Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Is consciousness...
Can web bots predict the future?
http://www.youtube.com/watch?v=JeQ3AWpQ7AkGjenopprettetMedlem
"cenobit":
Is consciousness...
Can web bots predict the future? http://www.youtube.com/watch?v=JeQ3AWpQ7Ak
Åndssvakt vrøvl, mener nå jeg. Og har argumenter og dokumentasjon, men tiden tillater ikke å legge det fram nå.
GOD JUL! GODT NYTT ÅR!!
GjenopprettetMedlem
Hmmm - Javel, da kan du kanskje starte med å svare meg på følgende spørsmål og det holder med dine argumenter, dokumentasjonen kan komme i neste rekke.
Hva er åndsvakt og hva er vrøvl kjære Passopp?
Er det spørsmålene jeg stiller?
Er det innholdet i videofilen jeg henviser til?
Eller er det din reaksjon?
GjenopprettetMedlem
"cenobit":
Hva er åndsvakt og hva er vrøvl kjære Passopp?
Er det spørsmålene jeg stiller?
Er det innholdet i videofilen jeg henviser til?
Eller er det din reaksjon?
Siste spørsmål: Morosamt! Men det er altså kun
innholdet i videoen jeg tillater meg å karakterisere. Jeg kjenner det igjen; jeg har vært borti det flere ganger før, sist gjengitt på et norsk De Luxe New Age vrøvlested.
Plain nonsense. Vi får se om noen andre her orker å lide seg igjennom tøvet, og gi sin mening til kjenne ...
GjenopprettetMedlem
Vil du med denne uttalelsen si at den teknologiske utviklingen ikke speiler vårt intelligensnivå?
Mener du også da at våre "internett spor" ikke speiler vår bevissthet?
Og Passopp jeg er i utgangspunktet ikke spesielt interessert i din dokumentasjon - det er din argumentasjon jeg ønsker å høre.
Grunnen til dette er at jeg har lest begge sider av saken allerede.
GjenopprettetMedlem
Wikipedia har en meget kort artikkel om fenomenet, med alvorlig kritikk for manglende faktagrunnlag og dokumentasjon av hva som hevdes der. Likevel en pekepinn på hva dette er for noe:
http://en.wikipedia.org/wiki/Web_Bot_Project
"cenobit":
Vil du med denne uttalelsen si at den teknologiske utviklingen ikke speiler vårt intelligensnivå?
Jeg er ikke sikker på om jeg helt forstår spørsmålet. Ellers legger jeg merke til at mens det finnes
titusenvis av innlegg i dette forumet som kun sier "
Dette likte jeg", "
Så bra", "
Så flott", "
Takk" osv. i det uendelige, så sier jeg for min del, omtrent som den eneste, av og til "
Vrøvl!" om eksternt innhold som trekkes inn i forumet. Som regel med medfølgende argumentasjon og dokumentasjon. Denne ene gangen uten så blir jeg straks avkrevd en forklaring.
OK. Med sterk fare for (og egentlig dårlig samvittighet over) å bidra til den allmenne fordummelse i samfunnet, så tar jeg risken på å henvise til en typisk vrøvle-side, nemlig denne teknologiske horoskop-siden, fra 7. oktober 2008 kl. 15.11:
http://itpro.no/art/13175.html
Webrobot spår katastrofal fremtid
Og noe skjer i dag!
Siden slutten av 1990 har Web Bot-prosjektet gjort en rekke meget presise forutsigelser angående kommende hendelser. I dag vil en intens følelsesmessig hendelse inntreffe og vare i hele fire måneder.
Jeg bestrider sterkt at "en rekke meget presise forutsigelser angående kommende hendelser" er blitt generert. Og les sjøl hva som skulle skje fra 7. oktober og utover.
Når det gjelder økonomi og finanskrise, så trenges ikke noe avansert datahoroskop for å "spå" turbulens. Jordskjelvet den 12. desember synes da å ha uteblitt? Og mye av det andre er temmelig vagt og generelt, og hele tiden skjer det lignende ting som man da i ettertid kan påstå var "forutsagt".
Jeg opplever det som tragisk misbruk av intellektuelle ressurser å kaste bort tiden på kommersielt tekno-skvip og psyko-babbel som dette her.
Temmelig typisk for det nettstedet jeg under sterk tvil henviser til er forresten den totale fiasko til denne "forutsigelsen":
http://itpro.no/art/13114.html
Gigantisk lysskip kommer 14. oktober 2008
Begynnelsen på en ny tidsalder
Om kun én av de titusener av UFO-observasjoner som er gjort er et ekte besøk av utenomjordisk, intelligent liv så betyr det at vi ikke er alene i universet. Snart vil vi alle få det endelige beviset.
GjenopprettetMedlem
"cenobit":
Mener du også da at våre "internett spor" ikke speiler vår bevissthet?
Og Passopp jeg er i utgangspunktet ikke spesielt interessert i din dokumentasjon - det er din argumentasjon jeg ønsker å høre.
Grunnen til dette er at jeg har lest begge sider av saken allerede.
Her har du vært ute (inne) og utvidet spørsmålsrekken mens jeg svarte på ditt opprinnelige, ene, spørsmål. Nå kommenterer jeg det jeg har uthevet.
Det kan godt være at "Internett-sporene" avspeiler bevisstheten (eller mangelen på sådan!) hos det mindretall av menneskeheten som har adgang til, og aktivt bruker, Internett. Men derfra til å påstå at disse "sporene" kan brukes som horoskop og
spå om framtida,
til dels med nøyaktige datoer, det
anser jeg som vrøvl. Og her mener jeg at det er du, som eventuelt er med på å påstå at slike spådommer er gyldige og pålitelige, som har
bevisbyrden. Det er ikke nødvendigvis vi skeptikere som hele tiden må bevise det motsatte.
GjenopprettetMedlem
Klandrer du meg for å ha redigert mitt innlegg før du har besvart det?
Nå er det ikke predikasjonene som er tema i denne tråden, tema er hvorvidt det er mulig å analysere vår bevissthet ved hjelp av denne teknologien. Og om det da er det, kan denne analysen si noe om konsekvensen(e) av vår bevissthet.
Temaet er heller ikke hvorvidt vi er smarte eller dumme og av respekt for hverandre håper jeg vi kan diskutere videre uten å stigmatisere hverandre for den andres oppfatning.
GjenopprettetMedlem
Og hvorfor skulle ikke web bots fungere
når "enkle" redskap som tarot å runer å runebommer klarer det?
dagens orakler står ikke over en kjele med dampen fra bulmeurt
men de har alle viktig informasjon.
Min erfaring er at fremtidige hendelser kan merkes på kroppen
så hvorfor da ikke benytte redskaper som kan fortelle mer?
Takk for spennende video Cenobandero.

