Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Noen som anbefaler noen gode sjamanfilmer eller som er i samme genren?
Star Wars-verdenen er full av Jedier og dem har jo dette med "The Force is with you...". Kraften er med dere...Jedi=sjamaner...ja mye likheter...og sjamaner er også åndelige krigere - kriger mot parasitter.. :moreevil: :icon_biggrin:

Jeg hører på Soundtracket til den nye filmen - Star Wars III - Revenge of the Sith..skal bli gøy å se den selv om jeg liker best de gamle filmene. Andre filmer hvor det er noen elementer av sjamanisme og sånt? 8) En har jo Ringenes Herre da - trenger ikke å si så mye der. :icon_cool:

http://wesmany2k.home.insightbb.com/
hører på SW III - soundtrack via radio der(kommer ut på cd 3 mai - filmen kommer 19 mai på kino)
Anonymous
http://www.mysticfire.com/index.html?ca ... 5302639210 - Har filmer om sjamanism.

"Blueberry" av Jan Kounen är rätt cool också :) www.blueberry-lefilm.com/#  -  Kounen har även deltagit i Shamankonferens tillsammans med Kestambetsa. Mer om detta på hans forum: www.jankounen.com/v3/comm...&langu=eng

Ofelas - Vägvisaren:  Niels Gaup (Ofelas, 1987) är en annan spännande film.

Mvh,
Thomas
Anonymous
Veiviseren er helt rå! Jeg har ikke sett denne filmen på over 10 år - da jeg så den på VHS. Og så den også på kino. Jeg gleder meg å få kjøpt den snart på DVD. Den har jo nylig kommet ut 8)
Snappy [Bot]
Ikke akkurat film, da men... Jeg slo på Animal Planet i går kveld, som jeg ofte gjør før leggetid. Og der sendte de et program og samiske noaider, reindrift, hvordan de lever, hvilken betydning dyra - den hvite reinen og havørna - har for dem.... Det var spennende å se en slik engelsk/amerikansk fremstilling av samene, hvordan tromma ble brukt og til hva. Absolutt verdt å få med seg. Synd det er for sent å se det da :confused: Fikk du sett på barneTV på søndagene da, David?
Anonymous
"Hege Elisabeth":

Ikke akkurat film, da men... Jeg slo på Animal Planet i går kveld, som jeg ofte gjør før leggetid. Og der sendte de et program og samiske noaider, reindrift, hvordan de lever, hvilken betydning dyra - den hvite reinen og havørna - har for dem.... Det var spennende å se en slik engelsk/amerikansk fremstilling av samene, hvordan tromma ble brukt og til hva. Absolutt verdt å få med seg. Synd det er for sent å se det da :confused: Fikk du sett på barneTV på søndagene da, David?

Nei,fikk ikke sett barne-tv :sad2: Det var jo sjamanisme der ja... :surprised:
Dokumentarfilmer kan også tas med her inn ja :respect:
Snappy [Bot]
"David":

"Hege Elisabeth":

Nei,fikk ikke sett barne-tv :sad2: Det var jo sjamanisme der ja... :surprised:
Dokumentarfilmer kan også tas med her inn ja :respect:

Det var jo synd, men kanskje NRK1 vil sende det i reprise en gang. Så vi får følge med. Dokumentarfilmer er det beste jeg vet ;D
Francis [Bot]
ÅÅ? Har det vært om sjamanisme på barnetv??  :whatthef: Kanskje jeg må slå på tv'n litt oftere...  :w00t:
W3 [Sitesearch]
sacha runa spirits of the rain forest ! en film om shaman og ayahuascero don agustin (en jungel shaman i amazonas) kan anbefales på det varmeste !!! :biggrin:
GjenopprettetMedlem
I hope you are all talking about shamic type films or I'm going to be way off the mark with this one!  :icon_lol:
I would totally reconmend a film called Spring, summer, Autum, Winter and Spring (http://www.sonyclassics.com/spring/shell.html). It's based on the life of a Korean buddhist who lives on a floating tempel in the middle of a lake set in beautiful nature. There is very little dialouge. It is magical!

May the force be with you all! :wink: :icon_lol:
Google [Bot]
Jag vill anbefala en annan dokumentarfilm om shamaner fråm Amazonas och ayahuasca. Den heter Shamans of the Amazon. Se regissören Dean Jefferys sida http://shamansoftheamazon.com/

Mari
Sensis [Crawler]
Kjære Mari.

