Forum /
tilbake / En ubehagelig sannhet TV2 i kveld kl 22.10
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
AdsBot [Google]
En ubehagelig sannhet TV2 i kveld kl 22.10
Regi: Davis Guggenheim. Amerikansk dokumentarfilm.
De senere årene har Al Gore viet sitt liv til et av de mest globalt presserende økologiske temaene, nemlig den hurtig økende, menneskeskapte temperaturstigningen og dens potensielt katastrofale effekten for jorden.
Filmen anbefales på det sterkeste, både som en helt usedvanlig interessant historietime. Og som belysning og - forhåpentligvis - vekker om et dessverre alt for hett emne.
http://www.filmweb.no/uip/article99043.eceGjenopprettetMedlem
Vil bare støtte opp om og oppfordre andre til å se filmen.
RITA
Anonymous
Det er vel den samme som gikk på kino tidligere? Anbefales, den var svært overbevisende!

GjenopprettetMedlem
...jeg synes at det er en fantastisk bra dokumentar. Regner ikke med at Jens Stoltenberg har sett den for da hadde han vel ikke vært så stolt av det nye "miljøbidraget" sitt...skammelig !!!...verdens rikeste land skal kun kutte med 30 % C02 innen 2020...vi skulle kuttet min. 80 % C02 innen 2010 !!!

GjenopprettetMedlem
Jeg er helt enig med deg Geronimo - det er en stor skam at dette rike landet ikke kutter mer enn 30%. Jens syntes nok han var flink. Jeg gremmes -
Hilsen tidligere politiker - som fortsatt er opptatt av en del grunnleggende spørsmål
AdsBot [Google]
Hva gjør Jens?
hva gjør jeg ...
hva gjør du ...
GjenopprettetMedlem
"Liljee":
Hva gjør Jens?
hva gjør jeg ...
hva gjør du ...
...uten å gå i detalj om hvem som gjør hva så føler jeg at når Jens slår seg på brystkassen
fordi hans parti er så flinke når det gjelder miljø er det samme som om en norsk familie
er stolt av at de skal finne opp og montere en sparedusj innen 2020 (selv om det finnes
sparedusj på markedet allerede)...uten å skryte eller å forsøke å fremhevde meg selv så
kan jeg si at jeg invisterte i min første sparedusj for mange mange år siden...hvis du skjønner
symbolikken ?...
Vi må alle ta i et tak for miljøet...vi har ikke råd til at noen slår seg på brystkassen og tro vi
har gjort nok...det blir aldri nok i vår levetid...

...ellers så håper jeg at du også Liljee kjøper deg en flott sparedusj (hvis du ikke har en
allerede), tar kollektiv trafikk når det er mulig, minsker det materielle forbruket og stemmer på miljøpartiet De grønne som en protest du også...lenge leve Moder Jord og mennesket...i fellesskap...

AdsBot [Google]
Ja, jeg er enig med deg. Men vi har heller ikke råd til å vente på politikere lenger, fordi det haster å gjøre noe nå.
Jeg vil heretter gjøre som deg:
Å stemme på miljøpartiet De grønne. Miljøet er den viktigste saken nå,
og de partier som ikke har dette som kampsak nr 1, vil ikke få min stemme heller !!!
(Jo da, jeg har også hatt sparedusj i mange år, og kjører sjelden bil.. )GjenopprettetMedlem
En annen ubehagelig sannhet er at det fossile brenslet som forurenser finnes i begrensede mengder. Er fokuset flyttet fra energimangel til klimatrussel? Uansett så vil bruken av fossilt brensel avta, ettersom brønnene går tomme. Di 30% som forbruker 70% av jordens resurser, kan trøste seg med at mennesket eksisterte før industrialiseringen og oljeutvinningen.
GjenopprettetMedlem
"craftwolf":
En annen ubehagelig sannhet er at det fossile brenslet som forurenser finnes i begrensede mengder. Er fokuset flyttet fra energimangel til klimatrussel? Uansett så vil bruken av fossilt brensel avta, ettersom brønnene går tomme. Di 30% som forbruker 70% av jordens resurser, kan trøste seg med at mennesket eksisterte før industrialiseringen og oljeutvinningen.
...vi er bland de 20 % som forbruker mer enn 80 % av ressursene. Egentlig synd at ikke alle oljebrønnene tømmes neste uke

...vi skulle for lengst bl.a. ha satset på solkraft og vindkraft og alternativer til bensin - til bil og fly. Enøk-tiltak hører man ikke så mye om lenger heller. Det var lenge siden Bellona skrev om at det var mulighet for å få CO2 tilbake i hullene på nordsjøen...tror det var over 10 år siden. Når det gjelder fossilt brensel så er det fortsatt for mye igjen. Vi bruker rett og slett for mye energi. Når jeg ser alt bosset/søppelet som produseres så blir jeg helt matt. Tenker bl.a. på alle de dårlige barnelekene i plast, den dritten som følger med barneblader etc Først blir elendigheten produsert i Kina med energi fra kullkraft, deretter fraktet til andre siden av kloden, som også er forurensende, deretter blir dritten solgt og har varighet på maks noen dager...så havner plasten på dynga....nå må jeg gi meg

GjenopprettetMedlem
"craftwolf":
Di 30% som forbruker 70% av jordens resurser, kan trøste seg med at mennesket eksisterte før industrialiseringen og oljeutvinningen.
Det levde ikke over 6 milliarder mennesker på jorden før industrialisering og oljeutvinning....
Anonymous
En annen ting med å bruke opp all oljen er at oljen kan sees på som moder jords blod. Den binder hele planeten sammen. Ved å tappe ut alt og fylle på med saltvann kan det få katastrofale følger!!! Saltvann har på langt nær de samme egenskapene som tyktflytende olje. En hypotetisk scenario vil være at jordlag kan kollapse. Vil også legge til en artikkel skrevet av Jørgen I Eriksson som tar for seg oljen sin innflytelse på samfunnet:
http://www.norrshaman.net/Peak%20Oil.htm
Ellers så må jeg bare støtte Geronimo sine forslag. Stem de grønne og tenk på hva kan jeg gjøre.
Vil forresten i denne sammenheng minne om mine 50 dvd'er med denne filmen som jeg gir ut. Tanken er å starte en kjede. Man gir den til en som gir den til en osv. Send meg en pm hvis dere er interessert i en kopi. Har også film versjonen av Planeten, Serien som gikk på nrk1. Filmen er ett sammendrag av alle delene. Disse filmene er virkningsfulle medier og er gode produksjoner. Ta kontakt for kopier

GjenopprettetMedlem
Hei Magnus, dette med Peak Oil og tilliggende herligheter har vært diskutert et par ganger før her inne:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=4041.0
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=5020.0