GjenopprettetMedlem
Jeg syntes også denne videoen var interressant Tele og av samme grunn som du her gir fant jeg det riktig å stille spørsmål om det faktisk lot seg gjøre i praksis.
GjenopprettetMedlem
"cenobit":
Klandrer du meg for å ha redigert mitt innlegg før du har besvart det?
Herregud,
klandre? Det var ment som en forklaring på hvorfor jeg svarte bare på
ett av det som etter hvert ble
flere spørsmål.
Beklager (igjen) hvis det hele kan tolkes som at jeg "stigmatiserer"
deg. Det er tankegodset du henviser til jeg prøver å sirkle inn, sette i en sammenheng, og få folk til å tenke (sjøl).
Nå har jeg dessverre ikke mer tid til dette, i år. Angrer på at jeg engasjerte meg. Igjen. Og nå er jo
så bra,
flott, og
takk-svarene begynt å strømme inn. Så i dette forumet er det sikkert du som vinner, overlegent. Gratulerer!
GjenopprettetMedlem
Jeg beklager også det at utviklingen i tråden ble slik den ble Passopp, det var ikke min hensikt å skape hverken vinnere eller tapere - min hensikt var å skape debatt om hvorvidt det var mulig, og for ordens skyld så sitter jeg ikke her å føler meg som noen vinner - for jeg kan ikke se å ha vunnet noe som helst.
GjenopprettetMedlem
"cenobit":
Jeg beklager også det at utviklingen i tråden ble slik den ble Passopp, det var ikke min hensikt å skape hverken vinnere eller tapere - min hensikt var å skape debatt om hvorvidt det var mulig, og for ordens skyld så sitter jeg ikke her å føler meg som noen vinner - for jeg kan ikke se å ha vunnet noe som helst.
Jeg burde
ikke ha skrevet
Så i dette forumet er det sikkert du som vinner, overlegent.
Men derimot: ... "
i dette forumet er det sikkert "The Web Bot Project" som vinner, overlegent." Sorry X 3.
GjenopprettetMedlem
Helt i orden eller no hard feelings, som dem sier i utlandet
Forstår jeg deg korrekt hvis jeg da oppfatter at du ikke utelukker at det kan være mulig, men at du stiller deg svært tvilende til de predikasjonene som så langt har kommet som et resultat med bruken av denne teknologien?
Det som jeg videre synes er interressant hvis det er mulig å bruke dette teknologiske verktøy i forhold til vår fremtid, er å se dette i sammenheng med loven om tiltrekking.
For da tenker jeg at man faktisk har et teknologisk instrument som forteller oss om man tiltrekker seg en negativ fremtid eller en positiv. Og at man faktisk kan bruke dette til å gjøre nødvendige kursendringer (sett med globale øyne i forhold til samhandling i etiske spørsmål, samt - miljø - helse - effektivitet - handlekraft (for å nevne noen)).
Mao som et slags globalt kompass
GjenopprettetMedlem
Jeg tror både det ligger en viss fare i å tro på roboters vitnesbyrd om vår tilstand og fremtid som menneskehet og at det som påstås i filmen er tøv