Takk for denne anbefalingen og alle de linkene som finnes på denne adressen...har du denne filmen?

Mvh Ailol
Anonymous
Shamans of the Amazon är ganska ok – bitvis.

Några snabba klipp med McKenna är alltid intressant och morsomt, men jag tycker det fattas lite ang shamanerna, och amazonas som ju skall vara filmens tema. Att de lagt psykedeliska effekter och manipulerat ljudet under själva ayahuasca-resorna tycker jag är lite löjligt. Jag kan förstå att han velat förmedla det han kände – hur trippat och fräckt det var – men jag tycker inte det platsar i en dokumentär.

Vackert foto dock, och några intressanta och alltid aktuella vinklingar angående skövlingen av amazonas och profithungriga Mammon-slavars idooga försök till kontroll.

Jag vet inte om det är illegalt eller ej; men filmen finns att ladda hem från nätet någonstans.

Mvh,
Thomas
SEO Crawler
hei

har noen sett denne?                     www.tiff.no/tiff1998/sjaman.htm

fransk film "sjamanen"  ("chamane") fra 1995.  handling sibir.

virker meget spennende.

ellers har de en dokumentarfilm, "shaman of the andes",  på amazon.com som kunne vært verd å sjekke ut.
Anonymous
Jag fixade URL-taggen torstein, håper det er greit.

Jag har sett den, den är mycket intressant, rätt underhållande och med enormt nydelige naturbilleder.

Han träffar en shaman och får dricka hennes trolldryck och reser avgårde! :)
SEO Crawler
hei thomas.

ja, det er greit og fint (har vært inne og prøvd sjøl, tror jeg fant det ut til slutt  :eusa_doh:)

og så la jeg til en dokumentar jeg har funnet på amazon`s sider.  den pirrer min nysjerrighet.... har du sett den og?

jeg har modem fortsatt (i noen uker til, så blir det bredbånd). helt antikvarisk...

takk for hjelp!  :icon_biggrin:
SEO Crawler
ang. filmen "shaman of the andes" som kan kjøpes på amazon.com:

- den er ikke verd å se.  elendig billedkvalitet (selv om den er nesten helt ny), lagd av og for folk som ikke kjenner sjamanismen.

sjamanen er grei nok, men er egentlig mer en tradisjonell helbreder.  her er ingenting om bevissthetsendring, ingen chanting og tromming...

en skuffelse!      :exclaim:

på michael harners og foundation for shamanic studies hjemmeside, finnes det noen andre dokumentarer som sannsynligvis er langt mer interessante.
GjenopprettetMedlem
Disneys "Min bror bjørnen" er en sjamanfilm så god som noen!

Anbefales   :eusa_clap:

Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":

Disneys "Min bror bjørnen" er en sjamanfilm så god som noen!

Anbefales   :eusa_clap:

Stridshjelp

Støtter den :eusa_dance:  Pluss at ungene elsker den :wub:

Inger Lise
SEO Crawler
Yupp!

Helt enig!
Anonymous
"torstein":

- den er ikke verd å se.  elendig billedkvalitet (selv om den er nesten helt ny), lagd av og for folk som ikke kjenner sjamanismen.

sjamanen er grei nok, men er egentlig mer en tradisjonell helbreder.  her er ingenting om bevissthetsendring, ingen chanting og tromming...

Vis en köper en film om Shamanism i Anderna och förväntar sig tromming så förstår eg man blir skuffet ;)
Anonymous
"trumman":

"torstein":

Vis en köper en film om Shamanism i Anderna och förväntar sig tromming så förstår eg man blir skuffet ;)

:biggrin: Ja, siden sjamaner i Amazonas,Andesfjellene o.l. bruker mer plantelærere som Ayahuasca,San Pedro o.l. i deres healingseremonier o.l. Og ikke trommer.  ;D
SEO Crawler
ikke er jeg noen ekspert, men er det ikke mest i regnskogen de bruker disse?  i fjellene er det på langt nær så frodig

uansett, poenget er at den filmen som nevnes ikke tar for seg de mer "mystiske elementene", som endring av bevisstheten etc (noe som egentlig er en normal menneskelig ting, barn f.eks gjør det hele tiden)

hva gjelder disse plantelærerne så tiltror jeg dem et enormt potensiale, men ikke nødvendigvis faktisk resultat (hver gang..)
altså ikke noe "hokus pokus"..
en  del av sjamanene i amazonas er kjent for å sende ut "magiske piler" (energi), det vi kalte gand her før. de blir m.a.o  ikke nødvendigvis "hellig" eller "opplyst" av disse planteekstraktene, uansett hvor mye de drikker.  selv ikke når de lærer å kontrollere effekten.
på den andre siden har verden sett mange kloke og kraftfulle mennesker som aldri har brukt slike ting, så virkeligheten er sammensatt.

