Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Da forstår jeg ikke hvorfor Jerry Dunson var her og lærte meg om Lakotaindianernes ritualer osv.Alt i hans onkel Bear Hearts Øønske.Han vil at vi skal lære og formidle tingene,der ble det snakket om den globale kjærlighet og fred.Ikke ett ord om hat og krig mot hvite,da hadde de vell neppe lært oss noe om deres spirituele værden :respect:
Anonymous
Oakman, du må da være godkjent, ikke ta skalpen min!   
så du skreiv dette. hva mener du??
gokjent av hvem??????
SEO Crawler
"oakmann2":

Oakman, du må da være godkjent, ikke ta skalpen min!    
så du skreiv dette. hva mener du??
gokjent av hvem??????

Vel, som offentlig representant for direktoratet for Godkjenning av ditt eller datt..

Ehe...Tull, kalles det. Det kommer i uendelige strømmer. Skalpen min er dessuten noe tynn (akkurat der hvor tullet kommer ut), så hvis skalpøren er høyrehendt så anbefales bruk av betraktelige mengder lim på venstrehånds fingertupper.

Gener er kropp, ingen etnisk tilhørighet gir lovnad om autentisk åndelighet. Det fins sikkert puddingbleke briter som gjør sangomaenes healing bedre enn svarte sør-afrikanere.
Kroppen er lagd av mat. Hvem bryr seg om hvem som er hvorfra, eller hvem som kaller seg hva? Slikt har jeg ikke tid til (og jeg har rimelig god tid)
GjenopprettetMedlem
Gener er kropp, ingen etnisk tilhørighet gir lovnad om autentisk åndelighet. Det fins sikkert puddingbleke briter som gjør sangomaenes healing bedre enn svarte sør-afrikanere.
Kroppen er lagd av mat. Hvem bryr seg om hvem som er hvorfra, eller hvem som kaller seg hva? Slikt har jeg ikke tid til (og jeg har rimelig god tid)

Godt poeng!
Man lever i en spirituell utvikling som er sin egen, og laster ned det man trenger for å komme videre i sin egen søken.
Anonymous
Kanskje jeg skal gå plastikksjamanismens vei, med plastromme og vingummi i medisinplastposen
der jeg drar på trommereise for å motta visdom av legohester og playmoforfedre i medisindekkets navn
GjenopprettetMedlem
"Kokopelli":

Kanskje jeg skal gå plastikksjamanismens vei, med plastromme og vingummi i medisinplastposen
der jeg drar på trommereise for å motta visdom av legohester og playmoforfedre i medisindekkets navn
ugh skal gå å kjøpe meg plasttomahawk og lekehest til neste kurs :lol:

De ønsker å treffe de som utgir seg for å være opplært av sjaman dit og datt til å utføre lakhotaseremonier og at de har eksplisitt tillatelse til dette av den og den stammen.
GjenopprettetMedlem
Ta ikke hesten min :exclaim:
GjenopprettetMedlem
De fleste store sjamanretninger, vis vi kan kalle dem det,har greidd å bevare den typen kultur,fordi de måtte drive i det skjulte,eller fordi et regime undertrykte deres virksomhet.Eller de har vært isolert-geografisk.
Så har verden tilsynelatende forandret seg i mellomtiden?,og alle vil  nå smake på det lenge skjulte eplet i kurven.
Jeg kan godt forstå at de som i generasjoner har drevet sjamanisme i det skjulte eller i isolasjon,reagerer når denne kunnskapen blir allment kjent og kommersialisert til de grader av "de andre".

Her i Norge liker vi ikke at thaidamer syr/importerer/selger billige norske bunader,for det er jo noe som skal vere "ekte".Et monopol de har  rett på, på erkenasjonale  Husfliden....Mye det samme tøvet???? :-X

Jeg gleeeder meg til den dagen jeg har tilegnet  meg et kurs i å spå i runer osv. og skal stille meg opp på Karl Johan i vikingklær og selge meg. Ikke at jeg ikke har evnene,men.... ;) Hm,hm..
Jeg tror hunden ligger begravd i det kommersielle,men også i identitet og tilhørighet..

http://mytwobeadsworth.com/PlasticShamans.html    Jeg syntes denne artikkelen var både god og...fæl...

