Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei alle sammen
Til høsten kan det være muligheter for å få et par sjamaner fra Tuva hit til Norge for å holde kurs. For å få til dette er vi nødt til å vite hvor stor interessen er i miljøet for å være med på disse kursene.
Dere som er seriøst interresserte kan sende meg en PM. Vet dere om noen andre så gi dem gjerne beskjed om å sende meg en epost, adressa finner dere på profilen min.
Hvis vi får dette til, kan det også bli aktuelt å arrangere studieturer til Tuva.
Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
Er dette et kurs i strupesang/ overtonesang?
Kunne vært interessant å visst mer!
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Nei, det er i tradisjonell sibirsk sjamanisme. Jeg vil tro at det kommer til å handle om mytologi og healing bl.a.
Da jeg var i Peru fikk jeg et innblikk i det som ligger i tradisjonene innen det vi kaller sjamanisme som er særegent for de vi traff. Litt visste jeg fra før, men det blir mye mer levende og ekte når du kan få være med og erfare sammen med de som er tradisjonsbærerene. Og sånn er det med sjamanisme fra alle de forskjellige tradisjonene.
Sibirsk sjamanisme er dessuten mindre påvirket fra andre da den har vært avskåret fra omverdenen, både politisk og geografisk. Men nå begynner det å åpne seg. Indianere fra nordamerika er blandt de som har begynt å oppsøke den sibirske sjamanismen de senere årene.
GjenopprettetMedlem
Dette er ville jeg likt! mytologi,og litt sang.Og halspastiller.
GjenopprettetMedlem
Sang kan det nok bli

Men neppe strupesang... Den er i utgangspunktet ikke en del av den tradisjonelle sjamanismen og hører hjemme i Tuva, ikke resten av Sibir.
Sjamanene synger, og de har mange rituelle sanger, men disse er sjamansanger. Det er få sjamaner som bruker strupesang.
GjenopprettetMedlem
Kan du fortelle litt mer om strupesang? eller noen andre?
Hørte det i oslo nå i høst,og det var veldig suggesivt,i allfall for meg.. det skulle visst vere healende?
GjenopprettetMedlem
Jeg håper inderlig de kommer en vakker dag og åpener sine kunnskaper for de søkende.Sibir i seg selv var stengt fra omverdenen i mange hundre år. Et enormt kilde til sjamanisme som fortsatt ligger og venter på de søkende.Mye spennende mystik som ligger i sibir. Bare ved å tenke på de ugjennom trengelig områder med sine eldgamle urbefolkninger gir meg frysning i ryggen.
Kald er det også,brrr...
GjenopprettetMedlem
http://shaman.shude.ru/
Side er dessverre på russisk og er helt ny.
Det blir antageligvis arrangert en tur til dem i juli/august 2007.
Jeg har pratet med dem på telefon angående turen og kan svare på noen spørsmål for de interresserte.
dimi
GjenopprettetMedlem
Inger Lise, dimi med flere: Jeg melder meg på som interessert i dette. Av grunner jeg skal framlegge når tiden er moden har jeg i ganske mange år ønsket å reise til Tuva.
Det er også andre steder i Sibir jeg kunne tenkt meg å reise til. Var et par uker i traktene rundt Novosibirsk 1989-90; har visst ikke fordøyd inntrykkene derfra ennå.
Lesestoff om Tuva her, med mange interessante linker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tuva
Dimi, er det riktig alt som står her, hvis du har mulighet til å kommentere det?
Ta en kikk på denne drakten fra Tuva da... (ryggsiden).
http://www.khm.uio.no/samlinger/etnogra ... _gb1.shtml
Hvor den befinner seg kan dere se ved å klikke på det mindre bildet nedenfor, som jeg har lånt fra nettstedet ovenfor.
Hvordan den kom til Norge fra Tuva kan jeg skrive om en annen gang. Hvis noen er noe interessert i noe slikt, da.
GjenopprettetMedlem
Jada,det er stortsett riktig,bortsett ifra at det har blitt kaldere på vinteren og varmere på sommeren ,sikkert på grunn av klima endringer. Flott at du melder deg

GjenopprettetMedlem
Dette er absolutt av interesse

GjenopprettetMedlem
Så flott at det finnes flere interesserte
Skal bare skaffe de siste detaljene om turen, så blir det antakelig lagt ut her på Sjamansonen.
Tuva er et spennende land, og som flere her inne kanskje vet er sjamanismen statsstøttet der, som det eneste landet i verden. De har et eget senter i hovedstaden, Kyzyl. Det er sjaman(er) derfra som holder kurs og tar oss med på tur til de hellige ritualstedene rundt i landet.
Mange regner Altai-området som sjamanismens vugge (det hersker selvfølgelig litt uenighet der).
Under sovjettiden regnet man med at sjamanismen ble "utryddet", men det tok ikke lang tid før sjamanene poppet fram igjen etter sovjets fall.
AdsBot [Google]
For meg er det av absolutt interesse om du får arrangert et kurs her i landet!!
Når det gjelder tur til Altai, er det mange brikker som skal på plass først.. men alt er mulig
Fikk foressten en deja vu her..
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=3648.0
ho ho ho, det ser ut til at jeg hadde rett likevel da, så det så

GjenopprettetMedlem
Å få en eller to sjamaner hit til Norge for å holde kurs her, er nok noe som kan komme etterhvert, ja

Men først må jeg på russiskkurs

Å ansette tolk er dyrt, jeg jobber gratis
Eller finnes det noen gjemt her inne på sonen som kan russisk (bortsett fra dimi, dah..) Isåfall...KOM FRAM
"Liljee":
Fikk foressten en deja vu her.. http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=3648.0
ho ho ho, det ser ut til at jeg hadde rett likevel da, så det så 
Ehhh...