til en vet hva en leter etter,  vil en alltid søke "utenfor"..... er det ikke slik?
Anonymous
uansett, poenget er at den filmen som nevnes ikke tar for seg de mer "mystiske elementene", som endring av bevisstheten etc (noe som egentlig er en normal menneskelig ting, barn f.eks gjør det hele tiden)

Nå bruker sjamaner,mesterhealere,medisinmenn o.l. verden over utenfor Vesten andre ord enn bevissthet da. De har ikke ordet bevissthet i sitt vokabulær og jeg har ikke sett dvden enda, som jeg har. Men har en mistanke om at de som er bak dvden kopierer vel mye av det sjamanen sier og de har ikke ordet bevissthet i sitt vokabulær. De bruker andre - mer verbale - levende ord for det spirituelle - prosessene som skjer der. De "deler" ikke opp og stykker ikke opp substantive ord som vi gjør ang spirituelle prosesser ang i naturen og hos oss mennesker. Alt er ett uansett og de forklarer det annerledes da.

hva gjelder disse plantelærerne så tiltror jeg dem et enormt potensiale, men ikke nødvendigvis faktisk resultat (hver gang..)
altså ikke noe "hokus pokus"..

Det er ikke plantelærerene det står på ang hva en får ut som potensiale,visjoner og erfaringer. Det er opp til hver enkelt. Individuelt hva de kan motta. Og være klar der og da. Mye fryktmønstre og kontrollmekanismer vil en helt klart møte - møte seg selv i døren før en kan erfare neste steg osv osv..

en  del av sjamanene i amazonas er kjent for å sende ut "magiske piler" (energi), det vi kalte gand her før. de blir m.a.o  ikke nødvendigvis "hellig" eller "opplyst" av disse planteekstraktene, uansett hvor mye de drikker.  selv ikke når de lærer å kontrollere effekten.
på den andre siden har verden sett mange kloke og kraftfulle mennesker som aldri har brukt slike ting, så virkeligheten er sammensatt.

Det finnes mange kloke og kraftfulle mennesker som en aldri hører om. Og som har brukt - eller bruker plantelærere. Og som ikke gjør det. En trenger ikke å bruke trommer eller plantelærere for å endre sin bevissthet eller komme i kontakt og dialog med åndeverdenen. Men det er noe "spesielt" etter min mening å bruke tromme og plantelærere. Det er noe "hellig". Noe som har blitt brukt i årtusener. Greit å holde på gamle tradisjoner som våre forfedre hadde ang det spirituelle. Det er noe spesielt ved det. Og det får en selv utforske og erfare. Ord er for lite å forklare - en må erfare det selvfølgelig.

til en vet hva en leter etter,  vil en alltid søke "utenfor"..... er det ikke slik?

Searching within and without - er vel det vi alle leter etter? :w00t: Søke innover som vi kan integrere i våre liv. Her og nå. Til beste for oss selv,naturen,dyr,Jorden og menneskeenheten.

mvh David, som elsker å utfordre andre sine tanker om ting :lol: :w00t: 8)
SEO Crawler
flott med utfordringer, vi får klargjort ting!

jeg deler din fascinasjon for disse tingene, la nå det være klart.  men: jeg fascineres av så mye

alt godt, god jul! 

(hellig tid er ny kategori så jeg: i alle kulturer er tiden mellom lys og mørke (om morningen og om kvelden f.eks...så har du solformørkelser osv)
vært regnet for en magisk tid.  og nå er blåtimen på sitt lengste.....hele dagen er mer eller mindre blå, ihvertfall lenger nord!  helt fantastisk!)
W3 [Sitesearch]
"dreamkeeper" en miniserie på 2 deler ! er som en spillefilm . handler om en gammel indianer og hans barnebarn !
veldig bra !!!!!
noe av det beste eg har sett om sjamanisme når det gjelder spillefilm  :biggrin: