
Ut frå bøker?
Er det muleg?
SEO Crawler
"Lilljee":
Er vi selv redde for at den ikke finnes?
Eller snarere hvem vi er/blir når vi vet at den finnes ...
GjenopprettetMedlem
Takk for tipset Final!
Leste artikkelen igår. Intressant
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
"Passopp":
Og etter hvert skal jeg forsøke å skaffe meg alle bøkene om (og av) Snåsamannen, og forsøke å komme til en slags konklusjon.
Kva slags konklusjon?
Ut frå bøker?
Er det muleg?
Merkelig spørsmål. Jeg har jo ikke konklusjonen gitt på forhånd, når jeg sier at jeg skal "
forsøke å komme til en slags konklusjon." Så det kan jeg ikke svare på ennå. Og det er ikke sikkert jeg synes min konklusjon har offentlighetens interesse, når jeg kanskje en gang har den klar.
Også merkelig at du spør om man kan trekke konklusjoner fra bøker, her i et forum hvor det er så mange eksempler på slikt, som stort sett går upåtalt hen, bortsett fra en liten protest fra meg i kanskje 4% av tilfellene.
Jeg husker sånn i farta noen som har lest 2-3 fullstendig oppdiktede New Age-bøker som gir seg ut for å formidle "den tibetanske lære" og dermed konkluderer med at de følger den, og anbefaler den til andre.
Det samme gjelder mange oppdiktede bøker, uten rot i noen som helst virkelighet, om "indiansk sjamanisme". Jeg har tatt fatt i noen eksempler på slikt, og begrunnet mine påstander med belegg i, og henvisninger til, kilder som jeg over tid har lært å kjenne som pålitelige og etterrettelige, og som jeg derfor velger å stole på.
Fra de siste ukene har vi eksempel på en som har kjøpt seg noe lureri, og så har han fått det hele "bekreftet" av en annen lur bok, og Bingo! Sannheten lyser for hans øyne!! Jeg kommer kanskje tilbake til det, på "ort och ställe" som man sier i Sverige ...
GjenopprettetMedlem
Vel,av merkelege folk får ein gjerne merkelege spørsmål.
Orsak so mykje.

No skal eg på julebord og ete kjøt til det blenkjer i fjeset.