Måten informasjonen snakkes om i filmen er litt typisk vårt moderne teknologiske sinn.....IKKE NewAge i seg selv Passopp. Å pakke NewAge inn i dette blir litt tøvete det også

Ikke alle som finner nytte- og gledesbiter av inspirasjon og refleksjon i NewAge vil være enig i det som filmen snakker om, det er jeg helt sikker på.
En datamaskin er avhengig av inndata.....slik det forklares om. Disse inndataene er altså basert på ord og begreper som roboten selv kan finne på www. Ærlig talt....hvor mye mer enn hva som ligger der er vi ikke som mennesker da? Hva med alt som skjer i de under- og overbevisste lag? Kan en slik robot noen gang få tak i disse? Og hva med alt det andre som verden består av?
Så klart kan en slik robot plukke opp trender og tendenser vedr hva som beveger seg i deler av menneskesinnet. Men kan den virkelig analysere og forstå komplekse mønstre av bevissthet? Og har ikke hvert enkelt menneske sine egne mønstre og historie....helt unike for kun seg? Og i tillegg så endres vi hele tiden! Eller skal vi bare si ja til å ende opp som en kollektiv bevissthet alle mann? Den kollektive bevissthetsdelen i oss er faktisk ikke den dominerende. Men vi kan kanskje la den bli det? En del mennesker gjør kanskje allerede det....ved å la seg påvirke litt for mye av f.eks media ol....høre mer på andre enn seg selv?
Å velge å gi dette tillitt blir for meg å avgrense mennesket og dets intelligens og makt. Og det mener jeg kan være farlig. Ved å tro på dette så kan det fort misbrukes. Hva om noen som ønsker kontroll over store menneskemasser dytter inn noen mindre lekre og usanne inndata? Hva om dem setter analysekriterier som ikke er reelle.....eller av det gode, det beste? En kan jo være helt sikker på at analysekriteriene ikke er fullkomne. Og tenk hvilke konsekvenser selv små detaljer av inndata kan få....det vet enhver som har jobbet med feks programmering.
Å spå er ikke det samme som å se sykluser, trender og mønstre, mener jeg. Å analyser, logisk beregne og kalkulere er mentalt styrt hele veien. Å spå er å se noe som logisk sett ikke kan sees. Så hva om randomfunksjoner (datastyrte tilfeldigheter) ikke kan funke mellom åndeverden og dette fullstendig kalde, harde og 100% tekniske? Hva om universets lover og Gud og åndene og kjærligheten, som jo er et mysterie av eksistens, ikke kan beregnes og kontrolleres og ei heller spås noe om? Jeg håper inderlig det er sant!!

Hvilken verden ville det bli?
Å se en mulig tendens for noe som egentlig er basert på veldig lite av hva mennesket, jordens og universets bevissthet består av, mener jeg er lite nyttig og muligens et skikkelig blindspor. Men i en asfaltjungel hvor det kollektive dominere....så kanskje så..... hvor begrensende og fattig!
Kanskje er det en del synske og NewAgere som denne roboten har hentet opp sine spådommer fra Passopp
Jeg tror et tre i skogen kan fortelle meg mer om fremtiden enn denne roboten.
GjenopprettetMedlem
"KviteUlv":
Måten informasjonen snakkes om i filmen er litt typisk vårt moderne teknologiske sinn.....IKKE NewAge i seg selv Passopp. Å pakke NewAge inn i dette blir litt tøvete det også
Ikke alle som finner nytte- og gledesbiter av inspirasjon og refleksjon i NewAge vil være enig i det som filmen snakker om, det er jeg helt sikker på.
Dette var da i det store og hele et gjennomtenkt og fint svar, fra ditt ståsted, KviteUlv!
Men jeg har ikke riktig "
pakke[t] NewAge inn i dette". Det er nærmest omvendt. Jeg skrev:
"Passopp":
Men det er altså kun innholdet i videoen jeg tillater meg å karakterisere. Jeg kjenner det igjen; jeg har vært borti det flere ganger før, sist gjengitt på et norsk De Luxe New Age vrøvlested.
Og i mitt neste innlegg oppga jeg så adressen til hva jeg mener er "et norsk De Luxe New Age vrøvlested".
Der er "The Web Bot Project" innpakket i New Age, slik jeg ser det:
http://itpro.no/art/13175.htmlGjenopprettetMedlem
Du synes ikke du går litt langt da....når du kaller ITpro for et New age vrøvle sted
Det hele skyldes vel at denne eminente roboten faktisk har plukket opp hva som beveger seg i større stil på nett. Og det viser at roboten kan ha plukket opp noe av hva som beveger seg i hodene til markante deler av Newage bevegelser (og andre?) og viser hvor stort dette faktisk er.
Jeg tror ikke det hjelper å dømme all Newage nedenom og hjem. Rare ting skjer i alle leiere, det vet du vel? Vi er liksom "bare" mennesker alle mann. Men skjønner din skepsis rundt slik påvirkning. Tror det er bedre å se detajene i båsene enn å ta hele båsen under en kam. Det gjelder NA som alt annet. Det kan fort bli en begrensning å dømme en hel bås under et....og man går glipp av mange ting. Men det var vel ikke akkurat det dette handlet om. Men hva kan en annen gjøre mot all denne NA hetsen....jeg mener å ha lest ganske så mange gode NA bøker tross alt.
Jaaa......selvoppfylte profetier?? Kan en robot få bli det som skal styre oss mot bekreftelser rundt selvoppfylte kollektive profetier? Eller ville det være bedre å henvende seg til andre kilder tro? Kan det ha noe for seg i det hele tatt med en robot som forteller oss om fremtiden? Jeg synes det er et brennaktuelt tema Ceno tar opp hvertfall. Jeg har ingen svar.....men er.....jepp, SKEPTISK

Synes dette er litt skremmende...uten at jeg skjelver av det altså

Jeg velger å være skeptisk til dette Passopp

You'll never walk alone
Det er kanskje mange mennesker som tar dette på alvor også??
GjenopprettetMedlem
Lurer forresten på om roboten har bedre vurderingsevne enn dette:
http://www.abcnyheter.no/node/79809GjenopprettetMedlem
Takk Kviteulv, for det er nettopp det som er saken - tema er i høyeste grad aktuelt og det råder stor usikkerhet for hva som egentlig skjer. I denne forbindelsen tenker jeg det er viktig å diskutere på et nivå der man i stedet for å slå hverandre ihjel med bastante påstander heller forsøker å tenke høyt (ikke høylytt).
I forhold til grunntanken vil jeg tro at web bots kunne forutsi ett og annet og at det faktisk kan stemme, men et annet godt poeng her er jo også alt som sniffer'n ikke plukker opp (som du er inne på Kviteulv) - hvis det da er mennesker (gjerne med seriøs NA atferd og OA innsikt) som bidrar i prosessen med tolkning så vil man kunne sette sammen mer eksakte bilder.
Uansett hvordan en snur og vender på dette så har man blitt bevisst web bots og vil aldri kunne se bort fra fenomenet og da tenker jeg det er like greit å sette seg godt inn i tematikken på en så objektiv måte som mulig slik at man ikke lar seg føre bak lyset av uvitenhet (vi har jo nok av eksempler på hvor galt det kan gå...).
Man kan heller ikke se bort fra at slik teknologi vil bli tilgjengelig i åpen kilde koding (hvis det ikke alt er det), så da kan det fort bli mange virtuelle spåmenn - jeg velger å tro det og at faren for at et komplott med manipulerende spådom er mindre enn man tror.
(Æ vet ikkje helt om æ no skjønne ka æ sjøl har skrevet her - er trøtt som bare...).
GjenopprettetMedlem
"KviteUlv":
Du synes ikke du går litt langt da....når du kaller ITpro for et New age vrøvle sted
Jo, det har du rett i! Jeg tenkte på alle linkene til høyre på ITpro-sidene jeg henviste til, og videre. Stort sett UFO og konspirasjon. Det tenker nok jeg på som en del av New Age. Noe for unyansert, kanskje. Skal prøve å skjerpe meg.
Jeg velger å være skeptisk til dette Passopp
You'll never walk alone
Det er jo en trøst! Takk for det!! (Ikke ironi.)
Det er kanskje mange mennesker som tar dette på alvor også??
Ja, det er jo det jeg synes er så skremmende ...