Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 77837.html

Trollmenn i psykiatri (NRK.no)

Forskere i Tromsø undersøker om nordlendingene ønsker at samiske sjamaner skal behandle psykisk syke. Publisert 30.11.2005 09:14. I framtida kan mennesker som sliter psykisk, få hjelp av samiske healere.

Intressant artikel!

Mvh,
ThomasamohT
Anonymous
De samiske healerne selv er positive til tiltaket.

- Det høres veldig bra ut. Vi trenger både tradisjonell behandling og alternativ behandling, sier den samiske sjamanen Eirik Myrhaug.

Får du ofte spørsmål fra folk som trenger hjelp ?

- Ja, og spesielt fra folk med psykiske plager. Der har alternativ medisin og samisk folkemedisin veldig mye å bidra med. Ved å bruke alternative behandlingsformer, så kan kanskje medisineringen trappes ned til et minimum. Men det er viktig at slik behandling skjer i samarbeid mellom healer og lege, sier Myrhaug.

De har helt klart noe å bidra med.
psbot [Picsearch]
Det der har æ stor tro på. Fint at legene og psykologene kan samarbeide med healere. Vet at de har hatt ett samarbeid på sykehuset i Tromsø fra før, der en healer har behandlet syke, i samarbeid med legene.
verden går fremover(eller bakover, om man vil  :lol: )
GjenopprettetMedlem
det er flott at de ser etter altarnative måtter å hjelpe folk på :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Dette ble jeg i godt humør av.
Verden går fremover.
Nydelig. :icon_biggrin:
Nanoq
GjenopprettetMedlem
Bodde i Tromsø på for snart 2 år siden fordi jeg ble gitt en læremester der oppe..  ;D
Hun "vanker" på sykehuset og healer de syke. Personalet - som vet hvem hun er, lukker bare døren til rommet - gir privatliv & tar hensyn.
Det er en annen kultur der oppe i nord - en annen bevissthet - en annen hverdag..  ;D
.. som Vår Herre og Gammel Erik er en del av - og de to blir gjort ansvarlig for mye -
Alt fra at Gammel Erik har satt seg i snøfreseren fordi den ikke vil starte - og til hvem som kommer med været!

En åndelig hverdag - en åndelig bevissthet.  ;D

Blondie.... c",)
GjenopprettetMedlem
Dersom dette *forhåpentligvis* får folk innen psykriatien til å *våkne opp* for disse sjamanistiske metodene, ville jeg blitt så inderlig glad!

Sjamanisme handler jo om å gå erfaringsveien, det å tørre finne årsakene til problemene, tørre å møte dem, løse dem, bli venn med dem eller *ha motet til å kaste* dem, jobbe seg ut av de mange vonde situasjoner enn kan havne i. For så å klare gå videre, sterkere, friskere, mer ydmyk og hjelpsom.

Mens innen psykriatien, der jobber de fint lite med hvorfor pasientene har det som de har det. De blir medisinert i hue og ræva, og disse medisinene birdrar kun som et *lokk over problemene*.....Dette blir jeg så lei meg av. Medisiner som gjør at pasientene ikke kan kjenne ordentlig glede, sorg osv.

Jeg håper inderlig at dette går til å bli en *helhetlig* behandling!
GjenopprettetMedlem
Han som viste mæ "den andre verdenen" (som han kaller det) er psykiater.
Stor takk til han  :respect:
Det finnes noen, heldigvis
GjenopprettetMedlem
Jeg er så enig så enig, jeg har også gått min vei, prøvd og prøvd men blitt stoppet så mange ganger og tvangsmedisinert med forferdelige medisiner. Pårørende vet ikke om noe annet og følger jo legens råd.. Noe som virkelig fører til mentalt og fysisk forfall, det kommer ingenting posetivt ut av denne behandlingen vil jeg tørre å si.  Den tradisjonelle medisinen baserer sin kunnskap på vitenskapen. Man beveger seg lengre og lengre bort fra det religiøse og ser på alt som ikke er vitenskapelig bevist som kvakksalveri. Jeg har vært psykotisk som det kalles på fagspråket, og plaget med depresjoner. Men det er en del av min utviklingsvei noe som jeg selv må få finne ut av selv før man bare igangsetter medikamentell behandling. Nå har jeg endelig fått litt fred fra pårørende og "FAGFOLK" til å få lov til å leve litt i eremitttilværelsen til å tilegne meg mye mer kunnskap på ulike områder og syn på hva som blir sagt om psykiatri, av De som ikke er tilhengere av det som skjer i psykiatrien( div leger, filosofer etc). Endelig begynner jeg å føle meg frisk og slipper å få høre at jeg lider av en alvorlig kronisk sinnslidelse. Ingen blir frisk av å høre det.

Det jeg savner er at det ikke finnes noe alternativt for mennesker som forandrer seg eller blir "akutt syk". Det finnes mange nettsider her og der om ulike ting, men det krever utrolig styrke for en person eller pårørende og finne alternative måter å tilnærme seg den psykisk "syke på" I dagens helsenorge blir man utøvd tvang mot hvis man ikke velger å stole blindt på den tradisjonelle praksis: Jeg fikk bipolar diagnosen. (men kunne sikkert vært heldig å få en drøss med andre diagnoser hvis jeg hadde fortsatt å la meg "behandle av sykehuset")

Jeg har funnet et kosttilskudd( høye doser av organiske vitaminer og mineraler) som er sinnsykt bra og virker på mennesker som sliter med depresjoner, og som har fått utdelt diffuse diagnoser. (bipolar;Adhd etc)
Men Foreksempel Mine opplevelser, følelser som kan ha en klarsynt/sjamanistisk karakter vil jeg ikke medisinere bort. De er en del av meg. Men jeg har funnet ut at det er mange vitaminer og mineraler jeg trenger for å slippe disse opp og nedturene. Empowerplus heter produkter og er utviklet av et non profitt selskap i Canada. Virkningen av produktet er sensajonell, men møter jo selvsagt stor motgang fra legemiddelverket/industrien og alle de som deler ut og ødelegger mennesker i blandt annet psykiatrien. Det er så mye mystifisering og dramatiserng rundt det å oppleve spessiele psykiske fenomener, og så mye fordommer og etablerte tradisjonelle tankerekker hos de fleste mennesker både rundt ukonventionell medisin og anderledeshet.

Jeg skal jobbe med disse sakene fremover, er bare i en oppbyggings fase, jeg er preget av å ha blitt medisinert og innestengt så lenge..Men jeg ser det som livsoppgave å være med på å forandre HelseNorge. Vi som har erfart og følt må tørre å vise oss frem. Lage et fellesskap, jeg skal ihvertfall gjøre alt jeg kan.

Mvh Wivian Ewanie