MEN:Vi er i en brytningstid der det ikke lenger ligger tykt utenpå oss hvem vi er eller hvor vi kommer fra. Det kan vere en styrke ,men også en svakhet..men mest åpner det for spennende ting-på sikt. ;)
Hold ut hold ut,sier nå jeg.
GjenopprettetMedlem
Jeg blir litt frustrert når jeg leser dette innlegget om tradisjoner og kulturer. Her kriges det om hvem som har rett til det ene eller andre i forhold til den universelle energi og kommunikasjon til den. Det finnes jo mange måter å kommunisere på; gjennom bare det å sitte stille, slå på trommer, være i en drøm, eller bare være seg selv i en universell verden, sende healing, gode tanker, eller bare det å være medmenneskelig, og å ta vare på det rundt seg.

Vi lever alle sammen på den samme planeten, kalt Jorden, og den består av levende organismer som lever i vann, dyr, planter og mennesker. På den andre siden, energien av de som har levd her, før oss på den samme jord. Alt er energi, og energien finnes i alt. Et viktig spørsmål til flere enn meg selv; tilhører den universelle energi oss alle, og har alle rett til å kommunisere, føle og være i ett med den? Hvem tror at energien og det som finnes i universet, tilhører den ene eller andre tradisjon eller kultur?

Slik jeg ser det vil det fortsatt være kriger, internt og eksternt i de forskjellige tradisjoner og kulturer inntil den dagen vi kan samarbeide om den samme universelle energi. Men, er vi villige til å gi slipp på våre særegenheter og ta lærdom og gjensidig godta andre sine måter å tenke på til det beste for fremtiden?

I dette innlegget retter jeg en takk til stemmen på øret som ledet meg inn på tradisjoner kultur som en viktig del av dette, en energi det også – igjen noe som vi alle er en del av.

Jeg er ingen sjaman, tryllekunstner eller en annen magiker, men et helt vanlig menneske av kjøtt og blod med sansen for det medmenneskelige og at vi tar vare på det verdigfulle vi har rundt oss på tvers av tradisjon, kultur og den universelle energi.

Som et eksempel på hva jeg har fått ut av det med den universelle verdensenergi, startet for noen måneder når jeg for alvor begynte å lytte til stemmen og høre etter hva den hadde å si. Jeg hadde ingen forventninger til hva jeg skulle lære på kurset jeg hadde meldte meg på. Den andre dagen skulle vi prøve en reise til et tidligere liv. Jeg gikk inn i heisen, eller tunnelen og lyset. Jeg prøvde å gå ut i flere av nivåene, men slapp ikke ut før i det 12. planet/ nivå. Det var det grønneste og den mest uberørte natur jeg noen gang hadde sett. Jeg var mest overrasket av stillheten og det fredelige. Det var mitt livs første bevisste/ ubevisste møte med mitt sjels liv og reise tilbake til urtiden og bevisstgjøringen om at det finnes flere liv.

Vi er alle små brikker
Vi som bor på denne jord.

For meg spiller det ingen rolle
Om du er sjaman eller konge

Det viktigste må være
At vi tar vare på den samme jord.

Kanskje ikke dette er et sted for vanlige dødlige. Med håp, tro, lys og kjærlighet til helheten.

Fargerik
GjenopprettetMedlem
Takk for svar og vakre tanker! :wub:
Alle burde jo tenkt slik,men så lenge universiell energi og opplysning blir satt inn i /tilegnet konkrete kulturkontekster av New Age-miljøet selv,så blir det vel ikke så enkelt..?
Jeg er heller ikke sikker på om folk verden over er villig til å gi slipp på sine særegenheter verken etnisk,kulturellt eller spirituellt,i en tid da dette tvert om ser ut til å vere trigger for kriger og konflikter? Hva annet har de, i den grelle virkeligheten mange lever i?
Det kan se ut som om det fremdeles er like vanskelig å blande sammen nyspiritualitet og politikk.Kanskje er det heller ikke meningen..på sikt...
Men som sagt,vi er midt i den hardeste fasen av en forandring,og jeg ønsker den velkommen.
Gode, positive tanker,men også viljen til å se på seg selv fra annet ståsted,er en del av det.Og åpenhet og ydmykhet.Og kunnskap.