Der tok du meg Liljee... Men ikke si det til noen

SEO Crawler
Spasiba!
jedno, dve, tri, ctyri, pet, cest, sedom, ossom, deviet, deset, jedonast osv
tisic spasiba!
nastrovia!
Ti volle, dobra dele!
Korva, bordell, jebote
Mas travo? Kolike korun?
GjenopprettetMedlem
"torstein":
Spasiba!
jedno, dve, tri, ctyri, pet, cest, sedom, ossom, deviet, deset, jedonast osv
tisic spasiba!
nastrovia!
Ti volle, dobra dele!
Korva, bordell, jebote 
Mas travo? Kolike korun?
Har du tenkt deg til Sibir, kjære venn?? Da kommer du ikke langt med de orda der

Bosnia ligger laaangt fra Tuva
Ekki uruglar. Betyr "hei alle barn" på Tuvinsk

GjenopprettetMedlem
Dette høres spennende ut!

Og siden vi allerede har en "key-man" i forumet,går det vel bra?
Tuva er spennende,og tenk også på Pazyryk i Altai,et must!
I Pazyryk fant arkeeologer i 93 det dypfrosne liket av kvinnen med tatoveringene,den samme som Olga Kharitidi møtte i drømme i boka"Inn i sirkelen"
http://en.wikipedia.org/wiki/pazyryk
...vel å merke
før denne isjomfruen ble gravd opp av arkeologer.
Jeg får gåsehud av dette....
Jeg føler at desse menneskene i gravene muligens var sjamaner,i allefall folk med en viss makt og innflytelse.
Spirituelle ledere som arkeologen foreslår..
Tenk å sett denne kvinnen med hodebekledningen med Livets Tre på....el. fugler.
Les også linkene med blått nederst på linken over....
Skyterene var et virkelig fascinerende folkeslag.
Artig at de i flere lignende graver er funnet remedier/apparat til å inhalere damp av ulike planter. m.a. cannabis sativa.Og kanskje flere som endret bevisstheten??
Brukte de det som rekreasjon eller på reiser?? Tjah,hvem vet...
Og noter også hva arkelogen sier om tatoveringene på kroppene i Pazyryk,alle dyrene og blandingsvesenene...
Det er jo fantastisk at hud er så godt bevart,og ennå eldre tatoveringer finner vi jo på "frysetørrede" Ötzi fra Alpene.Men de kan jo ikke sammenlignes da....
Beklager avsporingen,jeg MÅTTE bare!
Belovodja ,here I come!

Anonymous
Kanskje det kan er interessant for noen her inne:
Galsan Tschinag er tuvinsk sjaman fra mongolia. Han har studert under sosialismtiden i østtyskland germanistik, har skrevet flere romaner og poems (se linken). Han jobber som sjaman i mongolia, men holder også mye kurs i sveits og tyskland.
www.en.wikipedia.org/wiki/Galsan_Tschinag (på engelsk)
www.de.wikipedia.org/wiki/Galsan_Tschinag (på tysk)
Hans egen hjemmeside:
www.galsan.info
Sammen med Amelie Schenk, en sveits ethnolog, har han grunnlagt foreningen "venner av altai". På deres hjemmeside
www.freunde-des-altai.org (bare på tysk) kan man leser hvordan de jobber for deres folk, som trenger hjelp...
Mvh ahw.
Anonymous
pistjat
kakovas di la

GjenopprettetMedlem
KAK O VAS DELA. HÅRÅSHÅ,SPASIBÅ

Anonymous
Watashi mo ikitai desu!
Altai wa totemo tokubetsu na tokoro desu.
Jeg vil også være med.
Anonymous
ja det er 5 år siden jeg hadde med russisk å gjøre. har bodd 1 år i moskva.
men æ meld mæ på tur æ.
så et program på exploder om dem . og shamanene dær. var veldig intresant

GjenopprettetMedlem
Kan hende noen av dere har hatt tidligere liv i sibiren og kommer til å føle seg hjemme der.

GjenopprettetMedlem
Hei Inger Lise, Dimi med flere.
Jeg er også interessert i reisen til Tuva. Har hatt planer tidligere om en slik reise, men det løp litt ut i sandet, men nå er jeg med! Har vært inne på nettet tidligere vedrørende Tuva og legger her noen interessante nett adresser:
www.siberianshamanism.com/inglese/1998report.html
www.siberianshamanism.com/inglese/women ... html bl.a. om Ay-Churek- Moonheart, sjamankvinne
www.siberianshamanism.com/inglese/tuvasing.html
www.fotuva.org/misc/shamanism/clinic.html sjamanklinikk i Kyzyl
Desuten har jeg lest en bok om sibirsk / mongolsk sjamanisme: Riding Windhorses av Sarangarel.
Forlag: Destiny Books ISBN: 0-89281808-5 , anmeldte boken her på siden høsten 2005
Vi bør absolutt komme i kontakt med Ay-Churek, som etter hva jeg har lest om henne er en veldig interessant sjamankvinne, dere kan se mere om det på sidene.
BIRI